Gespot: Ouden van dagen

Auteur: , 35 Reacties

Oude auto’s spreken enerzijds niet veel mensen aan omdat het vaak modellen zijn die voor veel mensen nietszeggend en onbekend zijn, anderzijds betekent het dat er nog veel aan te ontdekken is. Zolang ik óók auto’s fotografeer waarvan ik geen idee heb wat het precies zijn, is iets ouds toch een beetje nieuws.

Alvis TC 21/100 Convertible

Direct na de oorlog was de ontwikkeling van auto-ontwerpen duidelijk zichtbaar omdat de verschillen zo groot waren. Ook voor Alvis gold dit. Tot 1955 werden nog auto’s gebouwd met de grote, uitstekende zijschermen, maar vlak daarvoor, in 1954, brak de tijd aan waarin spatborden geïntegreerd waren. De TC21/100 is daarmee het laatste model in de “oude stijl”. Onder de grote motorkap ligt een 3,0 liter zescilinder, genoeg voor 101 pk en 100 mijl per uur. Aan deze topsnelheid ontleent de auto zijn naam, een verwijzing die Jaguar óók maakte, namelijk met de XK120, XK140, XK150, en later de XJ220. Hoewel de TC 21/100 er tegen 1955 nogal gedateerd uitzag, werden er nog relatief veel gebouwd. Van de sedan zijn er 475 gemaakt, er werden 224 cabriolets, gebouwd, zoals afgebeeld.

Alvis TC 21/100 Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Alvis TC 21/100 Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Alvis TC 21/100 Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Alvis TC 21/100 Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Alvis TC 21/100 Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Cadillac Eldorado Biarritz 1957

Omdat het in de jaren ’50 eerder regel dan uitzondering was dat Amerikaanse auto’s twéé parkeervakken nodig hadden, viel het niet snel op of een auto ècht bijzonder was. Van de enorme Series 62’s werden vaak enkele tientallen duizenden exemplaren gebouwd. De veel duurdere Eldorado Biarritz’en waren niet veel opvallender, maar kostten wel een slok op een borrel méér. Zo betaalde men in 1957 f.32.950 voor een “gewone” Series 62 Coupé, voor de Eldorado Biarritz moest maar liefst f.53.000 worden betaald. Voor hetzelfde geld kon je een Silver Cloud kopen. Tegenwoordig is een Eldorado Biarritz overigens véél meer waard. Voor een Silver Cloud betaal je momenteel ongeveer €60.000, voor dat geld heb je een Eldorado Biarritz als restauratieproject. Een mooi exemplaar kost méér dan het dubbele.

Cadillac Eldorado Biarritz - Foto: Jim Appelmelk

Cadillac Eldorado Biarritz - Foto: Jim Appelmelk

Cadillac Eldorado Biarritz - Foto: Jim Appelmelk

Cadillac Eldorado Biarritz - Foto: Jim Appelmelk

Cadillac Eldorado Biarritz - Foto: Jim Appelmelk

Chrysler Imperial Eight Convertible 1933

Enerzijds was de automobielindustrie voor de oorlog veel kleiner, anderzijds was er per model juist véél meer keuze omdat men niet alles in groten getale hoefde te bouwen en veel meer aandacht voor individuele klanten had. Amerikaanse producenten veranderden ieder jaar hun gamma, waardoor er op den duur tientallen versies van een bepaald model verschenen. Om te beginnen werd de Imperial geleverd met twee verschillende wielbases, 318 centimeter (“Series CQ”) en 368 cm (“Series CL”). Het gamma bestond dan nog uit een vierpersoons coupé, een cabriolet, een vijfpersoons coupé, een sedan, een open sedan, en daarnaast was de auto óók als rolling chassis te krijgen voor de creatieve rijder. Er werden in 1933 3.838 “korte” Imperials gebouwd, van de lange versie werden er maar 151 geproduceerd.

Chrysler Imperial Eight Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Chrysler Imperial Eight Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Chrysler Imperial Eight Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Chrysler Imperial Eight Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Chrysler Imperial Eight Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Jaguar XK140 Drophead Coupe en XK150 Fixed Head Coupe

Vòòr de oorlog bouwde Jaguar al een lichte, sportieve cabrio voor de consument, namelijk de SS100. In 1948 kwam Jaguar met een reeks die misschien wel de aller mooiste uit de geschiedenis van het merk is. De XK120 was hier het eerste model van, een sportieve, kleine tweezitter die de beloofde 120 miles per hour ruimschoot haalde. In 1954 werd de auto opgevolgd door de XK140, een haast net zo elegante, maar iets minder slanke auto. De 3,4 liter zescilinder was iets krachtiger geworden, namelijk 190 pk, maar 140 mijl per uur haalde de auto zelfs niet met de optionele “S” motor uit de C-Type, welke 213 pk leverde. In 1957 verscheen het laatste model uit de reeks, de XK150. Deze was inmiddels voorzien van een ronde voorruit uit één stuk. Ook was men méér het nut gaan zien van een stoffen kap, waar de Roadster inleverde op productieaantallen. Van alle drie de modellen waren twee open versies: een Drophead Coupe en een Spartaanse Roadster die permanent open was. De Drophead Coupe werd door de jaren heen populairder.

Jaguar XK140 Drophead Coupe - Foto: Jim Appelmelk

Jaguar XK140 Drophead Coupe - Foto: Jim Appelmelk

Jaguar XK140 Drophead Coupe - Foto: Jim Appelmelk

Jaguar XK140 Drophead Coupe - Foto: Jim Appelmelk

Jaguar XK150 Fixed Head Coupe - Foto: Jim Appelmelk

Jaguar XK150 Fixed Head Coupe - Foto: Jim Appelmelk

Jaguar XK150 Fixed Head Coupe - Foto: Jim Appelmelk

Jaguar XK150 Fixed Head Coupe - Foto: Jim Appelmelk

Jaguar XK150 Fixed Head Coupe - Foto: Jim Appelmelk

Maserati 3500 GT, Series I

Maserati experimenteerde door de jaren heen veel met koetsenbouwers. De Maserati A6 werd bijvoorbeeld al door ten minste zes koetsenbouwers voorzien van talloze verschillende koetsen. Met koetsen van Touring had men echter nog geen ervaring. Deze bouwde de koets van de 3500 GT, welke daardoor veel leek op de Lancia Flaminia GT. Nog steeds bleef het niet bij Touring, want de 3500 GTI Spyder werd aan Vignale uitbesteed. De Maserati 3500 was één van de eerste auto’s die op den duur met injectie uit werden gerust, wat kinderziekten met zich mee bracht; de gecarbureerde modellen gaven minder problemen. Er werden twee series van de auto gebouwd, die aan de hand van de verlichting rondom van elkaar te onderscheiden zijn. De waarde is ongeveer een ton.

Maserati 3500 GT, Series I - Foto: Jim Appelmelk

Maserati 3500 GT, Series I - Foto: Jim Appelmelk

Maserati 3500 GT, Series I - Foto: Jim Appelmelk

Maserati 3500 GT, Series I - Foto: Jim Appelmelk

Maserati 3500 GT, Series I - Foto: Jim Appelmelk

MG J2 Midget

De term “Midget” werd in de jaren ’70 bekend door een kleine MGB-achtige cabriolet, maar de oorsprong van de naam ligt in de jaren ’20. Óók toen kon men al erg compacte auto’s maken, waarvan de MG J2 Midget met een lengte van 312cm de kroon spant. De viercilinder motor is maar 847cc groot en 36 pk krachtig, maar de 110 km/u die de auto haalde was voor die tijd netjes. De auto was het beste te vergelijken met de Austin Seven Brooklands, waarmee op Brooklands werd geracet. De auto die MG daar inzette was overigens niets precies de J2, maar de J3, die van een compressor was voorzien. In die tijd bouwden meerdere Brite merken dit soort kleine, goedkope, maar erg leuke open autootjes.

MG J2 Midget - Foto: Jim Appelmelk

MG J2 Midget - Foto: Jim Appelmelk

Singer Nine Sports, 1934

De Singer Nine valt in dezelfde categorie als de MG J2. Er werd op Le Mans gereden met deze Singer, en met succes. Aan de hand van de specificaties zul je niet snel een link leggen naar deze races. Er wordt zelfs vermeld wat het verschil in topsnelheid is tussen de Nine Sports met het raam omhoog (64 mijl per uur) en het raam omlaag (66 mijl per uur), elke mijl per uur telt op dit niveau nog mee. Het vermogen van 31 pk komt uit een atmosferische viercilinder met een inhoud van maar 947cc, waar veel vergelijkbare auto’s van een compressor waren voorzien. Er werden 3.362 exemplaren gebouwd. Dit is al vrij weinig, bovendien is de auto inmiddels al 77 jaar oud!

Singer Nine Sports - Foto: Jim Appelmelk

Singer Nine Sports - Foto: Jim Appelmelk



35 reacties

De enige persoon naar wiens posts ik uitkijk, Jim. Altijd weer een plezier om je kennis van auto’s en imo correcte manier van schrijven te zien. + het feit dat je foto’s altijd goede kwaliteit zijn. + ik zit qua voorkeuren wel op dezelfde lijn met je. Ga aub door!
Leuk, maar het zijn wel oudeN van dagen
Fantastisch! Al dat oude blik! @ mensen die deze auto’s rijdende houden: goed bezig!
heerlijke wagen die Jaguar XK140 Drophead Coupe!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Weer heeelijk om dit te zien en te lezen!
prachtige autos, die MG J2 Midget heeft mooie velgjes :D
zo, nu even mijn zeer genuanceerde en goed onderbouwde reactie,


lelukkkkkkkkkkkkkkkkk,…
-edit: nutteloze bijdrage-
Goed werk als je dit spul rijdende houdt! Vind dit stukken mooier dan al dat nieuwe emotieloze blik.
Was er een klassieker-rally in Laren?
bijna schrikbarend om te lezen dat er tussen de Alvis en Cadillac maar 2 jaar verschil zit !!
@lincoln: Ja! Toen had Amerika toch echt het een en ander waarin ze voorop liepen.
@mout:
toen Detroit het voorbeeld voor de ganse wereld was,
toen muziek nog aan te horen was,
toen auto’s design hadden
mooie tijd.
@six-trey:

meest bizarre is dat vanaf 1951 tot 1969 het design van elk willekeurig model maar 1 jaar dienst deed !!

plusminus een 100.000 verschillende voorbumpers alleen al !!
(in de periode dat bumpers bumpers waren) ..
@lincoln: in de states veranderen nog steeds elk jaar een klein beetje. Zo kunnen ze over een maandje al adverteren met het 2012 model.
@gregorius: Ja, maar dan toch door knippers in rookkleur uit te voeren – dat soort modelwijzigingen.
Wat zijn die engelse roadstertjes toch gewelig!
Ik zou er het liefst eentje hebben zoals die Singer: zo onbekend dat je zelf al bijna vergeet hoe ie heet. Maar wel in de klassieke schone lijn.
@mout:

die obscure meuk kost werkelijk geen rochel ..
en zijn 100X leuker dan welke Aston Martin dan ook ..
WOOOW, die Jaguar XK150 Fixed Head Coupe is zo mooi!
auto’s met emotie en design, zouden ze nu eens moeten proberen maken…
@six-trey:

dan word je op autoblog.nl weggezet als charlatan ..
@six-trey: inderdaad… met het risico dat je de tent kan opdoeken. Kijk naar welke merken het moeilijk hebben, dat zijn de merken die auto’s met emotie en design maken!

Helaas zijn er niet genoeg autoliefhebbers op de wereld…
Geweldig mooie auto’s, alleen die Cadillac vind ik ietwat lelijk.
Wow, 2 van mijn favoriete classics!
De Jag XK150 FHC en de 3500 GT in 1 post…
Verrrrrry nice!
Zeer mooie Maserati. Ondertussen moet mijn oldtimertje ook maar eens de weg op komen.
Hier aan de overkant stond eerst een XK te koop. een 120 weliswaar. geen idee of hij hem nog heeft (hij staat binnen).

volledig van de grond af gerestaureerd. prachtige auto.

en nog een e type
Ik vind de mooiste Jag toch de E-type, stiekem de mooiste auto ooit eigenlijk ;)
@Roelio:

dat komt omdat jij zo,n speciale en aparte smaak hebt ..
@lincoln: Droge humor van de bovenste plank ;)
@ six trey, laat staan die geweldige musclecars van eind jaren 60 en begin jaren 70! Wat hebben die wagens een bak uitstraling zeg! om niet goed van te worden gewoon.
Alleen die maserati 3500 gt is echt mega mooi nog lekker anders dan de rest
Ik kan meer genieten van die Amerikanen dan van die Europese meuk.
Weet iemand misschien welke auto 2 voorwielen en achter 1 wiel heeft, beetje Engels uiterlijk, sportautootje? Die zie ik hier altijd rondrijden in Emmen.
Dat is een Morgan Threewheeler, het allereerste model dat het merk bouwde!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).