Gespot: American muscle in Italiaans jasje

Auteur: , 37 Reacties

De leukste en meest bijzondere auto´s zijn vaak modellen die door kleine merkjes worden geproduceerd. Neem als hedendaags voorbeeld de Bristol Fighter. Vaak zijn de oplagen te klein voor een fabrikant om zelf een motor te ontwikkelen. In de jaren ´60 en ´70 waren er dan ook veel merken die motoren uit Detroit lieten komen, zoals de Chrysler motor uit de Facel-Vega van een paar weken geleden.

DeTomaso Pantera GTS

Het is alweer een aantal jaren geleden dat DeTomaso iets concreets van zich liet horen door middel van serieproductie, maar in de jaren ‘70, ‘80, èn ’90 kon niemand het bestaan van de Pantera ontkennen. De stoere lijnen van de auto komen van Tom Tjaarda, die toen bij Ghia werkte. De middenmotor is een product van Ford, dat aanvankelijk Ferrari wilde kopen maar uiteindelijk in DeTomaso investeerde om tegenwicht voor de Corvette te bieden. Men wilde er 10.000 naar de Verenigde Staten importeren, maar dat is nooit gebeurd. De eerste exemplaren zaten vol technische fouten – ondanks de robuuste Amerikaanse V8 – dus Ford ging enorm het schip in op garantiegevallen. De problemen werden later minder, net als de roestvorming. Alles bij elkaar opgeteld is de Pantera momenteel juist een betaalbaar en betrouwbaar alternatief voor auto’s als de Countach en de 365 GT/4 BB. Pantera’s zijn te koop voor prijzen vanaf 40.000 euro.

DeTomaso Pantera GTS - Foto: Jim Appelmelk

DeTomaso Pantera GTS - Foto: Jim Appelmelk

DeTomaso Pantera GTS - Foto: Jim Appelmelk

DeTomaso Pantera GTS - Foto: Jim Appelmelk

Jensen Interceptor I

Hoewel Jensen zonder twijfel een Brits merk is, is de Interceptor nog steeds een Amerikaanse motor in een Italiaans jasje. Vignale heeft bekendere en minder bekende ontwerpen gemaakt. Soms waren de ontwerpen one-offs, zoals de 250 Europa Vignale die ooit in de Korymans collectie zat; een enkele Silver Wraith werd eveneens voorzien van een Vignale koets. Voor Lancia’s was een koets van deze ontwerper al iets gebruikelijker, want in de jaren ’50 en ’60 maakte men tientallen ontwerpen. Overigens waren er alsnog maar weinig modellen die in serie werden geproduceerd, de Jensen Interceptor is misschien nog wel één van de meest gangbare creaties van Vignale. Afgebeeld is één van de allereerste Interceptors, nog voorzien van een Chryslers 6,3 liter Mopar V8. Later werd dit 7,2 liter. Dit exemplaar komt uit 1965 aldus de RDW, dat is een jaar vòòr de productie officieel werd gestart. Van de eerste reeks werden 1.024 exemplaren gebouwd; de MkIII, waarvan er 3.419 werden gebouwd, zul je dan ook vaker tegen komen.

Jensen Interceptor I - Foto: Jim Appelmelk

Jensen Interceptor I - Foto: Jim Appelmelk

Jensen Interceptor I - Foto: Jim Appelmelk

Jensen Interceptor I - Foto: Jim Appelmelk

Jensen Interceptor I - Foto: Jim Appelmelk

Jensen Interceptor I - Foto: Jim Appelmelk



37 reacties

Mijn top twee favoriete auto’s!!! Helemaal geweldig!
ERG gaaf! Pantera vind ik overigens in gewone L trim nog net wat mooier..

Uit de categorie american muscle in euro body blijft denk ik mijn favoriet een Iso Grifo
@baasbas:
1. Iso Grifo
2. De Tomaso Pantera L
3. Facel Vega HK500
4. Iso Rivolta Lele
5. Jensen FF
…ofzo :)
@baasbas: bijna het zelfde als bij mij ,mis alleen in jouw lijstje de Shelby Cobra ;)
@norge: Dan heb jij goede smaak ;)

Maar de Shelby Cobra.. Tsja.. Iets te vulgair in mijn ogen. De Ace is strakker imho, maar die telt niet in dit lijstje vanwege het gebrek aan muscle :)

Dan zou ik eerder kiezen voor een Monteverdi High Speed 375L denk ik..
Jensen Interceptor… staat al jarenlang ergens bovenaan mijn lijstje met favorieten. Enig minpuntje is die gigantische bolle achterruit die (te) sterk contrasteert met de scherpe lijnen van de rest van de koets. Maar ja, bolle ruiten waren nu eenmaal tha bomb in de jaren ’60 en ’70, je kunt niet alles hebben he?
Die Jensen, ik vind hem zo bloedstollend mooi!
Een sculptuur op wielen…
@Pallas: smaken verschillen dus :P liever de pantera :D
@spykerboy: De Pantera waardeer ook wel van wege zijn “rawness”.

Leuke band ook Pantera, tenminste als je van het ruigere werk houdt.
http://www.youtube.com/watch?v=a4AEfLrfpwE&feature=artistob&playnext=1&list=TLm8f8CEj6pL4
@Pallas: nee vind ik niet om aan te horen, nogmaals smaken verschillen…


voor mij liever dit: http://www.youtube.com/watch?v=1elXeTIg_IA
@spykerboy: Kan goeie HipHOp wel waarderen, maar haat T-pain en die stomme stemeffectjes.
@Pallas:

man .. dit is gewoon de niet Belgische K3 ..
Heerlijke Auto’s !!!
Zojuist in Hilvarenbeek een matzwarte Brabus Rocket gespot met Zwitserse platen bij een Jack’s Casino.
Gruwelijke bak!
Mooie foto’s ook weer. Op de 1e Pantera foto staan achter ‘em een ouwe 500 en een Kever, beide zwart, broederlijk naast elkaar.
Heerlijk die Intertceptor! :D
en waarom waren dan beide fabrikanten al heel snel naar de klote ??

juist .. daarom ..

gewoon afblijven die troep .. laat de buurman maar zo,n ding kopen ..
althans .. als je ze “mooi” wil blijven vinden ..
Die Pantera is echt dik!! Van achter heeft het ook best veel van een Lambo, ja zo met striping en dikke spoiler is die echt cool 8)

De Jensen heeft natuurlijk vooral een stijlvolle koets. Mooi ook in dit kleurtje!
dit is mijn top lijst A-Z

AC Cobra 427
Alfa Romeo 8C 2900b Touring Spider
Alpine A108
AMC Pacer
Aston Martin DB5
Audi Quattro
Austin Healey 100S
Bentley Corniche
BMW M1
Cadillac Eldorado Biarritz
Citroen Mehari
Corvette Stingray
De Lorean DMC-12
De Tomaso Pantera
Duesenberg Model SSJ
Ferrari 250 GTO
Fiat Topolino
Ford GT40
Jaguar XJ220
Jensen Interceptor
Lamborghini Miura
Lancia Delta HF
Land Rover Defender
Maserati Bora
Mclaren F1
Mercedes-Benz 540 K
Mercedes-Benz 500 E
Moretti Sportiva
Porsche 550 Spider
Porsche 356
Renault 5 Turbo
Rolls-Royce Silver Spirit
Saab 96
Studebaker President Roadster
Toyota Celica
Volkswagen Golf Gti
@sebastienloebsebastienvettel:

zo .. dat is gay ..
@lincoln: Ik vind het wel een hetrosexueel lijstje hoor.
@luis:

lijstjes zijn per definitie altijd gay .. altijd ..
@sebastienloebsebastienvettel:
Ik vind ‘m nogal metro, waarom mag er niets uit de 21ste eeuw in?
@sebastienloebsebastienvettel: wist je dat er van de e500 een amg versie is?
Die pantera, daar had ik vroeger een speelgoed autootje van, dik!
Andersom mag ook wel he? AC Cobra blijft cool:)
De pantera is “coolness” itself. Die jensen is van voren wel mooi, zijkant gaat ook nog maar met die gekke achterruit en achterlichten zijn ze compleet de mist ingegaan.
Ben ik de enige die die Jensen een beetje mislukt vindt? tussen hatch en station in en een bij elkaar raapsel van stijlen. Alleen omdat ie de ubercoole MadMax naam Interceptor heeft krijgt ie waardering, als je het mij vraagt.
Die Pantera heeft nog iets (alleen oppassen bij het remmen, zo bleek laatst nog)
@p993:

dat mag je niet hard op schrijven ..
net zoals dat british racing green een butt-ugly flauwe kleur is ..

want dan ben je geen autoliefhebber ..
Zo’n Pantera is echt een droomauto… Al is het alleen maar voor het geweldige geluid dat er uit komt!
Nog een paar American muscles in een Italiaans jasje:

Bizzarrini P538S (Chervrolet Corvette)
Intermeccanica Apollo GT (Buick)
AMC AMX/3
AC 428 (Frua/Ford), de Cobra is overigens American muscle in een Portugees jasje (ontwerp John Tojeiro)
Cadillac Allanté (Pininfarina)
1953 Nash Healey Spider (Pininfarina)
1954 Cadillac Cabriolet Roadster (Pininfarina)
1961 Cadillac PF Jacqueline (Pininfarina)
1963 Pininfarina Corvette ‘Rondine’ Studie (Chevrolet)
1965 Ford Mustang (Bertone studie)
1984 Chevrolet Ramarro (Bertone studie)
1990 Chevrolet Corvette Nivola (Bertone studie)
1991 GM Chronos (Pininfarina studie)

De MGB GT V8 is er eigenlijk ook een, tenslotte kwam de Rover V8 oorspronkelijk van GM en Pininfarina tekende de GT body
@pomtidom67:

Sinds wanneer is een Allante een musclecar?

http://northeastclassiccars.com/vehicle_images%5C1989%20Cad%20Allante%20topdown%20side.JPG

My God look at that thing!
Ook een hele leuke:



http://www.nast-sonderfahrzeuge.de/MB-Exotenforum/img/uploaded/image17677.jpg

1970 Monteverdi Hai 450 SS
427 (7L) Chrysler HEMI V8
Carrozeria Fissore

Top wist niemand, daar was ie te gevaarlijk voor.
Ze zeggen dat ie meer dan 290 kmu kan…in 1970!
@carmasterr:

Moet natuurlijk een 426 HEMI zijn
Hele mooie Jensen Interceptor!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).