Nieuwe BMW M3 krijgt 6 cilinder met 3 turbo’s?

Auteur: , 113 Reacties

Motoren met twee turbo's zijn zooo 2007! En dus (schijnt) de nieuwe BMW M3 die in 2014 komt maar liefst 3 turbo's te krijgen! Net als de toekomstige X3 M overigens.

Dr Friedrich Nitschke (directeur BMW M GmbH) heeft onlangs lopen babbelen met de journalisten van AutoExpress en die hebben de nodige informatie weten te ontfutselen aan Herr Nitschke. Zo wilde Friedrich kwijt dat de nieuwe M3 vooral heel zuinig zal worden, maar dat boeit ons natuurlijk niet. Wij willen weten wat er onder de motorkap ligt!

Daar wilde Friedrich niet heel veel over kwijt, maar ze hebben toch wat los weten te krijgen. Zo schijnt de nieuwe M3 een 3.3 liter grote zescilinder (uiteraard in-lijn) met niet 1, 2 maar 3 turbo’s! Twee turbo’s zullen worden aangedreven door uitlaatgassen (zoals gebruikelijk) en de derde turbo zal door elektriciteit worden aangedreven. Uiteindelijk moet dat een vermogen van 450 pk opleveren.

Zolang hoeven we overigens niet te wachten op een BMW met 3 turbo’s, want tijdens de IAA van Frankfurt in september zou namelijk de X3 M worden onthuld en ook die krijgt 3 turbo’s. Is het idee van 3 turbo’s heel nieuw? Niet echt, zo zagen we bijvoorbeeld in 2005(!) al een SLK 320 CDI met 3 turbo’s. Dat bleef toen bij een conceptcar, maar de plannen lijken er nu toch echt te komen.

Overigens ging in 2009 ook al het gerucht rond dat BMW in de X5/X6 een triturbo diesel zou lepelen, daar hebben we verder weinig meer van gehoord.



113 reacties

R.I.P. atmosferische V8.
@phantom95: Hoezo dat? In de vorige M3 lag er ook een 6 in-lijn blok.
@raoulkroes: maar als nog zonder turbo’s
zonder turbo klinkt zoveel lekkerder (L)
@kakhead: Inderdaad, wat poephoofd zegt, die turbo’s deleten het uitlaatgeluid, en nog erger, een snelle respons van de motor!
@raoulkroes: ik vind de v8 uit de huidige v8 lekker klinken, als ik het bericht lees ziet het er naar uit dat er geen bmw’s meer komen met dit blok.
@phantom95: de huidige m3 natuurlijk
De Bugatti EB110 uit ’91 had 4 turbo turbo’s. 8)
@Search: De veyron ook hoor.
@HDM: denk het niet: de veyron had/ heeft namelijk 4 superchargers, geen turbo’s
@bigcar: vreemd dat ik dan nooit het huilen van ook maar één supercharger hoor als er weer een filmpje van een Veyron opduikt. Alle sites zeggen toch turbo’s of Turbochargers hoor, dus misschien eerst even informeren
@trigger565: Een compressor huilt niet altijd, je hebt 3 verschillende soorten compressors ( dacht ik ).

De AMG’s van een aantal jaar geleden, met de 55 benaming ( E55, S55,… ) hadden ook compressors, maar die hoorde je niet huilen.
@SimonMc:

Bij mercedes zijn ook geen compressors, maar een kompressor, oftewel het duitse woord voor turbo ;-)
@jack_abarth: Mercedes gebruikt superchargers, geen turbo’s. Kompressor is gewoon de merknaam ;)

….drie turbo’s….weird…1 cool, 2 beetje veel hitte onder de kap maar cool, 4 te veel hitte onder de kap….maar 3…dat klopt gewoon niet!
@aadfd3s: SLR?
@knalfa: Daar zit gewoon een supercharger op.
@knalfa: Bij de SLR is het OVERduidelijk een supercharger! De enige mercedes ook waarvan je de compressor zo duidelijk hoort overigens.
@bigcar: zoek het nu nog eens op zonder dat je bier op hebt
@bigcar: de Veyron heeft volgens mij gewoon turbo’s hoor…
@bigcar: De veyron heeft idd 4 turbo’s maar de EB110 had die al 15 jaar eerder, daar ging het mij om. :)
@bigcar: Nee, Veyron heeft 100% Turbos, geen superchargers
@mark88: idd, jullie hebben allemaal gelijk, excuus.
@HDM: Knap he, een Veyron uit ’91.
@Search:
idd de quad-turbo >D
Het was een SL 400cdi die was uitgevoerd met 3 turbo’s
@mbevo: dat heb je toch echt fout :D

Ze presenteerden toen de volgende twee auto’s:
SL400 CDI Bi Turbo (315 pk/730 Nm)
SLK 320 CDI Tri Turbi (286 pk/650 Nm)
http://www.autoblog.nl/archive/2005/03/02/superdiesels_van_mercedes
@robbie: whatever, zijn er ook niet meer dan 2 van verkocht…
@Megakix: sterker nog, er is er geen een verkocht! Zijn namelijk conceptcars (zoals ook in het artikel staat).
@robbie: schreef ik toch ? 1 van elk model ;-)….
@robbie: gelijk heb je;) bi en tri is bijna het zelfde:P
@robbie: 286pk voor de “dikke” 3 liter diesel? Toevallig dat BMW met de 335d / 535d precies datzelfde vermogen levert! Nou ja, toevallig :P
@toospee: In eerste instantie dan, tegenwoordig zitten ze weer wat hoger.
Hmm oke we zullen zien.
liefst een dikke v12 erin monteren (weet wel, die van brabus) en dan knallen met die handel!!
@bigcar: nu komt er uit die 6 cilinder zeker alleen maar gefluit…
Wordt toch allemaal weer sneller en zuiniger ! Netjes, een zesinlijn terug, en een paar ferme drukvullingjochies erbij…komen maar !
ik heb al met vanalles gereden en het gevoel van een turbo is echt ZALIG, laat staan drie :D
@Stino: Maar het geluid van een ongeblazen motor is ook echt goud waard hoor!
@Cantago:
ieder zijn smaak, ik hoor enorm graag het gefluit van een Turbo..
kabouter wesley?? IS van Jonas Geirnaert!! Autoblog beetje stelen die hap?? Verzin zelf ne eens een kabouter,bij deze!
@Civic_Owner: wees blij dat we gratis reclame maken voor Jonas ;)
@Civic_Owner: So what, alsof hij daar wakker van ligt…Hij wilt het zelfs niet eens commercialiseren, laat staan dat hij gaat klagen als iemand kabouter Wesley leent.

BTW, kabouter Wesley ruled !

http://www.youtube.com/watch?v=Xog1T5dUxcw
3 Turbo’s? Ik vraag me heel erg af hoe dat precies werkt, klinkt als een mooi stukje techniek! Alleen één die aangedreven wordt door elektriciteit, dan is het meer een soort compressor (niet zoals Mercedes!) in mijn ogen. Maar het kan wel eens erg efficiënt zijn!
Pffff…Turbo’s is voor janetten…Klinkt overigens wel stoer aan de bar vermoed ik.

“Ik heb een auto met 2 turbo’s!”
“So what, ik heb er een met 3…”
*Bugatti Veyron eigenaar komt binnen* : “Bitch please…”

Ik zeg, opzouten met die motors die als een terminale patient constant moeten beademd worden, en iedereen een dikke atmosferisch motor in het vooronder. Gewoon de brandstofprijs laten zakken !
@SimonMc:
amen brother!
Electrische turbo haalt niet veel uit kan ik je vertellen, de 3e (elek.) Turbo is trouwens geen turbo maar een kompressor, dat je het maar ff weet.
@Stopwearingpants: Een turbo is ook een compressor, een supercharger is ook een compressor, een g lader is ook een compressor, een airco pomp is ook een compressor, winrar/winzip is ook een compressor, een compressor is ook een compressor, alles is een compressor. dat je het maar even weet.
@GOD: Een turbo wordt niet aangedreven door het krukas. Een compressor wel. Je begrijpt toch wel dat dat wordt bedoelt?
@imba: In dit geval dus niet. Deze compressor wordt aangedreven door een electromotor. Niets anders als een föhn dus die in het inlaattraject blaast.
@GOD: kompressor is nederlands voor supercharger
@Stopwearingpants:

ben je doof ofzo !!

zelfs een verbrandingsmotor is een compressor ..
-edit: nutteloze bijdrage-
@GOD: ik zat te ctrl-f’en op compressor omdat ik ook wilde zeggen dat het een compressor was, die derde turbo, die dus geen turbo was. Maar omdat jij het woord compressor zo vaak gebruikte moest ik heel vaak op enter drukken om langs jouw met ‘compressor’ gevulde posts te komen.
@Sorcerer: bij deze excuses ;)
Ik zeg; dikke eencilinder met 6 variabele turbo’s d’rop.
Interresant hoor, 2 normale turbo’s en een elektrische ventilator! Ben wel geinterreseerd in de techniek die erachter zit en de efficiëntie hiervan.
EEN TURBO DIE DOOR ELEKTRICITEIT AANGEDREVEN WORDT IS EEN COMPRESSOR!!turbo = turbine = deel dat druk en temp omzet in arbeid. compressor = deel dat arbeid omzet in druk en temp.de hele clou van dit verhaal is waar komt de elektriciteit vandaan die die ene turbo aandrijft.ze gebruiken die compressor vast voor lage toeren en de 2turbocompressors voor hoge toeren.zodat er bij lage toeren een hoger rendement en lager verbuik is omdat de elektriciteit gebruikt door de compressor vast door remenergie ofzo opgewekt wordt.dus gewoon een semi-hybride 2JZGTTE :P
@pinooooo: Niet echt als een 2jz, bij een 2jz draaien beide turbo’s altijd. De 2e is levert alleen geen lucht bij lage toeren die is dan alleen aan het “surgen”. Als de elektrische kompressor alleen gebruikt voor lage toeren en de turbo’s voor hoge, dan lijkt he me dat de turbo’s pas later actief worden dmv het openen van een klep in het uitlaatspruitstuk, waardoor er uitlaatgassen naar de turbo’s gestuurd worden. Je kunt het dus beter vergelijken met hoe een 13B-REW werkt :)
Ze rijden al rond met een mule (vermomd als Datsun):
http://static.autoblog.nl/images/wp2011/datsun-nissan-fail.jpg)
Zet er gewoon echte turbo’s op en niet van die BMW fabrieks dingen, een V6 met 2 dikke garret turbo’s er op of een goeie supercharger, autoblog Audi s3? 460pk dacht ik best een bruut ding
@mightymike: Die S3 rijdt rond met liters olie in de kofferbak, per tankbeurt moet er geloof ik ook een liter olie getankt worden (niet in de benzinetank, natuurlijk). Dus, neuh, niet echt realistisch.
@jelmer: het was maar een ide;) die turbo hoeft toch niet altijd volgas te loeien, als je het blok heb van de 1M coupe en zet daar twee goede turbo’s op dan wil dat wel
@mightymike: Grote turbo’s betekend meer “lag” dus in real life scenario’s niet echt wenselijk. En trouwens de meeste fabrikanten maken gebruik van Mitsubishi turbo’s ;)
@aadfd3s: ging er nie om of de turbo’s van bmw of mitsubishi zijn maar dat het turbo’s zijn met een veiligheidsmarge omdat het fabrieks dingen zijn. V6 ui 1m bij vr6specialist brengen 2 turbo’s er op en haalt makkelijk 500 pk zonder dat de bak vervangen moet worde
Maw inspiratie is zoek ofwa???
Ik zeg 6 in line a la e46 m3 erin met twee redelijk grote turbo’s en een derde turbo om de lag op te vangen. 450pk stelt niks voor met 3 turbo’s. Naar de chiptuner ermee en verhogen de turboboost.
@rstyled: Turbolag is zòòòòò jaren 90.

Gewoon 2 turbo’s erop met variabele geometrie, of 1 grote en 1 kleine(re) turbo OF 1 turbo en 1 compressor en je voelt niet eens meer dat er een turbo onder ligt ( buiten het schop-in-de-kont-effect gerekend uiteraard ).
Was Mercedes-Benz de pionier met 3 turbo’s !?
@Flatfour: Mercedes-benz was in alles de pionier :P ( alles wat er toe doet uiteraard ).

Niemand geeft erom dat je de pionier bent die standaard een ipad houder in je auto voorziet.
Klinkt interessant, ben benieuwd.

Om te mierenneuken; het is dan natuurlijk geen drie turbo’s op zich. Hetgene wat een turbo juist onderscheidt is dat het op uitlaatgas wordt aangedreven. Technisch gezien is het een turbo-supercharger, i.t.t. een gewone supercharger.

Dus een elektrische compressor is geen turbo. Wel heel benieuwd hoe ze het zullen toepassen. Waarschijnlijk zal de elektrische compressor de “begin”compressor zijn. Met een eleketromotortje kun je zo’n turbine met miniscule lag aan het werk zetten.

Dus elektro-turbine als 1e, daarna komen de gewone erin? Lijkt me logisch?
@bozewolf: Zo zal het denk ik gaan. Bij lage toeren blaast die föhn volle bak in de motor voor meer koppel. Vervolgens komt bij een hoger toerenbereik de normale twin-turbo er in en gaat de föhn uit.
ik zie, ik zie in de verre toekomst, ik zie een m3 viercilinder, een viercilinder met “8” turbo’s…
komaan he seg, doet me denken aan gillet mesjes
en toch heb ik het idee dat de ingenieurs bij BMW slimmer zijn dan de knappe koppen bij autoblog.nl ..

het verleden heeft dat vaker uitgewezen ..

ja ja .. ik weet het ..
ga maar weer hoogst verontwaardigt “discriminatie” roepen ..
i can take it ..
@lincoln: klopt, maaarrrrrr, de X5M en X6M hebben toch echt een motorgeluid dat nergens naar klinkt. Ik vrees een beetje voor dat lekkere V8-geluid van de M3. Maargoed, je kunt altijd nog een occasion kopen om BMW te laten weten wat je ervan vindt…
@lincoln: LOL!!! :lol:
@lincoln: hahahaha! Hijsweerfijn…
De link naar de X3 M is onjuist, wordt door gelinkt naar een andere uberkoele wagen… M2 coupé…
@diedjee: Inderdaad! Laat die zo komen alstublieft! Wow..
Doen ze dit nou voor de milieu-sjonnies(wet) want waar gaan we dan heen?
@The360box: naar Afrika
Gisteren een test 1 serie (nieuw model) gezien en gehoord, en die had ook een 6 cilinder en ging als de brandweer! Weet alleen niet of dat ook een triturbo was, want dat kon ik niet zien met de motorkap dicht :P
Ach ik heb een 6 in lijn met 1 turbo. Klinkt toch best lekker al zeg ik het zelf. het is dan wel diesel maar dat zijn slechts details…. ;-)
Met al die turbo’s in het vooronder zal de temperatuur ook flink oplopen. Ik heb wat metingen op mijn turbo gedaan, deze was na een kwartiertje rijden bijna 200 graden, terwijl het uitlaatspruitstuk maar 100 graden was. De kop van het blok was een mooie 70 graden. Aangezien de remleidingen vlak in de buurt lopen, wilde mijn remmen het wel eens begeven in de file. Dit met nog meer problemen was voor mij de reden om de turbo eruit te gooien. Het blok gaat nu omgebouwd worden voor normaal atmosferisch, 30% minder vermogen maar wel een mooier geluid (LCB uitlaat), zuiniger en minder herrie. In mijn auto geen turbo meer! De conclusie van mijn verhaal is dat er de komende tijd veel BMW’s af gaan fikken.
@midasracer:

Maar ik mag er vanuit gaan dat die turbo’s op jou blok aftermarket waren? En niet origineel fabriek.
@Vreddy_B: Het blok was origineel MG Metro turbo, maar daarna wel opgevoerd. Lagedruk zuigers, s/c tandwielen, extra sterke koppeling, bewerkte kop, zelf instelbare turbodruk, dumpvalve enz. Leuk voor een stukje blazen, maar niet om mee door Europa te toeren.
@midasracer:

Klinkt wel als een super leuk project. Zelf ben ik toch een beetje huiverig voor dit soort dingen. Ik weet dat er soms veel meer uit een blok te halen valt dan wat uit de fabriek rolt. Maar veel projecten brengt zoveel slijtage mee op andere plekken waar mensen niet op berekend zijn.
@Vreddy_B: Klopt, ik ben er ook klaar mee. Ontsteking is zonder computer niet goed te krijgen, de krukas heeft ook zwaar te lijden gehad en nog meer probleempjes. Los van het feit dat ik een lawaaidip in mijn oren heb na een paar jaar rijden met deze auto. Je hoort hem dan ook al van ver aankomen door het mechanisch lawaai. Ik heb nog een afscheidsvideo gemaakt (snif snif, het was wel heftig):
http://www.youtube.com/watch?v=mu-9XSo1J34
@midasracer:

Wel een erg gaaf project moet ik zeggen! Kan me voorstellen dat je het erg jammer vind! En die herrie daar wen je ooit aan ;-p
@midasracer: Hij klinkt wel lekker zuigend. *hijg, psjt*

Maar 200 graden valt voor een turbo toch wel mee? Of was het enige probleem dat de boel eromheen te heet werd? Kon je de loodgieterij niet verleggen zodat de remleidingen wat verder weg zaten? Of extra isoleren?

Nja, je zal daar vast zelf wel naar gekeken hebben, toch blijft ’t ergens “zonde” om em om te bouwen naar NA. Heeft toch wel iets, zo’n klein turboploffertje.
@bozewolf: Nee, er is gewoon te weinig ruimte voor zo’n klont heet metaal. Vol gas op een rollenbank is hij roodgloeiend met serieus kans op brand. Er zijn Midas turbo’s afgebrand in het verleden.
De Mini rijder die de turbo van mij heeft overgenomen zal een bak in het brandschot moeten maken om ruimte te creeren. Dit soort blokjes zijn met 90pk nog redelijk betrouwbaar, kom je erboven dan moet er teveel versterkt worden en gaat het ten koste van de betrouwbaarheid, benzineverbruik enz. Dit MED blok wordt gebruikt voor races, revisie is dan nodig na elke wedstrijd. Dat is de prijs als je het vermogen van een motor verdubbelt en tevens mijn bezwaar tegen al die motortuners met turbo’s zoals Underground e.d.
@midasracer: wat een geweldig leuk filmpje! Fantastische auto ook, klinkt echt als een opstijgende straaljager. Herkenbaar ook met dochterlief erbij, ik rij vaak met een Westfield met mn dochtertje… Altijd lachen, gieren, brullen!
@midasracer: Wat leuk zeg! Inderdaad een superding. Zonde dat de prachtige huil en blowoff sis gaan verdwijnen. Maar ik snap je beweegredenen wel. Leuk om te zien hoe die kleine van je met een waanzinnige smile zit te wapperen in de wind.
@Freewarefreak: Ja het is jammer, ik moet het doen met een beperkt budget en ruimte. Anders had ik deze zo gehouden en er een Gold coupe of GTM Libra bijgekocht voor de lange afstand en club meetings. Helaas, het is niet anders. Maar ik heb er wel veel van geleerd en kan zo weer andere mensen met A-serie turbomotoren helpen ze af te stellen. Ik wilde eerst deze cabrio verkopen (hij heeft ook een maand te koop gestaan), maar mocht niet van mijn zoontje (die het heeft gefilmd). Het lijkt erop dat dit een vader op zoon auto wordt.
Shit, had ik mijn idee 5 jaar geleden maar gepatenteerd..
motoren met 3 turbo’s bestaan al langer. Bij tractorpulling (superstock klasse) rijdt men met doorgaans zescilinders met 3 turbo’s: 2 grote turbo’s zuigen de buitenlucht aan, die lucht wordt naar de derde turbo geleid waar de druk verder wordt opgevoerd. Dit om een inlaatluchtdruk van rond de 10 bar te bereiken.
Jan de Rooy had op de TurboTwin vrachtwagens ook 3 turbo’s, ik dacht met 1 turbo om de buitenlucht aan te zuigen en dan 2 kleine turbo’s parallel.

De BMW-opstelling is wellicht te vergelijken met de installatie uit de Lancia Delta S4: de (in dit geval electrische) compressor voor lage toeren, en twee turbo’s parallel voor hoge toerentallen.
Is dit wel nieuws dit heb ik al paar maanden geleden al verteld.
Maar ik ben zeker geen betrouwbare nieuwsbron
Nee waarom ? Een gemis van de V10 was nog te accepteren, maar een V8 moet blijven. Teken petitie.
ze gaan vast iets zoals KERS doen en met deze energie de electrische compressor aandrijven…
wat maakt het uit? als hij maar een mooi geluid en veel power produceert, en als de wegligging natuurlijk ook blijft.
Een 3 cilinder met 6 turbo’s had pas echt modern geweest ;)
Op 1 of andere manier heb ik er een rare smaak bij 3 turbo’s net of je iets te verbergen hebt. Vind het ook niet stoer is dat een Biturbo nee ik heb 3 turbo’s, klinkt niet, het is het niet.
jammer! waarom niet gewoon een 4L 6cil ofzo? bmw moet in de M modellen atmo blijven dan blijft het geluid mooier! zoals eerder gezecht dempt een turbo het geluid teveel!
@spykerboy: Vertel dat aan de Japanners:

http://www.youtube.com/watch?v=FWZHrfqpBUU&feature=related

Die zullen je “zechen” dat ’t onzin is.
@bozewolf: 1150 pk aan de wielen met straight pipes en alles er op en er aan. een heel klein beetje appels met peren vergelijken als je het mij vraagt.
@bozewolf: toch niet helemaal me ding! en dit is geen standaard turbo met standaard uitlaat… dit klinkt wel redelijk maar standaard ho maar hooor
Waarschijnlijk worden het dan 3 kleine turbo’s
1 per 2 cilinders.
Voordeel is dat kleine turbo’s snel opspoelen (geen turbo gat) en 3 turbo’s leveren alsnog veel vermogen
Ik zie het als een vooruitgang. Op naar de toekomst.

3 turbo’s, waarom niet? lekker veel vermogen.

Gaan ze ook 3 turbo’s op de 740d zetten? :D
nog even en dan is het 3 cilinder met 6 turbo’s hulde BMW!
gewoon drie kleine variabele turbo’s parallel… In alle toerentallen voldoende druk. Hoe moeilijk moet dat zijn?
De premium fluitketel, kookt nu nog sneller!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).