Goh, Belgische wegen het onveiligst van West-Europa

Auteur: , 82 Reacties

"Nergens in West-Europa heb je zoveel kans om te sterven in een verkeersongeval”. Zo, weet u dat ook weer voor de volgende keer dat u bij onze Zuiderbuurtjes langs gaat.

Toegegeven, België maakt vooruitgang als het op het terugdringen van het aantal verkeersdoden aankomt. Tien jaar geleden kwamen er namelijk 44% meer personen om het leven op de asfaltstroken van Vlaanderen en Wallonië dan vorig jaar. Maar vergeleken met de resultaten van omliggende landen is het er nog steeds ronduit knudde. Zo blijkt uit cijfers van de Europese Commissie.

België is goed voor 76 verkeersdoden per één miljoen inwoners. Ter vergelijking: In Duitsland zijn het er 45, Frankrijk heeft er 62 en Nederland komt uit top 32. Koploper is Zweden met 28 verkeersdoden per miljoen inwoners.

En wat is de reden voor dit relatief hoge aantal in België (alleen landen als Griekenland, Roemenië en Polen scoren slechter)? De regering.. oh wacht, die hebben ze nog niet.. de overheid schuift het af op een complex wegennet, slechte wegen en het feit dat ze een ‘transitland’ zijn: er komen veel buitenlandse chauffeurs om het leven die niet als inwoner worden aangemerkt maar wél als verkeersdode. Ook het aantal weekenddoden –bezopen en doorgesnoven jeugd- is fors te noemen.

Aangezien het nog lang gaat duren voordat er een nieuwe regering aantreedt bij onze benedenburen geven we hieronder de Vlaamse bezoekers van Autoblog.be de kans om aan te geven wat er nog meer schort aan het Belgische verkeersbeleid.

UPDATE 2018: het blijkt zelfs dat de wegen van Belgie slechter zijn dan die in Swaziland en Rwanda



82 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Zou het door al die ollanders komen die door het land heen rijden?
Handsfree bellen: wasda?
Inhalen in bochten: waarom niet?
@Bwlian: Was niet als reply bedoeld.
@norge: dit komt echt niet door hen maar door onze kutregering en aannemers.
@norge: Altijd maar de schuld op iemand anders afschuiven :)
@norge:

Want die rijden op rupsbanden over jullie wegennet of wat?
@norge: Doen wij liever ook niet ;) Maar ja het ligt nu eenmaal tussen ons en de rest van europa… ;)
@norge: Ik denk dat de voornaamste oorzaak is dat je heel makkelijk je rijbewijs haalt in België. Een deel van mijn familie woont daar, en een vriendin van mijn zus komt uit België en die hebben bijna niks voor hun rijbewijs hoeven doen. Ze moesten als test bijvoorbeeld tussen 2 palen(met een zee van ruimte er tussen) inparkeren, totaal niet realistisch of wat dan ook. Het komt er dus gewoon op neer dat belgen niet leren en de meeste niet kunnen rijden.
@drivingpleasure: De meeste niet kunnen rijden? Laten we niet gaan generaliseren :) Alhoewel redelijk veel mensen niet verder komen dan de dingen die ze moeten kunnen voor het rijexamen. Een voorbeeld: voor het rijexamen moet je kunnen inparkeren in een plaats rechts van de auto. Daaruit volgt: er zijn mensen die het niet kunnen als er een plaatsje is links van de auto (of was het omgekeerd? :D )
Het zit hier weer vol genieën die het blijkbaar allemaal beter weten dan de Belgische bezoekers zelf.

@drivingpleasure: Pertinent niet waar.

@bmwmaaktrijdengeweldig: wij hebben wel degelijk een wegenbelasting.
@norge Inderdaad, dit weekend komen ze weer massaal onze wegen stukrijden met hun overgeladen sleurhutten die achter hun wagens hangen! :D Maar ik geef toe, onze wegen zijn op sommige plaatsen goed om ophanging, banden en velgen helemaal stuk te rijden. :p
Ik snap geen reet van dit artikel,
@The360box: Ik verwijs u door naar een website van uw niveau. http://www.kids-start.nl/
@rubenpriest:haha geniaal!
@The360box: Dat heb jij wel vaak he??
@Svenska_Aeroplan_AB: Ja maar dit komt door de foute zinsverband : ”Koploper is Zweden met 28 verkeersdoden per miljoen inwoners. ” Dan zou je denken dat zweden juist de meeste dode heeft wat dus niet zo is, dan ben je GEEN koploper, of zet er dan duidelijk bij dat het t laagste is.
@The360box: koploper is de gene die t beste scoort… nou lijkt mij in dit geval het minste doden het beste. Moeilijk hè…

…oh, en t is “HET foute zinsverband” ;)
@wimmm: Mwa in dit zinsverband kwam het op MIJ anders over, koploper betekende hier hoogste. Mwa never mind.
Moet zeggen dat het argument van transit land wel hout snijd. Beetje appelen met peren vergelijken. Dat neemt niet weg dat het hier soms dom geregeld is. Slechte plaatsing borden, en slecht aangelegde knooppunten. Op de ring van Antwerpen is b.v. een punt waar 4 verkeersstromen door elkaar heen moeten kruisen. Dat zou in NL anders geregeld zijn.
@mobilitydesign: en op de ring van Antwerpen heb je ook een bocht van 90 graden waar je van 100/120 naar 30 moet in 200m ofzo ;) Waar het precies is weet ik niet, maar ik weet wel dat ik op smalle bergweggetjes in de Alpen me veiliger voel dan op de ring van Antwerpen.
@Roelio: Of wat dacht je van een gat ter grote van een wasbak op de linker baan. Kom je daar aan met 120.. :S
@mobilitydesign: dat klopt ook wel, maar dat is Nederland ook! Heeft met de havens te maken natuurlijk. Antwerp en Rotterdam…
@mobilitydesign: Op de ring van Antwerpen mag je dan ook maar maximum 100 ;) Tegenwoordig zelfs regelmatig maximum 70 (met dynamische borden)
Breek me de velg niet af bek niet open…
@sacha: lol!
Onveilige wegen? Ik noem het uitdagende wegen…
Zoals al aangegeven is deze berekening totaal scheef. Er wordt enkel rekening gehouden met het aantal inwoners en het aantal ongevallen.
NIET met de nationaliteit van diegene die in een ongeval betrokken waren. En juist op daar zitten erg veel buitenlanders tussen. Als je die uit de statistieken haalt, dan is België opeens 1 van de veiligere landen ..
België is gewoon 1 groot transitland voor het vrachtverkeer met al de binnenlandse havens en de havens van Nederland die hun verkeer naar het zuiden ook over ons wegennet sturen.
@waxweazel:

Je kunt het afschuiven op buitenlanders. Maar waarom veroorzaken die buitenlanders dan meer ongelukken in België dan in andere landen? Het wegennet is op sommige plekken totaal onlogisch en onverklaarbaar alleen de Belgen snappen het zelf wel? Zoiets…?
@Vreddy_B: & @Gioor: Als er meer buitenlanders door het land rijden zijn er ook meer ongelukken met buitenlanders.
@waxweazel: dus als een buitenlander door de Belgische wegen om het leven komt heeft dat verder niks te maken met dat de wegen onveilig zijn?… Ehm?? daar ging het toch om.. onveilige wegen. Wat maakt het dan noch uit van welke nationaliteit de bestuurder is.
@Gioor:
Als je het artikel duidelijk leest, staat er dat België als het onveiligste wegennet wordt beschouwd. Om tot die conclusie te komen maakte ze een berekening die enkel rekening houdt met het aantal ongevallen per inwoners van het land. Zonder rekening te houden met het feit dat wij een transitland zijn !
Of geloof je echt dat letterlijk elke Belg (van peuter tot hoogbejaarde) dagelijks op ons wegennet actief is ? Er rijden dagelijks wel meer dan 11 miljoen vierwielers op onze wegen. Maar daarvoor zijn ze niet allemaal Belg …
Van een scheefgetrokken conclussie gesproken dus.
PS: als je dit niet snapt, bewijs je je eigen “slimheid” ;)
@waxweazel: Geef je gelijk dat de berekening krom is.. ze zouden eigenlijk moeten rekenen met dodelijke ongevallen per weggebruikers per jaar of zo. Alleen is dat natuurlijk weer wat moeilijker vast te stellen….
Wekelijks rijdt er ook wel eens een Oostblokker met zijn vrachtwagen de file in. Maakt ze helaas niet korter… of toch niet veel!
Weet je gelijk waarom er in België zoveel Citroëns worden verkocht.
@Pallas:
iets vaags van bollen gevuld met olie en stikstof, waardoor je kogelhard over de kasseien kunt denderen?
Rijd je zo iemand deaud als íe GEEN Citroën rijdt……
@Pallas:
En Renaults die momenteel om de koppositie vechten met VW ;)
laten we de rechterrijstrook onaangeroerd en allemaal op het linker 110 rijden!
the-budel-guy
de snelwegen in belgie hebben wel wat.
je weet nooit of je nog levend terug komt.
Zou het echt zo zijn dat er in België meer verkeersdoden vallen omdat het een transitland is? Ook in Nederland, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland rijdt zeer veel internationaal transport. Nederland en Duitsland hebben aanzienlijk minder doden per hoeveelheid voertuigkilometers dan België, ook op de snelwegen.

Schouppe kleedt het allemaal leuk in maar waar hij ‘complex’ zegt in relatie tot het wegennet, bedoelt hij ‘zwaar verouderd’.
Transitland? Haha sorry hoor en Duitsland dan?
@mbfanatic: Onder transitverkeer verstaat men het verkeer van waren en personen van het ene land naar het andere, waarbij ten minste één ander land doorkruist wordt. België heeft naar verhouding veel van dit verkeer vanwege zijn geografische ligging en omvang. Duitsland heeft naar verhouding veel meer internationaal verkeer dat Duitsland als bestemming of vertrekpunt heeft.
ze stappen idd ook gewoon allemaal met een fles wijn in de kneiter achter het stuur en ze jagen er veel te hard voor dat wegennet. en oh je mag er ook gewoon hard, net als in frankrijk en duitsland: 90 resp. 100 buiten de bebouwde kom hahaha met díe weggetjes! wel ff wat anders dan hierzo.
Onze wegen kweken wel klasse wielrenners! :D

We hebben trouwens nog altijd de Vlaamse regering die zorgt voor de wegen in Vlaanderen. Hilde Crevits doet het naar mijn bescheiden mening goed want ze moet een zeer grote achterstand in onderhoud zien weg te werken. Zoiets doe je niet op een korte termijn. En er rijden hier inderdaad belachelijk veel buitenlandse vrachtwagens!!!
@jackl: agreed. We komen uit een periode van algemen chaos.
De minister probeert de achterstand weg te werken op zeer korte termijn.
Krijg je weerzagers die over de zovele werken klage :/
Bulgarije = Number one ,daarna komt ons apenland
poll via Android app
Haha oja en veel flitsboetes handelen ze niet af omdat ze dr geen personeel voor hebben.. Hehe sorry hoor.
@Poll: haha lol
Meerdere oorzaken : aannemers met ondermaats materiaal , steekpenningskes onder de tafel en ’t is toch in de pocket.
Niet naleven van de verkeersreglementen door vrachtwagenbestuurders. Als er bvb staat max 3.5 ton , lappen ze daar toch hun laars aan want de flikken doen maar een ding en da’s hun gazet lezen als ze gaan flitsen zodat ze centjes hebben voor hun politiebal enz …
Simpel, wegen worden expres slecht aangelegd zodat ze binnen een paar jaar terug moeten gedaan worden. Een corrupt spelletje dat al zéér lang meegaat.
Dit artikel en dat van de Belgische krant geven geen bron aan van de cijfers.

Of je een land transitland noemt of niet, feit is dat in Nederland vanwege Rotterdam ook veel vrachtverkeer is. In Duitsland ook. Door het “transitverkeer” te noemen kun je de aandacht mooi afleiden, maar in zowel Nederland als Duitsland zijn veel buitenlandse chauffeurs onderweg.
@Femme

‘De’ Femme van Tweakers?
Wegennet is altijd al slecht geweest in BE als je de grens over gaat bij Breda zie en merk je gelijk of je in belgië zit of niet. Levensgevaarlijk al die gaten in de weg. Zelfde als het in NL. Weer is gevroren heb en miljard kilo zout op de weggegooid word, gaten voor het leven krijg je dan
Misschien zijn ze daar niet zo geniaal om wegenbelasting uit te vinden?
idd de wegen hier liggen er embarmelijk bij!
de oorzaak ligt niet bij het slecht onderhouden wegennet ( wel irritant en zeker bij bepaalde ongevallen bepalend maar zeker niet één van de hoofdoorzaken) Het probleem is dat wij nog een inhaalbeweging moeten doen want wij zijn 1 van de laatste landen om het probleem van aantal verkeersdoden te erkennen. Dit gekoppeld aan de hierdoor gecreeërde mentaliteit van “iedereen doet maar waar hij zin in heeft” ( alcohol, roekeloos rijgedrag). ja , dit kan je niet op 1 of 2 jaar veranderen dit is een werk van lange adem dus we hebben nog veel werk voor de boeg willen we op hetzelfde niveau staan als onze buurlanden.

de maatregelen die nu genomen worden om de verkeersdoden te doen dalen zijn zeker ook niet heilig. Letterlijk overal wegversmallingen ( goedkoop en snel alternatief om doelstelling te halen) Ja, als we allemaal stil staan kunnen we geen ongevallen veroorzaken. Het is de bedoeling om het verkeer vlot te laten te verlopen en toch veilig
Je moet eens rondom Brussel rijden… echt een stelletje mongolen zijn het daar op de snelwegen. Met volle gas op je afkomen rijden en dan op je bumper gaan zitten. Heb je natuurlijk overal maar ik heb er een tijd gezeten voor mijn werk en het kwam dagelijks voor.
Dat belgie een transit land is, dat is zo. Maar daarom veel doden? Wellicht, maar wel in combinatie met een slecht wegennet. Veel andere landen zijn ook transitlanden, maar daar zijn veel minder doden.
Daarnaast is belgie altijd de zak, Belgie is typisch zo’n land waar wel doorheen gereden word, maar relatief weinig geld word uitgegeven. Misschien moeten zij ook maar vignetten invoeren, net als b.v. oostenrijk…
De Belgische regering zegt vaak dat de wegen door buitenlanders kapot word gereden. In Nederland rijden veel vrachtwagens en in Belgie rijden veel vrachtwagens. In Belgie zijn de wegen slecht in Nederland goed.

Komt omdat de vrachtwagens in Belgie vaak een buitenlands kenteken hebben. Natuurlijk! (not)
@ccvw: Is een slap excuus om niet te hoeven werken aan het probleem. Zijn we wel gewend in België… als iets te problematisch wordt dan kijken we het beste naar iets anders dat minder moeilijk op te lossen is. Probleem is wel dat ons land redelijk gescrewed is, dus naar gemakkelijkere problemen zoeken wordt nu ook een nieuwe problematiek waar politici zich aan zullen onttrekken.
Er mankeert van alles! Bochten liggen verkeerd, putten in de weg (die dan van ver worden ‘dichtgemaakt’, slechter gemaakt dus) en te weinig goede signialisatie op de snelweg. Het probleem hier is dat ze te weinig nadenken over wat ze doen, te snel beslissen en er uiteindelijk een zooitje van maken. België barst! (en vooral de wegen)
HOER-A! Toch iets wat we goed in België kunnen!
Belgen kunnen gewoon niet autorijden !
Als ik een Belg moet inhalen dan pas ik al extra op ! en dan bedoel ik gewoon in Nederland !

Ze zijn gewoon levensgevaarlijk elke keer weer !
Zwiepen opeens van rechts naar links
Doen altijd opeens hun knipperlicht naar links aan terwijl je ze aan het inhalen bent.
Stampen opeens op de rem zonder dat je begrijpt waarom…
Snijden je af in de bocht etc etc etc etc etc etc !
Ze zijn gewoon zelf levensgevaarlijk….

Ze moeten daar maar eens fatsoenlijk rijles gaan krijgen/geven !

Belgen ? leuk voor een pilske maar blijf uit de buurt als je ze tegenkomt op de weg !
NL heeft natuurlijk geen buitenlandsverkeer.
Belgen verdiep je iets meer in NL en wat we allemaal doen, voor dat met mooie termen als transitland komt….

Wegen zijn al jaren een puinhoop in BE. Vroegah tig keer met de auto naar spanje geweest, nooit porblemen. Behalve in ??? Juist
@Mennek: lekker veralgemenen zeker!
Maar ja, de hollanders zijn allemaal stoned achter het stuur! (Hey, ik kan ook belachelijke uitspraken doen zonder te moeten nadenken!)
Woensdag van uit Frankrijk, met perfecte (toer)wegen terecht gekomen in Belgie en op de afgezette snelweg Gent-Antwerpen naar de vluchtstrook gedirigeerd. Snelweg zelf afgezet. Knal ik me daar toch in een gat op die vluchtstrook. Ik gok dat minstens 1 op de 5 auto’s hetzelfde overkwam terwijl je – gelukkig- slechts 70 mocht. Amper ontwijken aan. Je zal maar motorrijder zijn. Verder geen kans je wiel te verwisselen op die in gebruik zijnde vluchtstrook.
Best een probleem ja!
Terwijl de oplossing zo simpel is…
http://static.autoblog.nl/images/wp2011/Spee_muts_450.jpg

In de aanbieding.
;)
Aangezien ze al een jaar geen regering hebben denk ik dat er niet snel verandering in komt.
@phantom95: het onderhoud van de wegen ligt niet op federaal niveau, maar op Vlaams, Brussels en Waals niveau. En voor die niveau’s zijn er regeringen en ministers. Een nieuwe federale regering zou dus niets veranderen. Wat wél iets zou veranderen, is het wegennet en verkeer terug federaal maken. Maar ja, dat zal wel te logisch zijn voor de Vlaamse en Waalse navelstaarders. We zullen maar gewoon verder gaan met het zwart-geel schilderen van onze verkeerslichten – kwestie van de juiste prioriteiten te stellen.
combineer kutwegen met mensen die zich niet aan de verkeersregels houden (en in 75% van de gevallen zijn dat buitenlandse platen en de andere 25% aso’s liefst met gepersonaliseerde platen) en ja we zitten met de gebakken peren…

Spijtig genoeg wordt ik in veel gevallen langs de pechstrook voorbijgestoken bij file door een geel zwarte plaat, om dan aan het einde van de file een geelzwarte plaat als oorzaak van de file te zien.

Ik zeg: vignet / km-heffing invoeren en strenger controleren + beboeten
Dus we krijgen de kans om onze visie te geven op ons verkeersbeleid!

1. Welk verkeersbeleid?
2. Wij kunnen ons wegenstelsel niet onderhouden omdat ons lang geen belastingen heft… of euh nee, juist, we hebben de hoogste belastingen van Europa, maar wat met dat geld gebeurt weet niemand. Het wordt iig niet in ons verkeersbeleid gepompt :)
3. Het hoogste aantal verkeersdoden zou kunnen, maar we hebben ook het hoogste aantal inwoners per vierkante km en het meest uitgebreide wegennet (als je tegenwoordig nog van wegen kan spreken), dus ook meer kans op ongevallen.
4. Alles mag, behalve te snel rijden (als je hier sommige mensen in hun wagen ziet zitten, zal je begrijpen wat ik bedoel), want dat is dan ook de enige ‘misdaad’ in Belgie waar wel iets wordt aan gedaan.
@xytras: das niet waar hè. Nederland heeft iets van 400 inwoners per km^2 en België 350 per km^2.
beste Belgen ..

wij hebben nog wel een Camiel Eurlings in de mazzel ..
hij spreekt jullie taal al een beetje ..
en is in te ruilen op Eddy Wally ..

doe er je voordeel mee ..
@lincoln: jaaaaaa, wij willen Eddy Wally!
wij vinden net dat nederlanders niet kunnen rijden!

ik erger me er dood aan als ze weer over onze wegen zwalpen,twijfelen.

Jullie zijn het gewoon niet gewend van snel/vlot te rijden.(door jullie files en flitscameras)

dat neemt niet weg dat onze wegen slecht onderhouden zijn btw.
Belgen zouden natuurlijk best kunnen rijden. Ze hebben het alleen nooit geleerd. Het rijbewijs is heel makkelijk te verkrijgen vergeleken met Duitsland en Nederland, en nog opmerkelijker: zonder je praktijkexamen te halen kun je jarenlang autorijden, ofwel met begeleider (iemand die minstens 8 jaar zijn rijbewijs heeft, en dus zelf eigenlijk wel een opfriscursus zou kunnen gebruiken), of geheel zelfstandig (na 20 uur les bij een rijschool). Lukt het je gedurende de geldigheid van je voorlopig rijbewijs (respectievelijk 3 of 1,5 jaar) niet voor het praktijkexamen te slagen, dan doe je gewoon opnieuw je theorieexamen en mag je weer voor jaren de weg op met een voorlopig rijbewijs. Gekker kan het niet, en de resultaten zijn ernaar zou ik zeggen. Kijk, iedereen kan binnen 6 lessen die auto wel bedienen maar dan begint het eigenlijk pas. Het verkeer leren lezen, defensief leren rijden, vooruit kijken, spiegelen, etc.etc., al die vaardigheden moeten erin gedrilled worden en dat gaat natuurlijk niet gebeuren met pappa of je oom, daarvoor heb je een professional nodig.

Verder zijn er zoals al genoemd wel meer oorzaken. De toestand van de wegen is vaak slecht. De knooppunten zijn vaak ronduit ondoordacht en onveilig aangelegd, de verkeersdiscipline is ver te zoeken (lees: iedereen doet wat hij wil), en alcohol in het verkeer wordt nog altijd vrij luchtig over gedaan, hopelijk zal dit toch wat veranderen met de voorlichtingscampagens van de laatste jaren.
@gunther: Rijbewijs heel makkelijk te verkrijgen in Belgie ? over welke Belgie heeft u het ?
hilarisch !

men wil de wegen bij ons veiliger maken door op snelheid te gaan jagen, maar eigenlijk ligt het dus gewoon aan onze slechte wegen ?

weer een leugen ontmaskerd van die voorlopige kutregering

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).