Vers uit de laatste Fifth Gear aflevering en al even te bestellen bij Lamborghini. De hooligan in Supercarland. Voldoet deze 8 jaar oude bolide nog in onze moderne high-tech wereld?
De Lamborghini LP570-4 Spyder Performante is de laatste telg uit de Gallardo familie. Ze kwam al even voorbij in een vergelijking met de McLaren MP4-12C, Ferrari 458 Italia en Porsche GT2 RS. Dit model verdient natuurlijk ook een eigen test. Daarom mag de Performante nog een keer los rond Nice, de bergen in en kijken wat de Lamborghini Gallardo Spyder na 8 jaar nog te bieden heeft.
Kijk je naar de auto vanuit het vergelijkingsmongeaulen oogpunt dan raak je zwaar teleurgesteld. Het oudere model gebruikt nog steeds oudere technieken. Een ietwat trage sequentiele versnellingsbak, een ontzettend lompe 5,2 liter V10 en natuurlijk een gedateerd awd onderstel. Dat kan een 458 geen weerstand bieden, toch?
Lamborghini is heer en meester in acteren, toneelspelen zo je wil. Ga je een dag in de week niet voor coïtus met cijfers dan zie je waar de Performante echt goed voor is. Het wordt duidelijk dat de enige juiste keus een Spyder is. Het gaat om de ervaring. Het plezier, de adrenaline en totale gekte die een Lamborghini je kan bezorgen. Een mokerslag bij ieder schakelmoment, extra hard brullen bij terugschakelen en maximaal genieten van de V10 huil in de open lucht.
Heb je een auto om op onbewaakte momenten helemaal los te gaan dan is de Lamborghini LP570-4 Performante misschien wel de beste keus. Of je vraagt Lamborghini om een 550pk Gallardo Spyder met achterwielaandrijving. Schijnt tegenwoordig tegen een prijsreductie ook te kunnen.
22 reacties
Jammer wel dat het verkeerd wordt toegpast, maar het begin is er!
;)
Vet geluid die lambo! Maar vind een Superleggera wel mooier btw, ook jammer van die 4-wielaandrijving.
haha, je leert het ook nooit.
Je houdt norge een hand met brokjes voor, en komt ‘ie met een kwispelend staartje aangelopen, doet z’n kunstje en begint te blaffen. Braaf!
Waar auto’s als de Countash, Miura en Diablo gewoon gestoorde bakken waren, is de Gallardo erg veilig en saai. Het lijkt soms wel een R8 V10 met een ander koetswerk, het zou me eerlijk gezegd ook niet verbazen als het dat ook was.
Tellertjes met “rpm” vervangen door “giri” en gaan met die banaan…