De Toyota Prius is echt niet te stoppen

Auteur: , 58 Reacties

Over de Toyota Prius heb ik al redelijk wat onaardige dingen geroepen. Dat zal ik niet allemaal herhalen, maar het werd mij door Toyota bijvoorbeeld niet in dank afgenomen dat ik schreef dat de Prius in rattentempo vermenigvuldigt. Wat ik persoonlijk ook van de Prius mag vinden dat doet er allemaal niet toe. There ain't no such thing as bad publicity. Feit is dat de Prius niet te stoppen is en heb ik het niet over throttlegate.

Thuisland Japan en de Verenigde Staten zijn de grootste afzetmarkten voor de Toyota Prius. De 2011 VS verkooptarget stond voor de Prius op 181.221 exemplaren. Na de verwoestende aardbeving in Japan heeft Toyota de productie flink terug moeten schroeven en is het nog maar de vraag of dit aantal gehaald zal worden. Ondanks alle problemen verwacht Toyota dit jaar in de VS toch weer meer Priussen (lees: Prii) te verkopen dan vorig jaar. Toen vonden totaal 140.298 exemplaren een Amerikaanse eigenaar.

Ik heb op dit tijdstip Toyota Nederland niet kunnen vragen naar de Nederlandse verkoopcijfers, maar aangezien wij hier dol zijn op 14% en 20% muesliauto’s, is mijn inschatting dat Toyota Nederland niet ontevreden zal zijn. Maar terwijl ik erover nadenk…, er zijn wel steeds iets meer alternatieven in het muesli-segment. (via: automotive news)



58 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Waar is het ‘Autonieuws van de straat’ in dit artikel??
http://www.youtube.com/watch?v=qP-tyvBGla4

Need I say more….
@Burdy: hi-la-risch! :)
En Nederland is de grootste afnemer van de Prii binnen Europa ! Dat fiscale hommelesbeleid moet toch een keertje stoppen…jemig, als vloedgolfjes al niet meer helpen…
@Megakix: klopt. wat was het ook weer.. 6% v.h. Nederlandse auto-straatbeeld is zetpil. in andere eu landen is het 2 tot 3 procent..dus…
een verhaal over iets wat iedereen weet
Het lijkt op een excuus aan toyota, sorry we zullen niks meer verkeerd zeggen over de prius.
Objectief kan je niet zijn, wanneer je afhankelijk bent van reclame.
“Ik heb op dit tijdstip Toyota Nederland niet kunnen vragen naar de Nederlandse verkoopcijfers”

Dat hoef je ze ook niet te vragen. Leve de internets, 24/7 tot uw dienst.

De meest recente cijfers die ik kon vinden komen bij de rode buren van het weekblad vandaan. Prius eerste helft 2011: 2.181 registraties, tegen 5.740 in de eerste helft van vorig jaar. De Auris compenseert dat niet allemaal. Wat wel fors heeft gewonnen: de belastingvrije diesels (Polo, Ibiza, Punto).
Tot vorige maand aan toe zijn er 2.376 verkocht op Nederlandse bodem.

Vorige maand zijn er 236 op naam gezet. Opvallend hierbij is dat er vorig jaar ongeveer het drievoudige aan priussen (of wat het meervoud ook is) op naam werd gezet in dezelfde maand.

Juni 2011
236 767
@ErikkNL:

Niet zomaar op enter drukken!

Juni 2011 Juni 2010
236 767

In Nederland is er dus een dalende trend ingezet. Dit valt alleen maar toe te juichen vind ik!
@ErikkNL: maar dat komt door de fiscale bijtelling.

verbeter me al ik ernaast zit:

toen deze zetpil uitkwam was het een van de weinige muesli wagens die tot 14 of 20% (of wat het ook was) bijtelling behoorde. het is ook een #$%^[email protected]#$ grote wagen i.v.m. alle andere muesli auto’s. nu er zuinige auto’s zijn (de c, a4, 3 serie etc.) die ook 14 of 20% bijtelling hebben hoeven mensen die zetpillen niet meer…toch..???
@bigcar:

Dat is waar, maar het zijn er helaas nog 2000 te veel per maand die met een sip gezicht willen rondrijden. Liever die andere die jij opnoemt dan de Prius
@ErikkNL: zou persoonlijk liever voor een 25% bijteller gaan, omdat die pas echte auto’s zijn… mikkend op auto’s met minimaal een 3.0 l. v6 onder de motorkap. anders is er geen lol aan. want autorijden doe we immers voor de beleving. anders hoeft het niet.

vb = opel insignia: als onbetwiste opel(kadet)hater vind ik persoonlijk dat het merk een goede richting is ingeslagen kwa design, maar ik zou er toch niet dood in gevonden willen worden… (denk dat heeeel veeel mensen het hiermee eens zullen zijn)
Ik vraag me af wie dit nuttig vind om te lezen?
@bmwmaaktrijdengeweldig:

Niemand, maar dit moest van de PR afdeling van Toyota, anders mocht de redactie nooit meer een Toyota reviewen.
Letterlijk dan wel… met heel die Trottlegate, het liefst recht in het kanaal.
En toch snap ik niet wat er zo negatief aan een Prius moet zijn ,best wel flot autootje ,zeker het laatste model en moderne techniek .Het is natuurlijk geen premium gehannes merk maar toch .Wat is het alternatief dan ? Een polotje ?
@norge: ik denk dat heel wat mensen hier de Prius stiekem best een mooie auto vinden. Maar daar durft bijna niemand nog publiekelijk voor uit te komen, want dan krijg je een berg kots over je heen van mensen die hem eigenlijk ook wel mooi vinden maar die dat gevoel onderdrukken omdat het nu eenmaal een ‘meusli-auto’ is (ook zo’n achterhaald woord trouwens, verzin eens wat beters). En je kunt je niet laten kennen natuurlijk. Was-ie niet zuinig geweest, dan hadden ze hardop geroepen hoe geweldig die auto is.
… en waarom is het woord ‘muesli-auto’ achterhaald en de gebruiker van dat woord eigenlijk best sneu? Omdat linksige mensen die muesli eten en sandelen met geitenwollen sokken dragen helemaal geen auto rijden en dus ook geen Prius. De Prius wordt vooral gekocht door gemiddelde mensen die dankzij de 14% bijtelling wat groters kunnen rijden dan ze anders hadden kunnen betalen, of anders door gemiddelde mensen die door hun baas gedwongen zijn in het hybride segment te shoppen.
@mattraket: Laat ik het zo zeggen; Wat de staat als voordeel geeft omdat de Prius ‘groen’ is zou direct weer moeten worden belast vanwege ‘uitzicht-vervuiling’
De Auris-H en de Lexus Ct200H daarentegen zijn wel okay.
De Prius & de Insight zijn net zo ‘mooi’ als een Fiat Multipla. De techniek ? Wel netjes, maar imo slechts een tussenfase naar de uiteindelijke oplossing. Een Evolutie ipv een revolutie.
@ Dennis:

http://partijvandedingen.nl/wp-content/uploads/2011/01/komkommer01.jpg

De komkommer-van-de-dag-award is voor jou!
Gefeliciteerd!

:D
@Svenska_Aeroplan_AB:

WAHAHAWHWAHAWHAWHAHAHAHAHAHAHAH LOL +5 !!! :D
@Svenska_Aeroplan_AB: Whaha ROFL +1
Tja, alternatieven? In principe eigenlijk alleen de Insight toch als hybride? In Nederland heb je wel wat meer keuzes, maar als markt stelt dat natuurlijk geen reet voor. VS en Japan zijn veel belangrijker en daar heb je dan ook weer minder alternatieven in principe.
@Lan_Evo: insight is gewoon een kopie van de prius. kennelijk houden niet alleen chinezen en Fransen van kopieeren. de Koreanen schijnen er ook verdomd goed in te zijn.

want kwa look’s is het bijna een echte prius, alleen kwa kwaliteit en technologie is het niks i.v.m. een prius:
http://www.autojunk.nl/2009/10/hybride-vergelijking-prius-vs-insight
@bigcar: uhm je weet dat Honda net zo Japans is als Toyota zelf? Voor de rest heb je trouwens helemaal gelijk ;-)
@bigcar:
Ja, want een auto gaat niet verder dan looks? Ooit ook al eens aan gedacht dat die vormen op elkaar lijken, omdat je met die vorm een lage cw-waarde krijgt. Maar ja dat je niet weet dat Honda Japans is, zegt eigenlijk wel genoeg.
@Lan_Evo: :oops: met Koreanen bedoelde ik japanners……. :shock:
ik wil niet in herhaling vallen hoor, maar ik vindt dit echt wel een hele lelijke, domme auto.
het lijkt wel dat ik een natuurlijke haat heb tegen Priussen/prii. Telkens als ik er eentje tegenkom lach ik de bestuurder uit.
@love4sportcars: wow wat stoer, en zit je dan ook schuin in je kadett?
@vincenzo:

+1 ;)
Hij is in ieder geval niet populair genoeg om zich tussen de Duitsers in de Lease top-5 te wurmen…. http://www.autoblog.nl/archive/2011/07/11/vw-blijft-de-onbetwiste-koning-der-lease-sletten
@sir_smokalot:

Moet dat dan…het blijft wel n kikkerlandje hier hoor en wereldwijde verkoopaantallen zegt meer ;)
@speedlimit:
Nou heb ik die wereldwijde verkoop aantallen niet zo bij de hand, maar door ons fiscale beleid, is Nederland ongeveer de belangrijkste markt voor de Prius in bijvoorbeeld Europa; 4% van de auto’s hier is een hybride tegen 0.49% in de rest van Europa. Dat betekent dus dat de markt in NL relatief gezien 8x zo groot is en vergelijkbaar is met een land van ca 120M inwoners… Los van dat de Prius ongetwijfeld een verkoop succes is (maar vooral ook een marketing succes), is de mate waarin in NL Prii worden verkocht by far niet te vergelijken wat bv de rest van Europa doet en moeten we het verkoop succes vooral ook niet overdrijven.

http://www.zerauto.nl/blog/index.php/2009/11/03/hybride-auto-elektrische-auto-nederland
@BJ:

Ik heb t over wereldwijd dus blijf bij de les: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius
Uiteraard mag je na t lezen weer terug onder je steen kruipen ;)
@speedlimit: 1 op de 130 Japanners heeft er 1, 1 op de 300 Amerikanen heeft er 1, 1 op de 500 Nederlanders heeft er 1, 1 op de 1000 Australiers. Lijkt mij een succes nummer. :)
@autogek123:
Dat zegt niet zoveel als je het niet vergelijkt met andere modellen. Om de succesfactor te bepalen moet je het in perspectief plaatsen met één van de auto’s uit de verkoop top 5 van de afgelopen 10 jaar in die landen. En dan zul je zien dat het allemaal echt wel mee valt…

Het laatste voorbeeld en dan stop ik hiermee; in de VS verkocht Toyota de afgelopen 10 jaar gemiddeld ~100k Prii en Ford in dezelfde periode het dubbele aantal Focussen (en dat was niet bepaald het best verkopende model in de VS).
@speedlimit:
Volgens mij snap je mijn punt niet; de Prius is gewoon een heel gemiddelde auto en daarvoor maakt het niet uit of je naar de europese of wereldwijde cijfers kijkt. Jij doet het voorkomen alsof de Prius alle records breekt en dat is niet zo. In die wereldwijde verkopen is de Prius 2M keer verkocht in 13 jaar tijd. Een echt succesvolle auto als de Golf verkoopt gemiddeld elke 2 a 3 jaar dat aantal auto’s wereldwijd.

Typisch dat iedereen over stenen enzo begint als je wat cijfers (Europees dan wel wereldwijd) gebruikt om het Prius plaatje een beetje in perspectief te plaatsen. Behalve dat het pro-Prius kamp het hier niet leuk lijkt te vinden als je de Prius afkraakt, wordt het ook niet gewaardeerd als je de gemiddeldheid van het apparaat laat zien (zonder waarde oordeel voor zover ik kan zien…)
@speedlimit:
Oh ja, nog een mooi hybride weetje dat onze bizarre hybride klimaat illustreert; 70% van alle Europese Honda hybrides wordt in NL verkocht….
ik vind dat logo wel mooi! met dat blauwe erin… verder.. kut auto..al howel.. ik keek laatst uit het raam in een reastaurant, en zag toen aleen de achterkant.. het stukje vanaf de achterdeur naar achteren.. en dat stukje is best mooi! aleen toen ik om het hoekje keek werd het weer lelijk..
Heerlijke auto is het. snel, schoon, relaxt.
Van opzij mooi, van achteren lelijk. Je kunt niet alles hebben.
Supergoede auto , rijd erg goed . Weinig tot geen problemen mee terwijl er al aardig wat rond rijden die de 100000km gepasseerd hebben van het huidig model. Wil je een stapje hoger wat afwerking dan de lexus ct200h . Op naar de plug in…
oke dus we komen op een ding uit en dat betekent, dat het gewoon een kut auto is.
Als het zo’n rot auto zou zijn, waarom zijn er dan wachttijden in the USA van tot 6 maanden en in Australie zelfs tot 9 maanden? Er zijn veel goedkopere auto’s die volgens ” men” hier op Autoblog veel beter zijn in dezelfde klasse. Waarom zou men dan zo lang wachten op een rotauto?

Misschien is het gewoon kuddegedrag??? Iemand roept ” Gay Muesli Auto” en de rest van de schapen blaten mee. Zelf nog nooit in een Prius (en zelfs waarschijnlijk nieteens een andere auto) gereden en lekker meeroepen en afkraken wat ze nieteens kennen.

De gemiddelde autotester durft nieteens de waarheid te schrijven over zijn/ haar ervaringen met de Prius. :(
@autogek123: Ik vond de Prius niet fijn zitten met mijn lichaam (2.07, en 1..kg). De stoelen waren te smal en kort.
Wel vond ik het volledig electrisch rijden erg cool, vooral vanwege het gebrek aan geluid. Heb gekozen voor een DS3 E-HDI
Hoofd redenen waren: Mooier, zit echt veel beter, gebruikte materialen interieur, Diesel wat met mijn kilometrage echt een enorm voordeel is, en toch 14% bijtelling. Oh en het is (zoals bij de meesten) puur voor financieel voordeel, dankzij de besparing die ik heb in bijtelling kan ik einde van het jaar de hemelbekleding van de M5 laten herstellen.
@E34M5Touring: De stoelen zijn wat kort, maar mijn 1.95 man 85 kilo zit er prima in. ;) Iedereen mag kiezen voor de auto die zij willen. Maar eerst waren de opmerkingen over de Prius dat hij te langzaam, te veel herrie en te klein was voor de gemiddelde bestuurder. En dat het een lelijk rot hok is. Nu ineens is iedereen geil op de “Slowmotions die langzamer zijn, kleiner of even groot zijn (binnenin) en meer herrie maken. En laten we het maar niet hebben over het saaie uiterlijk. Maar dan hoor je niets over: bijtellings h..ren of slechte, langzame, lelijke rotauto’s.

Afkraken van de Prius is makkelijk en een hobby van de gemiddelde blogger en blogschrijver. Dennisr schrijft zelfs dat hij hem mooi vond tot hij zag dat het een Prius was. En ik hoor dat wel vaker. Hij is niet mooi omdat het een Prius is. Nou, ik vind hem wel mooi en heb er hier weer 1 gekocht zonder subsidie. ;)
Rij eens door een nieuwbouwwijk…
I rest my case verder :P

Vergeet niet dat veel mensen gewoon geen grote auto-liefhebbers zijn, en dat het dan geen gekke keuze is: de auto is ruimer dan andere 14%-alternatieven en het rijdt ook niet verkeerd.

Echter als je als Prius-rijder zegt autoliefhebber te zijn (in de zin van musclecars en V8’en geweldig vinden) dan heb je je ziel gewoon verkocht als je er een hebt ;)
Bij de Prius is er geen directe relatie tussen gaspedaalbeweging en toerental, laat staan acceleratie.
Dat is nou juist de essentie van autoliefhebberij. Het is alsof de zenuw naar je pik is doorgesneden.
hoezo lijkt de huidige prius op de huidige insight? ’t model v/d insight is gebasseerd op de Honda FCX concept uit 2006! zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_FCX#2006_FCX_concept en daar lijkt de huidige prius dus op. wie kopieert wie? en wat @Lan_evo al aangeeft ’t heeft alles met CW-waarde te maken. dus…
@utregcity:

Weet niet of je t weet maar de Prius 2 is in 2004 op de markt gebracht…dus hoe kan iets uit 2004 een kopie zijn van iets uit 2006?
Dat die Prius de gemoederen toch zo bezig kan houden…

Net als bij elke andere auto kan je hem mooi of lelijk vinden. Net als elke andere gemiddelde auto is ‘ie niet heel snel, maar ook niet extreem langzaam… Hij is kwalitatief waarschijnlijk ongeveer zo goed als een gemiddelde middenklasser…En als je hem rijdt waarvoor die bedoeld is, dan is ie misschien iets zuiniger, maar omdat de meeste mensen hem kopen om financiële redenen en/of heel druk zijn met laten zien dat ie toch echt niet veel langzamer is dan gemiddeld is ook dat niet echt een voordeel.

Eigenlijk is het dus een ontzettend gemiddelde auto (en dus een echte Toyota) die al die aandacht helemaal niet verdiend. Wie had trouwens ooit kunnen denken dat mensen trots zouden zijn om in een auto te rijden die als goedkoop gepercipieerd wordt door weinig belasting, lage bijtelling, etc.

Het blijft overigens irritant dat die drang van hybrides in het verkeer om zich telkens te bewijzen blokkades van de linkerbaan voor een verkeerslicht bevordert ;-) Daardoor betaal ik (uiteraard vrijwillig) 25% bijteling over mijn 210pk en, maar wordt ik beperkt in het gebruik daarvan door mensen die gesubsidieerd groener rijden maar dat teniet door hun bewijzingsdrang… ;-p Kunnen we niet naar een gentlements agreement toe dat alle auto’s met een acceleratie van 0-100 boven de 10 seconden ofzo gewoon lekker op de rechterbaan voor het startsein wachten…
Het is wel een mooie auto… maar zodra mensen horen dat het meer dan 10 seconde duurt voordat hij de 100 bereikt, is-ie lelijk en stom. (laten we het dan maar niet hebben over het feit dat er een ”electrisch” motortje bij zit).
Kom op, wat is dat voor kinder spel?

Hij wordt gemaakt waarvoor die bedoelt is, en mensen kopen hem daarvoor. Toyota weet precies wat de mensen willen, en dat maken ze. We hebben lange tijd gewild dat Toyota weer eens een sportief bakkie zou maken, nou wat denk je: FT-86.

Nuff said.
@G-Ammo:
“Hij wordt gemaakt waarvoor die bedoelt is, en mensen kopen hem daarvoor”
In NL koopt men hem vooral wegens de financiële voordelen, kweenie of ie daar nou voor gemaakt is.

Je voorbeeld van de FT-86 is denk ik minder goed; Toyota week waarschijnlijk goed wat de massa wil en dat maken ze, maar de FT-86 is niet voor de massa. Hooguit een imago-booster om van het toch wat suffe imago af te komen.
@BJ

Ik weet niet onder welke steen jij woont. Maar een Prius is in het algemeen het snelste weg bij het stoplicht. Niet om zich te bewijzen, maar gewoon omdat het kan en zo gemakkelijk gaat.
@glashelder:
Mijn steen ligt in Utrecht. Een Prius doet 10.4s naar de 100 (met een gecombineerd vermogen van 136pk) en daarmee ben je gewoon echt niet bizar snel. En hoewel het extra koppel dat bij 0 toeren door de elektrmotor aanwezig is ongetwijfeld helpen bij de eerste paar meters(en vast ook in de beleving van de bestuurder), win je het toch echt niet van een GTI, ST oid. Zoals ik al zei, een Prius levert prima gemiddelde prestaties, maar niets bijzonders. En terecht ook, want je zou hem niet moeten kopen vanwege de snelheid, maar vanwege het milieu. Jammer alleen dat de meesten dat niet om die reden doen en toch graag hun best willen doen gesubsidieerd als eerste weg te komen bij het verkeerslicht.
@ Burdy, die had ik nog niet gezien demax!
Walter for president!!
Wat weer een heerlijke reacties.
Blijf doorgaan met jullie stompzinnige negativiteit, zodat ik zo exclusief mogelijk Prius kan rijden.
O en v.w.b. die 10.4 sec tot 100 km/uur dat is bespottelijk langzaam wanneer ik er mijn Kawa net binnen de 3 sec die snelheid heb, maar dat geldt toch echt voor meer wagens. Overigens is die 10.4 sec wel haalbaar voor een gemiddeld mens, vanwege de cvt, gas in en klaar je haalt het. Dit in tegenstelling tot al die GTI, TDI met bagger-versnellingsbakken, waarbij je 3 tot 4 seconden schakeltijd op moet tellen voor een normaal reagerend persoon.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).