BMW’s tri-turbo toch al in de 2012 X6/7-serie?

Auteur: , 35 Reacties

Heel kort geleden gingen we in op een eventuele extra turbo op de 6-in-lijn die wellicht onder de kap van de next-gen M3 te vinden is. Hierin werd nog even een verwijzing gemaakt naar een twee jaar oud gerucht over een diesel met 3 turbo's, en wat zie je: het gerucht duikt ineens weer op. In de 2012 X6/7-serie zou dit blok zijn primeur moeten beleven. Holy turbochargers, Batman!

Al het goede komt in drieën. Zo zijn 2 vrouwen in je bed leuker dan één, en hebben Christenen het niet voor niets altijd over de Heilige drie-eenheid. BMW snapt dit, en zet zijn tsunami van drukvulling voort door 3 turbo’s op de bekende 3 liter 6-in-lijn-diesel te plakken. Momenteel is het hoogste vermogen dat hier (met een twin-turbo) uit wordt gehaald 306 pk (740d), en binnenkort 313 pk (640d), dus de output van het nieuwe blok zou ergens tussen de 350 en de 400 pk moeten liggen.

Het is nog een gerucht, maar waar rook is, is vuur. We gokken dat de nieuwe koppelkoning het label x50d opgeplakt krijgt en als gezegd op de 2012-modellen van de (gefacelifte) X6 en 7-serie geïntroduceerd wordt (rond maart 2012?). Wie weet worden we rond Frankfurt een stukje wijzer. (via bmwblog)



35 reacties

Woeeeewie, 350-400pk! En dan meer dan 700nm koppel, dat worden echt hele lekkere blokken. Ik denk dat ik al weet welk blok er in 2012 engine of the year wordt, haha.
@Alpinaa:

Ik denk het ook. Deze zal wel veel kans gaan maken denk ik :P Tenzij er weer een of andere elektrische muesli kar met benzine generator of iets dergelijks.
Een elektrisch aangedreven derde turbo dus…, ik zie het even niet voor me. Kan iemand schetsen hoe zoiets dan opbouwt en gevoed wordt? En hoe dat zijn vermogen aflevert?
Volgens mij wordt een turbo per definitie door uitlaatgassen aangedreven.
@sir_smokalot: Twee turbo’s plus een electrische compressor dus .Hum, klinkt gelijk wat minder fancy ;)
@norge: en als je die turbo’s als vrouwen ziet en die compressor als jezelf ;)
@robbie: Niet fancy maar sexy dus :D
Waarschijnlijk zal de 3de turbo worden gebruikt om het turbo gat onderin het toerebereik op te vangen hierdoor kunnen ze voor de andere 2 turbo`s een type kiezen van een groter formaat.
@Tomc: 2 turbo’s + 1 electrische compressor, niet 3 turbo’s
FFfffffluitketels :D
ben benieuwd wat voor mooi geluid en mooie prestaties daar uit voortkomen :D
Klere zeg,ben benieuwd hoe dat gaat klinken.
Slaat nergens op, gooi er gewoon een goeie VGT op zoals BMW nu met de N55 doet en klaar ben je! Ze zijn niet voor niets van de N54 afgestapt, alleen voor vermogens ver in de 300 pk (1M, 740, 35is) wordt dit blok nog gebruikt.
Hmm, dit is wel interessante techniek op zich, benieuwd wat ze er van gaan maken.
W00T

Dit gaat goed, nadat de V8 diesel uit de 745d verdween, wou mijn vader geen nieuwe(re) 7 serie meer. (Ik vond het ook érg jammer hoor, want die v8 klinkt wel lekker in de e66). Die had 330pk met 750nm. Daarintegen een 740d met 3 turbo’s die tegen de 400pk gaat leveren en meer als 700nm? Doen!
@bmwmaaktrijdengeweldig: Dus nu rijden jullie nog steeds met die E66 van op je avatar? Ook niet slecht hoor. ;)
@Alpinaa: Nee inderdaad niet slecht, 745d jonge.

Nee maar die V8 diesel klinkt best lekker.
Twee turbo’s + elektrische compressor = niet 3 turbo’s.

Turbo is per definitie uitlaatgasaangedreven, haal je het uitlaatgas weg is het geen turbo meer…



Nu is 3 turbo’s geen onredelijke gedachte, maar het artikel eerder deze week refereerde naar 2 + 1 elektrische, dusssss, wat is het nou?
@bozewolf: aan 1 kant zit een door de uitlaatgassen aan gedreven dynamo, aan de andere kant een elektische aan gedreven trubine…. samen noemen ze het een elektrische turbo. Voordeel, je kan de turbine laten draaien wanneer jij wilt… het einde van het turbo gat dus!
@autogekk: Aaah, en de dynamo die levert de elektriek voor de compressor?

Interessant! Hebben ze een elektrische tussenstap ingezet dus. Wat dat betreft kun je inderdaad wel van een “elektrische turbo” spreken.

Thanks!
@autogekk:
Een dynamo aangedreven door de uitlaatgassen? Kan, maar dat zal niet de enige energievoorziening zijn van de compressor. De hele grap van de electrische compressor is dat je ‘m wilt gebruiken op het moment dat er niet genoeg energie in de uitlaatgassen zit.
@bozewolf: klopt, maar de marketingboys vonden dit Tri-Turbo beter klinken…
een turbo is toch heel iets anders dan een compressor een compresor werkt toch gewoon met een cilinder en zuiger en een turbo met een soort rad dat wordt aangedreven door uitlaatgassen of een riem vanaf de krukas of zo als hier met een elektromotir dan blijft het gewoon een turbo toch????
Doe mij maar mooie atmosferische motor ipv een fluitend krengetje.
@brinky: Bij een diesel toch niet hoop ik? Daar is dat fluitende geluid echt prachtig, zeker bij een 6-cilinder.
Of je gebruikt 8 turbo’s
http://www.cheersandgears.com/uploads/post-378-1136428065.jpg
@FieRo: :shock: maarre.. waar moet nu je kratje bier?
Die derde compressor/turbo zal wel koppelkromme plamuur functie worden en niet eens zozeer voor extra vermogen.
Daar zijn wel andere manieren voor te verzinnen.
zeg, bestaat er eigenlijk nog een ongeblazen productie-dieselmotor?
@love4sportcars: Volkswagen maakt nog SDI-motoren, tot vorig jaar een 2.0 SDI in de Caddy. Nu alleen nog vier- en vijfcilinders voor in boten en als industriemotoren.
@love4sportcars: Bijna niet meer denk ik. Turbodiesels sucken al geweldig, om dan nog maar te zwijgen over degene zonder turbo :p
Ik geef het nog 10 jaar en dan liggen er 10 turbo’s in iedere wagen! Zo ging het ook bij de versnelligsbakken. Heel lang waren het er 5, maar toen de zesde kwam, was de achtste versnelling al geïntroduceerd, ongeveer voordat er zevenbakken te koop waren en als ik me goed kan herinneren is ZF nu al een 9-bak aan het maken/verkopen…
@lovethecar: Denk het niet. Meer dan 2 turbo’s op een viercilinder heeft geen zin. Dito 3 turbo’s op een zescilinder. Een V8 of groter heeft sowieso geen tweetraps turbolading nodig.
Mercedes Benz heeft enkele jaren geleden (2005) ook een tri-turbo diesel in een slk geschroefd. Het was een 320cdi met dik 280 pk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).