Nóg harder met je aanhanger voordat ‘ie om gaat

Auteur: , 31 Reacties

Want wie wil er nou niet 200 met een paardentrailer achter zijn auto?

Hoewel je het niet zou zeggen als je naar buiten kijkt, staat de zomer voor de deur, en dus trekken de Nederlanders er en masse op uit met de sleurhut. Vaak gaat dit goed, soms niet. Zo lang je aanhanger recht ligt is er niets aan de hand, maar soms gaat ‘ie slingeren.

Ford introduceerde al eerder het zogeheten ‘Trailer Sway Control’ op de Kuga, en breidt dit binnenkort uit naar o.a. de Focus en de C-Max. Het systeem monitort voortdurend de zijwaartse bewegingen van het voertuig en vergelijkt dit met de stuurhoek. Als sprake is van slingeren zonder dat dit in verband kan worden gebracht met input van de bestuurder, wordt zodanig gereageerd (via de rem en de motor) dat de instabiliteit wordt gecorrigeerd.

Een mooi systeem, want niemand wil in een kilometerslange file achter een geschaarde sleepkeuken staan. Ik ben echter wel bang dat het zorgt voor minder eigen verantwoordelijkheid bij de bestuurder, ‘want het systeem grijpt toch wel in’ (net zoiets als light chips kopen en daar vervolgens twee keer zo veel van vreten). Het is dan wel weer een mooie aanleiding om te kijken tot hoe ver je kunt gaan terwijl de caravan nog recht blijft. We zouden kunnen vragen om filmpjes op autojunk, maar dat zou niet zo verantwoordelijk zijn, of wel?

De originele foto (van robinm) kan je HIER vinden.



31 reacties

Tja, wat moet je hier op zeggen. Hoeveel auto’s zouden er >200 halen met een aanhanger?
@driftkicker: Je zou eens een uurtje langs de kant van de autobahn moeten gaan staan ,is niet normaal hoe hard sommige proberen die snelheid te halen.
@driftkicker: genoeg, maar ik denk geen een ford ;)
@driftkicker: genoeg auto’s, ik denk alleen geen een ford waar een trekhaak op kan….
@driftkicker: Niet veel. Je hebt een pk of 500 nodig om dat te halen. Het wereldrecord staat op 224 km/h, getrokken door een Mercedes S600. Eerdere recordpogingen gebruikten een Aston Martin V8 Vantage (uit de jaren ’70), en een Viper.
Top Gear heeft een paar jaar terug ook een poging gedaan, met een Lancer Evo met 700 pk. Helaas hadden ze motorschade voordat het record eraan ging.
@zounds010: dat klopt niet helemaal met een q7 met 395 pk gaat het ook goed…. (Ervaring)
@q7a1:

daarmee heb je wel het voordeel dat de auto zelf al groot is. bij een sedan heb je nog een enorm frontaal oppervlak aan de caravan die de rijwind krijgt te voorduren. met zo’n enorme bak ervoor maak je een even enorm kielzog (weet de juiste term even niet) achter de auto. dan hou je ineens weinig caravan oppervlakte meer over
iemand eens de caravanrace gezien op het Truckstar Festival?
http://www.youtube.com/watch?v=JFabQbOix7E gaat niet zo snel, maar wel leuk!
Wow… Een dergelijk systeem met gerichte remingrepen is sinds 2005 leverbaar op de Passat. Ford introduceert 6 jaar oude technologie?
Ik ben het niet met je eens Smokalot, je zegt: “het systeem grijpt toch wel in”. Nou, Ford kennende doet dat het ook, en de gemiddelde sleurhut-sleper is nou niet echt plezierig op de weg, dus ik ben blij dat Ford iets doet om de onvermijdelijke vakantiefiles iets terug te dringen!
OK, je staat niet meer in de file vanwege een omgekieperde vakantiewoning, da’s wel fijn.

Je krijgt nu dus meer mensen die dat ding maar volkieperen zonder op de lastverdeling te letten (want de auto corrigeert dat wel), en vervolgens laat de auto niet toe dat de combinatie niet harder gaat dan 50 ofzo. Da’s wel lekker voor de doorstroming…

Volgens mij moeten ze die caravans verplicht uitrusten met een soort systeem dat de rem aantrekt zodra de kogeldruk boven een maximale, dan wel onder een minimale waarde komt. Dat moet met de huidige techniek toch wel mogelijk zijn? Kosten zijn niet zo belangrijk, die dingen zijn toch al bezopen duur dus een paar honderd Euri’s erbij merkt niemand.
En als we dan toch bezig zijn: als de caravan een snelheid van boven de 100 detecteert, even een signaaltje terug naar de Trailer Sway Control om de boel bij te remmen.
@potver7: ik zou maar oppassen met wat je wenst.
Daalijk zitten er in alle auto’s begrenzers en kunnen we allemaal niet harder dan 130…
@Merry: En jij denkt dat dat er niet aan zit te komen? Mijn Tomtom weet me precies te vertellen wat de toegestane snelheid is op de weg waar ik rijd, dus volgens mij is het gewoon een kwestie van tijd.
Er zitten al jaren begrenzers op vrachtwagens, dus waarom niet op auto’s-met-sleurhut?
@potver7:

echter ben ik al ontzettend veel wegen tegengekomen waar de maximumsnelheid niet overeen kwam met de snelheid van de tomtom
@potver7: limiet op 100 zetten? Wanneer je een caravan juist beladen hebt en je een auto hebt die het goed kan trekken is 115 a 120 km/h geen enkel probleem en met deze snelheid rij je vaak wat fijner mee met de rest van het verkeer omdat de snelheidsverschillen wat kleiner zijn.
mooi systeem opzich, maar wat potver7 al noemt, ze moeten iets verzinnen waardoor je met een caravan gewoon niet sneller kan dan 100.
@dennisr:

waarom? op zat plaatsen mag je harder dan 100 met een caravan (buitenland)
@timberleek: jaa het mag, maar is het veilig ? met hogere snelheden gaat ie toch al snel slingeren.
@dennisr:

onzin, als je je caravan goed laad en onderhoud (dus niet op totaal verdroogde euroknaller banden zetten) en je enigzins met een aanhanger om kan gaan kun je makkelijk harder rijden.

in frankrijk etc reden we ook altijd gewoon mee met het verkeer
is dit reclame voor ford..???
@ audir8v10:

Zit in de V.S. al 10 jaar standaard op iedere SUV. Ford is duidelijk de opties wereldwijd aan het gelijktrekken.
@Maarten123: Niet alleen de opties ze willen de verschillen in de gehel modellenlijn terugbrengen.
Saves money naar het schijnt….
@robinm ik moet vlak naast je gestaan hebben met Modena Trackdays. Omstreeks 16.45 reden de Ford GT en de Panamera achter elkaar. Alleen geen idee wie je bent ;)
Wat denkje dat een auto zuipt als je een caravan achter je heb hangen met 200? Van pomp naar pomp rijden word dat
Top gear heeft er ook een filmpje over. Met een Mitsubishi Evo 7 zo hard mogelijk rijden met een caravan er achter.
http://www.youtube.com/watch?v=i1472OHWnfw
5 jaar terug kwam mijn ma en broertje plus vriendin en dochter terug van kampeer vakantie in Italie. Wij hadden echter geen caravan maar een holtkamper (vouwwagen) onder dit ding zaten gewoon autobanden onder. In Duitsland werd ze aangehouden door de autobahn politie met de vraag waarom mevrouw 170 reed met een aanhanger. Het excuus dat me ma het een beetje vergeten was dat dat ding erachter hing werkte niet en de boete moest ter plekke betaald worden. Heb zelf meer maals stoplicht sprintjes gewonnen met vouwwagen achter de range. Het kan allemaal best hard probleem is alleen dat de mensen die kamperen meestal niet de mensen zijn die van tempo houden!
@Mpower:

eerder mensen die geen ervaring hebben met dingen achter de auto.

hoe vaak zie je niet van die lui rijden die anderhalve keer met een aanhanger hebben gereden en dan afgeladen met de kids in de auto stappen richting de middelandse zee.
achter het stuur zie je dan bep of piet zitten, in volledige stress modus, 2 handen het stuur wurgend met zweet op het voorhoofd. ondertussen kids op de achterbank die het zitten zat zijn.
die lui schrikken van elke voorbijganger en slingeren nog net niet van baan naar baan.

dat veroorzaakt vakantiefiles

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).