Hot hatchbacks regeren, dat is een feit. En het lijkt erop dat Suzuki weer helemaal mee gaat doen in deze markt!
Suzuki vernaggelde de kek ogende Swift door er vorig jaar een braaf makende facelift overheen te fabrieken. Zonde, maar ze maakten het dit voorjaar in Genéve weer een beetje goed door de Suzuki Swift S Concept te presenteren. Een lekker dik blik waar we later meer over zouden horen. Suzuki Rusland heeft nu details vrij gegeven over de pittige Swift.
De naam wordt Suzuki Swift Sport. De GTI badge blijft dus in de kast, wellicht wordt die bewaard voor een nog heter project. Hoe dan ook, de Swift Sport wordt een directe concurrent voor de Volkswagen Polo GTI. Om ervoor te zorgen dat deze Swift Sport helemaal klaar is voor de strijd wordt het beestje momenteel aan tests onderworpen op de Nürburgring. Begin volgend jaar gaat het ding in productie.
Het wordt een driedeurs Swift met de looks van de conceptcar uit Genève. De agressieve voorbumper, achterspoiler, diffuser en sideskirts blijven behouden voor het productiemodel, zo meldt Suzuki. Daardoor wordt de Swift Sport ongeveer 60 millimeter breder. De Sport wordt uiteraard ook verlaagd en krijgt dikke 18 inch multispaaks wielen.
De pk’s worden geleverd door een 1.6 blok met 136 pk. En daar slaat bij ons de twijfel erin. Is dat wel genoeg om het leven van de Polo GTI (180 pk) en Fiesta ST (nog in ontwikkeling maar naar verluidt ook met ongeveer 180 pk) zuur te maken? De Swift is misschien iets kleiner en lichter, maar 40 pk is een groot verschil, misschien kan men zich beter richten op bijvoorbeeld de Fiesta Metal. De Swift Sport wordt overigens leverbaar met een handgeschakelde zesbak of (voor het eerst) met een automaat met schakelflippers aan het stuur.
Misschien moet met men bij Suzuki niet teveel roepen over de concurrentie, maar dat neemt niet weg dat we met plezier uit mogen kijken naar weer een leuke hot hatch.
38 reacties
Lelijk is het echt niet, zelfs een heel bruut wagentje. Maar je verwacht toch gewoon dat er minimaal 200+ PK in zit ( ook kijkend naar het diffusertje en de tailpipes )?
Vond die vorige Swift Sport ook sneller eruit zien dan dat hij daadwerkelijk was.
de enige doelgroep die ik zie zijn die supercarkneuzen in London ..
maar die lijken me niet zo snel van begrip ..
Verder ziet ie er goed uit, maar een EsseEsse vermogenspakketje a la Abarth zou geen kwaad kunnen :-)
Hadden ze bij Peugeot ook al heel goed door met de 205 GTI
Gewicht en wegligging.
…dat gewicht zijn ze bij Peugeot op de 207 volledig uit het oog verloren (1.6-16v 1175kg). Veel te zwaar voor het formaat auto.
Maar de vraag is inderdaad of je de OMG 180 PK folderfappers met dat soort wetenschap in een Swift Sport gepraat krijgt.
Dat zou genoeg zijn als hij eruit zag als deze, en zouden ook prima tot zelfs goede prestaties zijn :
http://www.verzekerauto.nl/wp-content/uploads/2009/09/suzuki_swift.jpg
Maar vermogen past niet bij de package zoals deze Swift Sport concept.
BMW 1200pk uit een 1.5
What’s your point?
Het gaat er meer om wat de meerwaarde ervan is om dit te vertellen.
Vandaar ook de opmerking van 72bug erachteraan.
Het voegt niks toe…
De 1750 Tbi motor die hij omschrijft is een compleet andere prijsklasse.
Zijn weinig merken die tegenwoordig nog 136pk uit een ongeblazen motor halen in dezelfde prijsklasse.
Uitzonderingen als een CRX V-tec daargelaten.
Porsche 500 uit 4 liter
Punt blijft wel staan: waaróm halen ze er niet meer uit.. De vorige Swift sport had hetzelfde commentaar. Maar die was toch een succes omdat hij in een soort eigen klasse zat waarin alleen de Panda 100HP zich nog begaf. Ik ben benieuwd of deze nieuwe Swift in dezelfde niche duikt qua prijs, gewicht en lol voor je €…
De perfecte auto voor James May. :p
De getoonde foto’s zijn nog steeds van de concept, je kunt dus weinig zeggen over hoe het uiteindelijke model eruit ziet.
Swift 1.3 3drs “Comfort” bouwjaar 2010 = 945 kg
Swift 1.6 3drs “Sport” bouwjaar 2010 = 1005 kg
Swift 1.2 3drs “Comfort” bouwjaar 2011 = 920 kg
Ja de Swift is met de “facelift” iets groter geworden, maar ook iets lichter. Zou de nieuwe Sport onder de 1000 kg blijven? Zou best wel eens kunnen!