Suzuki Swift Sport komt, yay for hot hatches!

Auteur: , 38 Reacties

Hot hatchbacks regeren, dat is een feit. En het lijkt erop dat Suzuki weer helemaal mee gaat doen in deze markt!

Suzuki vernaggelde de kek ogende Swift door er vorig jaar een braaf makende facelift overheen te fabrieken. Zonde, maar ze maakten het dit voorjaar in Genéve weer een beetje goed door de Suzuki Swift S Concept te presenteren. Een lekker dik blik waar we later meer over zouden horen. Suzuki Rusland heeft nu details vrij gegeven over de pittige Swift.

De naam wordt Suzuki Swift Sport. De GTI badge blijft dus in de kast, wellicht wordt die bewaard voor een nog heter project. Hoe dan ook, de Swift Sport wordt een directe concurrent voor de Volkswagen Polo GTI. Om ervoor te zorgen dat deze Swift Sport helemaal klaar is voor de strijd wordt het beestje momenteel aan tests onderworpen op de Nürburgring. Begin volgend jaar gaat het ding in productie.

Het wordt een driedeurs Swift met de looks van de conceptcar uit Genève. De agressieve voorbumper, achterspoiler, diffuser en sideskirts blijven behouden voor het productiemodel, zo meldt Suzuki. Daardoor wordt de Swift Sport ongeveer 60 millimeter breder. De Sport wordt uiteraard ook verlaagd en krijgt dikke 18 inch multispaaks wielen.

De pk’s worden geleverd door een 1.6 blok met 136 pk. En daar slaat bij ons de twijfel erin. Is dat wel genoeg om het leven van de Polo GTI (180 pk) en Fiesta ST (nog in ontwikkeling maar naar verluidt ook met ongeveer 180 pk) zuur te maken? De Swift is misschien iets kleiner en lichter, maar 40 pk is een groot verschil, misschien kan men zich beter richten op bijvoorbeeld de Fiesta Metal. De Swift Sport wordt overigens leverbaar met een handgeschakelde zesbak of (voor het eerst) met een automaat met schakelflippers aan het stuur.

Misschien moet met men bij Suzuki niet teveel roepen over de concurrentie, maar dat neemt niet weg dat we met plezier uit mogen kijken naar weer een leuke hot hatch.



38 reacties

Zolang ze hem maar baseren op de “SX-4” Pikes peak. Veel vermogen in een klein wagentje :).
“1.6 blok met 136 pk” – Dus een geel ringetje om het stuur, Recaro stoelen, en dan maar 136PK? Komop zeg.. Kijk tuurlijk rijdt het leuk, maar was daar nou al die optische poespas voor nodig?

Lelijk is het echt niet, zelfs een heel bruut wagentje. Maar je verwacht toch gewoon dat er minimaal 200+ PK in zit ( ook kijkend naar het diffusertje en de tailpipes )?

Vond die vorige Swift Sport ook sneller eruit zien dan dat hij daadwerkelijk was.
Minder vermogen dan de GTI’s, maar wel ontzettend gaaf waggie ! Volgens mij geen turbodruk, dus oppeppen kan niet echt…
@Megakix: geen turbo, die bewaren ze wellicht voor de GTI? #wishfullthinking
@CasperH: ye…zou erg leuk zijn om wat meer concurrentie in het veld te krijgen !
tja .. alles wijst erop dat zo,n ding niet levensvatbaar kan zijn ..
de enige doelgroep die ik zie zijn die supercarkneuzen in London ..

maar die lijken me niet zo snel van begrip ..
@lincoln: ehhh, wut?
Hij ziet er echt leuk uit maar ze kunnen beter een turbo op leggen en er 180pk uithalen dan heb je een winnaar.
-edit: is inmiddels aangepast, thanks-

Verder ziet ie er goed uit, maar een EsseEsse vermogenspakketje a la Abarth zou geen kwaad kunnen :-)
Lekker ding om te zien… Maar zoals al gezegd, erg underpowerd! :(
Ziet er goed uit, maar 136 pk is echt te weinig om te concurreren met een Polo GTI. Maar tenminste wel een atmosferisch blok en geen turbo blok.
Hoe die de concurrentie aankan ligt aan 2 dingen.
Hadden ze bij Peugeot ook al heel goed door met de 205 GTI
Gewicht en wegligging.
@desjonnies:
…dat gewicht zijn ze bij Peugeot op de 207 volledig uit het oog verloren (1.6-16v 1175kg). Veel te zwaar voor het formaat auto.
In het WTCC kampioenschap weten meerdere fabrikanten 320+ pk te halen uit een 1.6 blokje wat het hele jaar meegaat. Waarom kunnen ze hier dan niet een pk’tje of 180 uit halen? Zelfs zonder turbo is dat wel haalbaar. Tuurlijk wordt het er iets zwaarder en duurder door. Maar dat is beter dan een magere 136pk.
@Seroo: ehm, omdat je met een WTCC-auto niet je boodschappen doet? Ooit zo’n ding wel eens stationair horen lopen? Als je continu in de bovenste regionen van je toerenbereik hangt, dan kan dat wel af, zo’n afstelling. Maar in een straatauto, sportief of niet, zit je toch voornamelijk onder de 4.000 toeren te werken. Bovendien zijn er ook nog zaken als emissies en geluid. Dat in ogenschouw nemend is afgerond 140 pk uit een 1.6 niet verkeerd. Als Suzuki het gewicht ook nog eens beneden de 1000 kg houdt en de prijs rond de 20.000, dan heb je op heel veel punten winst te pakken ten opzichte van een Polo GTI.

Maar de vraag is inderdaad of je de OMG 180 PK folderfappers met dat soort wetenschap in een Swift Sport gepraat krijgt.
Zou 136 pk nou echt niet genoeg zijn?
@norge

Dat zou genoeg zijn als hij eruit zag als deze, en zouden ook prima tot zelfs goede prestaties zijn :

http://www.verzekerauto.nl/wp-content/uploads/2009/09/suzuki_swift.jpg

Maar vermogen past niet bij de package zoals deze Swift Sport concept.
Alfa krijgt 235pk uit een 1.7
@driftkicker:

BMW 1200pk uit een 1.5

What’s your point?
@jack_abarth: in f1 of een productie auto? Doe niet bijdehand, gast
@Stopwearingpants:

Het gaat er meer om wat de meerwaarde ervan is om dit te vertellen.
Vandaar ook de opmerking van 72bug erachteraan.
Het voegt niks toe…
@jack_abarth: Het voegt toe dat anderen het wel kunnen, meer dan 136pk uit zo’n motor halen zonder dat er dingen stuk gaan. 136pk vind ik erg zwakjes met zo’n uiterlijk.
@driftkicker:

De 1750 Tbi motor die hij omschrijft is een compleet andere prijsklasse.

Zijn weinig merken die tegenwoordig nog 136pk uit een ongeblazen motor halen in dezelfde prijsklasse.
Uitzonderingen als een CRX V-tec daargelaten.
@driftkicker: de fiesta die in de tekst staat heeft ook 1.6 met maar 134 pk, zijn dus meer die het ”niet kunnen” :P
@driftkicker:

Porsche 500 uit 4 liter
@driftkicker: Probeer je nou te zeggen dat Suzuki faalt door te stellen dat ze slechts 136pk uit een NA 1.6je halen? Ze halen er 136pk uit omdat ze (om welke reden dan ook) dat willen. Niet omdat ze niet kunnen. Zoek voor de grap anders de Suzuki R13B motor op. In japanse edities van de Swift zat die. 1298cc, 4 cilinder, NA, 185pk.



Punt blijft wel staan: waaróm halen ze er niet meer uit.. De vorige Swift sport had hetzelfde commentaar. Maar die was toch een succes omdat hij in een soort eigen klasse zat waarin alleen de Panda 100HP zich nog begaf. Ik ben benieuwd of deze nieuwe Swift in dezelfde niche duikt qua prijs, gewicht en lol voor je €…
@driftkicker: Hyundai krijgt 85 pk uit een 2.5. Dát is pas weinig vermogen per liter inhoud.
@Jochempie: Welke eeuw komt die motor uit ?
@Jochempie: 23e, het wachten is niet zo lang meer!
gedwongenleaser
Hij oogt echt super strak. Als die onder de 900kg was gebleven had je best nog wat lol kunnen beleven met 136pk. Hopen dat er nog een echte tegenhanger van de GTI en ST komt die minstens 170pk meekrijgt.
“Om ervoor te zorgen dat deze Swift Sport helemaal klaar is voor de strijd wordt het beestje momenteel aan tests onderworpen op de Nürburgring.”
De perfecte auto voor James May. :p
Hmm ben benieuwd, weet niet hoe zwaar die Swift is? Denk wel een gevalletje net niet, of hij moet rond de 900 kg hangen met een beetje korte versnellingen.
De huidige swift sport heeft 125pk, dus 136 is een vooruitgang van 11 pk.. ze komen er nog wel!
Wel weinig pk’s idd maar wagentje ziet er prima uit!
De vorige had ook niet zo veel pk’s, maar ik vond m o zo plezant rijden…
Vermogen is leuk, maar koppel met goede wegligging is leuker. Je auto kan wel 200pk hebben maar als de wegligging knudde is, dan kun je beter iets minder vermogen hebben met een goede wegligging (dat geeft veel meer rijplezier).
De getoonde foto’s zijn nog steeds van de concept, je kunt dus weinig zeggen over hoe het uiteindelijke model eruit ziet.
Doet het stoffige imago toch een beetje goed.
Hmmmmm….

Swift 1.3 3drs “Comfort” bouwjaar 2010 = 945 kg
Swift 1.6 3drs “Sport” bouwjaar 2010 = 1005 kg


Swift 1.2 3drs “Comfort” bouwjaar 2011 = 920 kg


Ja de Swift is met de “facelift” iets groter geworden, maar ook iets lichter. Zou de nieuwe Sport onder de 1000 kg blijven? Zou best wel eens kunnen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).