Fifth Gear-battle: BMW M3 GTS vs 911 GT3 RS

Auteur: , 43 Reacties

Een videovergelijking waar de M3 GTS tegenover de 911 GT3 werd gezet kennen we al. Fifth Gear laat nu zien hoe de M3 GTS het houdt als de GT3 RS zijn directe tegenstander is. Inzetten maar!

Lucky Vicki mag achter het stuur en in de sportstoelen van de felgekleurde en bespoilerde M3 GTS kruipen. 456 pk uit een 4.4 V8 dat via de achterste banden naar het asfalt worden gedirigeerd, laat maar eens zien wat jij daar allemaal mee kan, meid. Bovendien weegt de sportiefste M3 1.490 kg, mede door het ontbreken van radio, navigatie en climatecontrol.

Tiff zet de actie voort in een 911 GT3 RS. Geen 4.0, maar de oude vertrouwde 3.8 met 450 pk en 1.375 kg om mee te zeulen. Kortom, deze prijzige circuitspeeltjes zijn aan elkaar gewaagd als het op vermogen aankomt, maar de bolide uit Zuffenhause wint het op gewicht. Voor de goede orde nog even wat ‘Ringtijden: De Porsche doet het rondje Nürburgring in 07:33, de Bimmer klaart dat klusje in 07:48.

Hieronder het oordeel van Fifth Gear. Welk trackmonster geniet jullie voorkeur eigenlijk?



43 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Zag hem al op Bimmerpost inderdaad.
Rare vergelijking trouwens, alsof de berijder geen invloed heeft op de prestaties van de wagen?
@alcantara: inderdaad raar, de BMW was de drift langere mooier en meer rook en dan krijgt hij als nog een lager cijfer? Ook wordt hier getimed met een Iphone: slechter kan bijna niet. 2 verschillende mensen achter het stuur. De Porsche is wat sneller lijkt mij en de BMW wat leuker, speelser en mooier. Maar die vergelijkingen bij fifth gear slaan nergens op.
@drivingpleasure: manmanman, heb je het filmpje uberhaupt wel (uit)gekeken? ze komen namelijk precies tot dezelfde conclusie als jij, wat zeur je dan over onbetrouwbare metingen?

Blijkbaar wil niemand het begrijpen maar tot op de 100ste seconde nauwkeurig meten en alles met professionele apparatuur registreren heeft to-taal geen meerwaarde voor straatauto’s. Die zijn uberhaupt niet afgesteld om te presteren om het maximum van hun onderdelen.

Wat fifth gear juist heel goed blootlegt zijn de verschillen tussen de auto’s en hun sterke (en zwakke) punten. Top Gear en Fifth Gear doen dit tegenwoordig beiden op heel eigen manier maar geven daarmee wel het meeste de ervaringen met de betreffende auto mee.
@Alwood: amen!
@Alwood: blablabla
@Alwood: zodra jij op ronden tijden gaat testen slaat dit nergens meer op: in de auto ziten met je iphone(dus nooit goed kunnen timen), 2 verschillende mensen 2 verschillende auto’s laat besturen. Dit is gewoon slecht geen goede vergelijking die secondes kunnen net zo goed door de verschillende bestuurder komen of door het verkeerd timen. Het is leuk om te zien en de simpele dingen vergelijken ze goed, maar daar blijft het dan ook bij.
@drivingpleasure: Die vergelijkingen bij Fifth Gear slaan nergens op? Juist Fifth gear is wat informatie betreft nog vrij uitgebreid. Zij mikken niet zo sterk op entertainment maar ook nog heel veel op de auto’s zelf. Een gemiddelde bestuurder zal toch niet die ene seconde verschil merken, ook niet in de sprint van 0-100. Zij leggen hier duidelijk uit welke verschillen er zijn en waarom deze auto’s dan wel of niet goed zijn. Als je zon auto koopt kan ik mij best voorstellen dat je af en toe circuitjes pakt en dan is zo’n M3 voor veel mensen een veel makkelijkere auto in omgang en soms zelfs leuker. De Porsche daarentegen is hardcore racing.

Porsche, veel grip en snel maar onderstuur en vrij abrupte balans.
BMW, goed gevoel in sturen, makkelijker mee te rijden, kortom de meer allrounder.
Ondanks dat ik de BMW heel mooi vind ga ik toch voor de Porsche.
Mooi filmpje! Go Porsche!
Tsja, onderscheidend is de Porsche nooit geweest qua uiterlijk. Dus de Bimmer = numero uno. Ook als berijder van deze machines geeft de M3 GTS rijder meer een jonge sporthond uitstraling, terwijl je in een Porsche geregeld je toupet goed moet leggen :lol:
@Megakix:

Er worden 300.000 3 series per jaar verkocht. Hoezo onderscheidend.
@anakiet: ga jij lekker in een 3 serie rijden en ik neem de m3 gts. Ik denk dat er toch wel een groot verschil is? (318 vs m3 gts?)
@anakiet: En die zijn allemaal knallend oranje?
leuk filmpje, had niet verwacht dat een porsche goedkoper zou zijn dan een bmw.
@megakix: niet onderscheidend??? het bekendste design voor een sportwagen…
@rufctr01:
ja niet onderscheidend, je moet haast een Porsche kenner zijn om de verschillende 911 modellen te onderscheiden
@monk: Het klopt wel het design van de Porsche 911 is de meest bekende van de sportauto`s.
@rufctr01: daarin heb je wel gelijk, maar dat wil toch (duidelijk) niet zeggen dat het onderscheidend is ? Een Reventon, een Zonda, een X6..auto’s die veel duidelijker een ‘hekel aan/geen hekel aan’ factor hebben. De Porsche blijft een gruwelijk goede auto, maar het is ‘langsrijden en nooit missen’ ding.
rare conclusie vind ik.
Speed or handling. Zou het niet anders om moeten zijn?
Een Porche zet toch zwaar in op de handling?
@laurensl: Dat die porsche minder snel z’n grip verliest is toch juist betere handling?
@laurensl:

De porsche is op de limiet wat lastiger onder controle te houden. De BMW is beter in balans, waardoor je er ook beter mee kunt driften. De porsche zal wel weer harder een bocht door kunnen.
@anakiet: je kunt ook beter 300 rijden in die m3 dan in die porsche..
@laurensl: Dat dacht ik idd ook, maar als je goed kijkt zie je dat de Porsche behoorlijk onderstuurt (3:46, 3:57).
beide vind ik niks.. als je toch zoveel geld gaat verspillen, liever een 4 deurs (m5, e63).. of nog duurder: (s65 amg, quattroporte, rapide, etc etc..(..
Go Bimmer!
Hoe kun je nou van uit gaan dat de porsche één seconde sneller is terwijl je die stopwatch niet precies op het juiste moment kunt starten of stoppen.
@HoskamBMW: Precies. Beetje met een korreltje zout nemen. Hadden ze het er op aan willen doen komen, dan hadden ze gewoon met een transponder moeten werken. Wat Lars zegt: “..Ook wordt hier getimed met een Iphone: slechter kan bijna niet..” lijkt me een beetje onzin. Seconden duren op een iPhone even lang als op een stopwatch. Het is het moment van aan en uit zetten.
Ze hadden er wel wat meer van kunnen maken. Maar 4 minuten met 2 geweldige (denk ik) auto’s is wel erg weinig.
Geweldige conclusie. Freude am fahren!
Als je goed luistert naar Tiff zijn commentaar op het bochtenwerk dan geeft de Porsche onderstuur of plotseling heel veel overstuur. Het is veel moeilijker om de Porsche op de grens/limiet door de bochten te krijgen. Echt hard werken voor een ervaren coureur als Tiff. De BMW is beter in balans en makkelijker te corrigeren. De Porsche wint eerder tijd op de rechte stukken door een lager gewicht en aerodynamisch voordeel.
Ik wil ze geen van beiden als ik eerlijk ben!
Ik zou het niet weten welke ik zou kiezen. Ik denk toch de BMW. Geweldig! De ultieme M3. De Porsche is ook super speciaal, maar ik luister nu maar naar mijn hart. De BMW geeft mij meer emotie. Op specs is de keuze denk ik niet te maken.

Geweldig hoe Vicky de auto een kusje geeft op 0:25 seconden. Haha.. heb ik ook wel eens gedaan (schaamrood) ..heb wel eens een rotrit gehad in de nacht door een storm met slagregen, windstoten, etc. Heb toen peentjes zitten zweten slalommend door de troep en water met witte knokkels aan het stuur.. om de auto te vangen die iedere keer windbeuken kreeg.. etc. Hij gaf geen klap verkeerd en ik kwam gewoon thuis. Toen heb ik hem onder de carport ook een kusje op zijn motorkap gegeven. “dankjewel”.
Hoe je het ook went of keert de GT3 RS is gewoon een stuk sneller dan de M3 GTS. Maar je moet ook niet vergeten dat de Porsche semi slicks heeft waar de BMW op Pirelli Corsa’s staat.
M3 GTS met op semi slicks zal nog een stuk sneller zijn maar dan alsnog zal de de Porsche iets sneller zijn aangezien de Porsche gebouwd is als sportwagen en de BMW als personen auto. Dat brengt gewoon een aantal nadelen met zich mee wat niet door M weg te poetsen is. Buiten dat is de GT3 RS gewoon een steen goede auto. Geen schande dus voor de M3.
Beide mega wagens, maar het is de porsche voor mij!
Zeer makkelijk vraag, zeker weten de Porsche 911 GT3 RS !!
Ben ontzettend fan van de M3, maar de GT3 RS blijft voor mij de ultieme sportauto.

Mocht ik een paar miljoen winnen dan kwamen beide auto’s in mijn garage te staan, maar als ik moet kiezen, dan duidelijk de Porker.
Even over die M3 ; weet iemand of de M3 CRT nu sneller is dan de GTS?

OT : Erg leuke auto’s, echter de GT3 RS is toch echt beter inderdaad.
@Roef: Lijkt me heel sterk.
Doe mij de M3 maar hoor, veel leuker om in te rijden.
En dat geluid van die v8!
Niet zo serieus joh, tis een vermakelijk filmpje. Niet meer en niet minder. En voor de mensen die deze kunnen betalen, die zitten niet te kwijlen op AB hoor. En laten zeker hun keuze niet bepalen door 5th gear.
Zie je het al voor je? je stopt bij een leuk kroegje in je knal oranje BMW! Hoeveel mensen spreken jouw aan die geen kennis van auto’s hebben? 0! inderdaad, ze denken dat je een idioot bent! Hoewel die porsche met die boekenplank ook niet alles is hoor.. blahblah circuit auto’s, ja daagh misschien dat die porsche daar wel eens komt maar die BMW? wordt gewoon door een dikzak met grijs haar gereden! :P Standaard M3 For me please! (:
@lamborgfan: maar ik ben aan het afvallen hoor….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).