Peugeot 206 CC, ‘lichtvoetige’ cabrio

Auteur: , 42 Reacties

Geen volbloed cabrio, maar een coupé met stalen klapdak, zo zou je de CC het beste kunnen omschrijven. Peugeot pakte deze formule als eerste op in het B-segment, met als resultaat de 206 CC. Een succes was geboren en vele fabrikanten volgden.

Het begon allemaal in 1998: op de autosalon van Genève introduceerde Peugeot het 20(hartje)-concept, de voorloper van de 206 CC. Over de naam was goed nagedacht: op zijn Frans uitgesproken “vingt coeur”, wat weer heel veel klinkt als “vainqeur”, oftewel ‘winnaar’. Hoewel de 20(hartje) goed werd ontvangen duurde het nog 3 jaar alvorens het concept in productie werd genomen.

Het grootste voordeel van de 206 CC was dat hij bij zijn lancering eigenlijk geen directe concurrenten naast zich te dulden had. De Opel Astra Cabrio was een slag groter, zwaarder en duurder, en het duurde nog tot 2004 tot de Opel Tigra Twintop uit kwam. Ook de Ford StreetKa kwam pas in 2003, en hiervan werd aanvankelijk alleen het topmodel geïntroduceerd, zodat hij niet alleen kleiner, maar ook duurder dan de 206 CC was. De Mazda MX-5 kwam eigenlijk nog het dichtst in de buurt, maar dit was weer een volbloed cabrio en veel meer een rijdersauto (RWD, lichter, puristischer, en ook duurder) dan de Peugeot, die het vooral bij het vrouwvolk goed deed.

Toen bleek dat de 206 CC aansloeg werd de concurrentie wakker: eerdergenoemde Tigra Twintop en StreetKa volgden een soortgelijke weg, en ook de speelse Micra C+C deed vanaf 2005 een gooi naar de gunst van de dames(kappers). De kleine Fransoos bleef ondertussen goed doorverkopen, en kreeg een vervolg in de vorm van de 206+ en de 207 (CC).

Een echte rijdersauto werd het nooit: de zware dakconstructie zorgde voor te veel gewicht bovenin wat ten koste ging van het stuurgedrag. Gelukkig voor Peugeot maalt het gros van het koperspubliek daar ook niet om (de gemiddelde milf komt immers toch nooit de stad uit), en tikte de verkoopteller van de 206 CC lekker door. Reeds in maart 2002 waren er al 100.000 CC’s geproduceerd. Een enkele tuner vergreep zich er ook nog aan, maar dit lijkt me een duidelijk gevalletje ‘barking up the wrong tree’.

Ik heb dit stuk over de 206 geschreven, omdat dit model voor Peugeot de start van de CC-nomenklatuur betekende, en de aandacht van andere fabrikanten trok die het truukje probeerden te kopiëren. Als je heel precies wilt zijn kan je het idee van een cabrio met stalen klapdak voor Peugeot terugvoeren op de 1935 Peugeot 402 Eclipse coupe, maar daar hebben we het misschien een andere keer nog wel over.



42 reacties

Geen slecht stukje, daar niet van, maar euh… ik snap niet goed wat de bedoeling ervan is. Wat is het doel van deze tekst? Educatie van mensjes die twee jaar geleden nog niet met auto’s bezig waren? En voor wie de 206 dus een ‘oud’ model is…
@Esprit_de_Flandre: Gevalletje bloggers opvoeden denk ik :)
@Esprit_de_Flandre:

Idd weinig toegevoegde waarde dit artikel :)
Ok, laatste zin misschien, een klapdak uit 1935, das wel apart.

En een 206 is toch een B segment auto ?
En een 206+ CC is er volgensmij niet.
@anakiet: Niets nieuws voor mij…

http://www.peugeotcarshow.com/images/peugeot-402-2.jpg

http://www.automobiles-anciennes-decombas.com/documents/zooms/Nouveautes/PEUGEOT%20402%20CABRIOLET/IMG_0087.jpg
@Esprit_de_Flandre: Kijk! Dit soort plaatjes maken dit topic leuk! Vermoed dat wit geen orginele kleur is, maar zeker weten doe ik het niet. In jaren dertig zijn er ook door kleine carrosiers enkele TA’s omgebouwd met een dergelijke dakconstructie. Heb hier op mijn werk geen plaatjes bij de hand.
@Pallas: Maar jongen toch, wat doe jij nog op je werk? Ga snel naar huis. :P
@Esprit_de_Flandre:
Ben niet zo bekend met klassiekers :( , maar die ziet er toch wel bijzonder uit ;) Alleen die lampen achter de grill is een beetje wennen.
@anakiet:

Dat zie je toch niet vaak.
@anakiet: Op Peugeots uit die tijd is dat heel gewoon. Hadden ze allemaal. Kijk eens wat rond het web, en je bent er zo aan gewend… ;)
@Esprit_de_Flandre: Waarom moet elk bericht een doel voor JOU hebben?
Het is gewoon een blog over auto’s, puur tijd vermaak, misschien niet voor jou, maar anderen kunnen het wel leuk vinden.
Egoïst
@amateur: Het hoeft geen doel voor MIJ te hebben, maar uiteindelijk moet er toch een doel zijn? Toch? Of laat zeggen: een reden. Wat is de reden dat Mister Smokey in z’n digitale pen gekropen is om dit te schrijven?

Volgens mij mist het een soort van rubriek/reeks. Zoals je bijvoorbeeld de rubriek/reeks ‘kies maar’ hebt, of ‘vergeten concepts’.
In dit geval zou ik zeggen: ‘vrij recente karretjes die veel navolging kregen en waar je dus nu over valt, speciaal voor 14- tot 16-jarigen die niet goed weten waar al die dingen eigenlijk vandaan komen.’

Maar misschien is het een goed idee om een iets kortere rubriek/reeks-naam te verzinnen…
@Esprit_de_Flandre: Ik denk zomaar dat 14- tot 16-jarigen hun grootste doelgroep is.

Wie heeft er in jouw gat gebeten. Moet je wat frustraties kwijt? Stress op het werk? Doet de vrouw moeilijk?

Drink een pint en rook een sigaretje. En ga weg van de computer. Dat helpt echt hoor.


Misschien knap je er van op.
@amateur: :D Mijn gat is nog heel, dank u. Hoe gaat het met het jouwe vandaag? :P

Ik vind het trouwens wel een leuk stukje. Alleen valt het overal een beetje tussenin. Het is niet actueel, en het past ook niet in de rubriek/reeks ‘youngtimer in beeld’, vandaar mijn voorstel voor een nieuwe rubriek/reeks…
@Esprit_de_Flandre: een nieuwe rubriek zou idd best kunnen, om de ‘niet alles wetende’ van dit soort info te voorzien… moet bekennen dat ik dit nog niet wist en het is wel leuke info :D
De mini cooper. Dat is pas een milf auto. Vind ik bij de 206CC echt nog wel mee vallen. Als ik een 206CC zie rijden zit er vaker een vent achter dan een meid. De Ka en Tigra vind ik meer vrouwen auto’s in dit segment
Ik vind die autootjes uit zo’n laag segment te klein en vaak te gedrongen ogen met zo’n dak aan boord. Pas vanaf formaat Eos, SLK en Z4 vind ik het er goed uitzien. Vooral die Micra is echt afschuwelijk in CC uitvoering. Leuk voor Peugeot dat het een succes wordt, maar ik kijk wel naar een klasse hoger.
Leuke tekst maar ik heb de indruk dat er nog een deel ontbreekt…
@zed: inderdaad dat hij niet moeders mooiste is…
Meisjes/mietjes-auto’s.
MILFS?
en dat voor de auto die in 2003 verkozen werd tot “Gay Car of the year”

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DSA31052003_008
@Dino2400: Ze moeten daarmee ophouden, met dat GCotY-lijstje. Staat altijd vol met leuke autootjes. Die gasten eigenen zich alles toe…
@Esprit_de_Flandre: Het zijn net mensen…
@Svenska_Aeroplan_AB: Ja, erg hé! :P

Nee, ik bedoel vooral dat die lijstjes altijd vol staan met leuke auto’s, en die worden dan plots ‘gay’. De homo’s die ik ken rijden V40, Astra, Golf, Passat, Yaris, 307, … En die zie je nooit in die lijstjes staan.

Zelfs een lijstje kan wannabe zijn…
Ondanks dat het toch wel een beetje een kappersauto is, vind ik het vanaf de introductie een best geslaagd model.

Ik vraag me alleen af sinds wanneer een 206 een C segmenter is… Moet B zijn gok ik?
Geinig autootje! Maar inderdaad, het is een B-segment auto.
Volgens mij werd de naam ook nog ‘deux sans coeur’ ook nog gebruikt…
2 zonder hart ;-)
Ik bestelde eind 2000 een 206 XS met de toen nieuwe 1.6 motor met 110pk. Een kennis bestelde dezelfde uitvoering, maar dan in CC carosserie. Omdat er al heel snel een lange wachtlijst (een jaar ofzo) was voor de CC werden ze doorverkocht aan mensen die niet wilden wachten. Die kennis heeft er destijds een kleine 10.000 gulden aan verdiend, zonder er ooit in te rijden!
Ik heb toen ff spijt gehad dat ik er geen besteld had.
Maar ik heb het nooit zo’n mooie auto gevonden. Met het dak open ging nog wel, maar die te schuin geplaatste voorruit is lelijk op alle CC-achtigen.
Mijn 206 XS heeft het net een jaar uitgehouden tot iemand hard achterop knalde. Heb er een whiplash en een 206 GTI aan over gehouden. Dat eerste is af en toe nog voelbaar en in de tweede (moest natuurlijk wel geld bij) heb ik 4 jaar met plezier rondgereden!
206+cc? nou nou, doet is een foto dan?
@civiced: staat een foto bij toch ? dat hokje boven de tekst.. dat hokje met die auto erop.. das de foto..
@dennisr: Dat is toch een normale 206cc?
@civiced: Nu je ’t zegt…

@dennisr: hij bedoelt de 206+ in CC-vorm. Die bestaat niet volgens mij. 206+ is de 206 met de neus van de 207…
@Esprit_de_Flandre: ah mijn fout, heb die ook niet kunnen vinden idd..
Wederom dat domme gedoe over gay’s. Kijk naar vrouwen! Veel mooier spul.
Ik dacht altijd dat 20-hartje deux cent coeur betekende, oftewel deux sans-coeur: twee zonder hart.
@NielsB: Nee hoor, daarvoor mist er een nul (cent betekent honderd!)
@potver7: Extra nul hoeft niet. 206 lees je in het frans toch ook als ‘deux cent six’?
review van een auto die al grotendeels te vinden is op de lokale sloperij ?
Yep, Peugeot is schuldig aan het lelijkste segment auto’s van de moderne tijd: CC’s… Is dat de strekking van het verhaal?? Echte Cabriolets hebben een stoffen kap! Hoe vaak ik ook de laatste weken die CC’s dicht zie rijden terwijl het 30 graden is, niet normaal!! Zijn gewoon wanabee’s…
Het uiterlijk van de 206 CC vind ik nog wel aardig moet ik zeggen. Van alle CC’s die er zijn, en zeker van de kleintjes, is het de enige waarvan de verhoudingen nog een beetje kloppen. De Micra C+C (die sir_smokalot ‘speels’ noemt – geen idee waarom eigenlijk) is al een stuk lelijker, maar de Mits Colt CZC is het ultieme voorbeeld van hoe het niet moet.
Deze auto heeft mij m’n eerste cabrio-ervaring gegeven. Een lerares van de basisschool had er eentje en ik kan me nog goed herinneren dat we met vier leerlingen (1 in de voorstoel en 3, waaronder ik, op het achterbankje gepropt) naar een klassenuitje gingen. Echt comfortabel was het niet, maar wel de grootste lol gehad toen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).