McLaren MP4-12C krijgt nog wat last-minute updates

Auteur: , 37 Reacties

De MP4-12C kreeg nogal wat kritiek van de pers. Er zou te weinig beleving, te weinig emotie in de nieuwe supercar te vinden zijn. En dus rommelt McLaren nog snel wat aan de auto's, net voordat de eerste wagens worden afgeleverd.

Jep, hij is snel. Maar toch lazen we de laatste tijd veel over de robot-achtige, emotieloze besturing van de McLaren MP4-12C. De heren ontwikkelaars hebben geluisterd naar de respons op hun kindje en hebben besloten om op het laatste moment nog wat wijzigingen door te voeren.

Om te beginnen wordt de besturing aangepast om ervoor te zorgen dat er meer gevoel wordt overgebracht aan de bestuurder. Daarnaast wordt er meer herrie in de cabine gepompt dankzij een aangepast uitlaatsysteem. Ook worden er wijzigingen doorgevoerd aan de schakelflippers, omdat veel mensen klaagden dat die veel te zwaar werkten.

Alle wijzigingen worden op toekomstige modellen doorgevoerd maar ik vraag me wel meteen af: is dat wel handig? Zo’n last-minute wijziging aan een stuurinrichting lijkt mij bijvoorbeeld best een grote gok. Jarenlang is er getest, gesleuteld, afgesteld en weer getest en vervolgens worden er naar aanleiding van wat meningen van journalisten even snel-snel wat wijzigingen doorgevoerd. Als dat maar goed gaat!



37 reacties

Hadden ze niet beter een optie kunnen geven om het tractiesysteem volledig uit te zetten? Ik herinner me juist dat iedereen er over klaagde dat de auto je teveel in bepaalde rijstijl forceerde.
@lemster: Volgens TG kan het systeem helemaal uit, maar moet je even weten hoe.
@jelmer:
Maar volgens Fifth Gear grijpt het nog steeds in als het “uit” staat, zoals ook duidelijk bleek in de video.
Juist omdat ze jarenlang getest hebben kunnen ze die wijzigingen eenvoudig doorvoeren. Ze weten precies wat er zal gebeuren want die settings zullen ze ongetwijfeld allemaal al doorgetest hebben.
@911GT2: blijkbaar dus niet goed genoeg getest….blijft moeilijk he, de beste komt weer uit het zuiden.
gedwongenleaser
@vincenzo: hoezo “blijkbaar dus niet goed genoeg getest”? Er kan juist belachelijk grondig getest zijn en vervolgens voor, performance wise, de meeste ideale settings gekozen zijn. Dat deze settings vervolgens niet in de smaak vallen bij journalisten is een heel ander verhaal.
@gedwongenleaser: Dat dus… en misschien zijn journalisten niet echt de maatstaf voor de uiteindelijke klantenkring. Zo wil bv Tiff Needel alleen maar dwars gaan met dat ding, terwijl dat ding gewoon de snelste weg door de bocht wil nemen… Dwars gaan is niet altijd beter en al helemaal niet sneller. Het is maar wat je wil van een auto.
gedwongenleaser
@911GT2: wat mij betreft gewoon lekker meerdere settings aanbieden. Een R.ace setting en een 4.fun setting, waar het onderscheid dan ook daadwerkelijk giga groot is, jammie!
Robotachtige emotieloze besturing? Dit past toch uitstekend bij het uiterlijk? En ook bij de naamgeving.
@audir8v10: LOL, je hebt helemaal gelijk.
gedwongenleaser
@audir8v10: daarnaast lijkt mij ‘robotachtige’ en ‘emotieloze’ een beetje meer van hetzelfde. :)
@audir8v10: Kan het niet meer met je eens zijn!
Mooi, de aanhouders winnen dus nog steeds! Waar McLaren denkt te kunnen scoren door de perfecte auto te leveren, blijkt het dat klanten (óf zijn het toch de autojourno’s?!) toch nog steeds het liefst een auto mét beleving willen!
tja,ik denk toch dat er een paar mensen waren die de mclaren juist wouwen omdat hie zo rustig was voor een supercar. en het zijn ook vast dat soort mensen die de tractioncontrol nooit afzetten. de huidige behouden en een wildere er bovenopdoen lijkt me een beter idee.?.?
@mercedesje: ik heb liever de wilde hoor maar denk dat dat de verkoopcijfers omhoug zou kunnen helpen
Lelijke ruitenwisser…
Laat ze dat ook gelijk ff oplossen!
;)


@Casper_H: er wordt gewerkt met toleranties bij de ontwikkeling van een auto. Bijvoorbeeld weerstand van het stuur staat op ‘stand 0’. De toleranties zijn tussen -3 en +3. Kunnen ze hem op +2 zetten, zonder verder consequenties. Zo werkt het al jaren! Dus wees gerust Casper, komt helemaal goed…
Stuurwiel respons is zo persoonlijk , beter is om de klant hem zelf in te kunnen laten stellen. Hetzelfde met dat uitlaatgeluid. En dat mieterige flipflap gedoe zouden ze voor mij helemaal weg mogen slopen. Schakelpook blijft het mooist (vindt ik)
Gewoon niet doen, laat die auto journalisten lekker zeiken.
McLaren zet 1 van de beste wagens neer en iedereen kan zeggen wat hij wil over de wagen dat zal de verkoop cijfers echt niet beïnvloeden.
McLaren heeft al vaker bewezen goed tegen kritiek van de pers te kunnen, het is niet dat ze iedereen die eens een slecht woord over ze heeft gesproken boycotten ofzo.
Ik heb toch het idee dat het zeiken om het zeiken is als het over de McLaren gaat.
Had het een wagen geweest die minder indrukwekkende cijfers had gehad en wel meer “fun” zou geven zouden de cijferneukertjes weer aan zeiken dat hij te langzaam zou zijn.
Het is toch nooit goed.

Iedereen lijkt het gewoon moeilijk te kunnen verwerken dat een wagen die het uiterlijk van een Kia heeft gewoon zoveel beter is dan de 458.
En dan moeten de woorden emotie en passie er weer bij gehaald worden om alles wat krom is recht te lullen.
@Merry:

Idd, want je hoort bijvoorbeeld niemand klagen dat een GT-R niet graag dwars gaat. Dan is het een pluspunt vanwege z’n 4WD. Nu is er eindelijk een merk dat een RWD bouwt die gewoon niet wil gaan schuiven, krijg je dat gejank weer.
@jack_abarth:
Maar als je niet dwars wilt gaan en tractie zo hoog op de lijst staat, dan is 4WD nog altijd de betere keus, lees : bijv. GT-R. M.a.w., waarom zou je dan überhaupt gaan shoppen voor een achterwielaangedreven auto als de McLaren.
Hadden ze niet moeten doen, hetzelfde geklaag als bij de eerste Concorde vluchten te weinig geratel en supersonische knallen. Er zijn er toch niet genoeg voor die dat net de beste daily driver willen. Het publiek dat al dat wil laten ze beter voor de concurrentie.
mcLaren en techniek gaat altijd goed
Het zou me niks verbazen als ze ZEGGEN dat ze het doen, maar ondertussen gewoon de ontwikkelde stuurinrichting monteren. Heeft te maken met perceptie: als iedereen in tests heeft gelezen dat de besturing doods is, dan zal menigeen die achter het stuur van de auto kruipt al snel vinden dat die besturing inderdaad erg doods is. Maar als McLaren daarna roept dat ze ‘m aangepast hebben, zullen meer klanten gewoon tevreden zijn met de besturing.
Ik denk dat het juist een goed punt is van McLaren. Waarom is de 458 Italia zo beroemd? Die auto levert de meeste emotie van allemaal, in combinatie met een waanzinnige technnische wegligging. Da’s de benchmark. Voor zover ik de comments van alles bekijk (Tiff, Jeremy, Autocar, etc..) zit het met die technische wegligging wel snor. Dus alleen die emotie. En da’s nu precies wat ze aanpakken.
@Freewarefreak:

Emotie is gewoon gebakken lucht. Het is een term die gebruikt wordt om iets wat mooier te laten lijken dan dat het daadwerkelijk is.
Wagen A wordt de hemel in geprezen omdat deze stuurt met emotie, wtf?! Moet ik dat interpreteren als “om te janken”? Een auto stuurt slecht, goed of er tussenin, maar hij stuurt met emotie is gewoon een term om het slechte gedrag goed te lullen.
@jack_abarth:
De ironie. Prachtig samenspel tussen je naam en je plempsel.
@macready:

Ik weet het, maar ik heb deze auto dan ook NIET gekocht voor de volgende redenen:

1. Italiaans
2. Historie Abarth
3. Fiat.

Kocht hem omdat ik een snelle hatch wou van ongeveer 25k. Op dat moment waren alleen de clio en de polo GTI concurrent. Clio viel af omdat het interieur me niet aanstaat. De polo viel af omdat er 0,0 luxe aan boord zit, en me niet “opvallend” genoeg was. Dan kwam er nog bij dat het model uitlopend was een kleine 2,5 jaar gelden.
Apart eigenlijk wel. De GT-R is in dit opzicht niet anders; emotieloos. Maar daar wordt niet over gezeken en bij deze auto wel. Blijkt toch dat mensen een auto met emotie willen hebben. Typisch.
@Rick-dos: Volgens mij is dat een imago verschil. De McLaren positioneert die auto als een concurrent voor een Lambo, Ferrari, etc. Beleving, emotie, looks, feel, snelheid, etc. Da’s belangrijk bij die auto’s. Die moeten daarin excelleren. De McLaren mist enkele van die elementen.

De Nissan GT-R zit niet in die klasse. Die wordt gewaardeerd om andere dingen. Zijn snelheid voor weinig geld. Da’s zijn USP. Da’s een rijdende playstation. Iedereen weet dat en de auto word daar ook om gewaardeerd.
Ach, de huidige F1 auto van McLaren ging ook voor geen meter tijdens de wintertests, maar in Australie ging het dankzij een aantal ongeteste noodoplossingen plots stukken beter..
In tests las ik dat de Mecca ook leed aan hetzelfde syndroom wat de SLR ook had, de niet goed te doseren aan-of-uit remmen. Maarja, dat verander je ook niet zo snel.
Om emotie in die auto te krijgen moeten ze het uiterlijk veranderen. En de naam. En de auto met liefde maken! Met een paar kleine aanpassingen kom je er niet… Hoewel het misschien net genoeg is om wat meer mensen over de streep te krijgen. En ik moet zeggen: ik waardeer het wel dat ze luisteren naar kritiek!
Zag hem gister rijden in dusseldorf. Wat een geluid.
Is het eigenlijk, gezeikt of gezeken?
@Ruben00: Gepist.
Een auto met te weinig beleving en te weinig emotie… en dat krijg je wel als je de besturing snel even een andere setting geeft en meer lawaai in het interieur toelaat ??

Dus dat is emotie. Een gevoelige besturing en veel lawaai in het interieur.
Deze auto is gewoonweg de weerspiegeling van wat Mc Laren is. Ferrari is een ander soort bedrijf met een andere cultuur. Zo is het ook met bvb Porsche. De Duitsers maken fantastiche wagens die ongelofelijk degelijk zijn. Het is als de “terroir” van een wijn.
Met de 458 Italia heeft Ferrari echter een onwaarschijnlijke wagen neergezet en het was toch wat tè optimistisch van Mc Laren om zomaar te stellen dat hun wagen er gehakt ging van maken. Alle testrijders behalve top gear dan, zijn het erover de Ferrari dè beste auto is dat ze ooit hebben gereden in die klasse.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).