Mercedes lepelt 5.5 V8 in SLK AMG [updated]

Auteur: , 61 Reacties

Een atmosferische 5.5 liter V8 om precies te zijn!

Mercedes heeft het blok uit de CLS63 AMG en de E63 AMG van haar turbo’s af geholpen zodat het blok ook onder de iets bescheidener motorkap van de SLK55 AMG gaat passen. Zonder turbo’s is het 5,5 liter grote en 187 kilo zware blok nog altijd goed voor 422 pk en een beestachtig koppel van 539 Newtonmeter. De V8 stoot 199 gram CO2 per kilometer uit. Op het moment dat je wat rustiger rijdt kan de V8 in de SLK zich ook redden met 4 van de 8 cilinders, wat het gemiddelde verbruik ten goede komt.

Ander nieuws rond de SLK55 AMG is dat er een uitlaatsysteem komt dat onder de 2000 toeren heel beschaafd klinkt maar daarboven -dankzij een stel speciale kleppen- brult als een op hol geslagen leeuw. Dat AMG goed klinkende blokken maakt is common knowledge, dus dat wordt genieten. Gaat dit blok dan eindelijk het kappersimago van de SLK afschudden?

De eerste plaatjes van het blok zijn gelekt, foto’s van de SLK55 AMG volgen ongetwijfeld spoedig.

UPDATE 21-07 Mercedes heeft een gallery met foto’s vrijgegeven



61 reacties

Waarom niet die v8 uit de s500?
@Den:

Het IS die motor in feite…

Het nieuwe ’63’ AMG blok is in de basis die ‘500’ motor met een paar turbo’s erop (en wat andere aanpassingen). Precies dezelfde inhoud (en boring en slag, dus inhoud). Haal de turbo’s eraf en wat hou je over? In principe een licht getsjoeende SLK500. Maar AMG klinkt beter en dan kunnen ze er misschien weer 10K extra voor vragen.

AMG doet dat truckje al jaren; alleen de 6,2 V8 was een eigen ontwikkeling. Helaas stapt BMW M nu ook over op opgevoerde standaardblokken ipv de apart ontwikkelde juweeltjes die ze tot nu toe hebben gemaakt.
@jaapiyo: in de s500/cls500 ligt een 4.6 (4.7) v8 biturbo blok…
@Den:

Sinds kort ja…

Ik heb het over de oude ‘500’, in Amerika ‘550’ genoemd, met de atmosferische 5,5 V8 (uit mijn hoofd 5461cc).
Lekker blok!!
@ricosuave: Dat gaat wel vooruit ja.
Kan iemand me hier conceptueel uitleggen waarom het deactiveren van 4 cilinders zuiniger is?

Ik bedoel een kleinere motor is zuiniger omdat hij minder weegt en minder interne weerstand heeft?

Een v8 wordt bij uitschakeling van 4 cilinders niet ineens minder zwaar en de interne weerstand blijft gelijk?

Wat mis ik hier?
Wat dacht je van halvering van de brandstoftoevoer?
@sir_smokalot: Wat dacht ja van; halvering aantal cilinders is niet gelijk aan halvering van brandstoftoevoer?

Het gaat hier om de arbeid die een motor moet leveren, als een v8 stationair loopt op 8 clinders dan hoeft elke cilinder x kracht le leveren. Op 4 cilinders moeten de cilinders ieder dubbel zoveel kracht leveren (is dus een rijker brandstofmengsel) is dus geen halvering van het brandstofverbruik.
@procyon:

Dubbele kracht is niet waar. Ze moeten dan wel een systeem ontwikkeld hebben waarbij de “lege” cilinder de kleppen open blijven staan zodat deze geen compressie maakt.
Dan is de weerstand wel degelijk vele malen lager, ik denk zelfs nog te verwaarlozen.
@jack_abarth: oh ja? en de krachten nodig om de 4 overbodige zuigers heen en weer te laten gaan? Een hoop te overwinnen inertie?
@jack_abarth: Natuurlijk wel.

Situatie 8 clinders;

8 cliinders = 8 keer compressieweerstand en 8 keer krachtlevering.

Laten we zeggen dat er 1 kw geleverd moet worden voor stationair draaien.

Dit is dan 1kw / 8 cilinders = 1/8e kw per cilinder.

Met 4 uitgeschakelde cilinders is het;

4 cliinders = 4 keer compressieweerstand en 4 keer krachtlevering.

De arbeid per cilinder is dan verdubbeld namelijk 1/4e Kw per cilinder. Dus een rijker brandstofmengsel nodig.
@procyon:

Klopt alleen wanneer de kleppen dichtblijven en je dus compressie gaat draaien, oftewel bij normaal lopen op 8 cilinders.

Zie het zo.
Pak een brommer bij het vliegwiel en probeer deze rond te draaien, gaat relatief zwaar maar is te doen.
Draai nu de bougie eruit, en probeer het nog maar eens. Omdat je geen compressie meer hebt kun je een snuk eraan geven en de krukas drijft zelfs nog even uit. Dit ook weer i.v.m. het verplaatsende gewicht van de zuiger.
@jack_abarth:

ik zeg toch ook;

4 cliinders = 4 keer compressieweerstand en 4 keer krachtlevering.
@procyon:

Ah zo, heb het nu nog een keertje doorgelezen en het begint door te dringen.
Heb geen exacte getallen, maar als ik het in moet schatten dan denk ik wanneer je bij een V8 de helft uitschakelt je ongeveer 25-30% aan brandstof bespaard.
@jack_abarth:
Als Mercedes dit zo gebouwd is geloof ik blind in de besparing, ik vroeg me in mijn eerste comment gewoon af; Waarom het zuiniger is, ik zie de logica niet direct… Anyway, ik ga wel ff google’en :-)
@procyon: De belangrijkste reden zijn de vacuumverliezen. Als je een benzinemotor aan laag vermogen wil laten draaien, kan je niet gewoon minder brandstof inspuiten zoals bij een diesel (brandstof/lucht verhouding ligt immers redelijk vast). Dus wat je doet is de gasklep slechts lichtjes open zetten, zodat de motor moeilijk lucht+brandstof kan aanzuigen, en er een onderdruk ontstaat in de cilinders. Probleem daarmee is dat de zuigers bij het naar beneden gaan redelijk wat weerstand ondervinden door die onderdruk. Als je 4 cilinders “open zet”, hebben die alvast geen last meer van vacuumverliezen. De andere 4 zuigen dan gewoon wat meer lucht+brandstof aan, maar je hebt niet dubbel zoveel nodig, door de lagere verliezen. Hoop dat dit beetje duidelijke uitleg is?
@emmanuelwildiers: Heel duidelijk, dank je wel :)
Heel leuk een aardig, maar volgens mij zat het met de motorisering van de SLK’s wel goed. Het uiterlijk van die walgelijke auto’s: pak dat eens aan!
Volgens mij klopt het plaatje niet, de slagvolgorde van een v8 is namelijk 1-8-4-3-6-5-7-2.

Aan de andere kant, het lijkt me sterk dat Mercedes een verkeerde foto plaatst.

Iemand een idee?
@jack_abarth: moet je niet raar van opkijken hoor, tis maar een plaatje, wat er zich echt daarbinnen afspeelt geven ze niet vrij,…
@jack_abarth: Aan de verkeerde kant begonnen met tellen? :P
@jack_abarth: Of op het plaatje loopt ‘ie op enkel 4 cilinders!
@C220AMG: En dan buigt de krukas ineens om?
@Ruben00: Precies, jij begrijpt het!
@C220AMG:

Het zal eerder zijn dat er bij 4 zuigers niet ingespoten wordt. Verdraaien van de krukas lijkt me vrij nutteloos.
@jack_abarth: Natuurlijk kan je de krukas niet verdraaien!

Maar als je alleen die 4 cilinders niet inspuit, draaien ze toch nog mee, en dat lijkt me ook niet erg efficient.
@Ruben00:

Maar wel uitstoot reductie en zuiniger, en daar gaat om tegenwoordig.
@Ruben00: Hap hap hap.. :lol:
@jack_abarth: andere volgorden kunnen ook bv:
W210 E55 NA 1-5-4-8-6-3-7-2
W211 E55 Kompressor: 1-5-4-2-6-3-7-8
Brabus had dit ook met de eerste (en later 2e) SLK gedaan, een leuk ding maar helaas blijft het imago van een hairdressers-car eraan kleven. Toch jammer dat het zo (voor zover) gelopen is met de SLK, want toen het concept uitkwam vond ik dat best een tof ding.

http://www.coches.com/fotos_historicas/mercedes/SLK-Concept-1994/med_mercedes_slk-concept-1994_r5.jpg
@oranginas: inderdaad de concept was het mooiste.
Op zich niet verkeerd. Het enige nadeel, het is en blijft Mercedes. Niet aan beginnen dus.
@pietermaes: Verklaar u nader?
@pietermaes: Snapper niks van, d’r zijn best leuke Mercedessen…
@pietermaes: Niet aan beginnen omdat?
Een atmosferische 5.5 liter V8 wat bedoelen ze met atmosferische ik zie het best wel vaak staan
@mo112: Een atmosferische motor is een motor zonder extra voedingen zoals bijvoorbeeld turbo’s en/of compressor
@mo112: Motor zonder geforceerde luchtinlaat. (turbo of compressor)
@mo112: Atomosferisch duid op atmosferische druk, dus de omgevingsdruk waar jij en ik ons in bevinden. Dit is ook de druk van lucht als hij de motor in gaat. En de druk wordt niet verhoogd zoals C220AMG al zei, door middel van turbo’s. Je wilt in principe de druk verhogen dat er in het zelfde volume meer lucht past, maar het geeft de motor wel een heel ander karakter.
@dabazz: PEUT, bij een atmosferische motor zal de druk van de lucht die de motor ingaat meestal iets lager zijn dan de aanwezige luchtdruk, tenzij het inlaatsysteem ontworpen is op RAM air.
@mo112:

Je ziet dan waarschijnlijk ook weleens een NA-motor staan.
Dat staat voor Naturally Aspirated, oftewel zelf ademend.
the-budel-guy via Android app
dus in de stad rij je op 4 cylinders en geen geluid. nou nee dankje
@the-budel-guy: ik denk dat je dat zelf kunt kiezen, maar soms kan het wel voordelig zijn :P
ik denk dat dit de eerste niet vrouwlijk ogende slk wordt;)
@mcf1: Waarom denk je dat?
De normale SLK met AMG-pakket heeft zich al ontdaan van het kappersimago dus dat dit een erg gave auto gaat worden is al wel duidelijk. Zo jammer dat ik er het geld niet voor heb.
@Pordon: het lijkt erop dat thuiswonen tot je 40e en sparen toch het beste was geweest als je zo’n auto wil .. hmm..
@dennisr: Gelukkig ben ik pas 20 en woon ik nog thuis;)
@Pordon: eens.
Toch vind ik het zonde dat ze al die motoren afschermen, heb je zo’n beest in je auto liggen, zie je er nog niets van door die tupperware die eromheen zit. Erg jammer.
Dit klinkt veelbelovend, ik ben benieuwd!
Tja, de nieuwe SLK. Heb er laatste een rit mee gemaakt en kon me toch niet overtuigen. Rijdt geweldig, beleving is goed (als hij open is uiteraard) maar ‘iets’ klopt gewoon niet aan het design. Ik vond de zit wel opmerkelijk goed voor ‘zo’n auto trouwens. En de oplossing voor het windscherm met die kleine kapjes achter de rolbeugels is geweldig bedacht!
@Svenska_Aeroplan_AB: bij moderne Mercs zijn in sommige gevallen de ezeltje-prikje spiegels een misser van jewelste, evenals het feit dat zogenaamd vanwege voetgangersveiligheid er een gigantische voor-overhang moet zijn met een gigantisch blokkerige neus. Dat zie je in de zijaanzichten van de A en de SLK maar al te duidelijk terugkomen.
Het vorige model SLK had ook al een 5.5 V8 in het vooronder. Maar was door het enorme gewicht van het blok niet op snelheid een bocht door te krijgen, bakken met onderstuur. Misschien dat ze door een foefje dit hebben weten op te lossen maar ik denk het niet. Mercedes gaat voor haar ‘normale’ modellen namelijk nooit voor hardcore onderstel afstelling maar juist GT-achtig. Dus deze auto zal zeker snel zijn, maar voor echte Freude am Fahren moet je toch weer naar München gaan of naar dat andere merk uit Stuttgart.
@Original_Arnoud: Nou, ze kunnen het wel als ze willen :

http://www.fastestlaps.com/cars/mercedes_slk_55_amg_black_series.html

Niet echt kattepis die auto’s die hij eruit rijdt toch?
AMG is goed bezig prachtig blok:)
Wow geweldig! Vooral de uitstoot van 199 gram Co2, die is bijna gelijk aan een hyundai 1.0 uit 2000!
@mrbones: …jij zal het weten…?! ;-)
Het valt me altijd wel op dat mercedes strooit met pk’s ten opzichte van hun concurrentie? “More bang for your buck”?
Update via Mercedes-Benz NL: Mercedes-AMG heeft een nieuwe 5,5-liter V8 motor ontwikkeld die prestaties biedt die onlosmakelijk bij een potente achtcilinder horen, maar deze combineert met het lage verbruik van een viercilinder. Het blok biedt deze efficiency dankzij het nieuw ontwikkelde AMG Cylinder Management. Mercedes-Benz monteert de motor met AMG Cylinder Management en directe inspuiting voor het eerst in de nieuwe SLK 55 AMG. Deze topversie van de tweezits sportwagen beleeft in september zijn wereldpremière op de IAA in Frankfurt. Het is de enige Roadster die binnen zijn segment is voorzien van een achtcilinder. De 5,5-liter V8 met cilinderuitschakeling heeft een vermogen van 310 kW (422 pk) en een koppel van 540 Nm. Desondanks is het gemiddeld verbruik volgens de New European Driving Cycle (NEDC) goed voor een gemiddelde van 8,5 l/100 km, zo’n 3,5 liter minder dan dat van zijn voorganger. Daarmee behoort de SLK 55 AMG tot de beste in zijn klasse. De gemiddelde CO2-uitstoot is ook gereduceerd en bedraagt nu nog 199 g/km.
UPDATE 2

Gallery met foto’s geplaatst.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).