Officieel: Formule 1 gaat in 2014 hybride

Auteur: , 81 Reacties

Vanaf 2014 wordt het stil in de pitstraat...

Wat is de overeenkomst tussen een Tesla Roadster en een Formule 1-auto? Je hoort ze beide niet aankomen in de pitlane.

Gisteren publiceerde de FIA het technische reglement voor de Formule 1 in 2014. We wisten al dat er met 1,6 liter grote V6’en geracet gaat worden (een compromis tussen de wensen van Jean Todt, Bernie Ecclestone en de constructeurs), maar nu is ook zeker dat er hybride technologie toegepast gaat worden – in de pitstraat dienen de bolides volledig elektrisch te rijden:

5.19 Electric mode :
The car must be run in electric mode (no ignition and no fuel supply to the engine) at all times
when being driven in the pit lane.

Dit is wel zo prettig voor de pit crews, die nu al die vieze benzinedampen niet meer hoeven op te snuiven, en hun trommelvliezen niet meer bloot hoeven te stellen aan de knetterende herrie van de racers. Leblogauto kwam het nieuwtje op het spoor, waarvan akte. De volledige lijst met regels vind je HIER (PDF).

Ik heb er zelf niets op tegen, laat ze maar lekker elektrisch rollen in de pitlane. Uw twee centen?



81 reacties

Met andere woorden, het begin van het einde…
En wat wegen de accu’s om dat elektrische rijden te bewerkstelligen??
@Jesper: Niets meer dan nu. In de huidige KERS zit meer dan voldoende por om de halve middag de pits heen-en-weer te sukkelen.
@rikkon: Wel hybride, maar niet milievriendelijk dus. De zware metalen in die accu’s zijn veel viezer (kost heeeeeheeel veel energergie) om te maken en recyclen dan een beetje CO2 :(
@dawwg: Zware metalen? Ze gebruiken heus geen lood accu’s.

Je zal wel zeldzame aardmetalen bedoelen? Lithium etc, misschien gebruiken ze wel nikkel..

Ach het is de eerste stap naar de toekomst, waarschijnlijk hebben de volledig elektrische raceauto’s over 20 jaar meer vermogen dan de huidige raceauto’s nu hebben met het verbranden van dode vloeibare plantenresten.
@procyon: http://www.hybridcars.com/battery-toxicity.html

En dat is dus info uit het PRO kamp …
@Jesper: Hybride is toch juist goed? Ik ben ook fan van een mooie V12 in de oude 3.5L Ferraris, maar dat gebeurt niet meer.
Wat veel mensen missen is dat racen met een hybride nog steeds betekent dat de normale moter gewoon nog vol gebruikt wordt; dus dat Hybride gedeelte maakt niks uit voor het geluid. Plus punt is dat auto’s zwaarder worden = langere remweg = meer tijd om in te halen. Ook de directe output van het elektrische gedeelte is mooi: het wordt meer zaak om die auto zo snel mogelijk recht te zetten zodat het gas erop kan. Met een beetje mazzel kan je het vergelijken toen de MotoGP van 990cc terug ging naar 800cc: ze moesten meer ‘ronder’ rijden met de 800cc, waar het bij de 990cc zaak was om dat ding recht te zetten en gas erop. De 990 was veel cooler. Maw: deze hybrides zouden het leuker kunnen maken. (1 nadeel: je kan veel makkelijker een soort van tractioncontrol maken op de hybrides, dat kan het saai maken).
Nee dat menen ze niet, hef dan de hele F1 op en begin met de tesla challenge.
Wat ik wel eens zou willen zien.. zouden al deze aanpassingen nou werkelijk iets veranderen aan de snelheid van de auto’s?

Zet bijvoorbeeld eens een BMW F1 V10 2004 naast deze.. zou dat nog uitmaken in snelheid? Als het antwoord nihil is.. waar maken we ons dan druk om.. dan blijft het toch een spectaculaire sport?
@Freewarefreak: Door veranderende regels wel he, downforce beperking, minder toeren door langer te moeten doen met 1 motor, enz.
Vind het een goed iets, want zoals hybrides op het moment zijn is gewoon saai. Hopelijk weet de formule 1 het e.e.a. te ontwikkelen waarbij hybride ook leuk wordt op straatauto’s.
@jack_abarth: Wat valt er nog leuk aan te maken dan.
@The360box:

Heb zelf geen idee, maar ik durf er geld op in te leggen dat het wel leuk kan zijn.
Formule 1 is gewoon één groot ontwikkelingscentrum, vergeet dat niet…
alleen in de pit maakt het niet uit als ze maar niet helemaal zo gaan rijden.
Met welke motoren gaan ze dan rijden in GP2? 1.000cc koffiemolentjes waarbij ze met fietspedalen een extra boost kunnen genereren? Met hun ridicule downsizing…

I love the sound of a V8 in the morning… ;)
@cumulus: V10 all the way ! Liever dat mental jakkende V10 geluid dan de – ook mooie – diepe V8 grom voor racewagens. Op straatwagens klinkt zo’n (het liefst Engels als een nieuwe Austin of Jaquar) V8 wel prachtig.
@dawwg: Misschien vonden de liefhebbers van die (zwart)rokende kolen treinen van begin 20e eeuw het ook wel belachelijk dat het langzaam aan ging veranderen naar stroom aangedreven locs..

* Ik mis de geur van verbrande kolen in de morgen :P

Ben toch blij dat die er nu niet meer zijn, vooruitgang guys.. geloof me het wordt alleen beter.
@procyon: de f1 word er echt niet mooier op
ik mis het gejank van de v10
ik mis het ratelende geluid van de launch control bij de start
en het ontploffen van een te ver opgepepte 10 cilinder
http://www.youtube.com/watch?v=78kB7RL_6HQ&feature=related
allemaal kl*te regels die een mooie sport om zeep helpen
@procyon: We hadden het over het motor geluid stomme boomknuffelaar, niet over de milieu-impact.

Leer lezen of ga lekker gitaar spelen, vieze milieu hippie !
@dawwg: En probeer nu een bericht te schrijven alsof je NIET een gefrustreerd pubertje bent.

Toe maar!
@cumulus:
vergeet niet dat ze in de jaren ’80 met 1,5 rondreden en die hadden wel een spectaculair geluid & turbo & 1000pk in kwali trim, dus zaag niet dat je ze niet meer zal horen. en dan nog, in de pitstraat is de snelheid toch beperkt, dus elektrisch of niet, boeit niet daar
Als dit vanwege het milieu is dan vindt ik het echt onzin. En over de Tour de France hoor je niks, terwijl zij met 350 auto’s rijden en overal troep achterlaten.
@Alpinaa: Wat dacht je van het vervoer van de F1 bolides. Dat gaat allemaal mooi met de vliegtuigen van DHL. Hoezo hypocriet?
En hoe zit dat dan met die gillende uitlaten? Gaan die niet meer gillen of blijft dat wel?
@veyronlover: Nee in de pitstraat niet :) Ja, is saai maar acceptabel.
In de pitstraat vind ik het wel een grappig en mooi plan, maar zodra er bijvoorbeeld besloten gaat worden om HEEL de F1 hybride te maken dan zeg ik toch echt F1 gedag!
Damn… Das zonde en als die monteurs het zat zijn die dampen te snuiven bied ik me aan hun stokje over te nemen want ik heb er geen problemen mee :) dit komt door al die Al Gore typetjes die alles wat leuk is vernaggelen voor de medemens! Zou verboden moeten worden, kijk eens wat het milieu er onder lijd door een prius te bouwen, meer dan dat een hummer dat doet in z’n hele bestaan! (discovery :) )
Vrienden….autominnaars….benzinesnuivertjes….

…Rallysport is de enige èchte mannensport gebleven, kans op crashes, mannen die ècht kunnen sturen en rijden, rauwe geluiden, veel stofwolken, rokend rubber en die-hards…ik zeg, we zappen massaal over naar ‘waar wij thuishoren’; RALLY !!!!!

* Fidel C. modus off *
@Megakix: Mee eens ! Al mis ik de oude onderstuur-dus-we-raggen-em-bij-voorbaat-volgas-vierkant-de-bocht-door tijden van b.v. McRae wel, maarja, toen was F1 ook nog interessant (Turbo era 80s) …
@dawwg:

Bedoel jij niet overstuur, of ben ik nog niet wakker?
@jack_abarth: Nee, onderstuur; die oude rally auto’s gingen vooral ‘rechtdoor’ in een bocht; de wegligging was lang niet zo gelikt als nu, daarom deden ze vroeger de ‘Scandinavian flick’ bij elke bocht.
@dawwg:

Heb ff gegoogled, machtig mooi om te zien.
Binnenkort eens paar keertjes proberen of het te doen is of niet.
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!
Ha ha, hebben we het hier wel over de Formule 1? Het lijkt steeds meer op de Shell zuinigheidsmarathon. Ik vind de Formule 1 de laatste 15 jaar al niet meer interessant en dat zal nog wel even zo blijven denk ik.
ja knullies .. zo werkt internationaal zaken doen ..

gewoon alle eisen van elk land mee laten wegen ..
Het is toch maar alleen maar in de pits dus wat maakt het uit…
@fluvioglacialeafzetting: Eindelijk iemand met verstand!
Er gaat niks veranderen aan het racen hoor!
Pitlane is toch altijd op de limiter. & als dat elektrisch kan om een properder imago te krijgen, goed dan.
Nu word het nog aleen in de pist, maar de rest volgt nog wel.. zolang het aleen in de pits is KAN het nog best wel leuk zijn.. maar het is sowieso wat minder leuk geworden de laatste jaren.. vind die nieuwe achtervleugels ook al zo belachelijk… in een duel mag aleen de achterste de vleugel open gooien en dus moet de voorste hem maar vrolijk voorbij laten gaan…
Wat een onzin weer, hier schiet je echt ook niks mee op over een totaal evenement qua vervuiling. Nja als ze zo hippies de mond kunnen snoeren en niet verder gaan vind ik het wel goed, maar hier zal het niet bij blijven natuurlijk.
Tja, hier wordt ik natuurlijk blij van.

Het hele hybride gedoe is uitgevonden om de luchtvervuiling en de herrie in steden een beetje te verhelpen. Minder kankergezwellen. Daarom rij ik al jaren hybride.

En zie hier: zelfs in het F1 circus hebben die mannen dat door. In de pitstraat, want daar is het ongezond.

Nu alleen nog de laatste autoliefhebbers.
Kop op, het rijdt echt fantastisch.
@glashelder: Ja, een bericht als dit zorgt voor ietwat verwarring bij de hybride-bashers.
Neem het ze niet kwalijk, jij was ook niet altijd glashelder.
@glashelder: als ze nou eens een hybride maken waarbij wel het prachtige motor geluid te horen is.. dan zou ik er best over na willen denken..
@dennisr: er zijn in de VS van die grote Chevy truck Hybrids (volgens mij ook zelfs Esclade-hybrids). Mik daar een andere uitlaat onder en je bent klaar (ja, het heeft weinig met besparen te maken, maar goed).
En dat was dan de doodsteek voor de koningsklasse…..
Iedereen die dit niet erg vind heeft nog niet dicht genoeg bij zulk een buitenrijdend monster gestaan. Dat is een onvervangbare sensatie die door merg en been gaat.
Haha, dit is dus onzin van de bovenste plank!!! In 2014 gaat de F1 juist over naar V6 1,4 turbomotoren!!! Haha, al die mensen hier die aan het janken zijn en jullie meteen geloven. AB, post volgende keer alleen als je weet waar je het over hebt.

http://www.f1today.nl/20110630/fia-bekrachtigt-16-liter-v6-turbo-officieel-als-nieuwe-motor.html

http://www.formula1.com/news/headlines/2011/6/12237.html

Losers.
@Robbert89:
5.19 Electric mode :
The car must be run in electric mode (no ignition and no fuel supply to the engine) at all times
when being driven in the pit lane.

Gelieve eerst eens het artiekel te lezen en de regels te lezen van de FIA ipv stom te doen.
@Robbert89: jij bewijst hier dat je vandaag de grootste loser bent.. reageer aleen als je weet waar het over gaat..
” Dit is wel zo prettig voor de pit crews, die nu al die vieze benzinedampen niet meer hoeven op te snuiven, en hun trommelvliezen niet meer bloot hoeven te stellen aan de knetterende herrie van de racers.”

Hahahahahahaa! en dat geloof je zelf ook? De eerste monteur die daar blij van wordt moet nog geboren worden.
Ach zelfs al zou het doorgaan, zo lang het binnen de pits blijft boeit het me toch niet echt, een rev limiter klinkt toch niet echt spannend.

Los van dat het totale onzin is natuurlijk, maarja omdat men met auto’s aan het rijden is is het natuurlijk meteen de meest vervuilende sport. Natuurlijk is het wel zo dat de F1 een van de meest innovatieve en meest bekeken autosport is, en je dan moet kijken naar het halo effect.
@oranginas: het spannendste aan F1 is nog steeds de pitlane…dáár wordt soms tijd gewonnen of een ander ingehaald…dáár trekt men van 0-100km/h in 1,7 sec….all the real shit happens there…
@Megakix: Wel, nu moeten alle teams een eigen elektro-systeem moeten ontwikkelen. Nu gaan de ingenieurs onder elkaar nog eens een deftige strijd kunnen uitvechten.
In de pitlane heb je geen bergen vermogen nodig hoor.
Hun wielen spinnen toch tot +-50/60km/h. Dus met minder vermogen(eigenschap elektromotor t.o.v. benzine) en meer elektro-koppel zal het juist sneller gaan.
Ik vind het wel een goede maatregel om de pitcrews het leven een beetje aangenamer te maken. Stukje motorgeluid dat verdwijnt, maar denk eens aan het feit dat ze hun motor terug moeten starten op het einde!
Dat gaat nog voor spanning zorgen..
Wat gaat Toyota & Honda nu doen? Toch 2 van de leading autoconstructeurs in Hybride technologie.
@prisma: F1 auto’s hebben nu ook al een soort hybride techniek aan boord (KERS). Dit zal op een aantal punten wel aangepast moeten worden met grotere accu’s en sterkere electromotoren, maar in principe hebben ze de techniek wel in huis.
Ik betwijfel of Honda en Toyota snel terugkeren in de F1, ze zijn er allebei relatief recent uitgestapt nadat ze er behoorlijk wat geld aan hebben verloren, ik acht de kans niet groot dat ze zich snel weer in zo’n avontuur storten.
@Robbert89: In jou beide berichten hebben ze het toch echt, net als in het Autoblog artikel over 1,6 liter V6’en. En daar kan je gewoon een hybride aandrijving aan hangen die die in de pits volledig elektrisch rijdt. Dat er in 2014 pas een hybride systeem in het regelement komt, zegt toch niet dat je de 2 seizoenen daarvoor niet met een 1,6L V6 turbo kan rijden? En er staat ook niet dat de 1,6 persee tot 2014 blijft, alleen dat er vanaf 2014 in de pits elektrisch gereden moet worden, en dat er dit jaar gedownsized wordt naar 1,6L V6.
Ah dat wordt grappig… dat betekent dus ook dat F1 auto’s een startmotor aan boord moeten hebben, en die gaan natuurlijk wel eens stuk… daar sta je dan aan het eind van de pitstraat… :)
Ben ook benieuwd hoe die motoren dat gaan verwerken, zo van 15 rondjes plankgas ineens stilgezet worden, vooral als de stop een beetje langer duurt dan normaal.
@potver7: Nou, wanneer je een versnellings wagen een beetje gang geeft, zelfs door er als mens tegen aan te drukken en de 2de versnelling op te laten komen dan kan een auto ook starten.
@potver7:

Is niet zo moeilijk hoor. De krukas in de pitstraat aan drijven d.m.v. de elektromotor die ook de wielen aandrijft. Wanneer je de pitlane in rijd een soort van schakeling maken en zorgen dat er geen brandstof meer wordt ingespoten. Vervolgens bij het verlaten van de pitlane de schakeling omkeren.

Piece of cake…
Wordt wel lachen als de motor niet aanslaat na het pits uitrijden,krijgen we extra parkeerplaats na de pitlane?
Goed nieuws! Worden die miljoenen euros eens gespendeerd aan techniek waar we wel iets aan hebben. En vind ik het weer interessant genoeg om er naar te kijken.

Maar waarom niet in 1 keer goed doen en volledig elektrisch rijden net als de nieuwe LMP klasse in 2013?
geef ze een eerst een vinger, daarna nemen ze uw arm! WEG MET DE GROENE!!!
@Stino: Tja, wanneer jouw arm groen wordt, dan kun je die idd maar beter verwijderen, zal wel koudvuur zijn. Moet je mee naar de dokter gaan hoor.
lmao @ al de huilende, hypocriete, haatdragende, hyperventilerende stumpertjes hier.


“HUUUUUUUU ZE MAKEN ONZE F1 KAPOT HUUUUUUUUU, STOMME HIPPIES HUUUUUUUUUUUUU”


Typisch.
@bozewolf: Ik snap eigenlijk ook niet echt wat het probleem is van deze maatregel…
Gewoon Schandalig
Als ze de F1 nu eens op alcolhol laten rijden. Gewoon gedestilleerd uit natuurlijke producten. Doen ze in de IRL al jaren en is milieuvriendelijk.
In de pitlane zou het net kunnen maar volledig op elektrisch rijden vindt ik niks, kunnen ze beter een ander kampionschap openen voor elektrisch racen :)
Wat niet wordt vermeld is dat de motoren op 15.000 toeren worden begrensd…!
knetterende herrie van de racers? meen je dit?
Vroeger, vroeger toen waren monteurs nog kerels die van olie, herrie en de laatste pk’s eruit halen hielden.

tegenwoordig zijn het computer-nerds die we tot de milieu-hype-hippie’s kunnen rekeken. Net zoals de rest van de zogenaamde petrolheads. Triest…
Er zijn enkel vage onderzoeken die Global Warming ondersteunen en er word in die onderzoeken met miljoenen zaken in het milieu geen rekening gehouden. Verder is het zo dat als dit alles zou kloppen auto’s maar 8% aan alles bijdragen de grootste oorzaak zou dan nog steeds het enorme aantal koeien en ander vee op de aarde zijn. Al Gore is gewoon weer zo’n “we-gaan-allemaal-dood” Amerikaan. Jammer dat men dit niet zo simpel ziet als de jaarwisseling naar 2000 en dat nutteloze gezeik over 2012. En nu wordt dus de mooiste sport ter wereld verk*nkerd omdat Amerika het leven niet genoeg kan waarderen zonder constant het gevoel te hebben ter plekke te kunnen sterven. Krijg eerst maar eens een f*cking leven zou ik zeggen
@TheIceman2009: Een gemiddelde van 0.7 drogreden per regel, niet slecht.

En ga nu eens snel een boek lezen. Maakt niet uit over wat, je hebt er toch wel baat bij.
Waarom begint iedereen nu opeens over het milieu te zeveren?
Elektrisch rijden is gewoon vooruitgang in techniek.
Stoomtreinen , kolentreinen , otto-motoren , dieselmotoren , waterstofmotoren , noem maar op.
Elektrisch rijden is gewoon de volgende stap in de evolutie van techniek. De Formule 1 hoort cutting edge technologie te hebben dus elektrisch rijden is meer dan nodig. Het werd eens snel tijd zou ik zeggen!!
cutting-edge technologie toegepast in de pitstraat, way to go F1!
@ts46:
Juist…
Daarom zou ik het andersom doen. Laten ze maar eens elektrisch gaan rijden op de baan , en dan mogen ze in de pits lekker switchen op dat eeuwenoude benzine-torretje. Lekker op stationair om die “onder-de-steen-levenden” petrolheads te zieken.
binnenkort zit iedereen bij de F1 in een 50cc kart.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).