We duiken weer eens de krochten van de vergelijkende autojournalistiek in: vandaag zetten de Duitsers even buitenspel en nemen we een tweetal auto's die veel van hun omzet op de leasemarkt behalen, en waar gemakkelijk een jong (klein) gezin plus hond in past: de Peugeot 508 SW en de Ford Mondeo Wagon. Welke zou jij kiezen met een budget van 40.000 euro?
De Peugeot 508 verkoopt als een trein. In het eerste half jaar van 2011 (3.444 verkopen) hoeft hij in zijn segment alleen maar de VW Passat (5.648) voor zich te dulden, en houdt hij gelijke tred met de Skoda Octavia (3.467). Van de Franse concurrentie heeft hij al helemaal niets te vrezen: zelfs als je de verkopen van de C5 en Laguna combineert komen ze niet eens in de buurt van de 508. Dit heeft er natuurlijk mee te maken dat de Peug kraakvers op de markt is geïntroduceerd, maar het zegt in de eerste plaats iets over het design, dat in ieder geval bij ons Hollanders in de smaak valt. Circa 60% van alle verkopen betreft het SW-model.
De Ford Mondeo is in zijn huidige vorm ook nog lekker jong; eind vorig jaar werd hij voor het laatst strak getrokken en van LED’jes voorzien. Qua verkopen staat de Mondeo-teller dit jaar op 1.357.
We hebben het hier over leasesletten, en dus ligt een oliestokertje voor de hand. Uiteraard willen we wel een beetje energiebewust zijn (lees: weinig betalen), dus een A-label is onmisbaar. De keuze voor de 508 valt op de 2.0 HDIF Allure (39.905 euro), bij de Mondeo wordt het de 2.0 TDCI Titanium (38.469 euro). Aangezien beide auto’s een identiek motorblok onder de kap hebben liggen komt het vermogen in beide gevallen op 163 pk uit en ligt het maximumkoppel op 340 Nm.
Beide auto’s wegen 1.475 kg, maar door een andere afstelling ben je met de Ford met 9,1 seconden vier tienden sneller uit de startblokken dan met de Peug. Hier staat wel tegenover dat de 508 de Mondeo op topsnelheid verslaat (223 km/u tegenover 215 km/u) en een lagere CO2-uitstoot realiseert (130 gr. tegenover 139 gr.).
Qua uitrusting overtreft de 508 SW zijn rivaal: keyless go, parkeersensoren achter, navi en blauwtand zijn allemaal inbegrepen, terwijl het prijsverschil zo’n 1500 euro bedraagt. Aan de andere kant moet de Fransoos het stellen zonder dagrijverlichting en lendensteunen, toch wel zaken die je mag verwachten in een auto van 40 mille.
Roeptoeteren mag hier onder: wordt het de vrij complete en populaire 508 SW, of ben je nog steeds als de dood voor de beruchte Franse kraakjes en rammeltjes, en ga je toch maar voor de ‘veilige’ Mondeo, die ook drijft op Fords reputatie van strakke stuurders? Kies maar!
155 reacties
de ford mondeo vind ik ook een lelijke kont hebben…
ieder zijn eigen smaak :P
Ik heb in de afgelopen 10 dagen +/- 3000km met een 508 SW gereden en als je een uur in de stoel zit, krijg je al last van je kont. Ik loop nu met kramp in mijn rug rond omdat ik gister 1100km gereden heb met die 508. Stoelcomfort is dus heel teleurstellend.
Rijcomfort is wél een stuk beter, je hebt het gewoon niet door dat je 150-170 km/u rijdt.
Plus er gaat heel weinig aan kapot door de jaren heen! En dat kunnen we van Peugeot nou niet zeggen…
de 1 houdt van die de ander van dat.
Maar mijn buurman least in deze klasse en die spreek ik nogal eens. Die had eerst een Peugeot (die grote 407). Daar was altijd wat mee. Altijd stuk. Hij zei mij ook “ik neem nooit geen Peugeot meer..” Vervolgens had hij een V50 (viel steeds in noodloop met de caravan, te heet) en daarna deze Mondeo station (het pre-facelift model) en nu heeft hij inmiddels een VW Touran. Hij heeft het nog steeds over die Ford. “Dat was de fijnste auto tot nu toe. Vreselijk ruim, geen problemen met de caravan en ging nooit iets aan stuk”. De Touran heeft hij nu vanwege de lagere bijtelling. Ze zijn nu weer met de caravan weg.. ben benieuwd wat die daar van vind straks.
Dus ik baseer mij op de buurman. ;)
alleen fietsen is zuiniger mijn vriend
ach ik ga voor het schoonheid!
en wat heb je dan ??
ik liever nutteloze schaalmodelletjes…
Toch maar de Ford dan, die hebben toch een wat betere reputatie op het gebied van betrouwbaarheid en weggedrag.
Ik zou echt met beide auto’s gereden moeten hebben om een keus te kunnen maken. De Pug zal vast heel comfy zijn en Ford maakt al jaren uitstekende rijdende auto’s met de Focus en Mondeo lijn.
Dus voor mij zal het afhangen van het interieur, het gevoel dat je binnenin krijgt, de praktischheid, de ruimte binnen (zeer belangrijk), of de stoelen fatsoenlijk wegklappen etc :P
lood om oud ijzer .. magnesium om aluminium ..
die dingen zijn beide op alle vlakken echt wel dik in orde ..
Dat bedoelde ik er meer mee.
mijn keuze zou liggen aan de “wie gun ik mijn geld” factor ..
want welke je ook kiest ..
je hebt toch altijd de “beste” keuze gemaakt ..
spijt krijg je van beide niet ..
welnee man .. zijn beide prima brikkies ..
en na 130.000 km krijgen ze beide met kosten te kampen ..
maar dan ben je wel al 3X de wereld rond gereden !!
als ik iets moest kopen/leasen in deze klasse ..
ik zou niet eens een andere dealer binnen stappen ..
Kan je toch beter een iets zwaardere 93 pakken. Zo’n 1.6 is wel leuk maar toch niet alles.
Tuurlijk, een zwaardere 95 rulez.
Maar naar het schijnt zuipt die wel enorm.
M’n tante had er zo eentje een 2.2D, nu rijd ze met een 3.0D audi en die verbruikt veel minder.
De 2.8T verbruikt gecombineerd 10.6 liter op 100km..
De 2.0TiD doet gecombineerd 5.3 liter op 100km en de 2.0TTiD doet 6 liter op 100km.. is te doen toch ? heb je wel een dikke bak :D de Saab 95 met 2.8T is trouwens ook met 4WD :)
dat kan natuurlijk ook ;)
Heeft trouwens iedereen al gelezen dat het faillissementsverhaal al lang weer van de baan is??? Storm in een glas water… Dus hup, nu allemaal naar de Saabdealer!
;)
;)
Dat vroeg ik me eigen dus ook al af…
die heeft jaguar geleid ;)
nu heeft jaguar prachtige stijle modellen ;)
wat ik bedoel is als je een jong gebruikte mercedes koopt is dat juist een slurpende benzine monster!
Psst. Zijn jullie broers of zo?
Maar wel een mooie en goed gebouwde Ford/Peugeot met een stuk meer speeltjes aan boord dan beide merken 15 jaar geleden leverden. Voor 90.000 piek haal je nu ook geen E-klasse meer.
Het leven is ook “gewoon” duurder geworden in die 15 jaar…
Hebben we de Euro destijds te goedkoop “verkocht”? Jazeker (en bedankt Gerrit Zalm). Maar om op jouw manier te beargumenteren dat de Euro zo rampzalig is? Neen, dat rammelt.
nope .. de auto,s worden steeds goedkoper ..
(eerst denken .. dan antwoorden) ..
voor amper 2000 euro heb ik een oude saab 9-3 diesel coupé op de kop getikt, klinkt als een traktor bij koudstart, maar eens op temperatuur een vlotte en comfortabele wagen.. en als je een tien jaar oude bmw of merc koopt ben je in de perceptie een camper, bij een saab heet het dat je een merk-adept bent en (semi)vintage rijdt :)
ja mooi he ..
andere mensen moeten er 6 jaar voor studeren ..
en jij bent voor 2 rooitjes al tandarts ..
goed bezig vriend ..
idd, grappige was dat de verkoper (archetype) zei: de vorige eigenaar was architect, dacht, ja ja, zal wel, maar toen vond ik een oude verzekeringskaart, even de naam gegoogled, en bleek nog waar ook! wonderen zijn de wereld niet uit!
Aangezien ik vrij lang ben, was mijn zitpositie behoorlijk goed. Had alle ruimte en alles was binnen handbereik.
en heel belangrijk, tussen keuze van Mondeo en 508, daarin speelt de looks heel erg mee. Ik vind het design van de Peugeot veel mooier als de Mondeo.
(btw: redelijke late reactie van mij, haha)
Een proefrit zou me moeten overtuigen. Voor nu, Mondeo.
ik vind de mondeo als wagon heel mooi, maar als sedan heeft hij toch wel een beetje een vreemde kont.
Ik zeg maar zo: er worden geen slechte auto’s meer gemaakt. En de Ford is zeker ook een mooie auto maar ik vind de Peugeot net iets mooier.
maar liever nog een Passat of Golf Variant
Persoonlijk zou ik ook iets anders kiezen, maar das nu ff niet van toepassing dus kies ik voor de Ford Mondeo.
ben je ook nog veel goedkoper uit (10.000-14.000)
alleen wel wat hoger verbruik ;p
In een stationcar pletter je je bierkratten en je gereedschap of je loodgieters spullen.
Doe mij maar een 504 Break, da’s een werkpaard, kun je aan iedere Egyptenaar vragen.
noticed .. ga ik ooit een keer gebruiken van je ..
Al kom je met 40K (bij ons zowieso iets goedkoper) al in de buurt van de fatsoenlijke passat uitvoeringen.
Om hem direct in te ruilen voor een leuke auto ipv zo’n saaie family leasebak.
En normaal ben ik niet zo’n fan van franse auto’s, maar ze zijn goede bezig.
http://img2.netcarshow.com/Peugeot-508_SW_2011_800x600_wallpaper_0f.jpg
Een 9-5 ? En dan de hele tijd naar de verschrikkelijke interieur moeten kijken, nee dank u :)
En ik heb per definitie geen lekker gevoel bij Franse auto’s.
http://www.ford.nl/cs/BlobServer?blobtable=MungoBlobs&blobcol=urldata&blobwhere=1214383555480&blobkey=id
Wahaha dat vond ik nou juist van de 508, ook duitser. Maar ik had nog het interieur van voor de facelift in gedachten. Het neuwe ziet er al een stuk beter.
Ik vind het peugeot interieur zelfs wat weg hebben van bmw’s.Maar nu krijg ik denk ik een paar hele boze mensen op mn dak.
Maar ik had nog het interieur van “DE MONDEO” van voor de facelift in gedachten. Het nieuwe ziet er al een stuk beter.
”
Anders is ook zo’n onduidelijk verhaal :)
Dat was exact mijn eerste gedachte en van vele andere.
(Wij verhuren die dingen ;) )
Mocht er meer keuze zijn dan zou ik een DS4 met 200pk 1.6 nemen en full options. Hou ik ook nog eens 3.000 euro in m’n zak ;-)
In- en exterieurdesign is ronduit schitterend.
De dieselmotoren zijn top weet ik uit ervaring.
De Mondeo rijdt vast ook goed, maar de meeste Peugeots sturen ook strak zat.
En zoals hierboven al meer wordt beweerd vind ik een Peugeot ook stijlvoller dan een Ford.
Een 508 Allure, niet uitgerust met lendesteun of dagrijverlichting?
Is allebei standaard. De lendesteun is zelf elektrisch.
Overigens als jullie je enigszins ingelezen hadden dan hadden jullie natuurlijk voor de Blue Lease Premium moeten kiezen. Een belachelijk luxe auto voor maar! 37000 euro. Dus VELE malen goedkoper dan de Mondeo.
Trouwens. Als we het toch hebben over een superlease auto dan moeten we natuurlijk voor de Blue Lease Executive uitvoering kiezen.
Panoramadak, Navi, Bluetooth, Lichtmetaal, parkeerhulp, lendesteun ALLEMAAL STANDAARD!!!
Plus: Deze auto kost maar 33000 euro en 20% BIJTELLING! En schakelen behoort meteen tot de verleden tijd.
Hoe kun je nou toch zo’n stukje schrijven?
Lieve autoblogmensen, je hebt mijn E-Mail. Vraag het alsjeblieft de volgende keer?
(hulde voor het lease contract) nu heb ik op de splitsing gestaan van de nieuwe S60, de mondeo of de Peugeot 508,
heb in alle drie gereden, qua interieur moet ford en volvo
haar meerdere kennen op dit gebied, hier mag geen discussie over zijn. esthetisch gezien vind ik de facelift van de 407 en de verwerking van de 607 in de 508 geleid hebben tot een enorm mooi model dus heb deze auto gekozen met alle risico’s van dien, ik ben zoooo bang dat ik wellicht spijt zal hebben maar ik vond m gewoon te mooi.
we zien t wel Roger508