Giugiaro’s Lamborghini die er nooit kwam

Auteur: , 31 Reacties

Maak kennis met de concept-auto die in de "race" was om de allereerste Lamborghini sportwagen ooit te worden.

De Italiaanse autokunstenaar Giorgetto Giugiaro begon zijn carrière op zeer jonge leeftijd bij Fiat, daar mocht hij als 17-jarige in het styling centre aan de slag. Het was het begin van een bijzondere loopbaan die hem in staat stelde om veel bekende modellen te ontwerpen. We noemen een BMW M1, Golf I en een de befaamde De Lorean DMC-12. Nogal hoekige auto’s, nietwaar? Er was echter een tijd dat hij liet zien wat voor moois je met ronde vormen kon maken.

Voor Lamborghini heeft Giorgetto Giugiaro een aantal concept-auto’s geboetseerd. Zowel de Cala-concept uit 1995 -een vierwieler die later resulteerde in de Gallardo– en de Marco Polo-concept kwamen van zijn hand. Maar zijn naam op een productiemodel plakken is ‘m nooit gelukt. En dat brengt ons bij deze gelige beauty. Die is onlangs boven komen drijven toen de zoon van Giorgetto een stapeltje probeerschetsen van zijn ouwe heer vond, waarop deze auto was uitgebeeld.

Volgens Cardesignnews was er begin jaren ’60 een race gaande tussen verschillende auto-ontwerpers om het design voor de allereerste sportwagen van Lamborghini te mogen leveren. Ferruccio Lamborghini, destijds alleen nog maar bekend van tractorgedoe, ging de strijd namelijk aan met Enzo Ferrari aangezien hij de auto’s van laatstgenoemde driewerf ruk vond. Fer zou dat beter gaan doen en dus mochten designers als Giugiaro, Michelotti, Pininfarina, Ghia en Vignale een ontwerp inleveren. Uiteindelijk ging de eer naar Carrozzeria Touring en die mochten de 350 GT gaan bouwen.

That ass!

Het ontwerp van Giorgetto heeft het eindstadium bij lange na niet gehaald, maar dat weerhield zoonlief er niet van om de auto recentelijk alsnog te bouwen. Gewoon, als cadeautje voor zijn zeventigste verjaardag. Hij hoefde er zelf alleen maar wat spaakwielen, koplampen en een verfkleurtje aan toe te voegen. Et Voila, één van de gaafste geheimen van begin jaren zestig was onthuld. Dus mocht je een auto tegenkomen die hier sterk op lijkt qua ronde vormen -we noemen een Ferrari P3- dan is het aardig om je te realiseren dat dit sujet de bolle trekjes wellicht al iets eerder had.

Raar maar waar, de man die ons de afgelopen decennia auto’s als de Hyundai Pony en Daewoo Matiz liet zien was in zijn jongere jaren een ware pionier als het op een ronde designs aankwam. De Lamborghini-die-nooit-een-lamborghini-werd staat nu tentoongesteld in Giugiaro HQ, ergens in het Italiaanse Moncalieri. FOTO’S!



31 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Wat een beauty! Ongelooflijk dat dit niet is uitgebracht toch?
is idd jammer dat ie er nooit kwam, héél mooi karretje…
klopt, veel mooier dan de 350 GT. vind ik.
dan was de boodschap denk ik beter aangekomen bij Ferrari
Dit is veel beter dan de 350 GT!
Wat een prachtige Volkswagen zeg! Go lambo haha
die man kon echt alles .. met een potloodje althans ..
van Mangusta tot Panda ..

denk niet dat er een ontwerper is die meer auto,s van zijn hand op de planeet heeft rijden als Giuriaro ..

op zeker de bekwaamste kwibus in zijn vakgebied ..
Wel aardig maar niet speciaal . Begrijp goed dat deze het niet gered heeft.
@norge:

hallo .. dat ontwerp is een halve eeuw oud ..

en dit ding ziet er misschien sinds de komst van de Veyron “niet speciaal uit”..
@lincoln: is een VWeyron speciaal dan?
@norge:

en gisteren wilde je nog iemand vastbinden en laten wegrotten in de woestijn om een vertyfde Ferrari ??

weer een typisch gevalletje “strafuitdeler” ..
met een consistentie van lik me vestje ..

en yep .. de Veyron is bijzonder ..
@lincoln: gisteren is niet vandaag,en deze auto behoort tot de categorie”net niet”.De mondial daarentegen is een auto die het tot de klassieker status geschopt heeft. De Vaggattie is een sportwagen zonder heritage ,op zich bijzonder maar vrij emotieloos als je de wagen vergelijkt met een Ferrari .
@norge: De Mondial is niet echt een klassieker, gewoon oud kan je beter zeggen.
Prachtige concept. Naar mijn mening zou het Lamborghini sieren door iets uit te brengen wat compleet afwijkt van de huidige Aventador/Reventon designlijn.
T mooie is dat Giugiaro bij Bertone de Muira heeft geschetst, wat eigenlijk de doorbraak was van Lamborghini, dus zijn visie is uiteindelijk toch de winnende geweest. De achterkant van dit model lijkt ook wel een beetje op die van de Muira.
M i u r a. Niet M U I R A. Ik snap niet dat die fout zo vaak gemaakt wordt.

Enneeh… Waarom is de Lotus Esprit nog niet genoemd?
En de neus. Ik zeg Iso Grifo / Bizzarrini 5300 GT.
@Klassiekerrally: ik dacht ook meteen aan bizzarrini 5300 gt toen ik de voorkant zag.
Je ziet gewoon de passie en emotie in dit ding. Toch?
Had zo in de film Cars kunnen meespelen
@fortuna: +1 voor jou ;)
Kijk nu, een lambo die mooi had kunnen zijn.
Ik ben erg blij dat deze creatie niet de eerste van lamborghini is geworden. en dat ligt niet aan het design, ik vind sommige designpunten (vrijwel alles op die lelijke voorruit na) erg fraai.
maar de 350GT en de 400GT 2+2 waren zeer stijlvolle auto’s. en ik denk persoonlijk dat die 2 auto’s voor het stijlvolle imago hebben gezorgd. een immago dat Masarati ook heeft maar merken als ferrari en porsche bijv. veel minder.
Mooi!
Heeft wel wat weg van een kruising tussen een Alfa Romeo 33 Stradale en een Bizzarini.
mooi dat die het neit gered heeft, lelijk ding :) komt wel vooral door de ruiten denk ik..
Hij is denk ik het meest trots op de pony
@norge.. Maar wat definieert emotie en dus ook emotieloos volgens jou?
Het is zo te zien wel een dummy. Geen echt rijdend exemplaar. Wel schitterend mooi.
Wat een geweldige auto! En al helemaal voor die tijd, hij zou nu nog bijna mee kunnen komen met wat kleine aanpassingen… Wat een topdesigner (hou even rekening met de tijd waar deze auto uit komt!). Waarom heeft hij ook zulke prutauto’s gemaakt?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).