Mercedes C63 AMG Coupé Black Series, woohoo!

Auteur: , 85 Reacties

Traditiegetrouw waren de eerste pr0nplaatjes van de allerruigste C-Klasse al op het internet gelekt, maar nu is de auto dan ook echt officieel onthuld. Dit is de Black Series-variant van de Mercedes C63 AMG Coupé, ongeschikt voor mannen met sjaaltjes.

Eerst maar even de belangrijkste punten van dit gewelddadige Benzje:

  • 6,3 (eigenlijk een 6,2-liter) V8-motor met motorcomponenten van SLS AMG
  • Instelbaar AMG-sportonderstel met sperdifferentieel
  • Vergrote spoorbreedte voor (40 mm) en achter (79 mm)
  • AMG Track Package en AMG Aerodynamics Package

Onder de kap vinden we dus de oude vertrouwde atmosferische achtcilinder inclusief motorroffel die veel van een rapture wegheeft. In deze setting is het V8-blok goed voor 517 pk en 620 Nm aan koppel, mede mogelijk gemaakt door sterkere zuigers, lichtere drijfstangen en dito krukas. Aan dit blok is een zeventraps AMG Speedshift gekoppeld, een versnellingsbak met vier schakelprogramma’s en een race start-functie. Al met al goed om de 0-100-sprint in 4,2 tellen te klaren.

Kijken we wat er zich in de uitgeklopte wielkasten bevindt dan zien we daar gesmede 19-inch wielen met Dunlop-rubber in de maten 255/35 en 285/30. Achter de 11 kilogram lichter wielen -dat is het voordeel van gesmede wielen- bevinden zich grotere schijven (390 mm aan de voorkant, 360 mm op de achteras) met ‘race compound’ die worden bijgestaan door roodgetinte remklauwen. Verder is het uiterlijk dikker & agressiever geworden door de bumpers met grotere luchtinlaten, gleuven in de motorkap en een diffuser.

De AMG-tovenaars hebben ook met de set-up van het onderstel gestoeid. Dat legt Mercedes op de volgende manier uit:

Voor de C63 AMG Coupé Black Series heeft AMG een nieuw sportonderstel ontwikkeld. Kenmerkend zijn de over de schokdempers geplaatste schroefveren. Deze constructie is de norm in de autosport en biedt talrijke instellingsmogelijkheden, zodat de bestuurder zijn persoonlijke set-up voor vering en demping kan kiezen. Het onderstel zorgt ervoor dat de auto zeer stabiel op de weg ligt en nauwelijks overhelt in bochten bij een maximale grip.

Wie een BS’je bij Mercedes bestelt heeft natuurlijk weinig trek in een achterbank. Standaard wordt dat ook niet geleverd in deze C63 AMG Coupé, maar twee zeteltjes achterin is optioneel. Verder is het binnenste uitgerust met sportstoelen, nappa-leer op het sportstuur en aluminium flippers voor het snellere schakelwerk. In de middenconsole is een TFT-kleurenscherm te vinden. Hierop zijn onder meer de temperatuur van de motorolie, de stand van het ESP en de instellingen van de versnellingsbak af te lezen.

In januari 2012 komt de auto op de markt, de prijs is nog niet bekend. Wel hebben we de eerste lading smulfoto’s. KLIK!



85 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Haha wel overdreven maar +1 voor merc! :D Lekker de V8 er in houden! Zal zeker lekker klinken.
Sicke bak, die Black Series modellen zijn echt te dik
-edit: probeer het eens met meer dan één woord-
Ik ben mu al benieuwd naar die lekkere brul
Tsja….tuurlijk een supergoede auto ! Maar komt deze er dan ook in een cabrio-versie ? Als je er toch maar standaard met deux person in kan zitten…

Daklijn vind ik niet zo mooi en de velgen ook niet.
@Megakix:

Hoe kan je nu van een ultieme sportversie een cabrio maken?
Blackseries cabrio zou zichzelf zo hard tegenspreken.
@Hupke:
Ben ik helemaal met je eens, toch zijn er bedrijven die van hun lichtgewicht versies een cabrio weten te maken kijkend naar Lamborghini en Ferrari.
@Foramen:

Ja klopt. En ofwel sucken die dingen zwaar.
Ofwel zijn het wagens die op zich al stijf genoeg zijn en waarbij er meestal van bij het begin af rekening mee gehouden is.
Die dingen kan je moeilijk vergelijken met een coupeetje dat gebaseerd is op een traditionele 4-deurs met een lage en comfortabele instap.
@Hupke: M3 Cabrio….? Precies de auto die je dan wil. En alle andere sportmerken hebben er toch ook een cabrio van, de audi R8, alle Porsches, Ferrari, Lambo, Zonda, Koenigsegg…what ????? Is dit zo’n rare vraag ? Maar omdat het Mercedes is, en dan vooral een AMG…dan ineens niet ? Gemiste kans.
@Megakix:


Wat doe je met een M3 cabrio? Behalve die na een paar jaar voor de fractie van de prijs doorverkopen aan een petje?
Daar kom je ook niet mee op de ring, ga je hoogstens eens mee razen op de autobahn wat je met een gewone bmw of mercedes cabrio ook kan.
Dat er een AMG cabrio komt tot daaraantoe maar een BS cabrio kan gewoon niet. Er is toch ook geen M3 GTS cabrio.

Die hard rijden en cabrio gaan niet samen.
(die hard rijden en open dak wel maar dat zijn dan geen cabrio’s maar echte speedsters of spyders ofzo)
@Hupke: moeilijk moeilijk moeilijk….zucht…moeilijk om vermeende logica te prediken …. ;-)
@Megakix:

ach, je hebt er geen idee van :P
Ik doe een laatste poging met foto’s.

Die Hard sportwagens:
http://top10sportscars.com/wp-content/uploads/2011/03/BMW-sports-car-.jpg
/images/en/5/55/1971_Mercedes-Benz_300_SEL_6.8_AMG_%287%29_small.jpg
http://www.supercars.net/gallery/119513/1484/640260.jpg
http://img2.netcarshow.com/Mercedes-Benz-CLK63_AMG_Black_Series_2008_800x600_wallpaper_02.jpg

Wat hebben deze wagens gemeen? Het zijn vrij badass versies van toffe wagens. Een beetje op het rijden toegespits ipv op het schijnen.

Die Hard open sportwagens
http://news.hspn.com/content_images/2006/old/pug207race1.jpg
http://static.blogo.it/eurocarblog/mazda-mx-5-speedster-concept-immagini-ufficiali-04/MazdaMx5SpeedsterConceptimmaginiufficiali_01.jpg
/showimage.php?fname=photos/2-11D.jpg&new_h=400&new_w=400
http://info.tvcc.be/wp-content/uploads/2010/12/arielatom001.jpg

Dit zijn allemaal echte wagens waar je vliegjes in kan happen.

Kortom het soort dat AMG bouwt maar dan open (zij het dat sommigen minstens 2 ton te weinig wegen en lichtjes oncomfortabel zijn maar het concept is hetzelfde, snel, hard maar menselijk)


En dan hier Cabrio’s:

i019514.jpg
http://static.autoblog.nl/images/wp2011/flodder-chevrolet-caprice.jpg
http://images.km.ru/auto/st_cabrio_Saab_900_cabrio_15.jpg
http://automobilesdeluxe.tv/wp-content/uploads/2009/12/98_mercedes_clk_cabriolet_automobilesdeluxe-635x399.jpg

Kortom chille wagens, cruizers,…
Niet echt de performance monsters en bochtenwringers.
Dus wat heeft AMG en zeker de black series er nu precies te zoeken?


Volg je? Of vind jij dat AMG een BS badge moet plakken op een gewone cabrio en er meer voor aanrekenen? Terwijl dat ding in de verste verte niet in de buurt zal komen van de dichte BS.
@Hupke: dus…open rijden is volgens jou niet hetzelfde als open rijden, hetgeen te maken heeft met gewicht (constructie)…en wat dan met de Zonda, de Bugati GrandSport, de Murcielage Roadster… Oké, ze hebben dan geen elektrisch dichtschuivend canvasje, maar de bodies van deze auto’s zijn evensterk en de performance evengoed als een ‘dichte auto’…
@Megakix:

Je bent er open rijden is alles behalve hetzelfde als open rijden.
Op de eerste plaats zit er tussen een open of gesloten Zonda, Koenigsegg, Lambo of Ferrari toch nog wel een noemenswaardig verschil, wil ik toch nog ff opmerken.

Ik ga er even (hopelijk niet foutief) vanuit dat je niets kent van sterkteleer. En dus ook niet waarom een cabrio maken van een sedan, coupe fout is.

Als je een meetlat neemt dan kan je die in 1 richting vrij gemakkelijk buigen terwijl in de andere richting die onbuigbaar is. (nochtans is de opp. van een doorsnede ervan constant).
Dat komt door iets wat we het oppervlaktebuigmoment noemen. Hetzelfde materiaal met dezelfde vorm gedraagd zich anders naargelang de richting van een belasting. En dat heeft vooral met de vorm te maken en dan vooral met de afstand van het materiaal tot een neutrale lijn (waarom gebogen word).
(ik hoop dat ik dit duidelijk uitleg)

Vandaar dus ook dat men in de bouw T en I profielen gebruikt ipv volle stalen balken te gebruiken, aangezien het materiaal in de buurt van het midden van zo’n balk eigenlijk het niet steviger maakt.
../include/makeThumbnail.asp?id=786

Een coupé heeft een dak en een bodem. Die zitten dus vrij ver van elkander en hebben dus een vrij groot oppervlaktetraagheidsmoment ondanks dat daartussen geen materiaal zit. De auto is dus met weinig materiaal (en gewicht) vrij stijf en sterk.

Maak je een cabrio dan moet je dit dus tegen gaan. En dat gaat dus enkel door die bodem enorm te verstevigen met meer en sterker materiaal. Zodat die even weerbaar is tegen buigen als een wagen met dak. De wagen word dus een stuk zwaarder wat dan weer andere rij eigenschappen benadeelt.
Ze maken cabrio’s ook nooit zo sterk en stevig als coupes omdat dat ook niet nodig is door de manier waarop die dingen gereden worden.
Dat is dus voor gewone sedans/coupes VS cabrio’s.

Bij wat ik een speedster noem gaat het bovenstaande niet op.
De rijder zit dan in een kuip/kommetje.
http://media2.paultan.org/i/mp4-12c-2.jpg
(vb vd mclaren mp412c die wel niet open en dus geen speedster is maar wel een supercar)

Dat kommetje is dus hoog aan iedere kant dus in de 4 richtingen stijf zoals wanneer je een dak zou hebben.
Vaak zit er ook nog versteviging tussen de rijder en passagier (zie LMP spiders of Veritas rs3, jaguar d-type,…)

Kortom die wagens zijn niet zo practisch maar wel goed (om snel te gaan) ontworpen. En daar kan je dus ook iets mee.

In het geval van een supercar die zowieso veel zwaardere mishandelingen moet kunnen verdragen dan een gewone wagen is het chassis al onpraktisch ontworpen (stap maar eens in een lambo of zonda) en vrij stevig. Daar is de aanpassing nodig om een cabrio te maken dus kleiner maar toch nog drastisch genoeg om er een 0.5 sec bij de 0-100 bij te doen.

Als je met dit in je achterhoofd ff in de schoenen stapt van AMG. Dan zie je dat ze geen cabrio black series kunnen maken. De gewone blackseries worden al verstevigd tov de gewone coupe. Om dus een cabrio zo sterk te maken moet je dus echt te ver gaan waardoor het toch geen goede wagen is.

Een gewone AMG cabrio kan perfect. Bvb de SL.
Al is dit ook een speciaal geval aangezien het zwaarst belaste punt (ongeveer het midden van de wagen) een solide motorcompartiment is. De SL BS is trouwens ook een coupe ipv cabrio.

Open rijden is dus niet hetzelfde als open racen (of gek doen). Tenzij je de deuren toelast of een staaf tussen de pasagiers toelaat kan je dus geen open wagen bouwen die even sterk is als een dichte versie ervan.
@Megakix: van deze generatie C Coupé komt sowieso geen cabrio. Je kapper zal dus helaas iets anders moeten kopen.
@Megakix: tuurlijk wordt er GEEN cabrio gebouwd, AMG doet daar niet aan. Had je zelf ook kunnen zien door terug te kijken: zowel de SLK55 Black Series als de SL65 Black Series kregen een vast dak, vooral om te besparen op cabriomechanisme gewicht.
@HDM: Euhm…

http://www.seriouswheels.com/pics-2006/2006-Mercedes-Benz-CLK-DTM-AMG-Cabriolet-RA-1280x960.jpg
@SimonMc: de CLK-DTM AMG is geen Black Series, maar volgens mij een Signature Series.
@HDM: Dat is zeker waar, maar de filosofie is dezelfde toch?

Dit zou de definitie zijn : “Even more exclusive is the CLK DTM AMG Cabriolet, which will be available under the Signature Series label. The series name stands for limited-quantity, high-end vehicles with a level of technological sophistication that stands out from the crowd”
@SimonMc: De CLK DTM was een marketingfoutje.
@sacha: pas op…pas op…daar komt weer zo’n opmerking uit de lucht vallen….dekking !… :lol:
@HDM: zie mijn opmerking bij @Hupke….nuff said.
“Voor de C63 AMG Coupé Black Series heeft AMG een nieuw sportonderstel ontwikkeld.”

Als ik dit dan lees dan krijg ik er toch een “Dreft is vernieuwd, nu nóg krachtiger” gevoel bij. Ik bedoel, bedoelen ze hier nou mee; dat onderstel van de “gewone” AMG is wel leuk maar eigenlijk gewoon ruk want eigenlijk is dit wat we écht kunnen.

Voor de rest wel een mooi ding hoor, daar niet van.
@Rick-dos:

Sportonderstel betekent gewoon dat je geen comfort hoeft te verwachten. Bij de normale amg onderstellen kun je het zo afstellen dat je zowel comfort als sport kan rijden.
@Relief:

Oh oké, dus onder de reguliere AMG noemen ze het een comfortonderstel?
@Rick-dos: Zwart-witdenker. Het onderstel van de BS is gewoon nog wat strakker afgesteld dan van de reguliere AMG dmv nieuwe componenten. Dat betekend dat het comfort idd nog iets achteruit gaat maar de wegligging beter wordt, wat dus ook de bedoeling van dit model is.
@Tommy2:

Niks zwart-witdenkerigs aan.

Ik lees toch echt woorden als “nieuw” “sportonderstel” en “ontwikkeld”.

En niet woorden als “aangepast” of “doorontwikkeld”.
@Rick-dos: Je kent dat marketingpraat nou onderhand wel toch. Bij perseberichten is alles altijd nieuw en nog nooit eerder gebruikt etc.

Als je alles letterlijk neemt heeft de auto een compleet nieuw onderstel. Het is natuurlijk logisch dat dit niet het geval is. Het is gewoon gestript het voorzien van nieuwe onderdelen.

OT: Wat een ubergeile bak! Over tientallen jaren als we allemaal in EV’s rijden praten we hier nog over: Weet je nog, dat vette 6,2-liter V8-blok van AMG? :D
@Tommy2:
Of course maar dit alles ontkracht mijn punt niet, sterker nog, het onderschrijft feitelijk wat ik bedoel.

Immers is die nieuwe dreft ook niet meer dan marketinggezeur.
@Rick-dos:

Als ze het spoor zoveel verbreed hebben kan dat toch wel een volledig nieuw onderstel zijn.

Een huis, tuin en keukentunertje zou zoiets doen door velgen met een andere offset te steken. Maar dan verpest je eigenlijk meer dan dat je goedmaakt.

Om die bredere wielbasis te doen werken moet eigenlijk de hele ophaning veranderen. (zelfs al gebeurt de volledige verbreding enkel door velgen met een andere offset)
@Hupke:

Wellicht maar ik blijf het vreemd vinden dat een normale AMG nog moet uitkomen en zij het nu al hebben over “een nieuw ontwikkeld sportonderstel”. Dan vraag ik me hardop af wat er onder die “normale AMG” zit.

Ik bedoel ik mag toch hopen dat als ik een AMG koop dat daar ook een geheel nieuw ontwikkeld sportonderstel onder zit.
@Rick-dos:

Daar zit natuurlijk een onderstel onder dat in de verste verte niets met dat van de standaard wagen te maken heeft. Al zal daar het spoor niet zo enorm breed zijn als bij de BS.
En waarschijnlijk is het ook nog iets zachter en praktischer.

Een gigantische draaicirkel is niet zo superhandig voor dagelijks gebruik en bij parkeren kan het stuur maar beter niet 1:1 zijn.
Ik ben verliefd…..
nu een gaaf ding ..
over 3 jaar gedateerd ..
over 7 jaar een ordinaire stoomboot ..
over 9 jaar ruikt ie in een km omtrek naar wunderbaum stank ..

yep .. ik heb een glazen bol ..
@lincoln: Lol, ik vind hem nu al niet gaaf. Verder heb je 100% gelijk
@chrispothast: Helemaal gelijk. Ik zou nu ook mijn geld er niet aan uitgeven
@lincoln: Ben je toevallig onlangs bij mij in de buurt gepasseerd? Er hangt hier namelijk weer een vreesselijke stank.
OT: Wie kan hem voor men deur komen zetten en sleutels afgeven?
@lincoln: pessimist.
@lincoln: gelukkig zijn lincolns wel goede auto’s die elke cent waard zijn en het ultieme rijgenot bieden :D
@HDM:

en waarom verkoopt Lincoln dan zo slecht ??

o,joh .. je was sarcastisch !!
in dat geval ..

ja hoor .. Fords zijn altijd te duur ..
en die snappen nix van “rijgenot” ..

en nog een tip voor jou .. geen wunderbaum meer snuiven ..
Ik zou mijn geld liever aan iets anders uitgeven met wat meer stijl! Dit is inderdaad TE dik.
Doe mij toch maar de CLK AMG BS. Dat blijft de dikste ooit. Deze is het toch niet.
@Hupke: persoonlijk vind ik de SL63 ///AMG Black Series toch NET ff wat dikker! ;)
@lamdi: een SL63 bs?? Sinds wanneer is die er?? Volgens mij is er alleen een CLK63 bs en een SL65 bs.
@lamdi:

http://www.neotek-industries.com/Jeff/CLK/2/5.jpg

http://cdn.automoblog.net/wp-content/uploads/2008/07/sl65_amg_bs_42.jpg

Ik kies toch voor de CLK63AMG BS ipv de SL!!!65!!! AMG BS.
Da’s zo net een beetje te veel van het goede.
En echt dik is hij niet, eerder afgetraind.
Heftig ding, benieuwd of deze het vermogen echt goed en effectief op het circuit kan gebruiken.. De M3 GTS doet dat vrij goed maar zelfs die heeft moeite alle vermogen om te zetten in snelheid (loose rear-end) en deze heeft flink veel MEER power! Lijkt die GTS trouwens opeens erg “track focussed” met die spoilers, dezeis dan nog ingetogen.. Lijkt me een leuk duo voor een test en een paar 100 fan-boy-reacties… Let the flamewar begin!
wow die mercedes hadden we echt niet zien aankomen!
En dan nu ff naar Renntech voor de uitlaat (A)…Ik vind de vorige generatie gewoon mooier klaar!
http://www.youtube.com/watch?v=p6ESwgufHco&feature=related
DIK!!!
Fan-f*ckin’-tastic! :twisted:
@Sacha: Rijtest door jou a.u.b.!
velgjes hadden mooier gekund maar verder een hele mooie wagen :D of ik mijn geld er aan uit zou geven.. moah.. denk het niet.
http://www.paulohsms.com/wp-content/uploads/2011/03/me-gusta-meme.jpg

Ben benieuwd of we via Mercedes-AMG wel in deze mogen rijden… En of ik dat dan van Wouter mag…
@sacha: maak er een poll van zou ik zeggen, stemmen we wel op wouter of op jou.. ik stem dit keer wel op jou.. wouter doet al zoveel :o
@sacha: Als je dat doet kom dan langs mijn huis en pik mij even op? Ga ik een stukkie mee. Nee, is geen moeite.. ik loop wel terug. ;)

OT: kwijl..
Ik vind de achterkant teveel op een CLC lijken en dat is lelijk, prefereer toch de sedan achterklep.
Nondeju, dat geluid!

http://www.youtube.com/watch?v=kSZABWcU4uU
@ricardo: klinkt rauw. maar het is enkel een plaatje met geluid van 1 of andere motor eronder gemonteerd. wie zegt dat dit echt is?
@blo3to3t: Dit is echt.Klinkt zoveel beter dan die hedendaagse bmw m series met hun stofzuigergeluid.
@mbman: het geluid klinkt wel goed, maar het is foto met wat geluid eronder gemonteerd. niks zegt mij dat het echt is.
In zilver met donkere velgen aub!
Leuk dat Mercedes de humor heeft om een black series in het rood voor te stellen.
WOW!!!!!!! Ergggggg Dik!! Zeker de mooiste in zijn klasse. Als je deze in het echt tegen komt schrik je wel ff hoor!!
Hij is rood! :o
In Duitsland kost de normal C-Coupe AMG 72.590 Euro, in NL 110.950, en deze Black Series kost in Duitsland 115.430 Euro dus zou die in NL rond de 176.428 moeten kosten…oef hoop centen
517 PK op een C klasse!
Superrrr
Doe maar, toe maar, geef maar, gun me is een rondje, mag ik m lenen, mag ik m hebben, ruilen voor mijn c350?
Tis net een pornoster. Uitgebouwd een een tikkie ordinair (vooral in het rood) maar op een eens of andere manier wel lekker. En met beperkte houdbaarheidsdatum.
Vet dat ze de 6.2 gebruiken en niet de twinturbo 5.5 v8
dit is zeker wel een vette bak, die zou ik wel graag willen krijgen, die kleur is ook heel mooi vind ik.
Wat een heerlijke bak zou toch hier voor kiezen ipv van een m3 crt of dergelijken. Dit is net ff wat…… Bruter? Agresiever? Buitengewoon BRILJANT! Hopenlijk nog is in top gear voorbij zien komen of de sleutels aan mijn bos
mij niet gezien.. voor dat geld en dan plaatsnemen in van die zielige kuipstoeltjes?
nee hoor, als ik dat wil ga ik wel in een stadion zitten.
deze keer met meer dan één woord:

écht superdevetcooldemax ;-)
Superbak.Zelfs in het rood.Wat nou snel gedateerd.Het oude model is ook nog geweldig mooi!
Een zeer begeerlijke auto op zich, maar wat moet je er nu eigenlijk mee vraag ik me af.

Black Series zal te hard zijn voor dagelijks gebruik (of je moet van afzien houden), een GT zal het ook niet worden waarschijnlijk (te hard, te weinig luxe, te weinig zitplek?) en voor een circuitspeeltje lijkt ie me een tikkeltje vrolijk en niet gillend gefocust.


Als je zo’n apparaat koopt, wanneer rijd je er dan in?
Prijs is bekend en zal netto 97000,- euro zijn.
incl. 19% 115470,- Excl bpm, pretbelasting etc.

Bron: http://www.mercedes-amg.com/?lang=eng#/c63blackseries
VET!!

Zo in het rood doet de voorkant wel erg denken aan een X6M Rood. De bumper bedoel ik dan.
Ik denk dat mijn klassieke Bmw ook over “kenmerkende over de schokdempers geplaatste schroefveren” beschikt. Wat een prestatie om 20 jaar later ook de “normen van de autosport” te gaan toepassen.
Of begrijp ik dit marketingpraatje helemaal verkeerd?
Zwaai zwaai BMW :D
MMMMMMM…. maar wel graag een ander kleurtje… Zwart? of antraciet grijs staat m denk ik beter.. Ik bedoel waarom rood??? Ik heb ook geen rooie pakken in mijn kast hangen.. bah vieze kleur, voor zo een vette bak…
Waarom zegt Mercedes dat het een 6,3-liter terwijl het een 6,2-liter is? Alleen vanwege het imago of iets dergelijks?
@135i: Waarschijnlijk omdat de PR/marketingmutsen van Mercedes-AMG het zelf gewoon niet weten.

Dat, of ze willen het publiek niet verwarren met naamgeving/werkelijkheid discrepanties.
@135i: alle 6,3 getallen zijn een verwijzing naar de 300SEL 6.3!

Wordt al zo lang geroepen als dat het wiel bestaat.
@HDM: yup !
1 woord RESPECT

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).