Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107: welke verkoopt het best?

Auteur: , 61 Reacties

Belastingvrije auto's zijn heet: 30% van de nieuwverkopen zijn momenteel auto's uit deze categorie. Alleen kan ik me voorstellen dat je liever geen dieseltje aanschaft: met de veranderende regels kost dit je over een paar jaar weer gewoon bakken aan wegenbelasting, en voor een goede prijs verkopen kan je dan ook wel vergeten. Dus buigen we ons vandaag over koektrommeltjes met een benzinemotor: de Aygo, C1 en 107. Lood om oud ijzer?

Onderhuids zijn de drie auto’s identiek: ze maken gebruik van een 1.0 liter driecilinder met 68 pk en een whopping 93 Nm. Gelukkig wegen ze om en nabij de 800 kg, dus veel massa is er niet voort te bewegen. Met een budget van bijvoorbeeld 10.500 euro kan je kiezen uit de C1 Ambiance (10.390 euro), de 107 XS (10.190 euro) of de Aygo Comfort Navigator (10.180). Deze auto’s vind je HIER netjes op een rijtje naast elkaar.

Duidelijk is dat de overeenkomsten groter zijn dan de verschillen. Je zou dus zeggen dat het eigenlijk geen snars uit zou mogen maken welke je auto je neemt, maar toch laten de verkoopcijfers wat anders zien: in het eerste half jaar van 2010 verkocht Toyota 9.109 Aygo’s en Peugeot 8.667 107’s. Citroën bungelde onderaan met 5.835 C1’s. Kijken we naar het eerste half jaar van 2011 dan zette Toyota 7.586 exemplaren af, Peugeot schoot omhoog naar 12.621 units, terwijl Citroën met 6.804 C1’s aanklampt bij Toyota.

Oorzaken? Toyota zou zijn krimp kunnen verklaren met een tekort aan auto’s na de tsunami. Maar waarom verkoopt Peugeot even patsboem twee keer zo veel sardienenblikjes dan stalgenoot Citroën? Ze behoren nota bene tot het zelfde concern. Roept u maar!





61 reacties

Misschien is de C1 niet ‘Citroën’ genoeg.
Overduidelijke badge-engineering was in het verleden ook niet succesvol (LN/A, Saxo).
Je moet Citroën-liefhebbers een beetje voor de gek houden, zodat ze in ieder geval het misplaatste idee hebben in iets unieks te rijden.
@Pallas: De Saxo niet populair :-s? Al eens rondgekeken hoeveel er nu nog steeds rondrijden?
@MilleMiglia: t.o.v. de 106 zie ik minder Saxoos. Peugeotjes 104 bijna nooit meer evenals Elenas. Maar dat heeft andere redenen. Afgezien van bedrijfswagens werkt badgeengineering bijna nooit als het origineel op de zelfde markt verkrijgbaar is als de kopie.
@Pallas: Qua bedrijfswagens lukt het idd wel. Ik heb de indruk dat er veel meer Citroëns rondrijden dan Peugeots. Ook de Berlingo lijkt populairder dan de Partner (in Belgique)…
@Pallas: Zijn die 104/LN’s niet allemaal weggeroest… ?
Frankly my dear, I don’t give a damn…
@Stratos: Idd :P So long, gayboys!
Al oogt de Aygo wel het pittigst vind ik.
Denk dat de financiering van Peugeot’s velen aanspreekt. Die hebben tijdje terug redelijk veel reclame gemaakt….? Zelf ben ik van mening dat de Toyota’s verkocht luxer&veiliger uitgerust zijn dan de meeste Citroen’s of Peugeto’s.
[
Voor de 2ehands shoppers is het terugkeren van de regels wel fijn.. Kan je dadelijk goedkoper een zuinige auto kopen. Turbotje erop, gas ombouwen & auto op nieuw laten programeren & dan super zuinig rijden. Hehe.. Verwacht dat dit bijna niemand zal doen.. maar wel een geinige gedachte :-)
Het tekort van Toyota kan inderdaad verklaard worden door de Tsunami, maarja mensen willen toch een nieuwe auto. In dit geval kan men nog kiezen tussen Peugeot en Citroen. Die keuze lijkt mij dan gebaseerd op het uiterlijk en voorkomen. Waar de Citroen als verliezer uit de bus komt, waarom? I really don’t know
Ben zelf Citrofiel, dus de C1. Daarna de aygo en dan pas de 107 want die ziet er het minste uit!

Trouwens wel jammer dat het oude model C1 is afgebeeld….
@C220AMG
Waarom Citroën in mijn ogen het minst verkoopt.
De C1 vind ik niet echt passen bij Citroën
Waarom, Citroën is het merk geweest wat auto’s verkoopt die meestal anders zijn dan anderen.
in het Huidige Gamma: zijn de DS3, DS4 en DS5 die nog komen moet. Wel Anders dan zijn de Concurrentie.
Ik denk de Echte Citroën Liefhebber een C1 toch net niet een echte Citroën vind. (ik kan het ook mis hebben)
Volgens mij is ook Saxo (wat eigenlijk ook gewoon een Peugeot 106 is.) ook minder verkocht dan een 106.

Ik denk daarom dat zijn 2 soortgenoten 107 en Aygo beter bij de merken passen. dan een C1 bij Citroën.
@PorZ19: Waarom Huidig Gamma met hoofdletters? Viel me gewoon op ;-)
@PorZ19: Daar moet ik je gelijk in geven, Citroen zet zichzelf in de markt als “hip” (lees: Premium) met de DS-lijn. Echter buiten deze “Distinctive Series” om, hebben ze toch vergelijkbare modellen met Toyota en Peugeot zoals de C3, C4 en C5.
Peugeot heeft volgens mij veel meer geadverteerd met acties e.d. de laatste tijd.

Ik vindt de Aygo er trouwens het beste uitzien.
Een verklaring voor de goede Toyota verkoop is de 5 jaar garantie die je bij de Peugeot en Citroen in je…mag steken.
@divine: dat zal de verklaring zijn.
@skd16420
Ow, dat gebeurd wel vaker.
mede door mijn Dyslexie zal je soms wat fouten zien in mijn berichten.

over dit onderwerp. De Aygo vind ik ook van de drie. het beste uiterlijk hebben en het beste bij het merk passen.
dat zijn toch geen auto’s pa heeft een aygo en ik heb hem eindelijk overgehaald om de auto te verkopen.
@hema36: 93nm koppel, het zijn zeker geen auto’s, eerder supercars.
@sdk16420:

De Q7 V12 TDI heeft 1000 Nm, bijna 11 keer zo veel, zo’n kruiwagen is toch een gevaar op de weg?
De C1 heeft ook een facelift gehad. Heeft nu, whoehoe, een met chroom omlijnde grille. Waarom toch geen ledjes, vraag ik me dan af. Had ‘ie waarschijnlijk stijf bovenaan gestaan…
@Fova: zijn die er inmiddels al voor tien mille? (zou me niks verbazen)
is het niet zo dat deze auto’s in tjechie geproduceerd worden? de verklaring voor de explosieve groei van peugeot heeft hoogstwaarschijnlijk met alle kortingen van de laatste tijd te maken.
@Breinstein: ze worden idd alledrie in dezelfde fabriek in Tsjechie gemaakt.
De aygo heeft geen 5 jaar garantie.
Het succes van de 107 is te danken aan de ondersteuning van de importeur. Verlengde milieupremie, inruilpremie en vaak nog een registratiepremie. De in grote aantallen geregistreerde auto’s die de importeur bij de dealers dumpt tellen ook mee in de aantallen.
@roanhoes: bron i.v.m. de wel/niet 5 jaar garantie op de Aygo?
@roanhoes @divine: In België alvast wel met 5j garantie…

“Profiteer nu van deze alle verwachtingen overstijgende promotie en vind de AYGO met 5 jaar garantie en 5 jaar bijstand vanaf slechts €6.590,-* (nettoprijs, ecopremie van 15% en recyclagepremie van €1.300,- reeds in mindering, AYGO 1.0 VVT-i 3 deurs 5M/T).”

http://nl.toyota.be/cars/new_cars/aygo/promos.aspx

Maar er zijn natuurlijk kleine lettertjes:
“(*) Garantie 5 jaar: de fabrieksgarantie van 3 jaar (tot maximum 100.000 km) wordt met 2 jaar (tot maximum 150.000 km) verlengd door Toyota Belgium nv …”

Garantie wordt dus verlengd door de importeur. Het zou dus idd kunnen dat het in NL niet zo is…
@Esprit_de_Flandre: Garantie op hybride-onderdelen wordt zelfs verlengd tot 8j/200.000km op dezelfde manier.
Kheb al een paar x meegereden me de C1 en die dingen rijden echt lekker, in een mum van tijd naar de 100 en dan hup, van zn 3 naar zn 5. Alleen de bagageruimte, 1 kratje en hij is vol… En nog maar afwachten of het past.
@The360box: Maar dat heb je bij praktisch alle wagens van die grootte. Zulke wagentjes zijn goed voor in het stad om naar het postkantoor te gaan of iets dergelijks.
@The360box: dit is een geintje neem ik aan?? Zo niet dan ben je heeeeeeel weinig gewend! 0-100 in 14,2 sec. noem ik eerder een eeuwigheid dan ‘in een mum van tijd’… Hij maakt daarbij wel zo veel herrie dat het lijkt alsof je hard gaat! Misschien dat je dat ervaren hebt…
Logisch dat de Toyo het meest verkoopt ,en die peu ziet er net iets beter uit als de Citroen.
Alle drie hebben ze het weloude Daihatsu motertje.
Wie het meest adverteert wint, maar of daarmee het winstpercentage op een verkochte wagen omhoog gaat betwijfel ik.
@willemseles: Zou haast denken van wel, gezien de aantallen + de mensen die terugkomen voor het onderhoud.
@sir_smokalot: Over Daihatsu gesproken (willemseles hierboven is er over bezig): Waarom is de nieuwe Charade hier nog niet gepasseerd??

http://www.daihatsu.be/images/stories/models/charade/intro.jpg

Toch wel belangrijk genoeg om een stukje aan te wijden? En dan kan je over een half jaartje een zelfde vergelijking maken tussen (oude) Yaris en Charade…
Heeft puur met de importeur ondersteuning te maken bij Peugeot, die kopen met de kortingen marktaandeel!
Even ooit als vervangende auto gehad voor 2 uurtjes….een Aygo kun je in z’n 2 doortrekken naar de 130km/h…echt een lekker rap (gevoels-)wagentje hoor !!!!
De Aygo is het minst lelijk van de 3, de 107 past naadloos in het rijtje Multipla, C6 en Xsara Picasso. Compleet mislukte verhoudingen en ongeinspireerde of vreemde/lelijke styling.
@Tommy2: Oh ja, alsof Audi het de laatste tijd zo goed doet, een Citroen kun je TENMINSTE nog onderscheiden wat bij Audi te verwaarlozen valt.
@The360box: Heb ik het over Audi dan? Die heeft geen auto’s in dit segment, dus waar heb je het over?
@The360box: De meest bekrompen reactie sinds lange tijden! Waar heb je het in hemelsnaam over? Verder zijn het alle drie koekblikken die gemaakt zijn voor mensen zoals jij. Vroeger had je de Vivaro, Traffic en Primastar waarbij laatstgenoemde de langste onderhoudinterval had, langste garantie en lagere onderhoudsinterval. Dit heeft gewoon met ordinair kuddegedrag te maken. Evenals je ongefundeerde en kansloze reactie over Audi.
vind de toyota het mooist.. en kwalitatief ook het best denk ik..
@dennisr schreef: ”en kwalitatief ook het best denk ik..”
Ze komen alle3 precies van dezelfde band en gebruiken dezelfde onderdelen?
@The360box: Het merkembleem roest bij de Franse auto’s?
@The360box: ik mag toch hopen dat ze niet van dezelfde band rollen.. franse auto’s en japanse auto’s worden vast nog wel appart gebouwd.. en tja ze zullen ontgetwijfeld grotendeels hetzelfde zijn.. maar dan ga ik toch af op het imago :)
@dennisr: Ik neem aan dat je niet serieus bent?
@The360box: ik ben bloedserieus, ik zit er dan misschien ook volledig naast maar dat is dan weer de desintresse op het gebied van boodschappen autotjes..
Heeft niets te maken met de Tsunami, alle auto’s worden broederlijk naast mekaar in Hongarije gemaakt, heeft te maken met pure reclame en marketing activiteiten van de importeur, ben benieuwd hoeveel 107’s er op naam van de dealer staan…
@C220AMG
Ja, dat klopt ook. hoewel ik de huidige C4 en C5 en misschien ook de C3 allemaal 3 wel wat Aparts vind hebben tegenover de Concurrenten van deze auto’s
@Pallas Wat je zei lees ik pas nu, maar Saxo en LN/A Zijn gewoon geen Echte Citroën’s zoals je zelf ook zegt. (in de ogen van liefhebbers dan.) deze auto’s; net zoals de C1 hebben gewoon niet het Eigenzinnige zoals een 2CV, DS of AMI 6 Had. en dat is denk ik wat de huidige C1 mist. Hij is te veel van het zelfde van zijn soort genoten (107 en Aygo) en dat is wat Citroën Liefhebber missen. als hij niet zo op de Aygo en 107 leek. dan had hij beter verkocht denk ik.
die dingen zijn helemaal te gek ..
rijden heerlijk soepel ..

begrijp niet hoe ze zo,n complete auto voor deze schijtprijzen op de markt kunnen zetten ..

alleen lenen.nl figuren en rijbewijslozen sukkels kunnen minachting opbrengen voor deze meuk ..

verkoop verschil zal wel aan de dealerlocatie liggen ofzo ..
de grootste reden dat peugeot’s meer verkocht zijn omdat hun ontzettend lopen te stunten met actie’s, waardoor een C1 gewoon duurder uitkomt waardoor veel mensen(zonder merken trouw/gevoel) voor de 107 gaan.
De enige reden dat Peugeot zo lekker gaat is wegens de zak geld die de importeur d’r achteraan brengt bij elke verkochte auto of registratie (of allebei). De niet beter wetende klant denkt dat-ie 12-15% korting krijgt terwijl ze bij Toyota met een derde daarvan werken. Dat jaartje garantie (3 dus) wat de Aygo meer heeft dan de PSA’s is dan onbelangrijk. Dat zo’n Peugeot enkel vanwege z’n badge een stuk minder waard blijft ziet niemand.

De techniek is overigens grotendeels van Toyota (toch slimme jongens dan bij PSA) dus om kwaliteit hoeft ook niemand het te laten…
De techniek is van Daihatsu.
Kijk op autovergelijker van autow… en pak bijv. de Daihatsu Sirion, die er ruim een halfjaar eerder was. Exact gelijke cilinderinhoud/koppel/boringxslag/pk’s/enz.
@willemseles: op grasmaaiervergelijker.nl staat het motortje ook bij de toro grasmaaier!
’t is geweldig te lezen wat een ‘merkbeleving’ er is enhoe de mensheid gefopt wil worden met drie identieke voertuigen die naast en achter elkaar geproduceerd worden. Aygo’s die niet eens weten waar Japan ligt omdat ze in Europa worden gebouwd, C1’s die de eiffeltoren niet kennen en 107’s die de Elzas niet kunnen vinden.
Deze koop je in de Supermarkt, bij de weekaanbiedingen.
’t rijdt geweldig soort van overdekte skelter en de beleving van snelheid is prachtig.
Nu nog kiezen welke badge ik wil, want da’s heel heel belangrijk
Ik neem de ToyoPeuTroën uitvoering, met ping png bel en terugtrapzadel.
’t is overigens wel de auto met de minste afschrijving, en dat zegt eigenlijk ALLES
Ik hoop dat ze alle 3 niet verkopen kut 1 liter bakies met 3 cilinders
@mightymike:

hoi .. heb jij enig idee hoe een verbrandingsmotor werkt ??
Mij is ooit verteld dat ze er ongeveer 50 tot 100 euro aan overhouden als ze er eentje verkopen. Leuk als je dan een klant hebt die er eerst drie uur over wil lullen, dan een proefrit van twee uur en daarna nog twee weken er over gaan nadenken… Volgens mij kun je hier het beste het minste van verkopen, goed gedaan dus citroen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).