Kentekenproblematiek, we raken er maar iet over uitgepraat. Nu is het de BETA, brancheorganisatie van pomphouders, die verandering wil.
Het komt er op neer dat de BETA vindt dat kentekenplaten verplicht beter op auto’s moeten worden bevestigd. Nu zijn er eigenlijk geen regels voor de bevestiging van gele platen, mits ze maar ‘deugdelijk’ op de auto zijn gemonteerd. Een plastieken houdertje met daarin een plaatje gedrukt volstaat dus ook al. Maar dat is volgens de brandstofboeren te diefstalgevoelig. Voorheen hadden ze hierdoor wel eens last van peutjatters met valse platen die doorreden zonder te betalen, tegenwoordig zijn het vaak overvallers met vluchtauto’s die niet te achterhalen zijn.
In de Telegraaf draagt Ewout Klok, voorzitter van de BETA ook alvast een aantal oplossingen aan als vervanger voor het huidige kentekenbeleid: kentekenplaten vastlijmen, met popnagels bevestigen of de lettercombinatie direct op de auto schilderen (no joke). De beste oplossing zou nog steeds zijn om een ‘breekbare’ kentekenplaat van kunststof te gebruiken die barst als je ‘m demonteert. He, dat zei Koosje drie jaar geleden al.
Maar het is de vraag of zulks ooit gaat veranderen of in de regels van de RDW wordt opgenomen, die gelden namelijk enkel voor de veiligheid van auto’s, en daar heeft de montage van kentekenplaten weinig mee te maken.
Iemand een betere suggestie voor de montage van lelijke gele platen?
Fotocredit: Autojunk.nl.
63 reacties
Of anders van die reflecterende zelfklevers zoals je vaak bij sportwagens aan de voorkant ziet.
Popnagels boor je ook zo uit trouwens, een sticker die in stukjes breekt bij verwijderen is nog het beste. Of raak je dan je hele bumper weer kwijt.
Nee geniaal, vijftiger en zestiger jaren Frankrijk.
Iedere Franse auto werd geleverd met de kentekenhouder op de carosserie die zwart was (de Franse achtergrondkleur) en je moest er dan idd cijfers en letters op schilderen
Maar daar hadden de Fransen iets geweldigs voor bedacht : sjablonen.
is alleen een beetje vervelend als je een andere auto koopt, dan moet je dus wel nieuwe platen halen, maar voor de meeste mensen is dat eens in de 3 a 4 jaar. Dus als dat gewoon bij het kenteken-overschrijven inbegrepen is, lijkt dit mij de beste oplossing.
Kunnen we ook meteen gepersonaliseerde platen (eigen tekst) krijgen! :D
yep .. ik heb ze ook .. kost 90 euro anti-diefstal belasting ..
zal wel met RDW regels te maken hebben ofzo ..
maar die lelijke gele platen zijn voor lelijke mensen ..
je begrijpt dus dat ik kenteken sticker heb in de kleuren die ik mooi vind en het formaat dat mij goeddunkt ..
ik zeg: maak mijn kenteken zo’n sticker!
niet echt het probleem bij de bron aanpakken ..
gewoon een beetje radeloos ouwehoeren ..
een voorstel om een vlammenwerper voor de kassa te plaatsen lijkt me doeltreffender ..
hoef je ook geen belastingbetalers lastig te vallen ..
Zucht! Ja, dat zal helpen, “een vlammenwerper bij de kassa”. Probleem is juist dat ‘peutjatters’ niet in de buurt komen van de kassa ….
als je het stuk had gelezen had je gezien dat het nu vooral gaat om overvallers die niet te traceren zijn.
en die komen wel degelijk bij de kassa.
alleen lijkt me een vlammewerper bij de kassa geen goede combinatie met de tankende mensen buiten
+ montagekit
Krijg ze nooit meer los. En het moest wel. Ze rammelden als ik de radio hard aan had.
popnagels is nog geen gek idee :)
tis ook niet echt een voorstel hoor ..
de pomphouders willen alleen maar aangeven dat ze radeloos zijn ..
en onafhankelijk of kentekenplaten te stelen zijn of niet zal dat gebeuren als je gewoon een papiertje kan printen met je printer en die over je huidige plaat kan plakken.
dat wordt niet opgelost door stickers of breekbare platen
Echter wat betreft tankstations: maak paaltjes, die omhoogstaan en pas zakken als de klant betaald heeft. En de oprit 1 richtings verkeer met van die one-way pinnen.
Moet je alleen nog wat verzinnen op overvallers met motoren.
Stel dat ik er krassen op zou krijgen bij het wegscheuren
Ow nee… natuurlijk niet… want dan verdienen ze geen schandalige marges op hun winkelproducten…
klopt, daar baal ik ook altijd zo van.
je bent toch zo stoer om auto te rijden, dan moet je ook zo stoer zijn om de verantwoordelijkheid te dragen.
nu heb ik gelukkig nog maar 1 keer schade gereden (in de 2 jaar dat ik mijn rijbewijs heb). en toen heb ik er ook geen briefje onder de ruitenwisser geplaatst, maar wel het telefoonnummer gebeld dat op de zijkant stond (was een bedrijfsbusje).
bleek dat de eigenaar op een elektronicabeurs was waar ik ook heen ging. nou daar even afgesproken en op ons gemak alles ingevuld, kop koffie gedronken en verder niks aan de hand. daar heb je immers verzekering voor.
klinkt overigens heel raar ‘dat ik ervan baal’
het is mijzelf nog niet overkomen, maar ik heb het wel vaak zat gezien om me heen.
het is gewoon achterbaks
@Jochempie: Dat kan ook idd, maar dat kan dan weer onveilige situaties opleveren in geval van brand.
De slagboom gaat pas open als het betreffende kanteken zijn tankbeurt heeft betaald.
Ik kom op beveiligde bedrijfsterreinen daar rij op tot een slagboom met een camera die je kenteken leest ben je aangemeld mag je er op en gaat de boom open.
Bij het verlaten van een tankstation moet dit ook mogelijk zijn.
En om het compleet te maken een keypad bij de pomp om je kenteken in te vullen voor het tanken.
je bedoelt volgens mij het omgekeerd: paaltjes die pas omhoog (ipv zakken) gaan als de klant betaald heeft ;)
Wees dus maar zeker dat dat het zal worden.
In ‘Kreis Nordhorn’ heb je NOH, in ‘Kreis Borken’ heb je BOR en in ‘Kreis Hamburg’ heb je H (of HH als je in het Hanzestad gebied woont).
Het lijkt mij niet zo moeilijk om dit op korte termijn in te voeren, als de huidige 3-letter combinaties op zijn (wat naar verwachting nog anderhalf tot twee jaar duurt).
Bijvoorbeeld voor ‘regio Twenthe’:
– TWE-xxxx
‘regio Groningen’:
GR of GRO
In Duitsland heb je de keuze om achter de ‘kreis’-notitie je eigen combinatie (mits beschikbaar) op te stellen.
In NL zijn ze niet zo blij met dit idee, maar ze kunnen dit ook zelf in de hand houden.
Bijvoorbeeld hier in Twenthe:
TWE-459883 ofzo. Dan heb je genoeg voor 1 miljoen auto’s. Nou, zoveel auto’s rijden er niet in Twente.
Mij lijkt dit het beste. Er zijn meerdere mensen/instanties geweest om dit aan te brengen, maar de overheid houdt dit tegen.
Provinciale kentekens
Vanaf 1906 werd een nieuw systeem in het leven geroepen waarbij de chauffeur een rijbewijs en een nummerbewijs in zijn bezit diende te hebben. Deze nummerbewijzen werden per provincie uitgegeven, waardoor elk nummerbord begon met een of twee letters om de provincie mee aan te duiden.
De gebruikte codes waren als volgt:
A : Groningen
B : Friesland
D : Drenthe
E : Overijssel
G, GZ, GX : Noord-Holland
H, HZ, HX : Zuid-Holland
K : Zeeland
L : Utrecht
M : Gelderland
N : Noord-Brabant
P : Limburg
R : Departementen
Nog een nadeel is dat menig pubers er een hobby van zullen maken om die platen naar de vaantjes te helpen, kan je die terug opnieuw aanvragen. Leuk idee, maar in praktijk niet zo haalbaar als je zou denken.