Automerk staat bovenaan lijst met groenste merken?!?

Auteur: , 61 Reacties

Rara, welk merk zou dat nou zijn...

Op nummer 1 vinden we uiteraard Toyota, gevolgd door 3M (#2) en Siemens (#3). Volgens de onderzoekers van Interbrand zijn dit de “Best Global Green Brands.” Ze combineren daarbij de publieke opinie met de daadwerkelijke milieuvriendelijkheid (“groen”). Toyota mag zich dus zowel groen als waardevol noemen

In totaal staan er maar liefst 7 autofabrikanten in de top 50:
1. Toyota
6. Volkswagen
7. Honda
11. Hyundai
12. BMW
16. Mercedes
20. Ford

De gehele lijst is hier te vinden. Maar wat denken jullie, klopt dit een beetje met de algehele perceptie? Hoe ziet jullie top 10 met groene merken er uit?



61 reacties

Waar is John Deere, die maken redelijk groene producten.
@robskilov: Badum tsss
Lincoln is de groenste ..

want die verkopen nog minder dan Saab ..
En zo zie je maar: daadwerkelijk groen zijn heeft niets te maken met groen gevonden worden. :roll:
@Citrofiel: als er in de plug in (100 % elektrisch)auto’tjes elektriciteit word gebruikt, uitsluitend van
kern energiecentrales komen, stoten ze 0 g/co2 uit per km!
@bigcar: Ja, en uranium of plutonium wordt van de bomen geplukt naast de kerncentrale uiteraard! :p

De onzin van die hybride wagens is nog steeds ongeloofelijk. 15kg zeldzame aardmetalen per Toyota Prius (in batterijen ed). En dan verbruikt hij nog niet veel minder dan een bluemotion of efficientdynamics auto. Als je de hele levensloop van een auto bekijkt ben je groener in een BMW 525d dan een Toyota Prius!
@Sandor: Pfff: Ten eerste: Toyota had ( zeker een paar jaar geleden) het grootste solardak van de wereld. Daarnaast ( als ze ook gebruik maken van kernenergie) die kolencentrales waar je geliefde duitsers gebruik van maken zijn lekker schoon? Kernenergie is kw voor kw schoner dan kolen.

Dan gaat het over hoe schoon het totale bedrijf is van grondstoffen tot en met het eindproduct en het einde van het product. ( en ja, de accu’s zijn bijna volledig schoon te recyclen).

En als we het toch over de ” vervuilende accu’s” gaan hebben, mag je even onderzoek doen over je geliefde roetfilters die elke 80.000 km vervangen horen te worden. En hoeveel grondstoffen, energie en afval de productie geeft en dat er nog geen oplossing gevonden is voor het recyclen van die dingen.

Het is allang bevonden dat een Prius CtoC veel schoner is dan je geliefde duitse diesels.
@Sandor: een 525 d is niet echt slecht geef ik toe. wat ik ook niet verberg is het feit dat ik de zetpil niet mooi vind. maar daar gaat het niet om.

het gaat om (elektrische) (kern) energie. als je dan toch elektrisch moet reiden doe het dan goed, met bijv. kers systeem en desnoods ook maar volledig elektrische wagens die hun energie uit kernreactoren halen, welke dus niets uitstoten ( op de vervuiling van fukushima na, de kans dat zoiets gebeurt is klein, helemaal in NL: wij hebben hier namelijk geen aardbevingen van 9 op schaal van richter of sunami golven 15 meter hoog….)

OT: als je vol elektrisch rijd: kies liever de fisker karma i.p.v. de opel amera (/ chevy volt)…
@Citrofiel: dus, omdat in maart 2010, Fiat op nr 1 staat en Toyota op nr 2 , kan dat in juli 2011 niet anders zijn ?
@quasimodo: Zie jij Fiat ook maar ergens in de genoemde top 50 staan? Fiat staat in drie maanden opeens onder Mercedes? Denk even na. ;) Deze lijstjes zijn totaal verschillend en mijn punt blijft staan.
@Citrofiel:
Natuurlijk blijft jouw punt staan.
Geen discussie mogelijk, argumenten zijn niet nodig.
@quasimodo: Jij volgt het echt niet hè?
toyota haalt elektriciteit, die nodig is voor de productie, uit kernenergie. logisch dat die dan helemaal bovenaan staat. Nog een reden om toyota te rijden dus: durability en ecological!!
@bigcar: Ja joh? Vraag dat maar eens na bij de bewoners rond Fukujima in Japan.
@bigcar: En nóg een reden om Microsoft te laten staan, en jezelf te verblijden met een Apple!
ik mis fiat eigenlijk in dit lijstje
@fiestafeest: ja jammer joh het is niet de top 50 automerken maar de top 50 merken/bedrijven.
@fiestafeest:
Miste Fiat ook wel in de lijst. En Suzuki mis ik ook. Maar het onderzoek lijkt me een amerikaanse en daar staat Fiat niet echt op de radar (nog).
Koenigsegg want die verkopen bijna niks en sommige kunnen op bio-ethanol rijden.
@phantom95: true… very true :-D
Saab had er zeker in gekund als je kijkt naar productie.. maar toyota had ik wel verwacht op nummer 1.
@dennisr: Als je de website even leest, dan zie je waarom zoal saab er niet bij staat
Nu wil ik ook weten welk bedrijf het meeste vervuild!
@BmwMPower: *Merk
@BmwMPower:

Rolls Royce .. kan niet anders ..
die dingen zuipen net zoveel als een 40 jaar ouwe Cadillac ..
@BmwMPower: Meest vervuilende merk moet Audi zijn met al die verzinkte schroothopen op de weg.
@norge:
Lullige opmerking aan het adres van Audi. Elk koetswerk is verzinkt en daarbij Audi gebruikt meer en meer aluminium wat 100% recycleerbaar is, lichter en sterker. Gewichtsbesparing en dus minder verbruik.
@speedie:

Doe geen moeite, joh.

Norge is gefrustreerd m.b.t. alles wat met Audi te maken heeft. Zijn jeugd-vriendinnetje is er een ooit vandoor gegaan met een kerel in een Audi 80, dus dat probeert hij op deze manier te verkroppen. Laat maar waaien, is niet ons probleem ….

:-)
@rechercheur: Doe geen moeite, joh.

Rechercheur is gefrustreerd m.b.t. alles wat met Hyundai te maken heeft. Zijn jeugd-vriendinnetje is er een ooit vandoor gegaan met een kerel in een Hyundai, dus dat probeert hij op deze manier te verkroppen. Laat maar waaien, is niet ons probleem ….
@norge: VAG zijn zeker het meest vervuilend maar dat komt vooral omdat die petjes met hun tdi de EGR dichtzetten, de kat wegslopen en het motormanagement remappen. Gevolg is dat achter elke audi van 3 jaar oud een dikke zwarte rookwolk hangt. Dat kun je VAG niet aanrekenen; maar het VAG publiek is zonder twijfel het minst groen.
@taxman: Die grote roetwolken bij vele nieuwe diesels komt omdat niemand zijn roetfilter op tijd vervangt. En dan maar vol blijven houden dat hun diesels zo schoon zijn. :(
@BmwMPower:
Makkelijk toch?

Dat is BP met zeer grote voorsprong voor de komende 50 jaar. :)
Aha, een lekker marketingtechnisch kloppend onderzoek… Wat is ‘ie lekker geloofwaardig (Lees: Amerikaans)
Amerikanen….die denken nog steeds, dat als je een schuldplafond verhoogd, je beter in staat bent om je schuldenaren af te lossen…hahaha…ohja, nu dit onderzoek nog en mijn mening…eehm…géén ! :lol:
Ik mis Audi … Waar zijn die b*tchi*s?
@atodaz: Die lopen behoorlijk achter de feiten aan als het gaat om groene en zuinige auto’s. (Vorsprung durch Technik=Vorsprung durch Marketing) Overigens zal dat rap gaan veranderen nu de A1 is toegevoegd aan het modellengamma.
als je even naar reeel verbruik kijkt scoort toyota juist heel slecht. En wint bmw makkelijk.

Moet even terugdenken aan testrit met prius. Wat zuipt dat ding toch enorm veel.
@faithnomore: Moet ik binnenkort toch maar eens een proefrit in een BMW maken. Dus die gaat de 4.3 liter benzine makkelijk verbeteren die mijn Prius nu verbruikt. Geweldig.
@quasimodo: als je daarmee op dezelfde manier rijdt als je met een prius rijdt om daar 4.3 mee te halen, ben ik zeker dat een 320ED onder de 4.3 zal zitten.

In mijn geval zit die 320ED op 5.6 en prius (op test van 1 uur, dus niet echt als benchmark te nemen) 8.9 beide wat aan hoge kant, maar de verhouding klopt. Waar zaten die 136pk trouwens verstop ? Nooit gevonden
@faithnomore: Wanneer jij beweerd dat je met een Prius over een uur gerekend 8.9 l/100km verbruikt dan geloof ik je, ik heb nog wél geloof in jou.
Maar probeer het nog eens weer wanneer de banden niet volledig leeg zijn.
Logisch ook dat die 136 pk niet te vinden zijn, wanneer de banden volledig plat zijn.
Toyota op nr 1 is één en al misleiding. De Prius buiten beschouwing gelaten (op papier althans schoon en “zuinig”)denk voor de rest niet dat al die RA4’s, Avensises, lancruisers en verso’s zo schooner en zuiniger zijn als hun equivalenten onder bv VW.
Tesla?
Mazda is tegenwoordig ook erg groen bezig hoor, zo groen dat mijn ogen er bijna van pijn doen !

http://automotivecarz.com/wp-content/uploads/2011/03/Mazda-2-Green-Edition-2011-Side-View.jpg
Vraag me af of de productiemethoden ook zijn meegenomen in dit onderzoek. Accu’s die de hele wereld over gesleurd worden voordat ze ooit in zo’n Prius zitten etc…
Nou is alles wat met “groen” te maken heeft hier op autoblog.nl nogal eens aanleiding voor verhitte discussies. Niks mis mee! Als het maar om gefundeerde meningen gaat. Maar wanneer iemand roept: CO2 is juist goed voor de plantjes!, dan zakt me de broek echt af vanwege de onnozelheid van zo’n kreet.
Nou moet ik echter ook constateren, dat de geachte redactie in meerderheid niet echt onpartijdig is in deze discussie en er de voorkeur aan geeft pk’s en NM’s hoger te kunnen waarderen dan de toekomst van onze aardkloot. Okay! Individueel kun je weinig doen aan de vermindering van de vergiftiging van onze leefomgeving. En daarom zijn pk-monsters met oorverdovende verbruikscijfers best wel eens leuk! Kan ik ook best wel eens van genieten. Maar zijn ze nodig? Ik bedoel: Tot zeven jaar geleden rookte ik 75 Gaulloises Caporal per dag en vond, dat ik zelf wel kon uitmaken wat goed voor mij was: GENIETEN! Nu ik sinds die tijd niet meer rook, weet ik, dat het beter geweest zou zijn, als ik eerder was opgehouden. Maar wat heb ik nu van die wetenschap? NIETS! Te laat.
En wat dit topic betreft: Kan iemand van jullie redactie of iemand van de reaguurders nou eens uitleggen -op serieuze en ONlullige wijze- waarom deze wereldconcerns, geleid door niet bepaald de stomste lui dezer aardkloot, er tig-MILJARDEN euro’s of dollars aan uitgeven? Is “groen” nou echt zo dom als jullie hier suggereren?
@9000cse: Natuurlijk is een schone omgeving belangrijk. Ik ben van mening dat de groene lobby de auto-industrie teveel op de grillplaat legt. Het aandeel van de auto in de milieuvervuiling wordt opgeblazen omdat het nu eenmaal een makkelijk en voor de hand liggend object is.
Overigens: als we allemaal terug zouden gaan naar paard en wagen heb je net zo’n groot milieuprobleem hoor.
@9000cse: en verder: CO2 is er nu eenmaal en het niveau fluctueert. Het is alleen de tijdschaal waarin je je waarneming doet: er zijn tijden geweest waarin het CO2 gehalte van onze aarde veel hoger lag – en veel lager.

Zoals wijlen George Carlin zei: “Saving the planet? The earth is doing fine! It’s the people that are fucked!”
@Emerald_Green_Jag:
Oeps, linkje kwam niet mee: http://youtu.be/eScDfYzMEEw
En dit moet ik ook nog even kwijt: Toyota is niet bepaald op nummer één gekomen vanwege de Prius! Het gaat hier om héél andere criteria, zoals productieprocessen, ge/ver/bruikte energie, enz. En voor de zeikerds onder de reaguurders hier: Ja, zelfs de kwaliteit van het spoelwater van de toiletten wordt in de beoordeling meegenomen!
En verder: Probeer Toyota eens te beoordelen aan de hand van wat ze wereldwijd doen voor het klimaat en niet op basis van de modellen, die ze maken en of die jouw smaak treffen.
@9000cse: Here here. Helemaal mee eens.
@9000cse: helemaal mee eens! iemand die het begrijpt!
Bizar, toch. Ik had als consument meteen Tesla bovenaan gezet.
Officieel is BMW toch groenste producent.
Die winnen al 6 jaar achter elkaar die prijs
Wat betreft CO2 uitstoot is Fiat al jarenlang het merk dat het minste uitstoot.
Maar compenseert dat weer uitermate goed met Ferrari en Maserati.
Toyota heeft wel het imago, maar met Lexus en de accu’s is het niet daadwerkelijk erg groen volgens mij…
Afijn, perceptie daar draait het blijkbaar toch om.
@rshscuderia: Ja, dacht ik dus ook. Op hun website staat letterlijk te lezen dat ze het merk zijn met gemiddeld de laagste uitstoot…
Maar, als je éénmaal de publieke opinie begint mee te rekenen krijg je dus zo iets.
Het is ook een Brits bedrijf met de hoofdzetel in New York, en ik denk dat ze daar niet zo direct aan FIAT denken.
@rshscuderia: [maar met Lexus en de accu’s is het niet daadwerkelijk erg groen volgens mij…]
Je bedoeld hiermee dat Lexus een negatieve invloed heeft op Toyota vwb het omgaan met de natuurlijke bronnen op de wereld, neem ik aan. Dat klopt wel, een Aygo of een Prius gaan daar beter mee om.
Maar wat je met die accu’s bedoeld is me onduidelijk.
Het onderzoek is voor een groot deel gebaseerd op hoe mensen denk over een merk. Dus niet alleen of het echt zo is. En ik denk dat het dan best kan kloppen iedereen denkt bij groen aan de Prius en ik kan me dan best voorstellen dat dat Toyota het meest genoemd is. Wat pas echt knap is is dat Shell in de lijst staat aangezien die daar op resultaten echt niet zou staan. Geeft toch aan dat daar een super goede marketing machine achter zit.
ik mis fiat in de top 10
Perceptie boeit me geen roestende reet.
Top gear heeft al bewezen dat een m3 zuiniger is dan een prius
@bamibal: Ja, dat hebben ze.
Tenminste wanneer je even vergeet dat diesel een 15 % hoger energie waarde heeft dan benzine.
En wanneer je alleen rondjes rijdt met ca 150 km per uur op een gesloten circuit.

Stel dat je ergens anders op een andere manier gaat rijden.
B.v. op normale Nederlandse wegen, onder normale omstandigheden, dan slaat het Top gear bewijs nergens op.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).