Chrysler doet het beter dan Fiat?

Auteur: , 38 Reacties

Een kleine autofabrikant die een hele grote overneemt, gaat dat wel goed?

Heel klein is Fiat ook weer niet en zo groot was Chrysler na de crisis niet meer. Toch is het de ‘koekblikjesfabrikant’ die de ‘slagschepenfabriek’ over wil nemen. Met veel kleine goedkope auto’s verdien je simpel gezegd lang niet zo veel als met een paar premium sedans. Blijft het allemaal verkopen dan kan Chrysler heel veel goed doen voor Fiat, gaat het mis dan spat de boel ook echt uit elkaar.

Dit jaar lijkt het allemaal koek & ei. Om 2 cijfers uit de enorme lijst te pakken: een nettowinst van 76 miljoen dollar voor Fiat, 156 miljoen dollar nettowinst in totaal voor het tweede kwartaal 2011 (dus 80 miljoen voor Chrysler).

Bovenstaande cijfers behaalde Fiat en Chrysler met een totale omzet van 13,2 miljard dollar, waarvan 10 miljard voor rekening van Fiat. Niet dat ‘wij’ in Europa daar iets voor betekend hebben. Zuid-Amerika is Fiat’s lievelingscontinent. Misschien dat Lancia daar iets aan kan veranderen? [/lolmodus]



38 reacties

Dit schept mogelijkheden voor de hele Trans-Atlantische groep.
Winst.
Geen gebed zonder einde
Geen bakken met geld mee hoeven brengen
Dit kan alleen maar interessante auto’s voor de toekomst opleveren
Alfa’s op gedeelde RWD Chrysler platforms
FWD kleinere Chryslers
Prima-de-luxe !
@desjonnies:

3 maal scheepsrecht !!
@desjonnies: rwd chrysler platforms? dat is toch gewoon 20 jaar oude MB meuk?
@taxman: Yep (maar altijd beter dan fwd :) )
@taxman:

google eens bij “Ford panther platform” ..
perfect is goed genoeg ..

daar moet je niet aan tornen ..
@taxman: Nee, is gewoon een doorontwikkeling van hun eigen LH platform en ja, ze mochten shoppen bij MB (logisch) en nee, het is niet hetzelfde platform als de W210. Bij lange na niet.
@taxman: liever 20 jaar oude MB meuk dan slecht nieuw verzonnen meuk.
De MB’s van 20 jaar terug kunnen mij meer bekoren dan het nieuwe spul eigenlijk.
Dat waren pas de wagens, geld trouwens ook voor BMW, dat waren 20 jaar terug veel leukere wagens.
@Merry: geheel met je eens, maar het lijkt mij geen argument om nu een gerebadgde 300C te kopen. Overigens heb ik zelf liever een (goede) fwd dan rwd, maar helaas zit de meeste fwd aan McPherson meuk dat rijd idd meestal niet zo fijn.
@taxman:
Weet je, er was CRISIS bij Chrysler
En in een crisis moet je iets doen
’t geeft eigenlijk niet wat je doet.
Want als je het niet goed doet merk je het meteen.
En als je het goed doet ook.
En de hele wereld re-badged.
Is begonnen ooit bij GM, toen in Europa bij BMC en nu bij o.a. VAG
Als ze de meuk maar kunnen verkopen en de klanten het maar geloven.
En wij geloven het. Allemaal!
@desjonnies: Er werd al een boel gerebadged vóór GM hoor…
@taxman: hahaha, dude, weet je wel waar je het over hebt? Heel de wereld rijdt op ‘McPherson meuk’. Ook Porsche, ook BMW en eigenlijk allemaal al een jaar of 20-30. Qua voorwielophanging is er simpelweg weinig beters bedacht wat ook nog te betalen is.

Verder, fwd of rwd, ik blijf bij rwd. Als je wat zorg in je onderstel steekt altijd beter bestuurbaar en minder slippen. Neemt niet weg dat een goed (modern) fwd onderstel ook heel veel grip kan hebben.
@Alwood: wat vind fijn vind aan een RWD is dat hij toch de neus naar binnen duwt en zo kan je met een redelijk lange wagen best snel een diepe bocht maken, heerlijk.
En een FWD drijft toch een beetje naar buiten.
Alleen korte wagens met een RWD vind ik toch lastig te besturen zeker als er veel power in zit.
Ik heb eens een MX-5 met veel meer power dan normaal bestuurd en dat ging toch te vaak fout.
@Merry: dat naar buiten drijven heb je dus vooral met die mcdonalds veerpoten. Het komt ook wel door het gewicht maar dat hoeft niet dramatisch te zijn als je de motor maar een beetsje op/achter de vooras laat (niet zoals VAG het doet, dan heb je de problemen die jij beschrijft).
@Alwood: Het is je kennelijk ontgaan dat ik het over de nogal obgelukkige combi mcphersons en fwd had, met name bij hoog koppel problematisch. Het hoeft (kennelijk) niet duur te zijn om het goed te doen: een citro c5 heeft standaard dubbele draagarm met ontkoppeld fusee. Dat moet ook wel want comfortabel geveerd gaat echt helemaal niet met die mcdonalds ophanging en fwd, zeker niet als je er 450 nm koppel op kwijt wil. Zou alle kanten op stuiteren.

Overigens zijn de technische beperkingen van mcpherson ophanging de reden dat al die audis zo knalhard afgeveerd zijn. En dan kun je idd beter een 20 jaar oud rwd benz platform in een tot lancia/300C hebben!
Fiat heeft gewoon een goede investering gedaan. Chrysler stond er zeer slecht voor.
leuk voor die lui ..
dat schept geloof/hoop/liefde ..

het leeuwendeel zal wel uit de light-truck divisie komen ..
en van trouwe Jeep klanten ..

want met de normale auto,s van Chrysler kan je het niet verdienen ..
@lincoln:
Of..

Niet..
@victor Muller: kijk en luister! Zo maak je winst met failliete merken!
@Benjamin1:

ik kijk en luister effe mee .. hoe dan ??

bedoel je met staats financieringen ??
@lincoln: Ja, net zoals Saab. Maar daar lukt het niet…
FIAT is on the move, jammer voor de haters. FIAT was altijd een bedrijf met 65 miljard omzet, dus zeker geen kleintje. Maar ja, hier is alles beter toch?
@vincenzo:
Laat ik het zo zeggen: Geen FIAT Agri = Geen eten meer.
@desjonnies: Is toch al jaren New Holland?
@bobb:
En van wie is New Holland……..
http://www.fiatindustrial.com/en-US/sectors/agriculture_construction/Pages/default.aspx
@desjonnies: Weet ik maar dacht dat de naam Fiat Agri al jaren niet meer gebruikt wordt.
@vincenzo: uhm, dat zijn alle Fiat onderdelen bij elkaar: Fiat automobiels heeft al wat jaren rond de 26 miljard omzet. De rest komt van Fiat industrial (35 & 10), Iveco (8), Magneti Marelli (5), Fiat powertrain (4), Ferrari (2). Maserati draag overigens maar 500 miljoen bij!
Even los van wat er allemaal onder de Fiat Group valt.
Wat valt er tegenwoordig nog allemaal onder Chrysler?
Hebben die ook tuinbouw- , electronica- en transport-divisies zoals Fiat?
Of teren die echt alleen op personenwagenbouw?
@kungfupanda: Nog een paar motorenfabrieken. En ook een elektro-auto-fabrikant, maar ik weet niet of die er nog bij hoort. Zou kunnen dat die ondertussen onafhankelijk is geworden. Ben de naam ook kwijt, maar was zo’n bedrijfje dat kleine bestelwagentjes, kleine pick-ups en grote golfkarretjes maakte, zo’n dingen voor in parken en filmstudio’s…
@kungfupanda: Gevonden, en volgens wiki nog steeds onderdeel van Chrysler.

http://www.gemcar.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Electric_Motorcars
@Esprit_de_Flandre:
Dank voor de info. Die elektrokarretjes van Gemcar heb ik weleens gezien van de gemeentereiniging volgens mij.
Best knap die omzetstijging met alleen die 4 merken in de pocket.
Maar volgens Wiki zo te zien zijn er ook erg veel merken gestorven in de handen van Chrysler. :(
Niet geweten dat Sunbeam onder Chrysler viel.
Fiat heeft zelfs treinen en vliegtuigen gemaakt. Voor zover ik weet is Chrysler met Dodge en Jeep wel klaar. Ford was wat indrukwekkender met ook een poginkje in de luchtvaart (1920’s), agro (nu New Holland, dus Fiat) en vrachtwagerij.
@FIAT127: Vliegtuigen, vliegtuigmotoren, andere vliegtuigonderdelen, tanks, afweergeschut, keukenapparatuur. Daar heeft Chrysler zich o.a. in het verleden ook mee bezig gehouden.
@FIAT127: Ford zit nog altijd in de vrachtwagerij, maar alleen in Zuid-Amerika. Net als VW trouwens…
Toevallig nog dit tegen het lijf gelopen. Beetje on topic toch?
http://www.economist.com/blogs/schumpeter/2011/07/carmakers
@FIAT127:
goed speurwerk .. thanks for sharing ..
Ik houd niet van dat overnemen van elkaars types, veelste simpel.
@The360box:

dat komt omdat jouw persoonlijkheid zo complex is ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).