Filerijden, liever op de linker- of rechterbaan? [crash]

Auteur: , 39 Reacties

Keer op keer een moeilijke beslissing: tussen het hopeloos zenuwachtige gepeupel links aansluiten in de file of je leven wagen voor wat meer comfort tussen de vrachtwagens?

De Duitse algemene wielrijders en bejaarden vereniging had nog wat tijd over in een crashtest-tunnel. Met enkel auto’s testen hadden ze het wel even gehad dus moest er een vrachtwagen tegen de muur. Nog beter: een vrachtwagen met 2 auto’s tegen de muur! De crashtest laat pijnlijk zien hoe kwetsbaar een kleine, lichte personenauto is naast een op hol geslagen vrachtwagen.

Een 5,5 ton vrachtwagen rijdt met 70km/u op het ‘modaal wagenpark’ in. Een variant op een type ongeluk wat nog te vaak in het nieuws voorkomt. De vrachtwagenchauffeur is ingedut of remt (veel) te laat. De auto’s remmen makkelijker en brengen de bescheiden massa eerder tot stilstand.

Boem, voltreffer. Weinig kans dat er nog iets uit de verwrongen hoopjes personenauto kruipt. Voor de vrachtwagenchauffeur is er nog een kans. Tenzij de 5,5/10/50 ton combinatie een noodremhulpsysteem heeft.

Even door de Duitse brabbel heen bijten en je wordt getrakteerd op een stevig stukje geweld en vernieling. Of je er anders door gaat rijden? Ik hoop het niet. Spiegelen bij het achter aansluiten in de file zou voldoende moeten zijn (bij nood ontsnappen via vluchtstrook). Steeds meer vrachtwagens krijgen ook remhulp. Tot een remassistent (2013..) verplicht is zou ik enkel het rijdende verblijf tussen 2 bumperklevende vrachtwagens bij druk verkeer afraden.



39 reacties

Wow, die is stevig. Een Megane heeft nb. 4 sterren NCAP, maar tegen de truck is werkelijk niets in te brengen. Laat staan een 50-tonner.
pfff ernstig… als je dit zo ziet zouden alle vrachtwagens van de snelweg geweerd moeten worden xD
Typisch “open deur” dit….. What’s new?
@bowie:
De Megane al zeker niet…
@StijnB: Yep ze weten donders goed wat ze “opofferen”……
Lanceer stoelen voor in de auto. Net als in 2 fast 2 furious. Zodra je een vrachtauto ziet bam ! schiet je de lucht in met parachute.
@bempi: Totdat je vergat dat je onder een viaduct reed!
@bowie: haha +1
@bowie:

Voor jou hebben ze speciaal in de viaducten een helm met airbag. ;)
Sinds wanneer staan er betonblokken op de snelweg?
@dotternetta: die betonblokken stellen een 50tonner voor ;)
@supasweet: Ik heb even gegoogled/youtubed maar je wordt er niet vrolijk van, dit is toch wel een realistisch scenario..brrrr
De wet op behoud van kinetische energie wordt hier mooi aangetoond. De tips van Alwood zijn hierbij levensredders: blijf weg tussen twee bumperklevende vrachtauto’s, kijk ook in de file goed in je spiegels en duik z.s.m. de vluchtstrook op wanneer je zo’n bak ziet aan komen zeilen. Chapeau, Alwood!
@Emerald_Green_Jag: z.s.m. de vluchtstrook op klinkt natuurlijk heel erg mooi, maar niet heel erg realistisch. Ik ken toevallig iemand die dit heeft meegemaakt, en hij zag de vrachtwagen aankomen, wilde de vluchtstrook opsturen, maar voordat hij kon reageren zat die vrachtwagen als achterop, met een paar maanden revalideren tot gevolg.
Die remhulp is wel een mooi systeem, want die vrachtwagen staat echt snel stil.
@Emerald_Green_Jag: ik heb laatst zo’n incident zelfde gehad, maar op het moment dat ik dacht “dat gaat die truck niet meer redden”, schoot deze de vluchtstrook op. Ik een dankgebedje gedaan, de mensen voor mij geergerd claxonerend dat de truck de file afsneed over de vluchtstrook. Met andere woorden, als je al stilstaat, kun je eigenlijk al geen actie meer ondernemen op het moment dat je denkt dat het mis gaat.
Maar het is wel zo. Als er een file komt, ga ik altijd naar de linkerbaan en wacht tot het stilstaat. Zodra je in de file bent, ga ik meestal naar rechts, zeker bij 2 banen. Dat nerveuze gedrag is irritant en het aantal bestuurders per 100 meter is ook veel hoger = meer delay omdat de gemiddelde bestuurder niet echt efficient rijdt in de file. Het is een beetje een groot prisoners dilemma… wat altijd fout gaat. Rijdt iedereen efficient in een file (laat beetje ruimte aan de gene voor je, trek tegelijkertijd op en vooral niet te snel van snelheid verwisselen: dan lost een file veel sneller op. Maar als iedereen dat doet, kan je als ‘eikel’ wel lekker makkelijk jouw auto ertussen douwen.
En dan heb je nog een groot gedeelte van de bevolking die denkt dat je sneller thuis bent als je zo snel mogelijk dat gaatje van 30 meter dicht; het liefste tot 50cm achter de volgende auto. Maar dat gedeelte van de bevolking kan je eigenlijk gewoon opgeven….
@gregorius: +1 ben het helemaal met je eens, goed beschreven.
@gregorius: Goed beschreven. Om hieraan bij te dragen, blijf ik vaak naast een vrachtwaggie hangen, zodat de beide banen een tijdlang dezelfde snelheid krijgen. Ja, dan valt er wel eens een groot gat voor me – maar dat vullen frustries van de rechterbaan dan wel op met inhalen.
@dotternetta

Precies mijn gedachte, de auto’s worden totaal verpletterd tussen een vrachtwagen en betonblok in, op de snelweg heb je geen betonblokken -mag ik hopen- en zal de impact ook een stuk minder zijn!
ik hou van die “you will die” info ..

zag er laatst nog 1 van hoe gevaarlijk een flatgebouw kan zijn als je er vanaf springt ..
was wel een eye-opener ..

jij hebt ineens een hele andere kijk op flatgebouwen ..
@lincoln: … moeten flatgebouwen nu ook een verplichte remhulp? ;-)
@Emerald_Green_Jag: ze mogen maximaal 3 verdiepingen hebben !
het is een leuke crash om te zien (zonder levende mensen). Maar dit is wel heel serieus om over na te denken. Nu neem ik aan dat deze vrachtwagens van deze tijd veel veiliger en betere remsystemen hebben ;-)
Ik kijk altijd naar welke rijstrook er het beste rijd. Rijdt rechts beter, dan let ik ten allen tijden op de vrachtwagens die er rijden. Ik rij er wel gewoon tussen, maar kijken 10x zo vaak in mijn binnenspiegel op de auto’s achter mij!
@Treff:
De meeste van deze ongelukken gebeuren omdat een vrachtwagenchauffeur niet op zit te letten of in slaap gevallen is.
Dan kan je nog een hele mooie moderne vrachtwagen hebben, maar die komt even hard aan hoor.
@holbewoner: klopt, ik denk dat je een hele goede wiplash hebt :-)
maar als hij niet zit op te letten, redden de nieuwe systemen wel tot het beter en sneller stoppen van een vrachtwagen. Dan zul je nog wel een andere achterbak moeten zoeken, maar je overleeft het wel. Als een chauffeur in slaap valt, dan heb je zeker weten een heel groot probleem!
bij file altijd rechts rijden, eerst afslag nemen.. en gewoon binnendoor tuffen.. beter langzaam rijden dan niet rijden.. :)
@dennisr: ja, totdat je in de file komt te staan voor eindeloos veel stoplichten en rotondes op de binnenwegen. Ik ga wel gewoon vooruitschuifelen op de snelweg; die binnenroutes heb ik al vaak geprobeerd (na aanbeveling van de tomtom) maar zijn meestal niet goed bevallen.
@costyn: dan ben ik nog altijd een groot fan van vluchstroken… vol gas de file voorbij.. ofzo :)
@costyn: dat ligt aan de soort file. Bij de dagelijkse ochtend en avond file op de snelweg, waar elke dag 1000den mensen in staan, zijn alle binnen wegen al lang uitgedoktord. In de gevallen dat afsnijden wel zin heeft, staat er zo’n irritant stoplicht.
Bij de rare files door ongelukken of onhandige wegwerkzaamheden, waardoor dus opeens minder rijstroken beschikbaar zijn, kan je zo 30min – 90 minuten verliezen. Dan kan de alternatieve route best handig zijn!
@gregorius: als ik dat zo lees heb je (net als ik) hier al uitgebreid ervaring mee opgedaan.
ik ben toch wel eens ontsnapt de vluchtstrook op.
Wel vol gas en de auto voor me nog aangetikt, maar al je daarmee ertussenuit glipt boeit dat ook niet echt,
de auto voor me was goed geraakt, gelukkig de bestuurder niet heel erg gewond.
ik had er echter niet graag tussen willen zitten.
@Alwood
De vrachtwagenchauffeur had nog een kans, tenzij (?) hij een noodremhulpsysteem had? Dat lijkt me sterk, mits je “mits” bedoelt natuurlijk;-)
@mezelf…. hahaha. , tenzij je “mits” bedoelt…
Tussen de vrachtwagens rijden vermijd ik sowieso al zoveel mogelijk, zeker in file.
Maar op de A27 staan weinig betonnen muren zover ik weet.
tsja, weinig aan te doen, tenzij je een adeptive remassisent hebt, zoals in het onderste filmpje te zien is, qua remmen doen ze het tegnwoordig echt uitstekend, zo’n (vracht)auto remt echt hard als het moet, en als het gebeurd, dus geen slapende chauffeurs oid.. het echt erover heen rijden zoals in het eerste filmpje te zien is gebeurd alleen nog bij die oudere waar nog geen FUP (front underrun protection) voor verplicht is, deze “balk” achter de voorbumper op het laagste punt moet het over de auto heen schieten voorkomen,.. het ergste probleem is nog steeds een niet oplettende chauffeur.
Ik denk niet dat jullie er gelukkig van worden als ik op de linkerbaan ga rijden, dus speciaal voor jullie waag ik mijn leven wel…
Op mijn stage reed ik nog geregeld mee met een testcoureur. Wat mij altijd op viel was dat hij minimaal één autolengte voor zijn voorligger altijd stopte. Bij een stoplicht, maar ook op de snelweg. Totdat er minimaal twee voertuigen achter hem stonden, liet hij de auto in zijn 1 of D staan. Zodra er een aantal stonden, reed hij netjes het gaatje dicht tot zijn voorligger. Deze goede gewoonte heb ik maar heel snel over genomen, het heeft mij iig al één zware aanrijding kunnen besparen.
Low budget test ,oftewel ze hadden best wel iets nieuwere auto’s/vrachtwagen kunnen gebruiken.Effect is zeker niet zoveel verschillend maar toch.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).