Gespot: Made in Germany

Auteur: , 49 Reacties

Nederland bouwt zelf nauwelijks auto’s, daargelaten dat enkele fabrieken modellen van buitenlandse merken assembleren. Het maakt dat het Nederlandse wagenpark erg kleurrijk is, en is opgebouwd uit auto’s van talloze markten. Van de exclusieve, snelle en kostbare auto’s zijn de Duitse zonder meer in de meerderheid.

Alpina E63 B6S

Wie geen toeters en bellen wil, gaat naar Alpina. Helemaal onschuldig ziet de B6S er niet uit, want met vier uitlaten trek je de aandacht. Nog steeds is de Alpina B6S iets minder ordinair dan de BMW M6. Of dat een relevante vergelijking is, is discutabel, maar het is wel een alternatief voor mensen die wèl een bijzondere 6-serie willen, maar géén M6. Naast de uitlaten is de voorbumper aangepast door Alpina, en natuurlijk is er nog keuze uit verscheidene modellen velgen. De “klassieke” Alpina velgen hadden wel mijn voorkeur gehad. Jammer is wel dat er een luchtopening in de motorkap is gezaagd, want dat doet afbraak aan de (relatieve) anonimiteit en is daarnaast overbodig.

Alpina E63 B6S - Foto: Jim Appelmelk
Alpina E63 B6S - Foto: Jim Appelmelk
Alpina E63 B6S - Foto: Jim Appelmelk

Audi Q7 4.2 MTM

MTM is Duitse tuner die al decennia actief is met het aanpassen van diverse modellen van verscheidene merken. In 1985 begon het met het tunen van een Audi Quattro, inmiddels hebben ze een grote naam opgebouwd en zien we soms zelfs Continental GT’s die bij MTM hebben gewinkeld. Wellicht liggen deze 21 inch “MTM Bimoto” velgen er wel onder. Hier betaal je €3.360 voor. De set remmen die op de vierde foto te zien is, is óók al niet gratis. Deze kost optie €2.041, maar wie 358x28mm nog te weinig vindt – het is immers een zware auto – kan kiezen voor de 380x38mm schijven. Bovendien heeft die 6 zuigers in plaats van vier. Kosten: €4.498. De Q7 4.2 heeft standaard 350 pk, maar óók daar kan MTM verandering in brengen. Tegen onvermelde kosten wordt een compressor gemonteerd. Hiermee stijgt het vermogen van de V8 tot 500 pk. Voor vierduizend euro tunen ze de Q7 V12 TDI tot 560 pk.

Audi Q7 4.2 MTM - Foto: Jim Appelmelk
Audi Q7 4.2 MTM - Foto: Jim Appelmelk
Audi Q7 4.2 MTM - Foto: Jim Appelmelk
Audi Q7 4.2 MTM - Foto: Jim Appelmelk
Audi Q7 4.2 MTM - Foto: Jim Appelmelk

BMW 3.0 CSL

Niemand zal ontkennen dat de BMW 3.0 CSL een icoon is. Een enkeling zal wellicht zijn schouders er voor ophalen. Deze woest uitgedoste BMW E9 bouwde zijn reputatie op in de European Touring Car Championship klasse. De 3.0 CSL zelf was er in vele vormen, waarvan de afgebeelde versie erg braaf is. De voorbumper en striping maken de auto identificeerbaar als 3.0 CSL, maar er waren nog talloze andere details die je op andere exemplaren zal zien. Alpina leverde velgen zoals we die nu nog steeds zien, en op de motorkap zaten vinnen voor de aerodynamica. De verklaring voor het feit dat juist deze 3.0 CSL er lief uitziet, is af te leiden uit het feit dat dit een Brits exemplaar is. Er werden er 500 naar Groot-Brittannië geïmporteerd, maar die waren softer uitgerust om windgeruis te onderdrukken. Zo zaten de bumpers van de bravere E9’s op de auto, en zaten er zelfs elektrisch bedienbare ruiten in. Een echte lichtgewicht was het daarmee niet meer helemaal, maar de 3.003 cc zescilinder zit er wel in.

BMW 3.0 CSL - Foto: Jim Appelmelk
BMW 3.0 CSL - Foto: Jim Appelmelk
BMW 3.0 CSL - Foto: Jim Appelmelk
BMW 3.0 CSL - Foto: Jim Appelmelk
BMW 3.0 CSL - Foto: Jim Appelmelk

BMW M3 E92 Track Edition

Alweer twee jaar geleden lanceerde BMW enkele gelimiteerde oplagen op basis van de BMW M3 E92, zoals de Tiger Edtion, de Frozen Black, en de Frozen Grey M3’s. Hiervan merken we weinig in Europa aangezien deze voor de Verenigde Staten bedoeld zijn. Waar men in Europa óók al niet veel van merkt, is de Track Edition. Behalve in Nederland. Speciaal voor onze markt is er een oplage van slechts tien exemplaren gebouwd, allemaal in de tint Frozen Grey. Dat is niet het enige optische kenmerk, de grille is nu zwart, net als de ventilatieroosters. De splitters en zijspiegels zijn van koolstofvezel voorzien, zogenaamd voor betere aerodynamica, maar ik betwijfel of het een verschil maakt. Wat wel uit zal maken is de verlaging van 10 millimeter. De velgen maken óók het onderscheid, dit zijn nu 19 inch wielen waar rode remblokken in schuilen. Het interieur is voorzien van leder in “Novillo Schwarz” met rode piping. Verder is de begrenzer verwijderd, zodat de topsnelheid boven de 280 km/u komt te liggen.

BMW M3 E92 Track Edition - Foto: Jim Appelmelk
BMW M3 E92 Track Edition - Foto: Jim Appelmelk
BMW M3 E92 Track Edition - Foto: Jim Appelmelk
BMW M3 E92 Track Edition - Foto: Jim Appelmelk

Ford Focus RS

Al 108 jaar geleden werd Ford opgericht in Amerika. Daar bleef het echter niet bij, want in de loop van de twintigste eeuw werden Fords óók in Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland gebouwd. In het laatste land worden nu vrijwel alle Fords, die op de Nederlandse weg te zien zijn, gebouwd. De brave Focus zien we regelmatig rijden aangezien er tot nu toe meer dan vier miljoen van zijn gebouwd. Met een Focus RS ben je echter nog wel een beetje bijzonder, en in Electric Green val je óók nog extra op. De eigenaar van dit exemplaar heeft tevens een extra eigen input gedaan door velgen bij een externe producent te halen. De Focus RS wordt aangedreven door een 2,5 liter vijfcilinder motor die standaard 305 pk levert, maar de fabriek zelf heeft samen met Mountune Performance de optie geleverd om de auto met 350 pk in het vooronder aan te bieden, een toename van maar liefst 15% dus.

Ford Focus RS - Foto: Jim Appelmelk
Ford Focus RS - Foto: Jim Appelmelk
Ford Focus RS - Foto: Jim Appelmelk
Ford Focus RS - Foto: Jim Appelmelk
Ford Focus RS - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz E63 AMG W212

Óók de E63 AMG moest er laatst aan geloven: weg atmosferische V8, welkom V8 biturbo. Veel verschil is er van buiten niet te zien, maar labels maken nog duidelijk of het om een 6.2 liter V8, dan wel om een 5,5 liter biturbo V8 gaat. Wel is dit lood om oud ijzer, want veel kopers zullen weinig interesse hebben in het feit dat er een paar pk bij is gekomen en het verbruik en de uitstoot af zijn genomen. Wie zijn best doet legt 10 kilometer af met één liter brandstof. De E63 AMG met 6,2 liter V8 is niet erg lang in productie geweest, want tegen het einde van 2009 werden de eerste exemplaren aan consumenten gesleten. De productie is beperkt gebleven, ondanks het feit dat er niet veel concurrentie was. De BMW M5 was immers al uit productie en de RS6 Sedan wordt nauwelijks verkocht.

Mercedes-Benz E63 AMG W212 - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz E63 AMG W212 - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz E63 AMG W212 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 944 Turbo

Over Porsches zijn veel discussies. De ene persoon is 911-moe aan het worden, de ander vindt het juist een schitterend concept, en sommigen vinden uit principe zelfs dat niet-911 Porsches maar inferieur zijn. De Porsche 944 is zo slecht nog niet. Dit model volgde in 1982 de 924 op, waarvan de productie werd gestaakt omdat Audi stopte met het bouwen van de motoren. De 2,0 liter viercilinder motor maakte plaats voor een 2,5 liter motor die de auto erg snel maakte, want 163 pk is veel vermogen voor een massa van maar 1.220 kilo. De 944 Turbo, zoals afgebeeld, was met bijna 1.400 kilo helaas zwaarder dan dat, maar 250 pk was een slok op een borrel méér. Hij doorbrak de 250 km/u grens. Daarnaast heeft de auto een goede wegligging. Het is een leuke auto voor mensen die graag een Porsche willen rijden maar een 911 te duur vinden.

Porsche 944 Turbo - Foto: Jim Appelmelk
Porsche 944 Turbo - Foto: Jim Appelmelk

Wiesmann Roadster

De Wiesmann is een auto voor de liefhebber. Grof gezegd is het een moderne, Duitse interpretatie van wat in Engeland de Morgan is. De Wiesmann is overigens óók met oog voor nostalgie ontworpen, want het ontwerp van de neus is geïnspireerd op de Jaguar C-Type. Verscheidene zescilinders van BMW hebben de auto door de jaren heen aangedreven. Afgebeeld zijn twee MF30’s; een vroeg exemplaar (zilver, 2000) en een later exemplaar (zwart, 2005), die verschillend gemotoriseerd zijn. Het zilveren exemplaar heeft een 3.201cc motor met 321 pk voorin, dit is de motor uit de M3 E36 en vroege Z3M’s. Het zwarte exemplaar is uitgerust met de motor uit de M3 E46 en late Z3M’s, die goed was voor 343 pk. De laatste wordt nog gebouwd naast de krachtigere modellen met V8 (MF4) en V8 biturbo motor (MF5).

Wiesmann Roadster - Foto: Jim Appelmelk
Wiesmann Roadster - Foto: Jim Appelmelk
Wiesmann Roadster - Foto: Jim Appelmelk
Wiesmann Roadster - Foto: Jim Appelmelk
Wiesmann Roadster - Foto: Jim Appelmelk



49 reacties

Fantastisch rijtje auto’s. Vooral de 3.0 CSL schitterend tijdloos model. Zo eentje graag naast de M5
Die alpina B6 S is dik! Liever die dan een M6
Wauw! 2x Wiesman, super super strak weer :)
wat is de prijs van die E63 AMG W212 op de foto..???
BMW M3 E92 Track Edition, slechts 10 stuks, speciaal voor de Nederlandse markt geproduceerd … !?

Nou nou nou, je bedoelt: BMW Nederland heeft zelf wat bij elkaar zitten sprokkelen op de optielijst, zoals de Frozen Gray kleur, competition pakket, zwarte 19″ velgen en noemt het vervolgens “track edition”. Denk nu maar niet dat BMW AG ons landje zo belangrijk vindt om er een speciale editie voor te maken …. Dit is niets meer dan een bedenksel uit Rijswijk!
Verder natuurlijk een zeer mooie verzameling autospeelgoed uit het land waar ze nu eenmaal de beste auto’s maken.

Met de BMW 3.0 CSL als absoluut hoogtepunt, en met op de 2e plaats zonder meer de niet limited versie van de M3 ‘Track Edition’, hoewel ik de sedan versie duidelijk mooier vind (die dan weer niet Track Edition mag heten …).

:-)
Met alle respect, ik heb Duitse auto’s nooit mooi gevonden. Alleen de Porsche 911 (964 & 997) en de Wiesmann kunnen er mee door. De rest is zoals Clarkson zou zeggen “form follows function”. De Bangle BMW’s zijn een drama, zo lelijk, met name de 1- en 3- series.

Het ergste is dat bijvoorbeeld een Ford Fiesta en een Opel Astra bijna idem dito interieurs hebben omdat het allemaal bij dezelfde ongeinspireerde boer wordt ge-sourced.

Om er nu trots op te zijn op al die Duitse degelijkheid? Je leeft maar 1 keer, dan kan je net zo goed sterven in een vuurbal omdat de remmen op de Citroen DS niet werkten.
uit dit rijtje vind ik de dubbele wiesmann wel de mooiste spot :mrgreen: en die velgen van de Ford Focus RS vind ik nogal zonde..
@dennisr: idd, de multispaaks waar de meeste mee rijden (orginele neem ik aan?) zijn imo nog steeds de mooiste
@Zjonnie: Jaa dat zijn inderdaad de originele, en tot dusver ook de mooiste :) zullen ongetwijfeld ergens velgjes rondgaan die er prachtig bij staan.. maar nog niet gezien :)
@dennisr: idd laat die gast maar op die lelijke velgen rijden met zijn fofo. Dan geeft hij de originele maar aan mij schroef ik die er wel onder.
Het grootste wauw-effect had ik toch bij de 6-serie! Echt een mooie wagen!
Wanneer komt het item “Gespot: Made in Korea” ?

Of is dat niet interessant genoeg … :-)
@rechercheur: SsangYong Rodius, de door de consument gemaakte gelimiteerde oplage!
@rechercheur: Of een foto van jou Fabia :)
@norge:

Jou ?

Jouw duidt altijd bezit aan, bijvoorbeeld:
– Ik heb het jouw moeder gevraagd. (de moeder van jou)
– Jouw cake is het lekkerst. (de cake van jou)
– Naar jouw theorieën luister ik altijd graag. (de theorieën van jou)

Dus als ik een Fabia zou bezitten, dan zou het in dat geval moeten zijn “jouw Fabia”.

:-)

http://static.autoblog.nl/images/wp2008/Skoda%20Fabia%20Super2000-2.jpg
@rechercheur: Is een gefrustreerde Nederlands leraar die elke dag gepest wordt door de kinderen in de klas. De pappa en mamma,s van de kids rijden hem in het weekend ook nog eens voorbij in hun Hyundai terwijl hij in zijn Skoda op rechter rijstrook vrachtwagens in de weg zit.
@norge:

Hoef je geen leraar voor te zijn om dit te snappen, dit is gewoon basisschool-niveau Nederlandse taal, zou zelfs voor de gemiddelde loodgieter geen enkel probleem mogen zijn …

http://www.loesje.nl/files/posters/big-schrijf-0706_12.jpg
@rechercheur: vreemde humor..
@amateur:

Als je zou weten dat Norge zelf loodgieter is, dan zou je het misschien wel begrijpen. Maar voor een amateur is dat natuurlijk lastig om zelf te verzinnen, daarom ben ik een professional ….
@norge: de pot verwijt de ketel dat hij roet en roet zwart ziet. Jij hebt niet voor niets een ban op auto-week wegens telkens met simplistische en ongefundamenteerde argumenten aan te komen met name over Audi/Aldi bijv. Vreselijk kortzichtig en dat zeg ik als MB goeroe. Dit beheerst inmiddels je leven en als ik je een advies mag geven zou ik aan de prozac gaan en een lidmaatschap campinglife aanvragen en ontspannen. Goed bedoeld overigens.
“exclusieve” en “in de meerderheid” in 1 zin, ligt dat nou aan mij of is dat gewoon raar?
@aartjan111: Er zijn meerdere exclusieve auto’s, en van alle exclusieve auto’s zijn de meeste duits. Is volgens mij gewoon goed toch
Die velgen op die RS zijn spuuglelijk. De versie af fabriek is veel mooier :D
Even over de achterklep van die Q7, vorige week zag ik een donkere rijden met eenzelfde achterklep. Deze lijkt “amerikaans” omdat de kentekenplaat niet past.
Dit in tegenstelling tot de normale Q7 achterklep waar die wel past.
Wie weet hoe dit zit? Zijn dit import Q7’s uit de VS?
@Bas_K: helemaal correct
Aah lekker, vooroordelen autos!
Alpina en Q7 voor dealers, CSL voor man van middelbare leeftijd met een jongens droom, BMW M3 is voor internet ondernemers, de Focus voor mensen met een pet, de E klasse voor taxi chauffeurs, de 944 voor mensen die geen echte Porsche kunnen betalen en de Wiesmann is voor balleau’s met een polo.
Zo, hart gelucht.. afgunst? een beetje.
@robskilov: Alpina voor mensen die niet als dealers in een M(..) willen overkomen, CSL voor mannen die eindelijk het salaris hebben om de onderhoudskosten te dekken en de Focus voor track-liefhebbers zonder de beurs voor een Atom. De andere auto’s kunnen me niet genoeg schelen om te verdedigen :P
Doe mij die Mercedes E63 maar. Die is het aller dikst.
Wiesmann +100
Die M3 is toch zo vreselijk mooi!
@maarteniey: Er is ook zo’n Frozen Grey versie van de 335 coupé. Echter wordt die vanuit BMW gewrapt. Weet niet of die ook beperkt wordt gefabriceerd?

Helaas vonden ook anderen mensen die auto geweldig mooi want die van ons is helaas al reeds ontvreemd door een stel professionele autohackers…
Dat kruispunt waar beide Wiesmann’s staan, is een veelvoorkomend spotplek. Waar is dat eigenlijk?
@72bug: downtown Laren volgens mij
4000 euri om je V12TDI van 5000 naar 560pk te tunen? Zal toch wel een tikfoutje zijn, want dat kan goedkoper en beter!!!
@TDI-goeroe: Dit heet “downsizen”…………(van 5000 naar 560 pk)
Wat een foei lelijke velgen liggen er onder die RS, hij had beter de stockkies kunnen laten zitten. of anders misschien een paar witte “rally” OZ’s:

http://www.pidocchio.net/turboland/WRCSardinia2005/shakedown/083%20OZ%20wheels.jpg
http://www.hellenicsoftwareengineers.com/moschos/components/com_virtuemart/shop_image/product/OZ_Rally_Asfalto_4ca9b5b601af1.jpg

@Appel: die plek waar de BMW M3 E92 Track Edition staat daar stond toch ook die Sagaris die je ooit spotte?
@tvrspeedsix: Zoo die Superturismo WRC’s zijn porno!! Mag natuurlijk alleen onder een blauwe of witte RS ;)
De rode Porsche 944 Turbo is een van mijn favoriete Porsche en die ik al een hele lange tijd bewonder!
kij.. Lekkere BMW’s en dan als klap op de vuurpijl een Wiessman combo..

@Appeltje: Ik dacht dat de spot was: made in Germany.. Wat doet die Ford Focus er dan tussen? De fabriek staat misschien in DE maar ik vindt hem toch niet passen tussen alle echte duitsers..
Kak zeg wat is die 3.0 csl wijs! Alleen die velgen, hoewel origineel, erg mies.
@ Appeltje
Kleine opmerking over de 924. Deze is gewoon naast de 944 blijven bestaan tot in 1988. Op het einde had deze zelfs de 2,5 liter motor van de 944…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).