Klassieke Ferrari’s & Maserati gevonden in schuur

Auteur: , 61 Reacties

Schuurvondst! We hebben er weer eentje.

Kijk, dit zijn de barnfinds die er toe doen. Meer dan 30 jaar stonden ze in een Schuurtje op Texaans grondgebied weg te kwijnen. Een Maserati Bora coupe, een Ferrari Dino 246 GTS en een Ferrari 365 GTB/4 Daytona. Allen nog maar net ingereden en volledig bedekt met drie decennia aan stoftroep. Ooit maakten ze deel uit van de crème de la crème wat betreft Italiaanse sportauto’s die -zeker in Amerika- een zeldzaamheid waren, nu zijn het drie vervallen roestprojecten voor de handige hobbyist met tijd te veel.

Het verhaal achter deze schuurvondst in de buurt van Dallas blijft enigszins vaag. De eigenaar had dit trio in bijna-nieuwstaat weggestopt in de schuur, maar van hem ontbreekt nu ieder spoor. En diezelfde eigenaar zou een goede vriend zijn geweest van Luigi Chinetti, een Italiaanse racecoureur (wiki) die later op de payroll van Enzo Ferrari kwam te staan en Ferrari-importeur werd voor Amerika. Wellicht verklaart dat het en en ander.

Ferrari Dino en Ferrari 365

Dit stukje autogeschiedenis werd in maart ontdekt en is nu in handen van veilinghuis MECUM. Dus mocht je interesse hebben en nog wat ruimte overhebben voor een project of drie: bieden kan HIER, of neem gewoon een kijkje in de gallery vol stoffige foto’s. (via Jalopnik)



61 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
dit is echt heel bijzonder.. wou dat dit soort dingen in Nederland voorkwamen
@cassiewollie: Veel verder dan een vergeten Dino komen we hier niet…
@cassiewollie:

laat me raden .. je hebt nog nooit gezocht ..
baap via Android app
@lincoln: laat me raden.. je hebt weer een cynisch pesthumeur?
@baap: Haha nice
@lincoln: je slaat de spijker op z’n domme kop!
Mooie vondst. Ik hoop voor de vinder dat het principe “finders keepers” geldt.
Je zou dat maar vinden, lijkt me wel vet
Waarom heeft ie er niet in gereden? Hij had er tenminste een zeil over kunnen leggen.
Ben ooit in Canada geweest en het gastgezin had ook 2 amerikaanse auto’s van de jaren ’60 in hun schuur staan. Ze reden er niet mee maar deden ze ook niet weg!
super mooi. vind vooral die daytona geweldig.. ook tof van van ferrari dat ze dat motief van de stoelen nu weer gebruiken.. lekker retro
Volgens mij zijn het voertuigen die hij zonder geld heeft meegenomen en dacht van. Later is dit geld waard
Ik vind de “schuur” (buiten de 1′ foto) wel modern. Of is dit de opslagplaats van het vielingshuis?
@ricardo hahaha, volgens mij herkennen de meeste mensen die dino niet eens als een Ferrari dus zullen er ook niet veel van opkijken nee hahaa
@cassiewollie: Dino’s zijn nooit Ferrari’s geweest! T was een Dino, want Enzo vond ze niet Ferrari-waardig.
@Pino143: Niet waar, de Dino naam was er voor alles wat Ferrari produceerde met minder dan 12 cilinders. Tot ’76 droeg de 308 GT4 de Dino naam, daarna zijn ze er vanaf gestapt en zijn alles onder de Ferrari naam gaan maken.

Geef mij trouwens die 365 GTB/4 maar. Dat vind ik echt een van de mooiste Ferrari’s allertijden.
@Wessee: Dino naam was gereserveerd voor de zescilinders. Bij mijn weten zijn er geen Dino’s met meer dan zes cilinders.
@SanS: pak aan, twee Dino’s met een V8.
@Pino143: Ik denk dat hij ze best Ferrari waardig vond aangezien hij hem heeft genoemd naar zijn overleden zoon..
@Pino143:
Onzin, de Dino naam was idd bestemd voor Ferrari’s met mindere motoren, zes cilinders dus en vernoemd naar Enzo’s enig (legale?) zoon.
Daarnaast is de idee achter deze 246 (eerst de 206, een 2 liter ipv 2.4) om de concurrentie met Porsche aan te gaan in de VS.
De eerste auto die met de 206 motor is uitgerus is echter een FIAT Dino Spyder ontworpen door Pininfarina en daarna volgt de door Bertone ontworpen FIAT Dino Coupe.
Inmiddels blijkt de 2 liter qua prestaties tegen te vallen en wordt opgevolgd door een 2.4 liter unit.
Deze motor blijkt niet alleen veel pbeter prestatie te leveren ook de betrouwbaarheid wordt met 100% verbeterd.
Echt legendarisch is deze motor geworden toen Lancia’s rally team baas Cesare Fiorio hem ging gebruiken in de Lancia Stratos.
’t is maar dat je ’t weet.
@Pino143: Als je dit even leest kom je erachter dat je er ver naast zit met je reactie :) -> http://nl.wikipedia.org/wiki/Ferrari_Dino
Vreemd dat de banden nog goed zijn.
Meestal zijn de banden van zo’n wagens toch leeg.
En te verduurt om terug op te pompen.
als ik ze zou vinden ..
dan zou ik ze aan 3 Engelse presentatoren schenken ..
die deze auto,s dan gaan “testen” ..

nieuwe accu erin en meteen volgas ..
dan mogen ze vertellen hoe kloterig die dingen zijn ..
de motor helemaal aan gort trappen ..
het hele interieur slopen ..
en dan nog een keer vertellen hoe klote die dingen zijn ..

da,s lache joh ..
dat noemen ze “typisch Britse humor” ..
@lincoln: jij hebt de aflevering gemist waarin Hammond een Daytono vanuit Portofino naar St.Trop reed?
@august: Daytona, damnit.
@august: Ik zou eerder denken dat ie – net als ik – met kromme tenen heeft gekeken hoe die dingen onder hun handen tot schroot werden gereden.
@lincoln:
And on tonight’s show, we take three barnfinds and put them through our own Top Gear test.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hoezo roestbakken? Volgens mij staan ze er erg goed bij.
Ik wil ze!!
Pino143 hahaha owja klopt. maar best wel sneu om je zoon een auto te laten maken en hem dan niet ferrari genoeg te vinden hahaha
@cassiewollie: Verhaal is dan ook anders dan Pino143 stelt :) -> http://nl.wikipedia.org/wiki/Ferrari_Dino
Ze zien er voor 30 jaar heel goed uit! Maar wat een mooie vondst, dit zijn toch wel topstukken ;-)
wat zal dat waard zijn bij elkaar opgeteld?
Inmiddels zijn ze als setje al 2x verkocht door en aan ‘echte liefhebbers’ volgens de tekst op de veilingsite. Yeah right, 2x geld verdiend waardoor de wagens nu nog een stuk duurder worden.

Mooi hoor, voor mij de Bora of de Dino.
zonde, maar volgens mij staan ze er nog aardig goed bij na 30 jaar in een schuurtje..
@dennisr: Inderdaad!! Dat ziet er allemaal nog aardig puik uit hoor!! Weinig tot geen roest gok ik zo. En zoals je ziet bij de Ferrari Daytona is de stoflaag ook zo af te wassen.
Een vermogen neerleggen om er vervolgens achter te komen dat 30 jaar stilstaan nog 2x dat vermogen gaat kosten.
Voor veul, veul minder koop je een perfecte FIAT Dino Coupe of een FIAT Dino Spyder, allebei voorzien van die ‘magische’ Ferrari Dino zes cilinder, die ook de Stratos bewoont
@desjonnies: Ja een Fiat koop je voor veul, veul minder. Maar dat is nog geen Ferrari en geen Maserati…

Er zal hier best wat werk aanzitten, maar de auto’s waarschijnlijk helemaal compleet en helemaal origineel met een mooie km stand. Dan is het zeker het opknappen waard.
@knalfa:
Weet je, je hebt gelijk, maar ik ben zo dwars en koppig dat als er van die ‘liefhebbers’ komen, die een prijs opdrijvende werking hebben – en dat is het geval bij Dino’s en Daytona’s- ik weg zou zijn.
Dan maakt ‘verstand’ plaats voor emotie en beloof ik je dat ik zeker en vast heel, heel blij zal zijn met een Dino Spyder 2.4 liter.
Eigenlijk nog blijer omdat ik een Fiat Dino Spyder discreter vind.
Liever eigenlijk geen rode ook, maar een blauwe of een zilveren, om iedere link met een wanna be Ferrari te vermijden.
Sm0keGun via Android app
beter in staat zal je deze nooit meer vinden …
Wat een prachtig interieur trouwens van die Ferrari!
Die daytona is de mooiste ferrari ever en de spider nog mooier (ja deze overtfreft de overtreffende trap).
Ook dit is wetenschappelijk aangetoond.
Die Maserati is vet zeg.
Er was een tijdje dat mensen dachten dat een auto in de toekomst er zo uit zou zien. Echt zon typisch design.
Ik bied 1000 euro.
Voordat jullie roepen, wauw topvondst, lees ook even de link van de Ferrari dealer in het Jalopnik verhaal. Zijn ervaring is dat Ferrari’s die zo lang stil hebben gestaan enorme bedragen nodig hebben om ze weer werkend te krijgen. Vaak is het dan goedkoper een rijdend exemplaar te kopen.
@midasracer: kijk even hoe dit erbij staat!
Daytona zeg, goddamn, überauto! Mooiste ferrari ever en de spider is nog mooier (ja deze overtfreft de overtreffende trap). Dit is wetenschappelijk aangetoond!

@chrispothast: sorry 2xgepost, k ipad-app
Wat is die @lincoln toch ook een nare vent. Een echte nietsnut.

OT: Doe mij die Bora maar!
“Meer dan 30 jaar stonden ze in een Schuurtje op Texaans grondgebied weg te kwijnen”

Maar de Daytona was nog geregistreerd tot en met 1989, en dat is slechts 22 jaar.

Heel dit verhaal lijkt me behoorlijk fake om de drooggeilertjes een orgasmus spontanus te bezorgen.
Wie heeft er mijn zijn tengels aan de rechter klaplamp van mijn Daytona gezeten?

Stiekem vind ik dat je ze lekker moet laten staan en over 30 jaar die schuur nog eens open maken. Heeft wel iets al dat stof. Patina heet dat geloof ik.
Kan ook uren kijken naar dat autokerkhof in Frankrijk (geloof ik) waar de bomen door Bugattis groeien.

Anyways, meer schuurvondsten aub
@FIAT127: Ik zie deze karretjes liever rondtuffen…..
@FIAT127: tot voor 10 jaar noemde men “patina” doodgewoon…roest.
De 365/4 GTB Daytona begin ik toch stiekem een beetje te waarderen. Maar die kikker (=Dino) zal ik altijd blijven verguizen..
Doe mij die Bora maar!

En wat ligt er weinig stof op na 30 jaar, dat hadden mijn auto’s in 1 jaar tijd verzameld in mijn garage.
Wordt hier niet even naar de eigenaar gezocht ofzo? Stel dat ik een schuurtje in de achterhoek in de bossen op eigen grond heb, en iemand vind mijn schuurtje met m’n oude ferrari, nemen ze die dan ook mee? Of wordt dit gewoon lekker door de staat ingepikt? :p
Doe die Dino maar ,en dat verhaaltje dat zijn zoon de motor ontworpen heeft blijkt ook achterhaald te zijn .
dit vind ik gewoon erg! ik droom al heel mijn leven van een Ferrari en weet dat ik dat waarschijnlijk nooit zal hebben. en zij hebben dat en kijken er gewoon niet naar om…
Ah, via jou dealer kan je altijd wel iets bekomen wat je in je jeugdjaren graag zag, als je bij jou dealer al één en ander hebt gekocht, zoveel is zeker.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).