Exclusieve concept-Ferrari van €1 miljoen kopen?

Auteur: , 79 Reacties

Voor wie denkt dat Ferrari nog nooit een vierdeursje heeft gemaakt: denk nogmaals! Deze conceptbeauty stamt uit 1980 en is daarmee de eerste Ferrari met meer dan twee portieren. Jep, dit is de Ferrari Pinin, en hij is te koop.

Ferrari had Sergio Pininfarina opdracht gegeven om de auto te bouwen, en toen deze lel van een Italiaan af was en werd onthuld op de motorshow van Turijn in 1980 werd wel duidelijk dat de coachbuilder geen half werk had geleverd. Een lange neus, vier portieren en een 5.0 twaalfcilinder onder de langerekte motorkap. We horen u denken: “een twaalfpitter past toch nooit onder zo’n lage neus?” Wel als het een blok met een hoek van 180° betreft, zoals in dit geval. Dat blok wist 360 pk en 450 Nm te produceren, wat 31 jaar geleden nog wel eens voor vallende kaken zorgde.

Ferrari Pinin, wat Italiaans is voor Ferrari Porno

De 4,8 meter lange concept was uitgerust met donkere zijruiten waardoor de A- en B-stijl minder opvielen en het binnenste was bekleed met leer. Over het interieur gesproken, dat zag er zeker voor die tijd erg modern uit. De Pinin kon dan ook op veel enthousiaste reacties rekenen en Enzo Ferrari heeft nog gesprekken gevoerd met Pininfarina om de auto in productie te nemen, maar na een wereldtour langs alle belangrijke autoshow is dat er nooit van gekomen.

Na jaren van afwezigheid duikt de bella plots op bij een autobedrijf gevestigd in Modena. Ze bieden deze vierzits aan voor een netto prijsje van 1.000.000 euro. Astronomisch veel voor een Ferrari uit de eighties, maar tegelijkertijd is ‘ie zeldzamer dan een Aston Martin Lagonda of een DeTomasso Deauville. Bieden & meer info op mobile.de.

Bewegend beeld van de Pinin is te vinden op Autojunk.

Met dank aan @Dennismik voor de tip!



79 reacties

Wow. Hier had ik absoluut geen weet van.
Had net zo goed een lancia of een alfa kunnen zijn
@W115: Idd, reden te meer om er al geen miljoen aan te hangen!
@W115: Of een Opel Senator..
@mariodv: Daar moest idd ik bij het zien van de neus ook gelijk aan denken. Begrijpelijk en verstandig dat deze nooit in productie is genomen.
Leuk, maar ik zie er totaal geen ferarri kenmerken in terug. Ik vind het geen miljoen waard, maar er is vast wel iemand die dat wel vind en hem koopt, die wens ik er veel plezier mee.
@joosthoeve: als ze hem wel in productie hadden genomen, dan kun je er gif op innemen dat een eventuele tig-ste generatie die nu op de markt zou zijn nog steeds designkenmerken van dit ding had gehad. En dan zou iedereen geroepen hebben: typisch Ferrari!
Veel langlopende modelseries houden designkenmerken over van een drastische vernieuwing van het ontwerp. Kijk naar de Golf, Jag XJ (behalve de laatste dan), BMW 1600, Porsche 911.
Het feit dat deze niet op een Ferrari lijkt is dus bepaald geen diskwalificatie. Het gaat om welk belang het studiemodel had in de geschiedenis van Ferrari. Dat het een complete stijlbreuk was die bovendien bijna in produktie is gegaan, maakt het een behoorlijk interessant ding. Of het daarmee een miljoen waard is…. de tijd zal ’t leren.
@potver7: Ik diskwalificeer hem ook niet hoor! Het is inderdaad zo, als ik nu naar de geschiedenis (qua modellen) kijk van Ferrari past deze er niet tussen, echt kan een model als dit het gamma flink door de war schudden. Wellicht hadden we dan nu wel geen 599/612 gehad, maar een heuse quattreporte killer of iets dergelijks.

Daarbij is de lijn wel interessant van de auto, en motor is waarschijnlijk ook fantastisch. Daarbij zijn er ook elementen waar van ik denk dat had beter gekund, bijvoorbeeld die grill en b.v. dat stukje na het raam van de achterdeur. Maar toch voor zo’n vergeten model zonder bekendheid zou ik geen miljoen neerleggen.

Kan je zoiets op naam zetten eigenlijk? Geen typegoedkeuring en dergelijk ga ik even van uit, dus ik neem aan van niet?
@joosthoeve: je zal bij de RDW langs moeten om hem te laten keuren, maar ik betwijfel of het ding zo op kenteken kan. De eisen voor kleinserie en unieke wagens zijn minder streng als die voor massa-serie wagens, maar hij heeft geen rechter buitenspiegel, waarschijnlijk geen derde remlicht en gordels achterin en die zijn volgens mij sowieso verplicht. Bovendien ziet het ernaar uit dat de ramen niet open kunnen, geen idee of dat een probleem is maar ik denk het wel.
of een opel omega concept ..

lijkt wel de voorloper van de f412
@JaxDryke: ugh.. bedoelde ook senator, geen omega
zou net zo goed een Rus kunnen zijn die een auto probeerde te maken. daar zie je wel vaker van dit soort auto’s
Waarom gaat/blijft zo’n ding niet gewoon in het museum van Pininfarina ofzo?
@Modus: waarschijnlijk omdat Ferrari hem ooit verkocht heeft en Pininfarina nu het budget niet heeft om het ding terug te kopen.
@potver7: herstel…. ik zit nu die advertentie eens te lezen, daar staat: “Ex Museo Pininfarina e Collezione Ferrari Swaters”. Hij komt dus UIT het Pininfarina museum, hoewel het niet duidelijk is of dat museum nu verkoopt of dat ze hem al verkocht hebben en dat de auto nu wordt doorverkocht.
@Modus: Goeie vraag. Dat die daar niet blijft blijkt uit de advertentie. Daar komt die namelijk wel uit: “Ex Museo Pininfarina” Hij heeft de tand des tijds echter niet onder een dekentje doorstaan. Volledig gerestaureerd: “tutta restaurata” Zou er mee gereden zijn jarenlang dan?

OT: Wat een lelijk hok. Gelukkig is die niet in productie gegaan. Slimme zet van Ferrari.
@Freewarefreak: volgens de advertentie heeft hij 100km gereden…
@potver7: Na de restauratie zeker.. ;)
@Freewarefreak: hij staat niet op kenteken he, en ik betwijfel of deze auto road-legal is. Dus die 100km zou best wel eens kunnen kloppen.
@potver7: Weet je.. ;) ..het boeit mij eigenlijk helemaal niet. ;)

Aan de miljonair die er een miljoen op stuk gaat slaan: have fun!
De voorkant doet me een beetje denken aan een Opel Senator.
@Northwestern: drom zei ik ook opel.

de achterkant lijkt op een alfa 164″

http://www.otheos.com/blog/wp-content/uploads/2008/08/pinin_back.jpg
@JaxDryke: niet geheel toevallig is de Alfa 164 ook ontworpen door Pininfarina.
bizar mooi ontwerp, bijna alles klopt, schitterend…
@super: aleen om dat het een ferrari is zeker ? als het er een ford logo op stond was het een saai een smaakloos ontwerp..
@dennisr: ford zijn ook mooie autos ;)
en al zat er een daf logo op dan zou het nog een mooi ontwerp zijn.
OT:ik vraag me af hoe het er uit zou zien met buiten spiegels. omdat zonder spiegels lijkt die heerlijk strak getrokken.
@drentje: ford heeft* wou even te snel.
@dennisr:
nee, mooi omdat bijna alles klopt. ik vind de meeste ferraris overigens niet echt heel mooi, niet zo gebalanceerd. Een van de mooiste autos ooit vind ik de (oude) alfa giulia, dat is ook een erg gebalanceerd, subtiel ontwerp, maar wonderschoon.
-edit: check!-
Enne, ik zie nu waar de inspiratie voor de Alfa 164 vandaan is gekomen. Desalniettemin een gemiste kans voor Ferrari om deze beauty niet in productie te nemen!
Een V12 boxer? juist…
@roadronner: hoezo? Check eens ff welke motor er in een testarossa zit? Flat-12
@jzaero: hij bedoeld dat een V12 geen boxer kan zijn.. ;)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Luchtinlaatjes zijn ferrari testarossa stadlichten/knipperlichten geworden om dit ding straatlegaal te maken?:p wel een schitterende auto!
Leuke Subaru v12 ;-]

Maar ik zie hier dus een voorloper van de Ferrari GT400/412…
@deepep: De 400/412 was er eerder dan deze concept. Dus voorloper niet. Je ziet er inderdaad wel van schuin achter wat 400 lijnen in ja…
ach voor die tijd was het vast een geweldig ding.. en hij zal nu ook nog wel verkocht worden voor die prijs, al was het aleen voor Jay Leno’s garage.. maar om nou te zeggen dat het een mooie ferrari is..
Het ding had nooit ZO in produktie gekund, want het lijkt me sterk dat de ramen open kunnen. Dus het ontwerp zou behoorlijk aan kracht moeten inboeten, of het dan nog steeds zo’n prachtig ding zou zijn geweest is maar de vraag. Onder andere het extreem gladde zij-oppervlak maakt het zo’n mooi ontwerp.
Ha, een oude bekende, vroeg me destijds af waarom deze wagen nooit in productie werdt genomen. En ik vindt juist wel dat de wagen erg herkenbaar is als een Ferrari, denk aan de 412 bijvoorbeeld. Geloof dat de wagen door het Fiat concern werdt tegengehouden.
@norge: ter leering ende vermaeck:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dt-regels
@alcantara: begindt erch zielig te worden om steets op iemants zpellings vauten te letten..
@dennisr: ik let er niet eens bewust op maar deze post deed pijn aan mijn ogen met 3 d/t fouten erin en vervoegingen als ‘werdt’. Kom op man, dit is basisschoolstof.
@alcantara: dan nog is het niet nodig om dat steeds te zeggen toch ? en voor je ogen:
http://www.rijnzichtoogkliniek.nl/herhaalrecept
@alcantara: he zonde, werkt niet, nouja hier de link :mrgreen: http://www.rijnzichtoogkliniek.nl/herhaalrecept
@dennisr: wat die oogdruppels betreft: voorkomen is beter dan genezen. Dus als norge morgen netjes de d/t regels van buiten leert heb ik die druppels niet eens meer nodig.
@alcantara:

Inderdaad, het komt niet bijster intelligent over als je continue spellingsfouten maakt …
@alcantara: Dat hele dt gedoe zal me een worsdt wezen,zal dus never nooit op dadt linkie klikken ;D
pfff een gepimpte FIAT 130 met een dikke rumoerige motor is geen miljoen waard.
Hallo, vind niemand het logisch dat ie niet in productie is gegaan, hij is super lelijk!!!! Maar goed, voor 1 miljoen weet ik genoeg andere dingen hoor!!
ik hou wel van die gestrekte lijnen van de vroegere supersedans, een monteverdi (model schiet me niet direct te binnen) een de tomaso deauville, een bitter sc sedan…
de aston martin lagonda is mij dan weer net iets te theatraal,

deze past mooi in dit rijtje!
Gaaf man. Er is toch wel een verzamelaar die dit wil hebben (zelfs voor 1.000.000).
Werkelijk een prachtig ding zeg!
Ik vrees dat je goed gek moet zijn om 1 miljoen uit te geven aan deze auto; in 2008 werd dit voertuig tijdens de ‘leggenda e passione’ veiling van RM Auctions verkocht voor… 176000€. Men schatte indertijd zo’n 120.000€ – 180.000€ te kunnen vangen voor dit voertuig, dus hij deed het niet eens zo verkeerd in de veiling. Ik vrees dat de dealer ze ziet vliegen…
Deze Pinin heeft jarenlang eigendom geweest van Jacques Swaters (vorige invoerder van Ferrari in België en goede vriend van Enzo) Onder zijn garage had in een privé-museum met verschillende prototype’s. De invoerrechten zijn al enkele jaren in andere handen en het oorspronkelijke gebouw in Brussel is nu van Honda. Wat er met z’n grote collectie is gebeurt weet ik niet.
kijk nou eens, dus die sneakerds van pininfarina, zijn er met mijn Senator vandoor gegaan…
Was hem al kwijt
Beetje Kitt van binnen :p
mmm… is dit niet gewoon een 1980’er mazda 929? niet echt een brokje superdesign ofzo… (929 uit 80 is denk ik net zo zeldzaam…)
Deze auto is helemaal niet in opdracht van Enzo ontwikkeld. Pininfarina heeft de auto zelfstandig ontworpen om het 50-jarig jubileum van het ontwerphuis te vieren en de auto is daarom naar Batista ‘Pinin’ Farina genoemd.
Enzo was onder de indruk van het ontwerp, maar heeft het afgekeurd omdat het niet aan de gouden regel ‘niet meer dan twee deuren’ voldoet.
Research jongens…
Gedrocht! Net zoiets als de Aston Martin Lagonda destijds……
wat een superkrachtige lijnen heeft deze wagen zeg…. jammer dat deze nooit in productie is gegaan..
Ferrari museumpje moet hier maar in investeren….
ferrari met 4 deuren is toch een maserati quattroporte?
@KaCh1ng: ja, of (zoals eerder gemeld) een opel senator :P
Lekker ding!

Toen ik de foto zag dacht ik eerlijk gezegd dat een italiaan een CLS avant la lettre had gebouwd op basis van een W126.

En ik geef toe dat het eventjes smaakloos (te gedurft, te gestyled, te amerikaans gekruid) vond voor een luxe mercedes.
Maar toen las ik dat het om een ferrari ging vond ik het ineens prachtig.
Dat ding is echt fucking nice! Als ik miljonair was had ik m gekocht :/
unse miljoen voor dit wonder op wielen met 4 doors. ik heb ’t geld niet.
Dus echt niet de enige 4deurs ferrai ooit
Sorry dit is zelfs de touring (ook 4deuren daar niet van)
Dit is de sedan
http://www.google.nl/imgres?q=456 gt sedan
Kak link werkt niet. Maar geloof mij er is een 456gt sedan
bijzonder ding, als er 1 van is lijkt me 1.000.000 euro nou niet echt een idioot hoge prijs

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).