Quiz: En wat hebben we hier voor bouwsel? [updated]

Auteur: , 48 Reacties

Alle watermeloen-sized turbo's nog aan toe. Wat is daar gebeurd?

Hoeveel verschillende supercars er ook mogen zijn, het aantal tuners dat er mee aan de slag gaat om extra pk’s en een betere wegligging eraan toe te voegen is nog altijd in de meerderheid. Jullie worden dan ook niet voor niets overspoeld met bolides die regelmatig de 700 pk-grens passeren. Jep, tunen en veredelen is big business in de wereld der hyperbolides.

Het volgende slachtoffer van ongebreidelde tuning is de auto op bovenstaande foto. We verklappen alleen nog niet welke merk, model en tuningtoko verantwoordelijk voor de ombouw. Dat mogen jullie raden. Wie het als eerste goed heeft krijgt een eervolle vermelding en een virtueel schouderklopje van onze nieuwste redactie-aanwinsten. Succes!

UPDATE: En daar hebben we het goede antwoord al, geraden door @raoulkroes. Het is inderdaad een Audi R8 Spyder V10, maar dan uitgekleed en aangepakt door de Amerikanen van Heffner Performance. Twee Garrett GT35R-turbo’s zorgen ervoor dat de tiencilinder er nu 725 pk uitstapt. Het project is nog niet helemaal afgerond, dus binnenkort komt er meer info -en hopelijk een filmpje- vrij van deze bruut. Wel hebben we in de archieven nog een video staan van de R8 CoupĂ© met Heffner-gooodies, check ‘m HIER.



48 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Beete?
Audi R8?

Tis duidelijk een midmotor wagen met aftermarket twinturbo steup.

Achterlichten doet me aan R8 denken.
@bozewolf: je was mij voor :-( ik denk inderdaad ook de R8
@bozewolf: het is ook duidelijk te zien dat het om een R8 gaat kijk maar naar de bovekant van de motor zie je meteen.
Met een l tussen de t en e…
R8 aan de achterlichten te zien.. Underground racing?
een underground racing gallardo ??
@alfa33: daar zat ik ook aan te denken ugr doet dat wel meer. Gallardo
Heffner is weer lekker bezig.
Laten we hopen op een Aventador…
@Steffen: Dat lijkt me een beetje vroeg, vind je niet?
Net zeggen heffner r8 v10 bi turbo
ok laat maar lijkt verdacht veel op een heffner audi R8 http://otoloso.blogspot.com/2011/04/heffner-performance-audi-r8-v10-twin.html
Beetje dom om geen rekening te houden met de kofferklep en bumper die nog gemonteerd moesten worden…
@alcantara: Yeah, het is allemaal wel erg vol zo. Heel dicht op elkaar en al dat loodgieterswerk achterin zal ook voor aardig wat extra warmte zorgen.


En denk je eens in wat er gebeurt als iemand je een mild tikje van achteren geeft. Normaal is dat al kut, maar waar dat normaal een nieuwe achterbumper kost is in zo’n geval je dure turbo set-up aan gort.
@bozewolf: Die extra warmte proberen ze te verminderen door de turbo een jasje aan te doen. ;)
@alcantara: denk dat de bestaande achterbumper (stuk carbon of plastic) niet meer past
excuses voor de mislukte foto :o
100% een Audi R8
je kunt wel zien wie hier geen vriendin heeft :-)
700+ pk in een spyder. Zo word je niet gezien natuurlijk (alleen gehoord)

dit soort bakken dient van je buitenhuisje naar de boulevard gereden te worden en kan dus toe met een elektromotor en wat batterijen van de action.
http://www.motorworldhype.com/wp-content/uploads/2010/01/heffner_audi_r8_tt_3.jpg


Heeft iemand enig idee wat dat extra “blokje” is tussen het motorblok en loodgieterswerk? Hebben ze dingen moeten verplaatsen en is dat een soort extra overkappinkje ofzo?
@bozewolf:
Is dat niet zo’n ‘charge-air-cooler’ geval, i.p.v. een traditionele intercooler? Misschien lastig om voldoende lucht naar gewone intercoolers te krijgen met zo’n middenmotor. Weet niet zeker, maar heb ze wel eens vaker gezien volgens mij.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intercooler
noem mij maar ouderwets ..
maar ik kan me zo enorm storen aan a-symmetrie ..
Ik denk dat ie hard gaat gaan.
@ymcmb: Zal hij zeker wel doen, die lui van Heffner hebben daar nogal wat ervaring mee.
http://www.carztune.com/wp-content/uploads/2009/08/lamborghini-gallardo-lp560-twin-turbo-by-heffner.jpg
Dit is thermodynamische porno!
Wtf geen intercoolers?!
@towi1989:
Oh nevermind gevonden!
Volgens mij is het een opgevoerd Volkswagentje :D
Mijn eerste reactie op de foto: OMGWTFBBQ!
@bmwalpina: ROFLLOL!
@bmwalpina: O my god, what the fuck een barbecue.. wel een dure dan. Gooit u uw lapjes maar op dat pijpwerk.. ;)
Is het de bedoeling om hier zonder bumper/afdekking mee te gaan rijden? Want ik kan me niet voorstellen dat zoiets bestand is tegen een ritje over een nat wegdek.
@alcantara:

Met zo’n ding moet je sowieso niet op een nat wegdek rijden :) Nu ik nog een keer kijk blijkt het ook nog een Spyder te zijn. Ik zeg gewoon lekker met droog weer rijden.
@anakiet: lijkt me wel beter. Hoewel dit apparaat 4wd heeft.
Ik zag wel een keer een gast bij de texas mile met een lambo die ik meen 1500pk aan boord had. En die beweerde dt ie zo makkelijk reed dat hij hem ook aan zijn vrouw meegaf
Tuurlijk is dat een R8!
staat er zelfs bij xd
Wijsssss, ik zou zo rond gaan gillen. Die achterkant is nergens goed voor….
En hoppaaaa, weer een blok dat bij 10K km naar zijn grootje gaat.
@midasracer: Mwah, hun Gallardo’s hebben minder cilinderinhoud en die pompen er 1500 pk uit.
@Jochempie: Ja maar hoe lang gaan die dingen mee? Het blok is niet berekend om 100K km mee te gaan met zoveel vermogen. Ik heb nu zelf mijn turboblokje gestript, origineel 60pk, getuned 120 tot 160pk. Erg leuk, maar de krukas bleek na een paar duizend km teveel axiale speling te hebben en toen we hem eruit tilden, bleek de centrale lagerschaal als een puzzel gebroken te zijn. Er misten al stukken, dus nog een paar honderd km verder en het blok was helemaal in de soep gedraaid. Dus nu wordt het een 90pk blokje wat het hopelijk langer uithoudt.
@midasracer: ik neem aan dat ze er niet een paar Turbo’s opgooien en kijken waar het schip strand. Ze zullen het hele blok er wel op aangepast hebben (gesmede zuigers, andere krukas, kleppen etc.) Mocht jij dat ook hebben gedaan, neem ik m’n hele verhaal weer terug hoor, weet het niet zeker namelijk. Heb wel is een Supra project gevolgd in de US, de 2JZ krukas kan tot 1000pk standaart zonder aanpassing. Ook de JUN R33 Skyline GTR die Top Gear getest heeft (die gele) had 55.000 miles gelopen en volgens de eigenaar was er nooit wat mee, die Skyline produceerde 1000pk.
@E34M5Touring: Ik vraag me af wat je allemaal kunt doen. Mijn blok had een speciale krukas, zuigers en drijfstangen, maar de lagers waren standaard. Ik zou niet weten hoe die aangepast zouden kunnen worden, hoogstens door iets met de olietoevoer te doen. Het lijkt me dat als je zo’n blok werkelijk even betrouwbaar wilt krijgen met het dubbele vermogen, je vrijwel het gehele blok moet herontwerpen. Dus extra ribben in het huis, extra materiaal en breedte op de lagers, extra sterke krukas, met grotere diameter tpv de lagers, extra sterke aandrijfstang (gesmeed), gesmede zuigers, extra oliesprays voor koeling van de zuigers enz. Het zou me verbazen als zo’n tuner zover zou gaan, want het zou vele tonnen kosten om te maken. Hoeveel turbo kits zou je moeten verkopen om dat terug te verdienen?
die R8 is onderwerp van tuners, dan is de R8 met Audi geslaagd als exoten leverancier.
Die dingen tussen de turbo’s en inlaat zijn ‘water to air’ (W/A) intercoolers. Die zijn meestal efficienter dan air to air intercoolers. Er komt meer loodgieterswerk bij kijken vanwege de koelleidingen, maar de radiator kan weer vrij geplaatst worden (voorkant, zij intakes). Dit is de beste optie voor motoren die achterin liggen.
Ik heb een W/A setup op mijn project, in dit geval een extra radiator voor, leidingen getrokken naar achteren, electrische pomp ertussen, en een sandwich intercooler plaat tussen het blok en de Eaton (roots) supercharger.
Er zijn verschillende oplossingen voor turbo en supercharger intercooling maar het principe blijft hetzelfde ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).