BMW komt NIET met een nieuwe 3 Serie Coupé

Auteur: , 95 Reacties

Dat lees je goed, BMW heeft het helemaal gehad met de 3 Serie Coupé (en Cabrio), nadat die volgend jaar met pensioen gestuurd zijn zal er geen nieuwe 3 Serie Coupé (of Cabrio) komen. Helaas pindakaas, neem maar alvast afscheid.

Al een beetje bekomen van de schrik? Goed zo. Hoewel BMW zal stoppen met de benaming 3 Serie Coupe/Cabrio zullen ze niet stoppen met het bouwen van cabrio’s en coupe’s die de strijd aan moeten gaan met de Audi A5 en Mercedes C-Klasse. BMW heeft namelijk besloten om de opvolgers van de 3 Serie Coupé & Cabrio voortaan 4 Serie te gaan noemen. Audi flikte dat kunstje ook al eens door de opvolger van de A4 Cabrio plotseling A5 te noemen en blijkbaar vind BMW zo’n +1 wel een goed idee. Of ze dat ook gaan doen met de M3 is overigens nog niet bekend.

Als we alle kuchende mannen in regenjassen mogen geloven zal het gamma van de toekomstige 3/4 Serie er straks als volgt uit gaan zien:

3 Serie Sedan (F30) [2011]
3 Serie Touring (F31) [2012]
3 Serie GT (F34) [??]

4 Serie Coupé (F32) [2013]
4 Serie Cabrio (F33) [2014]
4 Serie Gran Coupe (F35) [2015]

Overigens zullen de nieuwe 1 Serie Coupé & Cabrio naar alle waarschijnlijkheid ook een +1 krijgen van BMW. Voortaan kan je dus heel makkelijk onthouden wat leuk BMW’s zijn: even nummers zijn spannend en oneven nummer zijn saai & doorsnee. (via: bimmerfile.com)



95 reacties

-edit: nutteloze bijdrage-
Je zal door je luxaflex kijken en de trotse bezitter zijn van die rode 3 serie. Dan ben je gewoon King of the road!
@rijgewoonbmw: in een 3 serie king of the road? Nu staat er een 5 naast…en dan?
@rijgewoonbmw:

Ga jij nu gewoon op mij reply’en om alleen maar boven aan te kunnen staan !?
hmm wel verassend.. ik vroeg me toevallig laatst nog af waarom er eigenlijk geen 2 serie’s en 4 serie’s zijn.. maar wel ineens een X6.. had dan logischerwijs een X7 moeten zijn naar mijn mening.. noujaa maar weer afwachten waar did toe leid :mrgreen:
@dennisr: whahahaha ”did” woow hoe kreeg ik dat voor elkaar.. mensen het is laat ja! :lol:
@dennisr:
Maak er dan ook gelijk even leidt van ;-)
@horch: XD
@horch: haha xD nouja eerlijk toegeven dat ik dat niet wist :P zal me niet weer overkomen :P
@dennisr: Ook de besten kunnen wel eens missen :mrgreen: 2 keer dan wel ;-)
@dennisr: de X6 is de “coupe” versie van de X5 net zoals de 6 Serie een Coupe/Cabrio versie is van de 5 Serie. De naam X6 is dus best “logisch”.
@robbie: ooh dat wist ik idd niet, bedankt voor je info :)
@robbie: is de 6, niet meer een coupe 7 serie?
@chrispothast: positioneert zich eig echt tussen de 2 , looks vooral van een 7 serie
@dennisr: 6 is een even nummer: dus sportief :P
Eerlijk is eerlijk, na de eerste alinea sloeg m’n hart wel een paar keer over.
@opgooier: Jij ook al? Ik schrok me dood toen ik dacht dat er geen M3 Coupé meer zou zijn.
.
Maar ik weet niet hoe dit zal uitpakken. De 3 serie is legendarisch, waar de cabrio en coupé versies de hoofdrol hebben gespeeld. Dat je dit nu zomaar gaat veranderen. Oké, het klinkt wel alsof je een stap hoger wanneer je een 4 rijdt ipv een 3, maar het lijkt me gewoon raar. Audi had nooit zo’n goede naam met de A4, dus de stap naar A5 is wel logisch. Maar BMW met de 3?! En wat gaat Mercedes doen, die lanceren een Delta-klasse?
@opgooier: Je bent niet alleen, gelukkig maken ze het toch nog goed met de 4-serie. De benaming maakt mij uiteindelijk niets uit, zolang de modellen maar goed zitten.
Hehehe ik rij een even nr BMW, maar ben benieuwd naar de reacties van oneven nummer eigenaren… voorzetje: kill & attack?
@audir8v10: bmw Z4 ? bmw X6 ? bmw Z8 ? :P
@dennisr: 116 is ook even :P
@Donstil: jaa een 328 ook maar zo werkt het niet hea! no cheating :lol:
@dennisr: Ja maar een 323 dan weer niet ;)

Even is even we gaan niets wijzigen aan eeuwenoude regels he ;)
@Donstil: Dat zou geheel buiten onze taak vallen :o
@dennisr: nee schamele E90 ipv die toppers die je noemt (behalve X6 dat is echt een Tjappie-bak)…
@audir8v10: hmm ik weet niet of E90 wel binnen de spelregels valt onder ‘even’.. dat zou betekenen dat de E30, E36, E46 enzo. ook ‘even’ zijn terwijl het gewoon 3 serie’s zijn… het is een lastig spel.. :o
@dennisr: oh haha ja dat kan ook… Dacht eigenlijk sedan / station dus E90 / E91 maar als ik het beter lees denk ik dat je gelijk hebt!! Hmm 3-serie is dus uncool, alle geurende visspleetjes aan toe!!
@audir8v10: jaa ik vind het echt jammer voor je maar binnenkort hoor je er niet echt meer bij.. hah :P inruilen voor een nieuwe 4 serie dan maar ? :mrgreen:
@audir8v10: ohja, en een E90 is geen rare auto hoor :P
Dat stond ook al in het laatste nummer van Car Magazine.
Jammer dat een stamboom van binnenkort 6 generaties binnenkort onthoofd wordt omwille van pure marketing. De 3-serie zal dus geen M-versie meer binnen de rangen tellen, aangezien ook de sedanversie van de toekomstige 3 geschrapt wordt.
@Supreem: er gaan geruchten de de M-versie van de 4 Serie toch M3 gaat heten. We will see…
Waarom die 3 Serie GT…..?

Wat zijn daar eigenlijk de verkoopargumenten voor…?
@adrien: Er is blijkbaar vraag naar en de 5GT zal blijkbaar zo goed verkopen als dat hij lelijk is ;-). De PR-boys zullen wel weten met wat ze bezig zijn.
@xilver: jaaa niet normaal wat een perenkist!! Waarom dan niet die ca. €80k in de openhaard gooien? Heb je meer plezier van…
@audir8v10: Iets minder subtiel omschreven, maar dat was ook mijn gedachte….

Maar zijn hier BMW-verkopers online….? Ik ben echt benieuwd wat de verkoopargumenten zijn voor zo’n 5 GT…..
(en wat voor commissie krijg je ervoor?)
@adrien: Heb zelf 5 jaar als verkoper gewerkt en een oudcollega werkt nu bij BMW. Verkoopargumenten verzinnen de kopers zelf (hogere zit, beter overzicht, meer ruimte dan 5 serie) voor het uiterlijk hoef je het niet te doen! Commissie voor verkoper verschilt per dealer soms vast soms variabel, landelijk zal er rond 10% marge op de nettocatalogus prijs zijn (let op netto prijs dus ex btw ex bpm).
@adrien:

Voor degene die een X1 te klein en een X3 net te groot vinden ?
Phew, dit worden dan de nieuwe 4-series! Ik dacht al… wat krijgen ze bij BMW, het enige echt mooie betaalbare model zouden ze dan doen verdwijnen.
Dit was toch allang bekend?
Net als de 1-serie coupé/cabrio in het vervolg de 2-serie worden.
@alcantara:

Zoiets van die strekking zei ik ook, maar dan krijg je meteen een “edit” …. :-)
@rechercheur: Oh pardon, dan heb ik niets gezegd!
@rechercheur: en terecht
@rechercheur: Toen ik dat zag dacht ik ook dat misschien dit artikel een “-edit: nutteloze bijdrage-” moet worden :D
@amazinglaurent:

Maak Robbie nu niet boos, je wil toch niet zeggen dat al zijn “copy / paste” werk voor niets is geweest ….
Goed idee van Robbie. Elke BMW is interessant mits het een even nummer is.

Oftewel 116/118/120/130/318/320/750/ you get my drift, zijn allemaal spannend. Een M3 (oneven) is dat dus vanaf vanavond niet meer ;)
@Donstil: En een 645 is dan lekker saai? ;-)
@xilver: Haha ja precies. Kei saai ;)
zou het zijn omdat die ‘bmw fast’ de 1-serie moet worden ?
@dennisr: Zou wel is kunnen. Misschien hebben ze ingezien dat een 0-serie een beetje belachelijk klinkt. Goed plan wel dat ze een soort van buffer hebben ingebouwd door de 2 en 4-serie weg te laten ;-), dan kunnen ze een beetje met modelletjes schuiven. Pech hebben ze wel wanneer ze dit binnen 10 jaar willen doen, want dan zijn die waarschijnlijk ook opgebruikt en dan zullen ze met een 3-a/3-b/…-serie moeten afkomen.
@xilver: dat voorspelt misschien nog wel problemen voor bmw.. hmm.. ze kunnen niet met A en B beginnen want dat doet mercedes al :o bmw krijgt het nog moeilijk… :P
@dennisr: Kan wel, je hebt toch ook de Z, M en X-lijn.
@xilver: hmm eigenlijk kan dat ook niet he ? want het zijn aleen de coupe’s en cabrio’s dus die ‘fast’ kan niet gewoon de 1 serie worden.. dilemma!
@dennisr: Ze hebben daar nog een serieus dilemma in München :D Maar wat ze wel kunnen doen is een nieuwe lijn openen (zoals ‘i’) en daar al hun sportwagens inzetten, of een andere lijn voor hun 4×4.
Ach boeie.. De 3 serie is toch maar voor het gepeupel, de lower class zegmaar.
De echte fun begint pas bij een 5.
ik zat hier serieus laatst nog over na te denke en dan heb je het hier haha!
“..wat leuke BMW’s zijn: even nummers zijn spannend..”

Over spannende BMW’s gesproken.. 19 augustus a.s. komt er een BMW 3.0 CSL onder de hamer bij RM Auctions. 206 PK, 3.2 liter 6-in-lijn, 110 stuks gemaakt. Deze is in mint conditie. In 1997 volledig gerestaureerd met plexiglas ruiten, aluminium carrosserie delen. VEEEEEETTT! Verwachte opbrengst.. een tonnetje in dollars.

http://www.topgear.com/uk/assets/cms/7161e5df-0bd0-4e4c-a341-1e4c149a4b4a/670x377Image.jpg
@Freewarefreak: valt me nog mee dat ‘tonnetje’ maarja hij is dan ook niet meer origineel..
@dennisr: Hoezo niet meer origineel? Hij is volledig opnieuw opgebouwd EXACT zoals BMW hem gemaakt heeft. Dus met lexaan ruiten, aluminium bodypanels, etc. Precies zoals de lightweight 3.0 CSL toen gemaakt was voor homologatie. Dit is een collectors item, er zij er maar 110 van. Ik heb liever een mint gerestaureerde dan een “originele” die van de rot door zijn hoeven zakt.
@Freewarefreak: Leuk, maar voor dat bedrag koop je veel toffere wagens.
@alcantara: Misschien een toffere, maar je schrijft dan wel meer af.
De BMW blijft zijn geld wel waard, dat is goedkoop rijden.
@amateur: Als je hem in een museum zet misschien, maar als je er km’s mee gaat maken zakt de waarde heel snel hoor. En probeer maar eens aan onderdelen te komen als er iets kapot is.
@alcantara:

Dat soort auto’s hebben geen boordcomputer, waardoor je nog ouderwets de kilometers kan terug draaien. Ha ! :D
@amateur:

Als je er geen verstand van hebt, dan kun je beter niet reageren ….
@rechercheur: Inderdaad.. beetje zeveren over dat het lekker goedkoop rijdt en de restwaarde als je hem als daily inzet.. dan heb je het sowieso niet begrepen.

Vindt trouwens het gehalte van de comments hier de laatste weken toch al erg snel dalen. Zit mij best wel te ergeren aan die hele verzameling 14 jarigen die hier op alles tig keer reageren met kleuterreacties om het reageren lijkt het wel.

Heb gisteren zo eens wat topics uit 2007 zitten lezen.. als je ziet hoe er toen gereageerd werd.. dat ging over auto’s. ;) Best jammer nu.
@alcantara: Die wagens koop je omdat je ze wil… Een Veyron SS is ook leuk, maar voor dat geld koop je beter iets anders (o, laten we zeggen een mooie vakantiewoning, een Ferrari en een jachtje in Saint-Tropez), maar je koopt die dingen gewoon omdat het kan en omdat je het wil.
@Freewarefreak: heel cooool, echt bot apparaat..
Ja right.
Geen coupe of cabrio 3 serie meer?

Ik steek mijn geslachtsorgaan in een mierennest als dat gebeurt.
@TWJ: laten we dat even zwart op wit zetten.. handtekeningen eronder en het komt op film.. mocht er nog wat geld mee te verdienen zijn!
the-budel-guy
@TWJ: knal het dan op youtube :P
Ahem TWJ… lezen ….
Opzich wel logisch ja. Met de 6 als soort coupe van de 5 en nu de 4 als coupe van de 3.

En de 3 serie rijders kunnen niet meer hun besparing op een sedan verdedigen met het smoesje van, wie betaald er nou meer voor 2 deuren minder.
4 serie ligt niet lekker in de mond :P en als ze hem dan wel weer M3 noemen is dat toch raar? M4 klinkt nog raarder. Raar allemaal haha
@rubenpriest: en Z4 vind je wel klinken of kan dat eigenlijk ook niet? Pfff, maakt het wel moeilijk zo hoor….
yeuy, byebye legendarische M3 , heey M4, wat doe jij hier? Ik kom men legendarische voorouders verpesten…

2013: “-KIJK EEN M4!! -Wat is dat? een nieuwe audi ofzo?”
Ik denk dat ik mijn nickname verander.. What are you doing BMW?..
Komt er nu een M3 (4 deuren) en M4 (2 deuren)uit?
4-serie gran coupe is dit zoals een A5-5deurs? Of toch de 3-serie GT?
2014 voor 3/4-cabrio? Dat is best laat voor een van de belangrijke versies! (en kijk dan niet alleen naar NL please).
even nummers bij BMW en oneven bij Audi, hebben ze mooi over nagedacht, al vind ik het stom dat ze dit doen.

Net zoals ze bij Audi ook van A1 t/m A8 zitten of zoals bij Peugeot behalve dan de 700
Hierboven is toch die m3 die om de oren werd gereden door de Alfa 155 in de DTM? En in de slalom test om de oren werd gereden door de Alfa 159? Haha inderdaad legendarisch…slecht. Freude am fahren!
Komt die 2-serie shooting brake dan ook eindelijk? Zo ja, dan hebben ze aan mij gelijk een klant. En ik zou het niet eens erg vinden als er zo’n viercilinder met pak ‘m beet 60 pk per liter in zit :-)
weet iemand wat die “gran coupe” voor 2015 inhoudt?
@donvliet: De kleine versie van deze http://www.6post.com/forums/showthread.php?t=566954
en zal dus een echte concurrent voor de Audi A5 Sportback moeten worden
Dit project gaat lastig worden. Aangezien BMW eenzelfde formaat coupé wilt uitbrengen als Audi en Mercedes met de A5 en E klasse coupé. Audi heeft de prijzen zelfs onder de instap versie van een 3 serie coupé.
Theoretisch gezien zou BMW dan zijn prijzen moeten verhogen voor grotere modellen. Wat uiteindelijk tot verlies zal leiden, omdat de Audi dan goedkoper is.
Een A5 is wel ietsje ‘meer’ dan een A4 cabrio. De spoorbreedte is anders, om maar een dwarsstraat te noemen. Op deze manier kun je het onderscheid groter maken tussen een A4 en de A4-rijder die iets sportievers zoekt. BMW kan ook een groter onderscheid gaan maken tussen een normale 3-serie en de sportievere serie. Goed idee dus dat nu navolging krijgt.
Dat viel wel te verwachten… Nu de 1 serie Cabrio & Coupé even hernoemen in 2-serie Cabrio & coupé en dan is ’t rijtje af. Vervolgens komt nog een X2 ( SAV-variant van de X1) en een X4 ( SAV-variant van de X3 ) en we zijn helemaal klaar!
het is hun beslissing. de 3 cabrio is een echt begrip en om die te gaan omdopen naar 4 serie? succes
‘k Krijg altijd kriebels als ik lees over constructeurs die hun auto’s lettertjes en cijfertjes meegeven. ’t Klinkt toch allemaal pakken mooier als je zegt : ‘Schat , ik ga effen de Cayenne wat peper uit z’n gat laten’ …
@fep739: of ‘ik ga even een pittig ritje maken in de Picanto’
@alcantara: of ‘ik ga even zeilen in mijn panamera hybrid’… nee toch niet.. blijft belachelijk dat zeilen..
@fep739: Moet je tegen Hyundai en Citroën zeggen. BMW heeft het altijd al zo gedaan dus zie niet in waarom ze dat moeten veranderen. De ‘series’ hebben een bepaalt status opgebouwd.
@Tommy2: Naar mijn idee maak je het je er vooral moeilijk mee. Het assortiment van de meeste merken is veel minder lineair dan vroeger.
wat hier potentieel heel negatief aan kan zijn is dat de volgende 3 serie daardoor heel wat minder sportief zou kunnen zijn… Hopelijk blijven ze een gemeenschappelijk chassis hebben ..
of nog erger .. ? de volgende 3 wordt FWD … en eigenlijk een gewone domme A4 met ander logotje..
even nummers zijn spannend en oneven nummer zijn saai & doorsnee

Ja uiteraard helemaal mee eens. Gelukkig zijn er de nodige uitzonderingen die deze regel bevestigen:
1M coupé
535d
M5
760Li
X5M

om er een paar te noemen. Allemaal typische doorsnee auto’s zoals de Peugeot 206 …

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).