Peugeot 206 GTI – tussen wal en schip?

Auteur: , 62 Reacties

De GTI-traditie zit de Fransen in het bloed. Met de meest gepeperde 205 werd door Peugeot een instant classic neergezet, die nog steeds door een schare trouwe aanhangers op handen gedragen wordt. Het succes van zijn voorganger evenaren was een bijna onmogelijke opgave voor de 206 GTI. Hoe bracht hij het er van af?

De laatste 205 GTI trok 122 pk en 150 Nm uit zijn 1.9 liter grote achtkleps-viercilinder. Naar hedendaagse standaarden misschien niet spectaculair, maar het bakkie woog dan ook maar 860 kg. Het lage gewicht stelde hem in staat in slechts 8,5 seconden de 100 aan te tikken, en na enig aandringen kroop de naald boven de 200, de topsnelheid lag op 202 km/u om precies te zijn.

De 206 GTI, die in 1999 vijf jaar na de productiestop van zijn voorganger het stokje overnam, deed het met 100 cc meer: de 2.0-16v leverde maximaal 138 pk en 190 Nm. Let wel: dit was een tijd waarin downsizing nog niet bestond en er rustig zonder drukvulling gewerkt kon worden. Ondanks een gewicht van 1.025 kg won de 206 de 0-100 sprint van zijn vader, zij het nipt, met 8,3 seconden. Ook de topsnelheid lag met 210 km/u marginaal hoger. Met een gemiddeld verbruik van 7,7 l/ 100 km was hij marginaal zuiniger dan de 205, die gemiddeld 8,1 liter peut verstookte.

Er van uit gaand dat de 205 GTI 1.9 al in 1989 werd geïntroduceerd, en er in 10 jaar tijd dus kennelijk zo weinig progressie mogelijk was, is wel een beetje beschamend voor de Peugeot-ingenieurs. De 205 GTI was dan wellicht een huzarenstukje, en de beste in zijn klasse, maar een sterke badge dusdanig laten versloffen, dat mogen de Fransen zich wel aanrekenen.

Een jaar na de introductie van de 206 GTI kwam Peugeot daarom met de 206 RC (die op sommige markten als GTI 180 uit kwam), wat de nieuwe aanduiding voor de topmotorisering werd. Uit hetzelfde motorblok werd nu 177 pk getrokken (@7.000 tpm), maar door zijn grotere massa werd de 206 nooit zo’n frivool smijtijzertje als zijn voorganger. Bovendien zoop de 206 RC doodleuk een halve liter per 100 km meer dan de 205 GTI. Niet dat het de liefhebbers van de 205 iets kon schelen, die waren toch al op de 106 GTI overgestapt, die eigenlijk met recht de spirituele opvolger van de 205 GTI genoemd kan worden.

Voor de aftermarket-jongens was er zeker wat extremers van de GTI te maken, zoals bijvoorbeeld deze 206 GTI Turbo met 300+ pk, maar dat is natuurlijk smokkelen. Jan met de pet schroeft niet even een turbo op zijn (semi-) hot hatch. Ik poneer hier dan ook de stelling dat de 205 GTI de laatste succesvolle hot hatch van Peugeots 20x-serie was, want ook de 207 kon geen potten breken met sterkere concurrentie om zich heen. Jammer maar helaas.



62 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
De witte is inmiddels loss, blok komt in de Streetgasm 206 van cc
Oneens (deels), De 206 GTI was geen waardige opvolger, de RC kwam daarintegen een stuk beter uit de verf!
Net zo verraderlijk in de kont, als zijn vader, en net zo’n onprettige versnellingsbak als zijn vader.

De 206RC is een goede opvolger, de 207RC is daarin tegen een veel mindere opvolger van, beter hadden ze daar de 1.6 THP van BMW/Mini voor kunnen gebruiken met 211pk.
En de bekende afslankkuur had daar ook wonderen kunnen verrichten.
Ik heb een 206 GTI gehad, hij reed wel lekker en lekker vlot maar daar is verder ook alles mee gezegd, echt lekker scheuren was hij niet voor gebouwd vooral de vering was op comfort gericht met de torsievering achter, hij verbruikte wel veel benzine, ook als je normaal reed. Na 2 jaar ingeruild voor een impreza die zeer goed bevalt, als ik normaal met de impreza rijd verbruikt hij nauwelijks meer dan de 206.
@Search: Helemaal mee eens. Heb er een nieuw gekocht (net voor de facelift). Die was al luxer dan de 206 GTI toen hij net uitkwam. Het was wat rijden betreft meer een GT. Die bestond trouwens ook; gelijk uitgevoerd, maar dan met de WRC bumpers. Voor die tijd best snel weg bij het stoplicht, en een heerlijke autobaan cruizer. Regelmatig de Alpen mee bezocht, en zelfs een keer in 9 en een half uur incl. stops vanaf Rotterdam naar Val Thorens (Frankrijk) gereden! Dat is een kleine 1100 km en daar doe je normaal bijna 11 uur over. Hij reed zeer ontspannen. Climate control, half leer, 16″ Ouragan velgen van de GT, boordcomputer, regensensor enz. waren standaard. Zuipen deed hij wel. Had m ook iets verlaagd, want de standaardruimte in de wielkasten was behoorlijk!
@circlestorm69: Ik had hem ook verlaagd maar ik kon toen niet meer dan 2 mensen meenemen ivm aanlopen dat was behoorlijk klote, hij zakte achter gewoon even 4 cm als het niet meer is.
@Search: Wat nog wel het meest brilliante van de 205 GTI was, dat je zonder problemen met 60 over drempels in woonwijken kon boeken ! Heb dat nooit een andere auto zien/kunnen doen …
Lelijke wagen, zo’n 206. Voor dat geld kan je beter een Clio RS kopen: mooier, sneller en beter sturend!
@crackdavid: Nieuw waren die in die tijd volgens mij veel duurder!
heftig artikel!!
@sir_smokalot: Heb je nu al een naam voor je nieuwe reeks/rubriek? ;) En gaat het allemaal over 206jes gaan?
@Esprit_de_Flandre: Dat sowieso! Volgende week de SW :) En zodra de uitvoeringen op zijn gaan we een niveau lager, naar de uitrustingen (XS, XR, Roland Garros etc). Daarna zien we wel weer verder.
Wat ik gek vind, is dat die 2.0 zo weinig sterker was, terwijl het een 16-klepper is. Hij had vast een pak minder Nm, of niet?
@mout: Welkom in de wondere wereld van katalysators ;)
De 107 leent zich jammer genoeg niet toch GTIficatie…
De 205 had ook een 130PK versie ipv de 122. Liep een stuk vlotter/gretiger en daardoor nog leuker! 206 is echt een fail. 207 is nog erger. Peugeot is helemaal de weg kwijt als het om “GTi” gaat. Jammer. Want naast de 205, waren de 309, de 306 en zelfs de 405 (mi16) sportieve auto’s waar je lekker mee de bocht om kon.
Momenteel in het bezit van een 205GTI. Wat een heerlijk scheurijzer is het toch!
En al helemaal sinds ik er een setje dubbele Dellorto’s opgeschroefd heb (dit in combinatie met een volledige motorrevisie).
Het koppel ligt nu een stuk hoger, evenals het aantal pk’s. Naast deze upgrade heb ik ook de schakelstangen etc. aangepakt, waardoor hij subliem schakelt. Beter dan fabrieksaf durf ik te zeggen.

Hoe de 206GTI en misschien wel de RC het eraf brengen tegen mijn 205 weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de 205 voor mij een stuk meer waard is dan de ‘karakterloze’ 206.

Volgende week op naar frankrijk in de 205 :D
@FlighTom: Lekker zonder airco
@rubenpriest: arko is nog altijd lekkerder dan airco :D wij hebben wel airco maar vind de buitenlucht toch lekkerder :D
@rubenpriest: Airco is overrated :p

@dennisr: Arko is zóóó 1990, gewoon lekker zitten zweten joh, sauna voor onderweg ;)
@rubenpriest: Liever arko dan airco! Ten eerste: lekker die wind in je gezicht! Ten tweede: een extra pomp bij je distributie op trekt alleen maar meer vermogen xD. Op zo’n autootje hoort niks te zitten dan datgene wat noodzakelijk is. Stuurbekrachtiging? Niks ervan, eet maar meer spek! Airco? Houdt je niet van sauna’s?
@FlighTom: Nou, ik heb toch liever dat m’n voorruit dicht blijft. Of bedoel je Erko?
@Jochempie: Haha:P Alle Ramen KUNNEN Open :P Dus het HOEFT niet perse xD
@FlighTom: Grappig, ik gebruik er eentje als dagelijks vervoer. Alleen heeft ook in dit geval de queeste voor pk’s toegeslagen, dus ben er op dit moment een s16(RFY) motor uit een 306 aan het inbouwen :)
@aadfd3s: Ik gebruik hem ook als dagelijks vervoer ;)
Een S16 is ook behoorlijk lekker kan ik je uit ervaring vertellen :D
Wat je dan eigenlijk moet doen is gebruikmaken van het inlaatspruitstuk van een RFS (306GTI). Op deze manier heb je een betere flow, en vermijdt je het verschrikkelijke AVAC systeem van de S16. Dit systeem gaat namelijk snel kapot, en veroorzaakt daardoor een dip tussen de 2000 en 3500rpm (je koppel zakt echt naar maar 80-100 Nm)
Succes man! Zit je ook op het 205gti.nl forum? Zo nee, aanrader! Echt bakken vol informatie en kennis daar!
Even een nuancering: bij concurrent Volkswagen is de klad er toch ook aardig ingekomen bij de Golf GTI’tjes? Het zal wel vooral te maken hebben met het feit dat auto’s veel zwaarder zijn geworden.
@jippie: met de 3 en Golf 4 zeker! Maar ze hebben een hoop goed gemaakt met de 5
”tussen wal en schip?” jaa prima, gooi ze daar maar tussen :D
Momenteel in het bezig van een 206 gti. Als je het bakkie vergelijkt met andere Hothatches zo rond 2000, komt het bakkie nog goed mee. Een alfa 145qv net zo snel een 147 2.0, daar zeg je doei tegen, zelfs tegen een Golf V gti komt ie de eerste 100m nog goed mee, daarna is het wel doei. Opzich wel een leuk bakkie. In de bochten niet zo lekker als een civic 1.5 (4th gen) kan allemaal wat strakker en beter, maar wel een heerlijke bak om goed mee te komen op de snelweg en heerlijk om mee te cruisen. de 2.0 in de 206 was een gewone motor die ze ook in hun andere modellen gebruikten dus eigenlijk is het nooit een echte gti geweest. Volgens mij word het blok nog steeds gebruikt zij het in een iets geupdate versie.
@Steffen: een 145QV zeg.. Haal je daar even oude toppers mee uit de sloot. Als leenauto een keer een 1.4 TSpark meegekregen. Was voor een 1,4 onder de indruk. Daar kon in die tijd een Golf 2.0 moeilijk tegenop. Alleen stuurde die dingen zo enorm direct. 1cm naar rechts en je zat al bijna in de vangrail. Leuk! En goede herinneringen aan de tijden.
205 Gti hahaha, dat ding was kansloos tegen mijn Toyota Corrola sportscoupe met 1.6 twimcam motor uit 1980 met dubbele solex carburateurtjes over zijn opvolgers zal ik het maar niet hebben.Goh wat mis ik dat corrolaatje :(
@norge: Dan ben je vast geen echte tegengekomen ;)
@norge: jouw japannertje is dan ook al lang weggeroest, in tegenstelling tot de 205, die als een van de eerste wagens gegalvaniseerd was ;)
@roadronner: Roesten deed tie ja ,maar er zijn er een paar gered van de duivel.De mijne was zwart maar verder is deze precies het zelfde http://www.toycrazy.net/gallery/corolla/roy/pics/PIC_0028.JPG
@norge:

Toen viel je blijkbaar al voor enorm lelijke Aziatische koekblikjes …. :-)
@norge: dat is best een mooi autotje :D die kleur staat em ook goed :)(zwart vast ook wel :P )
@norge:

Ben niet zo bekend met de oude Toyota motoren maar denk dat t de voorloper vd 4A-GE was wat ook n geweldige motor is ;)
ik zeg altijd maar: Beter een Z06 dan een 206
@maartenooms: I agree
Erg leuk artikel, en ben het met vrijwel alles eens. Daar wil ik nog aan toevoegen dat een 205 ook nog eens heel wat meer karakter heeft dan z’n ietwat saaie opvolgers..
@Lucchino: Inderdaad. Knal iets te hard een rotonde op en je staat zo achterstevoren :P Weet een kennis van mij alles van hahaha.
Grappig, de VW GTI had hier last van, de 206, de tweede generatie renault 5… zou het origineel gewoon niet te veel geromantiseerd worden?
8seconden naar de 100 is natuurlijk retesnel, maar met een pittige leasediesel haal je dat tegenwoordig ook al bijna. Ik denk dat de sensatie afstompt.
Destijds gekozen voor Renault Clio RS 182, zo te lezen de betere keuze! 205 GTI was gruwelijke bak destijds, vooral in het rood met een dikke pijp… Daarna is Peugeot op hot-hatch vlak behoorlijk soft hatch geworden!
He herman ga je nu al je natte dromen met ons delen? Zelf werd ik warmer van de 1.3xs die was nog lichter en met slurpende carb ook leuker vond ik.
@sir_smokalot morgen stukje over de Golf GTI ? :mrgreen:
of beter nog, een vergelijking ? :D
Mij doen ze niets die peugjes.

De 205 GTI is een oversturende onstabiele doodskist die in de verste verte nog niet met de Golf GTI kon meespelen.
Niet dat hij niet snel genoeg is. Maar die GTI’s zijn zoveel meer auto dan een peugeot.

Als ik dan toch een irrationeel frans bommetje zou willen (en waarom zou ik?) koos ik toch echt niet voor een 205 GTI maar voor een renault 5 turbo ofzo. Da’s tenminste een eerlijke psychopaat en niet zo’n sluipmoordenaar die met een bijl om het hoekje wacht om toe te slaan als je het het minst verwacht.
@Hupke: Of je hebt een ervaring met een hele slechte 205 GTI, of je kan niet zo goed sturen. Mijn ervaring met een 5 turbo is dat ze altijd kapot gingen, met name de turbo.
@amateur:

Ik zat niet zelf aan het stuur en de chauffeur reed alles behalve vlot. Op een droog landweggetje tegen een slakkegang uit de bocht vliegen noem ik verre van betrouwbaar.
Het ene moment draai je af en het volgende zit je achterste voren van de weg af.
@Hupke: heb je er ooit in gereden? ‘een oversturende’ doodskist.. pff.
Ja oke, als je in de bocht eens flink op de rem moet stampen kan het zijn dat je kontje begint te wiebelen. Maar dat lijkt me vrij normaal met een lichtgewicht voorwielaandrijver. Ook de golf had hier last van..
Voor de rest; Als je een beetje normaal kan sturen is een 205 volkomen veilig. Hij stuurt haarscherp, ligt als een blok op de weg (GTI) en remt als een tiet.
@FlighTom:

Als passagier verschillende keren. Dat ding is compleet niet te vertrouwen. Dat je op een nat wegdek of in de modder of olie aan het slippen gaat kan gebeuren als je te snel gaat. Of als je hem provoceert, (op de rem stampen overdreven sturen ofzo) maar dat de achterwielen hun grip plots verliezen tegen aardse snelheden op een droge ruwe betonen landweg gaat erover.
De afgebeelde auto is volgens mij een RC, want die heeft die velgen standaard!
Altijd leuk om een stukje over franse ‘hot’ hatches te lezen.
Zelf heb ik vroeger een BX 1.9 16v en een AX GTI 1.4 (95pk) dus ik deel de mooie verhalen die hierboven staan.

Die sluipmoordenaar heeft mij ook eens een torsie asje gekost, maar man wat was dat lachen.
Momenteel rij ik een 3drs 307 met dezelfde 2.0 als die in de 206 GTI zit, maar die sensatie die je in die GTI’s had is er wel een beetje uit. waarschijnlijk omdat het voordeel in gewicht t.o.v. de concurrentie in smoke is up gegaan.
Stiekem wil ik dan ook nog wel een keer een 106 GTI, maar vind maar eens een mooie.
Over de GTI versie kan ik niet zoveel zeggen maar de 206 was wel gewoon een succesnummer van jewelste. Heb er hier ook eentje (1.6) en dat ding is behoorlijk vlot. En betrouwbaar + lage onderhoudskosten. 205 GTI heb ik altijd mooi gevonden maar vind nog maar een redelijk exemplaar…De bruutste Peugeot blijft voor mij echter de 405 T16 Paris Dakar in geel :D
Hoewel al die nieuwere GTI’s zoals de 206 en de Golf op papier steeds beter, luxer en volwassener werden, haalden ze het nooit meer bij het origineel: de eerste Golf GTI (liefst met de 1.8 liter motor) en de 205, zeker toen die ipv de 1.6 een 1.9 liter motor had gekregen. Ik herinner me een mooie test uit Autovisie van begin jaren tachtig, waarin de twee oer-GTI’s tegenover elkaar waren gezet. De Peugeot 205 toen nog met 1.6 motor. De ideale winnaar zou een mix zijn van die twee, vonden de testers toen: een 205 met de motor van de Golf. Alles wat daarna kwam viel vooral tegen: te zwaar, te breed, te veel aan het proberen het origineel te verbeteren. Een 205 GTI 1.9 in originele staat (als je die nog kunt vinden) is nog steeds een prachtstuk, net als de eerste serie Golf GTI.
Naast de 205 GTI heet Peugeot wel meer leuke hatches uitgebracht hoor. 205 Rallye & 106 Rallye.. ;)
Waanzinnig leuke auto’s, zowel de 205 als de 309 gti. Citroen heeft ook leuke versies gehad met de AX en BX GTI. Die laatste is zelfs met 4wd en de 160pk motor uit de 405MI16 beschikbaar geweest.

Vergeet ook de Clio Williams niet, die was met 160pk ook heel serieus bij het verkeerslicht.
irritant model.
Hm uit de 20X reeks misschien…
Mijn 106 GTI gaat als de brandweer en is behoorlijk zuinig (1 op 14,5 meestal).
De 106 voelt een stuk steviger en is net zo lichtvoetig als de 205 GTI.
Ook een 306 GTI, hoewel dorstiger, was een geweldige auto!
Tussen de Golf GTI MkI en de MkV GTI heerste Peugeot duidelijk in het GTI segment.
Maar @sir_smokalot om op je stelling terug te komen, ik vind de 106 GTI qua formaat, rijgedrag en prestaties meer de opvolger van de 205 GTI en die vergelijking kan de 106 aan!
De 206 is gewoon veel groter en zwaarder.
“Een jaar na de introductie van de 206 GTI kwam Peugeot daarom met de 206 RC”

De RC/180 kwam niet al een jaar na de GTI maar pas in 2003 en was t/m 2006 te koop.
De 106GTI die ik in 1997 nieuw kocht heb ik meer plezier van gehad dan de Golf5 GTI. Het was een wolf in schaapskleding nadat ik er alle stickers had afgehaald. Dat was voor mij de “echte GTI”, en sneller dan de 205GTI 1.9
Het geheim blijft eigenlijk het zeer geringe voertuiggewicht, wat auto’s als de 205/309 GTI en trouwens ook de 205/106 Rallye hun karakter gaf. Alles wat moderner is, brengt veel meer gewicht in de schaal. Daardoor ontbreekt de lichtvoetigheid van die ouwe bommetjes. Leuke analyse van het fenomeen 205 GTI staat ook hier: http://www.autogekken.nl/?p=1443

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).