Belasting ontduiken in Oekraïne doe je zo!

Auteur: , 68 Reacties

Ooit het verhaal gehoord over auto's die in tweeën worden geknipt om vervolgens te worden geëxporteerd naar een of ander Oostblokland? Ja, wij ook zo vaak. Oud nieuws, maar het gebeurt wel. Hier de foto's.

Dit tafereel zou plaatsvinden in Oekraïne, een land waar men een grote interesse heeft in de wat luxere auto’s afkomstig uit West-Europa. De auto’s worden natuurlijk maar met één reden doormidden gezaagd/geslepen/gesnijbrand. Wie in Oekraïne een auto importeert betaalt importbelasting. Knip je de vierwieler in tweeën dan kom je technisch gezien met reserveonderdelen de grens over en betaal je veel minder belasting. All ‘bout the money…

Aangekomen op de plaats van bestemming worden de stukken auto-ijzer weer heel vakkundig en volgens alle de richtlijnen door de plaatselijke schadeboer op de hoek aan elkaar gelast. Et voila, de importeerder is weer een goedkope luxesedan rijker. Wel even uitkijken dat je er geen lantaarnpaal/boom mee aantikt, dan willen ze nog wel eens door midden breken.

Hieronder een paar mooie voorbeelden.

Belasting ontduiken in Oekraïne doe je zo

Belasting ontduiken in Oekraïne doe je zo

Belasting ontduiken in Oekraïne doe je zo

Belasting ontduiken in Oekraïne doe je zo

Belasting ontduiken in Oekraïne doe je zo

Belasting ontduiken in Oekraïne doe je zo

Belasting ontduiken in Oekraïne doe je zo



68 reacties

Gekkenwerk.Ongelooflijk.
ook al twijfel ik hoe serieus ik dit moet nemen… als ze die auto’s weer goed en mooi aan elkaar krijgen.. zeg maar dat je er niks van ziet.. dan is het een geweldig idee.. maar dat zal wel niet het geval zijn dus.. mongolen…
@dennisr: Dat goed en mooi aan elkaar krijgen is het probleem, daar zou zelfs een fabrikant zich niet aan wagen. Levensgevaarlijke acties dit. Hoorde dat dit soort auto’s (vroeger?) ook regelmatig in de nederlandse handel werden aangetroffen.
@erwh: De zoon van de beste vriend van mijn vader had een Golf 2 GTI die ook uit twee auto’s bestond. Sta je toch ff raar te kijken bij de APK
@E34M5Touring:

Mijn ouders hadden vroeger een Ford Sierra (nieuw). En na een paar jaar had de buurman een tweedehands gekocht, een ‘kneusje’ uit Duitsland. Deze was werkelijk 5cm langer.
@Vreddy_B: Mischien wel een vergeten Lang uitv. ;)
Holy cow…
En nu de kiekjes van de auto na behandeling van de plaatselijke schadeboer?
Wel slim gevonden ;-). Laat de fiscus daar maar eens een oplossing voor zoeken :D
@xilver: Criminelen zijn zeer inventieve mensen. Oftewel de fiscus verzint hier wel iets op ;)

Maar opzich is heel simpel te checken of een auto later op kenteken kom te staan. Dan weet je dat ze hem weer in elkaar gezet hebben.
Rijden een hoop dure auto’s rond daar hoor. Ben er een tijdje terug geweest. Het is best grappig om het contrast te zien. Oude Lada’s bij de vleet en dan zit er weer een veel te dure auto tussen.
Vooral in Kiev zie je veel dure modellen, maar zelfs met alle importbelastingen zijn ze nog steeds goedkoper dan in Nederland.
Kun je nagaan. Wanneer gaan wij auto’s door midden knippen?
@lemster: Me’n vader woont in Kiev, dus ga er regelmatig heen. Er rijden daar ontzettend veel dure auto’s.. Getunede Cayennes, amg, veel Lexus, Rolls, heb ook een aantal spots op Autojunk van Mansory Rolls en een chromen Spyker
@rijkr: Cool, mooie stad vind ik het en het viel me op hoe vriendelijk iedereen was. Heel anders dan je uit alle verhalen etc. zou opmaken.
Wil er sowieso nog een keertje terug naar toe, Tsjernobyl bezoeken. Had ik nu helaas geen tijd voor.
@lemster: Ja klopt, erg vriendelijke mensen. Tsjernobyl schijnt erg indrukwekkend te zijn, ben er zelf ook nog nooit geweest.. Het land is wel echt een zooitje ongeregeld, op een rit van 9 uur (Kiev-Karpaten) 3x onterecht aangehouden met het verhaal dat we te hard reden. Ze willen dan wel weer graag dat je de boete afkoopt met een aantal grifna (5-10 euro).
hmmmm, is demonteren niet gewoon veel handiger/veiliger? dan zijn het ook reserve onderdelen.
omg o_0
@v8amg, idd, de luxe auto’s strippen, importeren in onderdelen, in elkaar schroeven en verkopen. Lijkt me een gouden handel :P
@focusrs: breng me niet op ideeen… :roll:
Van welke auto is de achterkant op foto 4 die met de remschijf op de grond staat?
@alcantara: mazda 3!
@deVia: dat is geen Mazda 3, dat is toch echt een Mitsubishi Outlander
@B_Mulsane: & @deVia: volgens mij beide niet.. maar kan ook niet ontdekken welke wel..
@dennisr: Dat is Rechercheur’s favorite auto de Hyundai I30 CW
@E34M5Touring: Of Kia uitv.
@B_Mulsane: Welke Outlander dan, want zover ik kan zien is bij de outlander de tankdop ronder en loopt het raampje achter anders af…
@alcantara: btw, als ik in 2007 zo’n vraag stelde had ik binnen 10min het juiste antwoord, tegenwoordig krijg ik alleen maar wilde gokken te horen. Zijn de eckte kenners naar een andere site verhuisd?
@alcantara: zo goed heb ik niet gekeken zag alleen snel dat het een suv was en geen mazda 3, geef me 5min ik ga even kijken :)
@B_Mulsane: Ik zou eerder een RAV4 zeggen en als ik jullie reacties zo zie laat ik het daar maar bij…
@B_Mulsane: nee dat is hem zeker niet, is ook geen SUV trouwens.. is meer een kia achtig ding aleen ik kan de goeie niet vinden…
@B_Mulsane: Het is geen outlander. Die heeft namelijk de lijn naar voren en deze heeft hem naar achteren. En het is ook geen M-klasse.
@alcantara: En weet iemand wat voor vehikel daar linksboven staat op deze foto?
http://static.autoblog.nl/images/wp2011/belastingontduiken-oekraine-09.jpg
@sdk16420: nog lastiger maar niet interessant omdat het waarschijnlijk chinees is…
@alcantara: hij vind het blijkbaar wel interessant :P maar ook deze weet ik niet..
@dennisr: Gewoon nieuwsgierig, zo spannend ziet het er idd niet uit
@sdk16420: Volgens mij een US Honda sedan
@E34M5Touring: infiniti g35 sedan ?
@sdk16420:

2010 Honda Accord (US model)
Maandag maar als een speer naar de KvK. Eenmanszaakje beginnen.. En een cursus lassen bij de LOI aanvragen :D
@focusrs: wil het je wel leren hoor, (lassen) ik ben goedkoper dan het LOI xD
en wat als je nu alleen wat plaatwerk eraf haalt en apart transporteert? dan zijn het toch net zo goed reserve onderdelen??
Belasting ontwijking, niet ontduiking, is nogal een verschil
Toch zijn die gasten wel slim ,zie er zomaar een Hyundai tussen staan dus zo stom zijn ze nog niet.(even wachten)
@norge: @rechercheur is ambtenaar. Geen vragen stellen op vrijdag na 17.oo tot dinsdag na de koffie.
Je moet dan toch nog steeds een kenteken op je auto hebben…? Dus laten keuren en dan ontkom je toch niet aan de belasting. Hier in ieder geval de regels daar zullen wel zo zijn dat dit te doen is.
over dat netjes aan elkaar krijgen gesproken, zo maken ze toch ook limo’s dus als ze die kunnen bouwen is dit nog een stap gemakkelijker
@six-trey: Sterk punt!
Al pakken ze daar wel liefst ladderchassis Amerikanen voor. Maar het lukt ze ook met een Ferrari of een Mini.
Mooie Cut&Shuts! Ik weet nog dat ze bij de oude topgear (voor de herstart) een volledige episode erover hadden gemaakt, je zat wel even te kijken naar al die leuke constructies.

Hier nog een filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=hb2vKMLH6_U
@oranginas: Dat stuk kan ik me nog heel goed herinneren. Ik schrok er toen best wel van dat het in de UK ook kon voorkomen. Een geweldig dikke uitvoering van de Escort trouwens en zeldzaam.
Waarschijnlijk heeft dat ook meegeholpen aan het feit dat dit zo bij elkaar gelast was. Typisch geval van op zoek gaan naar een auto met schade aan de voorkant en eentje met schade van achter.

Overigens was dit niet illegaal, het bij elkaar lassen van een auto en dat is eigenlijk nog wel het ergste wat ik in de aflevering hoorde. Ik hoop dat daar nu verandering in is gekomen!
Oekraine carconfiguratorov: een 5 Serie voorkant en een Audi achterkant, dat kan best fraai zijn! O nee, dan mis ik de aandrijving…
Daarom stelen ze ook veel auto’s in west europa om van een schadeauto in de oostblok landen een hele te maken.
Mijn vader woont toevallig ook in oekraïne, sommige van deze auto’s kunnen ook grote schade gehad hebben aan alleen voor of achterkant, de kant die nog goed is kan mooi weg voor onderdelen, hoef je ook weinig belasting te betalen!
En als ze die auto’s aan elkaar hebben gelast gaan ze dan ook de vloerbedekking weer aan elkaar naaien? Foto 7 en 8.. prutsers.. dwars er doorheen.
@Freewarefreak: Ja en ze gaan ook alle elektrische bedrading weer verbinden met kroonsteentjes :lol:
Ik heb een paar jaar geleden een verhaal gelezen, over een man die een Volvo XC90, uit Zweden en daar uit elkaar had laten schroeven en in onderdelen hier had ingevoerd en weer in elkaar had laten schroeven, bij de keuring bij de RDW,voor het kenteken, begon het geduvel, over het betalen van belasting, BPM en zo.
@Orichy:

In Nederland betaal je BPM op het moment dat de auto gekeurd wordt voor het aanvragen van het NL-kenteken. Volgens mij valt er hier niet veel winst te halen door de auto in stukjes over de grens te transporteren, de BPM-aanslag gaat uit over de waarde van de auto op het moment dat hij gekeurd wordt. Een halve auto kun je niet keuren.

Wat je wel kunt doen is de auto zo kaal mogelijk aanbieden, dus zonder glimmende 18″ velgen, lederen bekleding, geïntegreerde navigatie, etc. Als je een donorauto (schade) hebt waar je onderdelen uit kunt ‘lenen’, dan bied je de auto aan bij de keuring als basis-uitvoering, en vervolgens (na de keuring) schroef je alle luxe er pas weer in. Zo kun je in ieder geval de BPM op accessoires voorkomen. Op een VW Polo zal dat niet enorm lonen, op een dikke Mercedes of Volvo XC90 kan dat een aardig voordeeltje opleveren.
De ex-buurman van m’n ouders deed ook zoiets, kocht oude schade porsches en “kop-konte” ze. Hij laste de voor en achterkanten dan weer aan elkaar. Erg gevaarlijk en nu niet meer toegestaan lijkt mij.
Nou als onze auto voor het ongeluk ook op zo’n manier weer in elkaar gelast was, was de achterste helft meegenomen aangezien een jeep vol van links binnen kwam… Veilig joh! Wat een figuren :-/
Gebeurt ook vaak richting Africa alleen maken die hem niet heel meer.
De onderdelen zijn daar meer waard dan de auto compleet.
Compliment voor de bedenker, maar wel heel erg bizar!

Overginds: Iedereen kan zich wel indenken dat dit de veiligheid niet ten goede komt. Dit geeft dan ook erg de level van corruptie aan in een land. Want een regering heeft toch een taak om de inwoniners (tegen zichzelf) te beschermen. En als er na jaren geen wet wordt aangepast die dit tegengaat, dan kun je wel stellen dat er ook een paar ambtenaren van deze business een graantje meepikken!
Dat na die knip beurt alles weer aan elkaar kan. Denk aan al de draden enzo. dat moet duur zijn en zo duur dat je beter de hele auto had kunnen importeren. Maar , nee de dul in het Oostblok gaat het alleen om de ster op de moterkap en de vliegende propellor en de nietszeggende Lexus L. Wie durft een Rolls Roys doormidden te zagen? De foto’s! Ricardo!
Ben wat aan het bladeren gegaan door autoblog kom je dit tegen tog wel leuk om te zien haha
of het veilig is de vraag maar wel mooie manier om goedkoop dure auto’s te rijden!!
En wat die foto betreft het zou idd een RAV4 kunnen zijn zelf dacht ik misschien aan een Avensis Verso :$

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).