BMW M550d – 400 pk diesel met AWD en een M badge?

Auteur: , 71 Reacties

Zit je stevig op je stoel? Hopelijk kan je het volgende verhaal een beetje verwerken. Bovenstaande afbeelding is afkomstig van een doosje remblokken voor een nieuwe 5 Serie en daarop staat dus dat er een 5 Serie komt met een hele sterke diesel die ook nog eens beschikt over xDrive en een M badge heeft. Er gingen al langer geruchten over een dieselmotor met 3 turbo's evenals over M-modellen met AWD en/of dieselmotoren. En dit lijkt al die geruchten te bevestigen.

De nieuwe 50d motor van BMW zou tijdens de IAA in september onthuld worden en gemonteerd worden in de 5 tm 7 Serie en de X6. Het zou een 3.0 zescilinder zijn met drie turbo’s die zo’n 380-400 pk zal leveren. En blijkbaar zal dit in de 5 Serie een extra sportieve variant worden met een dun M sausje.

Wellicht dat dit een soort voorbereiding is op een “echte” M5 diesel over enkele jaren. De allereerste “M5” heette immers in eerste instantie ook “M535i”. Dat model was leverbaar in de periode 1979 tm 1981 & 1985 tm 1988. Het lijkt er dus op dat BMW met serieus dikke diesels op de markt gaat komen. (via: bimmertoday.de & motor-talk.de)



71 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
M5 diesel met 3 liter … geloof ik niets van
Heeft BMW wel een versnellingsbak die zo’n 800 Nm kan hebben?
@BananaFlip: En als die er niet is, kan die toch gekocht of ontwikkeld worden? Vind dit geen argument, sorry.
@mylvan: Is ook niet bedoeld als argument. Meer een gedachte.
@BananaFlip: zou de V12 bi-turbo uit de 7 serie niet nog mer koppel hebben? de bak die daar in zit kan het zeker aan.
@BananaFlip: Voor zover ik weet gebruiken ze bakken van ZF.
@BananaFlip: ze kunnen toch die van audi een “beetje” bekijken..?? die van de q7 v12 tdi kan 1000 nm koppel aan… dus..
Maar dan zou het dus een M5 diesel station worden.. (F11) dat is vet! Maar waarom zou je hier stevig voor op je stoel moeten zitten? wat is er mis met diesel?
@robskilov: Diesel is goed, maar niet met een M-badge… Al zou het me niets verbazen want de X5M en X6M bewijzen wel dat BMW het niet zo nauw neemt met hun principes.
@robskilov: Niks mis met diesel, zal vast een heerlijke auto worden voor de sportieve leasers ofzo, maar ik denk dat velen toch het geluid en gebrek aan toeren missen van een V8/V10 benzine.
@roestvrijstaal: Tsja, maar dat karakter was toch al aardig verdwenen sinds de M turbo-motoren.
@roestvrijstaal: Ja aan geluid zal je wel inleveren, maarja dat is de keuze die je maakt als je een diesel M5 koopt ipv een benzine. En schijnbaar denkt BMW dat er genoeg mensen zijn die dat niet erg vinden.
Ladies and gentleman: This just in, ITS SNOWING IN HELL.
Nu is het wachten op de eerste voorwielaangedreven diesel M met 14% bijtelling en Accupack. Sorry ben BMW Fan in hart en (BMW)nieren maar dit is gewoon M onwaardig. Wat krijg je na 5 jaar en 250.000km, een zwaar pluimende en ratelende M5. Goed voor de Heritage
@E34M5Touring:
Dat WAS ik ook.
Toen ze nog niet braaf waren
En een klein tikje ordi soms
Eerste M5 gereden en die was heerlijk (al was het toen een ouwetje die ik had)
Maar BMW is doorgeBraafd en de ultieme lease auto geworden.
@desjonnies: had gehoopt dat dit niet door zou druppelen tot de M-divisie maar helaas……
Dus een M5D, of een MD5, of DM5, sedan of touring. leuk!
dikke Duitse diesels, me like! laat die 1000+ NM maar komen!
Lepel dat ding in de 7 serie en dan ben ik blij.
Waarom zou je een 400pk sterke diesel willen rijden? M badge? Is hier een markt voor? 150.000 eurie diesel ? Hahaha
Een echte M diesel komt er vast niet. Ga eerder uit van een I8M. Dus een snel blok met hybride die de auto heel zuinig maakt i.v.m concurrentie.
@snelwin: dus een kopie van de fransen..?? een diesel hybrid..???
Ik vind het wel een goed idee:) Er is een zwaar gebrek aan snelle en sportieve diesels, en eigenlijk gaat er niks boven diesels met hun enorme koppel in het dagelijkse verkeer.. Ik val niet echt in de salarisgroep die dit soort auto’s koopt, maar anders zou ik ‘m boven praktisch elke andere M/AMG/RS verkiezen!
@EJS:

Zwaar gebrek aan snelle diesels? Volgens mij heeft elk merk tegenwoordig Diesel met 200pk en meer. De 300pk twinturbo blokken van BMW en de Audi 3L en nu de nieuwe van Audi zijn nou niet echt langzame diesel te noemen.
Van mij mag er een bmw m5 diesel komen, maar dan moet er weer een v10 zonder turbo’s in de gewone m5 komen.
Kunnen de mensen die zo nodig zuinig willen rijden een diesel kopen! :)
@murdock: zo te horen ben jij tegen diesel..??
wrm..?? ben je tegen de lage toeren en weinig brandstofverbruik. of houd je ervan om lekker veel fijnstof uit te stoten en in te ademen..??

als ze het doen prima, niks mis mee…
Jajaja, het zelfde setje remblokken zou op een 523i (204pk) als ook op een 550i (407pk) geschroefd worden. Geloof niet dat daar exact dezelfde stopinstallaitie onder zal zitten …
@rechercheur:
M’s hebben ook nooit deftige remmen gehad dusja… De vorige M5 moest het nog stellen met twee zuigers…
@StijnB:

Een 528i heeft schijven van 348mm, een 550i van 374mm, en een M5 van 400mm. Lijkt me niet dat daar dezelfde blokken op gaan.
@rechercheur: klopt! er komen nog grotere blokken onder!! (om al die koppels in bedwang te houden..)
@bigcar:

Dus daarmee betwijfel ik enigszins de ‘echtheid’ van deze foto. Geloof namelijk niet dat al deze verschillende uitvoeringen dezelfde remblokken gebruiken …. ?

http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/31/5385/40276274/m550dxdrive-002-6052331375079076198.jpg
@rechercheur:
Nog erger zelfs zit ook in de meeste nieuwe 7 series dezelfde set.
Deze sticker is alleen van de voorkant en niet van de bovenkant daar staan er nog veel meer.
@bohica:

Weet ik, maar onder een 523i zouden -volgens mij- niet dezelfde stoppers zitten als onder een 550i. Dit artikelnummer behoort toe aan een setje remblokken van -35i en -50i (zowel 5, 6 als 7-serie) …
@rechercheur: De helft van de huidige BMW’s kan 250km/h gaan, dus als je een paar stevige remblokken maakt die redelijk universeel zijn, kan je ze onder bijna de hele BMW-stal zetten, op voorwaarde dat het gewicht een beetje hetzelfde is. Massaproductie is kostenbesparend.
Goed idee, de oude klanten die naar audi zijn gegaan (omdat ze niet kunnen rijden, bang zijn achter het stuur etc etc) een auto geven waar ze wel in kunnen rijden, die voor hun rijd.
@drivingpleasure:

Lijkt me niet dat veel klanten overstappen van BMW naar Audi, met welke reden? Een merk waar Audi veel klanten heeft weg getrokken is Saab.
@drivingpleasure:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/03/23/80-eigenaren-bmw-1-serie-denkt-in-een-voorwielaandrijver-te-rijden

Zoveel weten BMW rijders van hun auto.
Ik sprak eens een man die had een nieuwe 5-serie, ik vroeg wat weegt z’n ding nou.
Gaf hij als antwoord: “nou in denk z’n 1300 kilo ofzo, BMW’s wegen nooit zo veel”
Ohh realy???
@Merry: het is algemeen bekend dat veel mensen die nu in de RS modellen rijden van een M afkomen, doe je huiswerk goed.
@drivingpleasure:

M naar RS? Dat lijkt me nou niet een enorme groep.. lekker representatief.
het zal me allemaal aan m’n achterwerk oxideren.. als het maar een mooie auto word plakken ze om mij het hele alfabet er achter..
Wederom Audi achterna.
Alleen 3 turbo’s is nieuw
Audi was ook al van plan diesel ‘S-versies’ te maken en hebben altijd al S/RS-versies met 4WD-quattro. Wel vind ik een Goed punt van BMW de achterwielaandrijving.. Voor de rest toch Audi!
Er staat ook een M550dX bij de F10, dus dat klopt alvast niet.

Maargoed, een diesel die 0-100 in minder dan 5 seconden doet klinkt wel heel goed (het lijkt me dat dat wel realistische cijfers zijn, niet? :))
@Sorcerer: station: F11 sedan: F10
@robskilov: ooh, ik dacht dat de nieuwe station ook de F10 was en F11 de volgende generatie betroft. Weer wat geleerd!
@Sorcerer: wat klopt er niet dan? De F10 & F11 zijn allebei 5 Serie’s.
Welkom in 2011 mensen… De diesels tegenwoordig zijn echt niet meer zo slecht als de meesten denken…
onlangs onze 530i E61 met 258pk tegen de X5 3.0d gezet met 234pk , en tot 80km/h was de X5 eerst. en tot ongeveer 110km/h kon de 530i pas weg rijden…
Het koppel van de diesel is niet te vergelijken met de benzine versie ! je hebt het veel vroeger en je krijgt het juist waar je het wilt : vanonder en in het midden van de toerentallen. nu… met 3 turbo’s zal dit nog beter worden.
Ik zie er al naar uit!
400pk en 800nm met xdrive en een verbruik onder de 10l per 100km … eerlijk is eerlijk het klinkt goed!
en Xdrive is echt wel nodig voor zoveel diesel koppel!
Onze 330D non xdrive heeft toch wel wat last van het overdadige koppel ! En ik herinner mij dat de Xdrive versie sneller is van 0-100km/h 6.4 vs 5.9 geloof ik .
Xdrive is ook IMO het leukste om met te rijden , het reageert perfect op stuurbewegingen , in de sneeuw voelde ik de X5 alle kracht naar achteren sturen als ik een bocht nam. en als ik mijn stuur terug recht zette , kwamen de voorste terug in actie! dus geen last van onderstuur!
@Alexke: volgens mij zijn de diesels (wel standaard auto’s) bij audi al een tijdje sneller dan de benzine motoren, of zie ik dat verkeerd?
@drivingpleasure: klopt, je ziet het goed… indrukwekkend of niet. dit is gewoon wat ze kunnen doen met 2 turbo’s (een kleine en een grote)(kleine voor de lage toeren, grote voor de hoge toerentallen…. wacht maar tot er 3 turbo’s komen…kijken wat er dan gebeurt)..
ik lach me te barsten als het modelnummer van de remblokken M550dX blijkt te zijn…
Hier ook nog een overzichtje van de diverse BMW-codes :
http://www.bmwarchiv.de/e-code/
hoe machinaal(dialect voor overdreven geweldig) klinkt het als je zegt dat je in een M550dX rijdt
en ik maar denken dat de M badge wordt toebedeeld aan de krachtigste beemers…. maar als ik het hier lees mag deze enkel op een beemer komen die een hoop lawaai maakt en op benzine loopt. Blijkbaar toch lastig om mee te gaan met de tijd…..

#iklachmeluluitmebroekmetme335d
normaal ben ik niet zo voor drastische wijzigingen in de hirarchie in de autowereld , een gevaarlijk snelle diesel ,electrische ,of hybride wagen gaat gewoon niet , maar ik hoop stiekem al jaren op de eerste serieuze diesel supercar, dit is de eerste stap daarheen.
eigenlijk vind ik het stiekem wel leuk…
krijg ik nu een ip ban :p
Komen er nu eindelijk M versies die bruikbaar zijn in landen met een winter die 6/7 maanden duurt?
the-budel-guy
spoel die M dan maar door de plee.
In 1985-88 werd de M535i naast de M5 geleverd. Ik denk dan ook niet dat dit een opmaat is naar een M5d.
baap via Android app
uit bevestigde bron: 3.0 6-in-lijn, 3 turbo’s, 415 pk, 875 Nm koppel!!


De bevestigde bron ben ik, want ik hou van zwetsen!!
Ik snap niet zo wat het probleem is met diesels? Ze hebben zich toch ook wel bewezen in de Le Mans of niet?!

Ik kijk er op zich wel naar uit :D
De reden om geen diesel in een sportieve auto ‘mocht’, was dat je toeren moet maken met een ‘echte sportauto’… Met de huidige Turbomotoren doe je dat toch al niet meer, dus dat argument is weg!
Tussen M550dx en M5dx zit een groot verschil.
Zal wel gewoon een MTech uitvoering zijn.
Een diesel M-uitvoering! Net zo kansloos als een M-badge op je 316i
Door 1 extra turbo op dat blok krijg je niet ineens 100 pk extra, hoogstens 50. Verder zie ik 3 turbo’s niet bepaald zitten, hoe zit het met de koeling en al het leidingwerk? Wordt een loeizware bak, zeker met vierwielaandrijving.

Denk ook niet dat M zichzelf nog meer te grabbel gooit na de SUV en turbo nederlagen afgelopen tijd.
Beter bouwen ze weer een V8 diesel…
BMW diesel is niks mis mee… Voor m’n 850 een 524TD gehad en die liep snel genoeg naar mijn mening en klinkt best lekker, laat maar komen die M!
Fantastisch dat er een M diesel komt. Rij zelf in een 535d die getuned is naar 350pk, heerlijk kan menig Porsche bijhouden met een top van 295km/h en ook met accelereren. En hoef niet elke dag aan de pomp te staan. Heb al een V10 diesel gehad in een touareg maar SUV’s vind ik groot en lomp. Een M diesel lijkt me daarom een ideale auto!
baap via Android app
@slickrick: Yeah right…
“De allereerste “M5? heette immers in eerste instantie ook “M535i”. Dat model was leverbaar in de periode 1979 tm 1981 & 1985 tm 1988”

die 85 tot 99 was gewoon een 535i met spoilerpakket, in tegenstelling toto de eerste echte m5 die vanaf 1985 tot 1987 in europa en tot 88 in usa geleverd werdt, die had een m1 motor
Niet zo’n gek idee hoor. Als je naar de specs van de huidige 535d kijkt dan zit die al niet zo heel ver van de M5 af

http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=62638&id2=62686

-=edit: kuch! Hoest! Ratel! Daar hebben we autowiki voor, he?=-
Nou mensen, de M550D is er! En hij rijd heerlijk! Of die bak de koppel aan kan? Zeker weten!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).