Mercedes’ eerbetoon aan Fangio

Auteur: , 44 Reacties

Juan Manuel Fangio zou dit jaar 100 zijn geworden. De Argentijnse vijfvoudig wereldkampioen Formule 1 behaalde een groot deel van zijn successen met Mercedes-Benz. Daarom eerde het Duitse merk zijn stercoureur tijdens de Classic Days op Schloss Dyck met zijn belangrijkste racewagens en een unieke vrachtwagen.

Fangio’s racewagens uit het seizoen 1955 waren op de Classic Days, een jong en mooi klassiekerevenement net over de grens in Duitsland, aanwezig: de W 196 R en de W196 S, beter bekend als de 300 SLR. Met de R behaalde Fangio de wereldtitels van 1954 en 1955 en met de S reed hij Le Mans en de Mille Miglia.

Mercedes staat erom bekend dat het zijn oude racers in topconditie houdt en dat was te zien. En te horen, want Fangio’s Mille Miglia-300 SLR met startnummer 658 reed enkele ronden op het gelegenheidsparcours rondom het kasteel Schloss Dyck. De brullende achtcilinder liet zwarte roetsporen na op de verder smetteloze carrosserie. Zo hoort het bij levende historie.

Mercedes-Benz 300 SLR W196 S

Juan Manuel Fangio reed met deze wagen de Mille Miglia van 1955 en werd tweede. De winnaar was toen Stirling Moss in een identieke 300 SLR met het startnummer 722. Moss’ overwinning in 10 uur en 7 minuten met een gemiddelde snelheid van 157 km/u geldt sindsdien als een van de belangrijkste autosportprestaties. Fangio’s tweede plek is bijzonder, omdat hij de Mille Miglia solo reed, terwijl Moss navigator Denis Jenkinson aan boord had.

De specs van de 300 SLR zijn adembenemend, zeker aangezien het hier om techniek uit 1955 gaat: 300 pk en een topsnelheid van 286 km/u uit een achtcilinder lijnmotor van 3 liter. Navrant is dat Mercedes met dit model niet alleen grote successen, maar ook de zwartste bladzijde uit zijn racehistorie schreef. Tijdens de 24 Uren van Le Mans in 1955 vloog Pierre Levegh met zijn 300 SLR het publiek in met 83 doden onder de toeschouwers. Mercedes nam na dit dodelijke ongeval zijn andere wagens, waaronder die met Fangio, uit de wedstrijd.

Mercedes-Benz Schnelltransporter

Fangio’s werkpaarden werden vervoerd op een speciale vrachtwagen. Die is nog unieker dan de racewagens. Mercedes bouwde hem om racewagens snel heen en weer te kunnen rijden vanaf de circuits naar de thuisbasis in Stuttgart voor reparaties. Het chassis kwam van een 300 S personenwagen en de 192 pk-zescilindermotor van de 300 SL. Het opmerkelijke blauwe gevaarte met zijn cabine ver voor de vooras haalde een snelheid van 165 km/u.

Dat moet indertijd een apart gezicht zijn geweest voor de automobilisten op de Autobahn. Terwijl de meesten in amechtige viercilinder torretjes doortuften, werden ze voorbijgestoven door deze blauwe schicht inclusief lading. Het originele exemplaar is helaas in 1967 gesloopt. Mercedes heeft in 2001 een exacte replica gebouwd voor klassiekerevenementen.

Met dank aan Robert en Maarten voor deze bijdrage!



44 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Poefff heftige crash… Dat toen niemand kritisch nadacht over de hoogte van de afscheiding voor de tribunes, ongelofelijk.
@audir8v10: Veiligheid op race-evenementen werd pas in de jaren 70 van belang geacht. Daarvoor was sterven in een crash gewoon een risico dat er bij hoorde.
@mercedesfan: volgens mij is sterven in een crash nog altijd een risico dat er bij hoort.. aleen het risico is erg klein geworden.. maar volgens mij bedoeld hij het ook meer voor de toeschouwers..
@dennisr: ja ik bedoelde ook voor de toeschouwers!
@mercedesfan: ik snap dat pas na een aantal van dit soort crashes en dodelijke ongelukken, wet- en regelgeving werd aangepast om de sport veiliger te maken.

Maar ik bedoel dat ik ervan sta te kijken dat niemand van de organisatie bij zichzelf dacht van: hee, misschien niet zo handig om toeschouwers achter een barriere van slechts 1,5m hoog te zetten als de auto’s met 200+ voorbij razen. Het was nou niet zo dat ongelukken nou erg zeldzaam waren toendertijd.

Maar ja is ook achteraf gel*l.
@audir8v10:

Het was een recht stuk.
Waar 1 niet veel bochten zijn om uit te vliegen en 2 een goed overzicht is zowel voor de rijders als voor de toeschouwers.
Wie zou durven denken dat daar een ongeval gebeurt?
Daarbij is het een door het jaar gewoon een weg, waarom geld verspillen om op een veilige plaats hekken die het zicht van de toeschouwers wegnemen te zetten, zullen ze hebben gedacht.

Het ongeval was trouwens veel minder erg geweest moest die SLR niet van een metaallegering gemaakt zijn die bij het minste ontbrandt en die in combinatie met water ontploft.
@Hupke: Als het rechte stuk ook dienst doet als ‘pitstraat’ waar auto’s stil staan en voorbij scheuren met 200 kph was het maar logisch dat ze dit aanpassen.

Spijtig dat meestal een ernstig ongeval moet gebeuren eer er ingegrepen wordt.
@audir8v10: Ja dat is onbegrijpelijk, maar toch heeft men dat pas in de 70er jaren ingezien.
oeh naar ongelukje!
die vrachtwagen is.. speciaal.. maar ook best wel godslelijk.. :) die andere wagens blijven natuurlijk mooi om te zien :D
vind vooral de vrachtwagen een mooi ding. ik ken geen vrachtwagens die nu 165 kph rijden. Met de racetrucks buiten beschouwing gelaten.
@gillet: Met een VW Transporter chassis/cabine met oprijplaten en de zwaarste TDI-motor kom je een heel eind, veel meer laadvermogen dan dat had de Renntransporter niet. Blijft natuurlijk een bijzondere prestatie.
@gillet: Als je de begrenzer van sommige vrachtwagens afhaalt dan rijden ze best hard hoor.
Die vrachtwagen is echt gaaf, had zo uit de Thunderbirds kunnen komen! Iemand enig idee waarom die achterruit op zo’n bijzondere manier in 2en gedeeld is?
@robskilov: ik zie t al, het is perspectief.
@robskilov: De achterkant van de cabine heeft een vreemde vorm, volgens mij zo gedaan dat de neus van een racewagen er net onder valt.
Prachtig! Leuk artikel over deze bijzondere periode in de racegeschiedenis. Ik vind zelf de W196R het mooist van allemaal. Hieronder nog een mooie foto van het Blue Wonder Transporter.

http://www.autowp.ru/pictures/mercedes-benz/blue_wonder_transporter/autowp.ru_mercedes-benz_blue_wonder_transporter_21.jpg
@floryn: Wow, echt leuk dit soort foto’s! Krijg je er een beetje gevoel bij.

Leuk artikel ook! Top dat die racers er na 100 jaar nog zo bijstaan. En belangrijker: nog eens uitgelaten worden ook!
Mercedes houdt niet alleen zijn racers in topconditie. Bijna alle auto’s die het merk nog in bezit heeft, en dat is van vrijwel alle gebouwde auto’s minstens 1 exemplaar, worden zo onderhouden en in rijdende staat gehouden, dus ook antiek spul en conceptcars.
@HDM: er staat 1 hele leuke auto in het museum van MB en dat is een 190E 2.3 waar Ayrton Senna een promo race mee heeft gewonnen.
Ergens in de jaren ’80 was de opening van de nieuwe Neurenberg ring en werd er een race gehouden met allemaal F1 kampioenen en andere oud bekende rijders en actieve rijders en ook de toen nog de onbekende Senna werd gevraagd als veld vulling.
Mercedes-Benz zou de wagen van de winnaar in het museum zetten en dacht dat er toch wel een grote naam zou winnen en waren redelijk pissed dat Senna toen won.
Zullen ze achter af wel wat minder pissed om geweest zijn.
Hmm.. die 2e foto in dit artikel doet me denken aan de vorige generatie CLS aan de voorkant
Naast dit alles mogen we Fangio ook nog dankbaar zijn voor een goed woordje bij Mercedes voor een ene Horacio Pagani.

Prachtig spul!
Speciale vrachtwagen idd. Vreemd dat ze de originele gesloopt hebben. Hoort even goed bij de race als de race-wagens…
@Esprit_de_Flandre: Uhlenhaut heeft de beslissing gemaakt em te slopen iets van tien jaar na de terugtrekking van MB. Misschien zag hij er na al die tijd geen heil meer in. De C112 is ook nooit in productie geweest naar verluidt omdat een nieuw ontwikkelingsteam vond dat hij niet in de plannen paste voor de toekomst van MB.
@HDM: Nog geen reden om ze te vernietigen…
epic,
worden er replicas gemaakt van die op de 1e foto?( in het artikel)
Van die auto die op die trailer rijd hebben wij nog zo’n model auto van lol
Ik heb die 300 SLR op een show gezien..10 jaar terug met mijn pa. Superding..

We hadden toen een discussie, of er eigenlijk wel veel veranderd is in de afgelopen tijd. 300 pk – 3 liter, 286 km/h..dat is sneller dan veel recente 300 SL’s uit de 90’s of zelfs nu.

Tuurlijk zijn er veel zaken veranderd – gebruik, betrouwbaarheid blah blah..maar allemaal zeer incrementele veranderingen.

Mooie parallel met de SR 71 Blackbird – het snelste vliegtuig ooit – is in de late 50er jaren ontworpen en vloog al in ’62.

Ik vind dat de huidige autobedrijven een beetje aan het cruisen zijn..wetgeving volgen en de auto’s steeds iets zuiniger / beter maken. Maar niets revolutionairs. Ook de elektrische wagens niet..

Anyone?
@willemth: Klopt als een bus. Maarja, voordat een auto tegenwoordig de weg op mag, moet hij aan 681926509146295625896912456912463569125 eisen voldoen… Verder zijn er natuurlijk de supersportwagens als de Veyron bijvoorbeeld, als technologische prestatie. Toch?
@willemth:


Die SLR is gemaakt van een van de lichtste en sterkste metaallegeringen die er bestaan. Best een indrukwekkend staaltje techniek dus. Maar diezelfde legering werd ook gebruikt als vulling voor brandbommen.

Die SR71 is ontwikkeld als spionage vliegtuig. Het moest te snel zijn om gevolgd te kunnen worden door jagers of raketten en hoog genoeg kunnen vliegen om niet opgemerkt te worden.


Die SLR werd in zijn tijd gebouwd door ingenieurs die de grenzen aan het aftasten waren van snelheid. Er werd toen geen rekening gehouden met dingen als veiligheid, handling,…
Een huidige SL is een luxe wagen even comfortabel als een S-klasse, snel genoeg om een porsche bij te houden en veiliger dan een volvo en even betrouwbaar als een volkswagen (zij het iets duurder in onderhoud). De focus is dus iets anders dan bij zo’n rijdende bom.

Die blackbird is ongelofelijk duur om te bouwen, belachelijk duur in onderhoud en om te gebruiken. Enkel de prijs van de opleiding van een piloot om ermee te vliegen is al hoger dan om een sateliet de ruimte in te schieten. Die bovendien veel meer en veel langer nut heeft.

Ik vind SLR’s ook spectaculairder dan seat’s en skoda’s en een blackbird is veel cooler dan een airbus. Maar dat zijn een beetje zo’n onnuttige dingen geworden.

Die elektrische wagens hebben tijd nodig, de technologie is er al hoor maar de markt is er nog niet rijp voor dus waarom zouden ze er nu al in investeren?
Die vrachtwagen heb ik ooit nog eens als modelletje gehad ,voor een heel leuk prijsje verkocht :D
Stond er twee jaar geleden ook al. Inderdaad erg mooi, maar ook walgelijk perfect gerestaureerd. Elk spoortje geschiedenis is zorgvuldig gewist. Is een keuze, maar het is niet helemaal mijn ding.
http://youtu.be/I2dultJDis4
@Klassiekerrally: dan spreekt deze auto (en het verhaal erachter) je waarschijnlijk heel erg aan:

http://japanesenostalgiccar.com/wordpress/wp-content/uploads/2010/07/Toyota-Toyoda-AA-Russia-Louwman-Museum.jpg

Weet je al welke het is?’;)
@Svenska_Aeroplan_AB: Alleen deze rijd niet.
@Svenska_Aeroplan_AB: Ehm, ik heb geen idee…
@Klassiekerrally: Schitterend verhaal deze auto! Stond laatst in de Carros. De eerste productie Toyoda! Heet de AA. Staat in het Louwman museum, in barnfind stijl. Gevonden in Rusland en via veel omwegen, omkopen, etc. gekocht door Louwman. Daarbij Toyota zelf afgetroefd… Is de.enige ter wereld, staat in Duh Haag…
@Klassiekerrally: Dus wanneer jij schade rijd, laat je dat zo.
Oh, die deuk, toen reed ik per ongeluk tegen een…..
Gaaf die kras, dat was toen ik…
Deze auto is heel uniek, wanneer je deze opknapt blijft hij langer goed.
@amateur: Ik snap wel dat die auto’s zo gerestaureerd worden, maar ik vind een oude racewagen in originele staat (mits rijdbaar en enigszins toonbaar), dus met patina, mooier dan zo’n overgerestaureerd exemplaar. De auto’s zijn na restauratie beter dan ze ooit geweest zijn. En dat hoeft van mij niet per sé. Maar zoals gezegd, dat is een keuze die ik wel begrijp, maar niet echt toejuich.
@hupke en @svenska_autoplan_AB

Van 300 SLR naar een Veyron SS is inderdaad een gigantische opgave. Het vermogen is quadratisch toegenomen en daarbij kan de auto met dit gigantische potentieel alsnog aan alle milieu en veligheidseisen voldoen..en je kunt er mee rijden als een boodschappenwagentje.

Dan nog is dat perfectioneren en verbeteren van een bestaand concept waarvan de 300 SLR een van de eerste exponenten was. Het is een zeer incrementele evolutie. 300 SLR tot de 1200pk Veyron SS duurde 55 jaar..dat is echt lang. Geen ‘Blackbird’ moment zeg maar..eerder van een eerste Jet-airliner uit de 50s naar een Airbus A380.

@Hupke ..die Blackbird was inderdaad vanuit een heel ander oogpunt gebouwd, misschien ligt daar ook wel de crux. Goed om vanuit een heel ander oogpunt een bestaand concept te benaderen – alsof het daaraan heeft ontbroken de afgelopen 50 jaar. Dan krijg je iedere 2 jaar een ‘nieuwe’ C-Klasse die uitkomt met 5g minder CO2 of een nieuwe BMW met 3 turbo’s.

..op zich zeer interessant wat een Tesla nu doet – en vooral dat de oprichters uit de IT wereld komen in plaats van de plaatstaal wereld. Helaas worstelt een Tesla ook met oude ‘incrementele’ techniek, want ze zitten met die verdomde accu’s die ook de afgelopen eeuw niet revolutionair zijn verbeterd.

Maar wie weet is die verandering wel de start van iets echt revolutionairs..bijvoorbeeld als er nu echt iets wordt gevonden dat die accu vervangen kan.
@willemth: Ah, dit wordt.een mooie brainstorm… Ik weet waar het aan ligt: aan de klanten! Iedere poging om met iets afwijkends te komen in autoland wordt vrijwel direct neergesabeld door de markt. Kijk naar hoe lang het duurt voordat een electrische auto omarmt wordt?? Eigenlijk gewoon NIET. Ja, met financiële sturing door de overheid ja. Anders waren ook de Priussen etc. een stille dood gestorven. Dus, ik denk best dat er alternatieven bedacht zijn, maarja, als de markt het niet hoeft…
@willemth: PS: en nog iets met de macht van oliemaatschappijen… Maar ga eerst ff slapen. ;)
-edit: nutteloze bijdrage-
@willemth: hey, wat is dat nou? weg brainstorm??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).