Waarom zou je in Nederland een cabrio kopen?

Auteur: , 51 Reacties

We gaan niet weer discussiëren over de vraag of een cabrio wel of niet gay is. Waar ik nu vooral benieuwd naar ben zijn de beweegredenen om in Nederland een cabrio te kopen. Voor het mooie weer hoef je het in ieder geval niet te doen, want het weerbeeld tijdens onze zomervakanties doet geregeld denken aan de herfstvakantie.

Met een beetje gezond verstand, koop je in Nederland dus geen cabrio, althans niet voor het mooie weer. Toch blijkt het weer duidelijke invloed te hebben op de verkoop van cabrio’s in ons land. Zo piekte bijvoorbeeld de verkoop van gebruikte cabrio’s tijdens de warme april maand. In de natte en koude maand juli waren veel minder mensen te porren voor een cabrio.

Vorige maand hebben autobedrijven 691 tweedehands cabrio’s aan consumenten verkocht. Dat zijn er 14,4 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Dit terwijl de totale verkoop van occasions met 9,9 procent toenam. Het aandeel gebruikte cabrio’s was vorige maand goed voor 0,73 procent van de totale occasionverkopen. Een jaar eerder was dat nog 0,94 procent.

Volgens de weerstatistieken lag de temperatuur vorige maand 2 graden onder het gemiddelde, terwijl het in juli 2010 juist 1,9 graden warmer was dan gemiddeld. In april was het dit jaar 3,9 graden warmer dan normaal en dat leidde tot de hoogste cabrioverkoop in de afgelopen 4 jaar. Er werden 1.085 gebruikte cabrio’s verkocht, tegenover 906 een jaar eerder waarbij de temperaturen rond het gemiddelde lagen.

Is een cabrio dan wellicht een impulsaankoop waar we ons toe laten verleiden op het moment dat de zon een keertje zijn best doet? Waarom koop jij, of zou jij een cabrio kopen? (via: automotive online)



51 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ach deze zomer is gewoon weer eens ruk in dit land qua weer. Het voorjaar was schitterend en genoeg dagen om lekker cabrio te rijden hoor! In de zomervakantie moet je gewoon lekker in het buitenland vertoeven:P
@rubenpriest: Inderdaad. Toen was het zalig. Dan heb ik bijna dagelijks kunnen cabrio rijden. Het is waar, nu heb je er niet veel geniet van. Maar zo is het nu eenmaal he.
Waarom? Omdat het dak ook dicht kan, het buitenland niet zo heel ver weg is en zonder dieptepunten geen hoogtepunten!
Ik heb een cabrio… vraag me niet waarom… kan hem haast gebruiken, maar het kan wel leuk zijn als het goed weer is ;-)
Ja die vraag is vrij simpel te beantwoorden, om de blits te maken natuurlijk! Zien en gezien worden zal ik maar zeggen :)
sorry , maar zegt het plaatje van het artikel niet genoeg?

je geeft meteen antwoord op je vraag (wel is waar visueel)
Nu stel ik me die vraag ook wel een beetje :-) Maar er zijn al genoeg momenten geweest dit jaar dat ik er wel veel geniet van heb.
Cabrio hoeft niet op een wagen en iedereen zijn idee en keuze. Maar ik vind het gewoon een leuk extraatje.
Een cabrio koop je altijd maar 1 keer in je leven, daarna wil je gewoon weer een dak boven je hoofd. (met uitzondering van de hard tops uiteraard)
Wat een onzin. Engeland is het land van de roadsters. Is het daar ooit goed weer? neuh… Ik rij een MX5 en rij slechts in een kwart van de gevallen met het dak erop. Alleen als er neerslag is of als het echt ijskoud is, dus winters koud, blijft het dak erop.

Je koopt zo’n ding vooral voor dat heerlijke gevoel als de zon wel eens vol schijnt en je lekker in de open lucht zit tussen alle mensen die in hun dichte hok zitten te hijgen :)
Ik kan niet zonder.Is gewoon heerlijk lees een levensstijl.Na het werk lekker even uitwaaien.En als er een paar druppels vallen gewoon open blijven rijden.Ben niet van suiker.
the-budel-guy
om als je door een tunnel rijd het dak open te doen en als je er uit gaat weer omhoog anders wordt je nat
Ik rijdt al 14 jaar cabrio (4 verschillende) en vind het nog altijd leuk. Er zijn genoeg dagen dat het dak open kan en dat is fijn rijden. Het hoeft daar geen 25 graden voor te zijn. En met een goede kap rijdt het dicht ook prima (ja, ook met een stoffen kap).
Men roept vaak dat je extra betaalt voor iets dat je maar weinig gebruikt. Maar dat is bij veel dichte auto’s ook het geval (stationcar, 7-zitter, opties als navi etc.)
Een echte cabrio rijder herken je zo want die rijden open als het droog is.Hij was vanmiddag ook weer open en was lekker om ff uit te waaien, wel met windscherm.Nee je moet zo’n cabrio rijder zijn die met 25 graden het zijraampje open zet want stel dat je haar door de war gaat.mijn “regel” is een graad of 10 en droog enne zodra het 25+ graden is en je staat in de file ? nou dan zweet je de tent uit dus beter een graad of 20 en droog
Wist je dat de cabrio-dichtheid in Nederland en Engeland het hoogste is? De reden: in bijv. Nederland genieten we echt van het mooie weer!! In bijv. Spanje is de zon en warmte alleen maar lastig. Het is de afwisseling die ’t hem doet! Kijk maar eens op jet strand op vakantie. Denk je echt dat de locals op het strand gaan liggen als het 35 graden is?? Nee hoor, alleen de toeristen zijn zo dom… Dit heb ik overigens al een keer of 3894744902216 gepost…
@Svenska_Aeroplan_AB: Als het zo warm is daar in het zuiden wil je inderdaad geen cabrio rijden, heb ik van de zomer gemerkt. Maar dan wil je wel airco… De aircoloze cabrio was niet echt lekker. :lol:
Bewerken zij dichte auto’s voor homo’s natuurlijk… ;)
Bewerken is daarnaast… stomme mobiel!
@Svenska_Aeroplan_AB: Oh, zo krijg je een Droid naast je posts… Ik deed alles vanuit Opera Mobile, op de desktop site dus, kon die app niet vinden.
Excuses voor de off-topic ^
Zelfs hier in Noorwegen rijden er cabrio’s ,en geloof me als ik zeg dat het zelden mooi weer is om ermee te rijden.
Waarom koop je supercars in dit land vergeven van drempels en stoplichten, en waar je, als je eenmaal een goede vaart heb, je weer 10 steden voorbij bent gereden?

Waarom koop je de Veyron Grandsport als je weet dat het in veel landen ook gewoon ”onverwacht” kan regenen en je dus niets heb aan die superauto omdat je maar 130 kan met die noodtent op?

Dus, waarom koopt men cabrio’s in Nederland?… Waarom niet?
wat een onzin hier weinig cabrio kunnen rijden!
al jaren een oud cabriotje en nu al 2 jaar een moderne Spider 939 waar ik zo’n 35.000 km per jaar mee rijd. En echt de meeste van die KM’ers zijn open. Verbaas me regelmatig over al die “cabrio-rijders” die de knop “dak-open” niet weten te vinden.
Het regent echt niet zo vaak in dit land en zelfs met kleine bui’tjes blijf je meestal gewoon droog.
Om cabrio te rijden hoeft de zon toch niet te schijnen? die kop in de wind is zelfs op een winterdag lekker.
Ff een mythe ontkrachten; om ‘open’ te rijden hoeft het geen 25 graden te zijn!! Zoals al gezegd, dakloos genieten kan altijd, als t maar een beetje droog is. Heerlik, koud weer,sjaal en winterjas aan, en gaan!
Ik blijf het een apart gezicht vinden. Blauwbekkende cabrio-rijders die zichzelf ’s winters dik inpakken met 3-lagen kleding omdat ze kosten wat het kost open willen rijden. Het comfort en genot daarvan ontgaat mij.
In Canada rijdt het vol cabrio’s, en het is er ook de helft van het jaar -30°C… Voor de zeldzame momenten moet je t doen ;)
Heb 2 cabrio’s gehad en ik mis ze allebei elke keer weer.
Mijn aller eerste was een diamant zwarte E30 325i in uitmuntende staat, spotgoedkoop kunnen krijgen. Was van een vrouw die er zo nu en dan eens mee reed en qua onderhoud geen cent heeft bezuinigd. Zat een nieuwe kap op, gereviseerde motor, lederen sport interieur in nieuw staat en verder helemaal origineel. Wist het van te voren allemaal niet en ze heeft er verder ook nooit wat over gehad.
Alsof het allemaal heel normaal was. Kon me ogen niet geloven. Net alsof ie uit de showroom kwam en dat voor een appel en een ei. Heel erg veel plezier van gehad. Reed voortreffelijk en tevens 1 van de mooiste BMW’s ooit gemaakt imo. Enige nadeel met een wat oudere cabrio zoals de E30 is het wind geruis bij hogere snelheden, verder heerlijk auto.

Aantal jaren later nog een tijdje een E36 M3 cabrio gereden.
Wow wat rijd dat lekker. Het hoogtoerige karakter van zon auto komt dan veel meer tot zijn recht. Je rijd bv. eerst heel relaxed door een dorpje laag in de toeren met een immens laag gebrul achter je, alsof je een knopje voor de bass vol naar rechts hebt gedraaid. Veel trillingen en alles wat er bij hoort. Dan als je op een B weg komt en je trekt hem door dan veranderd echt alles. Hoe hoger je in de toeren komt hoe soepeler alles word en het geluid veranderd ook steeds meer in een “hoogtoerig” soepel monotoon geluid.
Je moet dit mee hebben gemaakt om te begrijpen, geweldig oldskool BMW blok.
Qua wegligging natuurlijk ook nog eens een hele klap beter.
Qua exterieur en interieur ga ik toch voor de E30.
Een mix van deze beide zou echt ultiem zijn. misschien komt dit nog wel een keer wie weet.
De E36 is trouwens kwa wind geruis er een hele klap op vooruit gegaan en is zonder problemen mee in de regen te rijden als je maar niet te langzaam gaat rijden.
windscherm er bij rijd ook nog eens een stuk beter bij lagere temperaturen.
Zodra er een zonnetje is met leuke temperaturen is het natuurlijk helemaal genieten geblazen.
Komt sowieso wel weer een cabrio.
Heb eerst nog een paar andere auto’s af te gaan op mijn drive before you die lijst.
@GOD: “..Alsof het allemaal heel normaal was. Kon me ogen niet geloven. Net alsof ie uit de showroom kwam en dat voor een appel en een ei. Heel erg veel plezier van gehad..”

En die heb jij niet weggezet dan? Als jij de routine van die vrouw had voortgezet.. (onderhouden, poetsen, vertroetelen) had je nu een trophy.. ;)
@Freewarefreak: Ik had toen ff een kut periode in me leven en moest hem noodgedwongen wegdoen. Heel erg kut maar het was niet anders. Soms moet je prioriteiten kiezen, tussen een stuk blik of een stuk vlees bijvoorbeeld.
Omdat rijden met open dak gewoon überchill is. In nederland kan men inderdaad veel vaker dakloos rijden dan al die dichte cabrio’s doen vermoeden;)
waarom een cabrio, nou ik begrijp idd soms niet waarom sommige mensen een cabrio kopen.. als voorbeeld neem ik de buren.. de beste buren hebben er van genoten in de jongere jaren en hebben dus 3 kinderen.. waarvan ieder nog thuiswonend.. dat kon namelijk prima met de grote volvo! ware het niet.. dat ze afgelopen zomer een andere auto wouden.. JUIST een cabrio.. waar idd geen kinderen achterin passen!.. dan snap ik idd niet waarom je een cabrio koopt..

in sommige gevallen snap ik het ook wel.. neem mijn leraar.. gescheiden.. mid-life crisis.. zie daar.. porsche boxter cabrio..!
En natuurlijk is het gewoon lekker die paar dagen in het jaar dat het wel kan..
Niet te koud, niet te warm, een mooie route uitgezet. |Dat ene ritje dat ik met een echte cabrio heb gedaan was perfect. Voor die enkele perfecte dag is het heerlijk. En de rest van de dagen kan de moderne cabrio prima dicht natuurlijk.
Jammer dat niemand hier de reacties bekijkt… Ik lees nog steeds ‘leuk voor die paar dagen dat het kan’ enzo. Jongens, in Nederland kan het dus zo ongeveer het meest van alle landen! In warme landen is het simpelweg snel te warm en vinden ze de zon niet boeiend… Is allemaal onderzocht en dus simpel samen te vatten: cultuur
@Svenska_Aeroplan_AB: Klopt. Heb 1 x op de Autobahn in de file gestaan in de brandende zon. Geen pretje! Liever een beetje (mot)regen dan te hoge temperaturen…
@Svenska_Aeroplan_AB: U heeft volkomen gelijk :)
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik veronderstel dat jij een Saab 9-3 Cabriolet hebt? Ben je er tevreden van? Ik ben aan het kijken om op het einde van dit jaar een 2dehands 9-3 uit 2008 ofzo op de kop te tikken, ik vind het echt heerlijke bakken en wil al jaren een topless auto. Ben benieuwd naar de ervaringen (bv veel last van wind/geruis, kunnen er 2 kinderen achterin zitten als je open rijdt, etc).
Waarom? Caterham maakt nou eenmaal alleen topless entertainment.
Verder ben ik nog niet klaar met sparen voor een Ford GT40. Als er iemand is die zo’n gestrand project heeft staan, laat me het weten! Ik vind het bouwen nl. net zo leuk als het rijden zelf.
Cabrio rijden kan het hele jaar door. Droog weer en een droge (stoffen) kap zijn wat mij betreft de enige voorwaarden. Een natte kap opvouwen helpt op de lange duur niet. Maar het hoeft zeker geen zomer te zijn. In februari, met 5 graden boven nul, kun je ook met de kap naar beneden rijden. Jas aan, sjaal om, verwarming op de voeten zetten zodat de warmte omhoog stroomt en je rijdt heerlijk in de open lucht. Ook in Nederland kun je heel veel plezier hebben van een open auto. Ik rijd al 6 jaar zomer en winter een cabrio en heb er nog geen dag spijt van.
Heb deze winter ook nog gewoon open gereden. Muts op, handschoenen aan en lekker die ijskoude wind over je gezicht!En in de zomer is helemaal prima! Zo lang het niet regent neem ik zonder moeite de cabrio mee!
Of gewoon wat de fuck, ik wil er één en ik heb het geld er voor, dus waarom niet.
Hoezo slecht weer? Hoe vaak heb je dit jaar de paraplu al dicht kunnen laten? Minstens driekwart van de tijd, want dat is hoe vaak ik de kap heb plat gelegd sinds januari. Gisterenavond reed ik open naar huis, en zometeen stap ik weer in een open auto. We hebben hier het best denkbare weer om cabrio te rijden.
Waarom een cabrio? Omdat je als het droog is met het dak open kan rijden. En zelfs het dak van veel klassieke cabrio’s is zo open! Een windschot vind ik overigens uit den boze in een klassieker, maar dat terzijde.
Met het dak open geniet je intenser van alles, de omgeving, het motorgeluid, het hele rijden krijgt een extra dimensie. Geweldig!
Zondag nog lekker naar Düsseldorf gereden en met 140-160 km/u m’n haar laten stylen. Kapsel Duetto. Gay? Schei toch uit! :mrgreen:

Het meest belachelijke is dat je moderne cabrio’s of cc’s vrijwel altijd dicht ziet rijden. Op zulke momenten snap ik de uitspraak ‘cabrio’s zijn gay’, al zou ik ‘gay’ dan vervangen door ‘voor watjes’.
Zelf reed ik in m’n MGB zelfs in de winter met het dak open. Heerlijk!
Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding!
Volgens mij kan men beter zijn tijd besteden aan een activiteit die wat minder gay is. Je huis verven bijvoorbeeld, da’s voor échte mannen! Laat de cabrio’s gewooon voor de prima donna’s.
@sir_smokalot: *proest* En een cabrio verven, is dat dan ook mannelijk? ;)
@sir_smokalot: Wat een onzin!!! en jij als autoliefhebber zou toch echt beter moeten weten. Echt een pure hokjesdenker of een papegaai ben je. Ik geniet volop van mijn SLK, boeit mij geen flikker wat anderen denken ;)
Mensen trekken zich veel te veel aan wat een ander mogelijk van hun denkt, totaal bizar!
Ga jij maar lekker schilderen ga ik lekker open cruisen met mijn vrouwtje ;)
@Klassiekerrally: Well said +1.
Goeie! Heb je trouwens echt een Spider Duetto? Respect… Een van de mooiste auto’s ooit!
Ik zou best een mx-5 willen hebben. Lekker sturen op b-wegen onder het genot van wat frisse lucht. Maar ja, man-met-kale-plek-in-een-cabrio… Je wordt niet meer serieus genomen. (tenzij je op bedenkelijke uren stopt op een bedenkelijke carpoolplaats natuurlijk, maar daar pas ik voor)
Een cabrio is gaaf als 2e auto. Zeker met linnen kapjes ! Die moet je gewoon niet willen gebruiken in de winter.

Een M3 cabrio met de hardtop zou voor mij een goede optie zijn om het jaar door gebruiken.
we hebben al een cabrio softtop als 2e van de voorlopig nog 3 auto’s
In dit land kan je nooit cabrio rijden, omdat je niet weet wanneer het regent of wanneer de zon schijnt. Eigenlijk zouden ze het KNMI moeten afschaffen, aangezien zij niet eens het weer constant goed kunnen voorspellen voor de hele dag.
Het is gewoon een instantie dat zich verrijkt met onze belastingcentjes en subsidies. Zonder resultaten te geven. Op professioneel gebied mag je er nooit naast zitten, maar deze mensen doen niets anders.
Toch ben ik wel blij dat er wat cabriootjes rond rijden in nederland, want anders zou het wel erg erg saai zijn ipv erg saai zoals nu.
Ik koop er ook nog een keer één. Niet als daily. Gewoon als hobby oldtimer voor mooie dagen. Die zet ik gewoon in m’n garage. Ik zoek naar een:

– een hele mooie cleane VW Cabbie MK I.
– of een vroege VW EOS.
– of een mooie nette BMW Z3.
– of een mooie nette BMW E30 cabrio.
– of een vroege BMW Z4 MK I.
– of een vroege Honda S2000.

keuzes en wensen genoeg.. ;)
Nederland is juist een land waar je echt veel open kunt rijden. Dat het snikheet moet zijn om open te rijden is een puur misverstand.
Ik rij in de winter op mooie dagen op open met mijn SLK:)
Juist het voorjaar 18-20 graden is ideaal weer om heerlijk te cruisen ook met bewolking. Juist die felle warme zon met 25 graden is niet lekker als je stilstaat.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).