Aziatische ochtend op autoblog vandaag! We hebben Yellow Fever, en dat zullen jullie weten ook! We leggen de i30-Koreaan in een Japanse sandwich: zojuist is namelijk de definitieve versie van de Swift Sport vrijgegeven. U weet wel, dat 136 pk sterke scheurkanon dat rondjes gaat draaien rond de Cooper JCW's, Polo GTI's en Corsa OPC's op deze aarde.
OK, toegegeven, ze spelen niet in dezelfde klasse natuurlijk. De vorige (driedeurs) Swift Sport dateert uit 2006. Deze had 125 pk, 148 Nm en kostte ruim 20.000 euro. Zijn opvolger peutert 136 pk (@ 6.900 tpm) en 160 Nm (@ 4.400 tpm) uit zijn atmosferische 1.6. Standaard is de rapste Swift gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
Vooralsnog moeten we het met 1 plaatje doen, hoewel de verschillen met het concept eigenlijk minimaal zijn. Daarom nog maar even de gallery van het vlagele conceptbakkie hier onder. Ik weet het niet hoor, maar ik krijg bij deze ‘luke warm hatch’ toch niet echt het gevoel bij dat ik kreeg met de lekker hoogtoerige Swift 1.3 GTI…
Voor de vergelijkers:
34 reacties
Voor de rest een leuk bakje. Misschien niet de swift gti van weleer, maar je vrouw / vriendin kookt ook niet zoals je moeder.
Ik neem aan dat ie dat niet wil, daar is het verschil in vermogen en (waarschijnlijk) prijs te groot voor. Dit is bijvoorbeeld een concurrent voor de GrandePunto Sport, Fiesta Sport. Van de meeste B-segment auto’s zijn sportievere versies die tussen de 110 en 130pk hebben en een aantal hebben nog een hot-versie met tussen de 170 en 200pk zoals Abarth/GTI/OPC/RS en die allemaal tussen de 25-30k kosten oid. Moet wel zeggen dat deze er een beetje tussen lijkt te gaan vallen.
– De side-skirts zijn minder wild zijn geworden.
– De lucht-uitlaat in het voorscherm is verdwenen.
– De lucht-inlaat in het achterscherm is verdwenen.
– Ook zijn de velgen duidelijk een maatje kleiner.
– De nummerplaat balk in de grille is niet meer chroom.
– De achterspoiler is van een duidelijk kleiner formaat.
Beetje jammer, hij is weer te veel onder handen genomen, Suzuki had van mij wel wat dichter bij de concept mogen blijven. Ik vind hem nu ineens erg tam qua uiterlijk.
Hoop niet dat de dubbele uitlaat aan de achterkant nu ook verdwenen is..
Nee sorry hoor.. ik haak af.. AL het spannende is er af. Alleen de motor is vet. Een lekkere “normal aspirated” toerenmachine.. bijna 7000 toeren voor de max PK waarde.
Vind het wel goed dat ze hem tam hebben gemaakt, dat past wel bij de cijfers. Op deze manier houden ze de deur in ieder geval open voor een onderscheidende “Swift R” (noem maar iets), met een 2.0 TSI met 265 pk van VW. Gaat toch zo lekker met het partnerschap tussen die twee de laatste tijd. Laatste 2 zinnen niet te serieus nemen graag.
En dat er grotere wielen weer onder kunnen snap ik ook.. duh.. maar da’s niet standaard (lees: knip trekken)..
Het zal mij verder worst zijn, alsof ik ooit een Suzuki zal kopen. Have fun!
Overall length: 3,890mm
Overall width: 1,695mm
Overall height: 1,510mm
Wheelbase: 2,430mm
Treads Front: 1,470mm
Treads Rear: 1,475mm
“Higher power and lower fuel consumption are delivered by the 1.6-litre M16A engine, which Suzuki developed exclusively for the Swift Sport.” Aha.
Mijn eerste auto. Een witte net zoals hieronder.
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/4/238/1241/38093120001_large.jpg
101pk met laag gewicht was garantie voor veel pret. Ben best benieuwd naar deze eigenlijk alhoewel ik hem wel veel weg vind hebben van de clio RS. Ziet er wel goed uit dat dan weer wel.
Is immers zo dat een krachtige wagen redelijk frustrerend is voor dagelijks gebruik, je moet je constant inhouden/beheersen. Een paar seconden vol op de gas en je zit wettelijk al in de problemen.
Met een autootje als deze kan je veel meer plezier beleven op de openbare weg, en kan je de motor lekker uitwringen door meerdere versnellingen, met veel snelheidsgevoel bij relatief lage snelheden.
Ik zal er toch es mee testrijden, wie weet ruil ik 270pk in voor 136pk…
Met 135 pk doe je echt niet meer mee tegenwoordig.
Veel lauwwarme hatchbacks hebben 150 tot 200 pk.
Zelfs een 500 Abarth SS heeft 180 pk, da’s 50 pk meer dan deze…
Die Swift is toch echt meer concurrent van een Twingo RS