Definitief: Suzuki Swift Sport

Auteur: , 34 Reacties

Aziatische ochtend op autoblog vandaag! We hebben Yellow Fever, en dat zullen jullie weten ook! We leggen de i30-Koreaan in een Japanse sandwich: zojuist is namelijk de definitieve versie van de Swift Sport vrijgegeven. U weet wel, dat 136 pk sterke scheurkanon dat rondjes gaat draaien rond de Cooper JCW's, Polo GTI's en Corsa OPC's op deze aarde.

OK, toegegeven, ze spelen niet in dezelfde klasse natuurlijk. De vorige (driedeurs) Swift Sport dateert uit 2006. Deze had 125 pk, 148 Nm en kostte ruim 20.000 euro. Zijn opvolger peutert 136 pk (@ 6.900 tpm) en 160 Nm (@ 4.400 tpm) uit zijn atmosferische 1.6. Standaard is de rapste Swift gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.

Vooralsnog moeten we het met 1 plaatje doen, hoewel de verschillen met het concept eigenlijk minimaal zijn. Daarom nog maar even de gallery van het vlagele conceptbakkie hier onder. Ik weet het niet hoor, maar ik krijg bij deze ‘luke warm hatch’ toch niet echt het gevoel bij dat ik kreeg met de lekker hoogtoerige Swift 1.3 GTI…

Voor de vergelijkers:
Swift Sport vs Concept



34 reacties

Randje chroom rond het grilletje en je hebt een echte single-frame grille…
@vincentvanb: voor de lol die S logo verwijdere en er 4 ringe opzette :D
@KaCh1ng: Dan is het 4 ringen embleem het eerste wat stuk zou gaan…
136 pk? heeft dat iets te maken met de Begische belastingen op pk’s?

Voor de rest een leuk bakje. Misschien niet de swift gti van weleer, maar je vrouw / vriendin kookt ook niet zoals je moeder.
@Simpson: waarschijnlijk heeft het te maken met 100kw=136pk.
Hoe wil deze swift gaan concureren met auto’s als de GTI en de OPC waar deze swift al een achterstand van 40-50 pk heeft?
@focusrs:
Ik neem aan dat ie dat niet wil, daar is het verschil in vermogen en (waarschijnlijk) prijs te groot voor. Dit is bijvoorbeeld een concurrent voor de GrandePunto Sport, Fiesta Sport. Van de meeste B-segment auto’s zijn sportievere versies die tussen de 110 en 130pk hebben en een aantal hebben nog een hot-versie met tussen de 170 en 200pk zoals Abarth/GTI/OPC/RS en die allemaal tussen de 25-30k kosten oid. Moet wel zeggen dat deze er een beetje tussen lijkt te gaan vallen.
toch zou ik liever die concept in productie zien gaan met een peekaatje of 200. Dan wordt het een leuk alternatief zoals de DS3
@focusrs: Chipje?
@Esprit_de_Flandre: Op een N/A motor? Dat haalt niets uit, 140 pk of 136 maakt geen verschl..
@bassie: Klopt; maar een Compressor erop schroeven doet vast wel wonderen :P
@bassie: Azo, mja, ken niets van motortech… :roll:
En toch blijft het een boodschappenwagentje.
Zo.. sorry hoor.. wat een aanfluiting weer.. De verschillen met de concept minimaal Smokey?

– De side-skirts zijn minder wild zijn geworden.
– De lucht-uitlaat in het voorscherm is verdwenen.
– De lucht-inlaat in het achterscherm is verdwenen.
– Ook zijn de velgen duidelijk een maatje kleiner.
– De nummerplaat balk in de grille is niet meer chroom.
– De achterspoiler is van een duidelijk kleiner formaat.

Beetje jammer, hij is weer te veel onder handen genomen, Suzuki had van mij wel wat dichter bij de concept mogen blijven. Ik vind hem nu ineens erg tam qua uiterlijk.

Hoop niet dat de dubbele uitlaat aan de achterkant nu ook verdwenen is..

Nee sorry hoor.. ik haak af.. AL het spannende is er af. Alleen de motor is vet. Een lekkere “normal aspirated” toerenmachine.. bijna 7000 toeren voor de max PK waarde.
@Freewarefreak: Zie nu dat de pinker in de spiegel ook gesneuveld is.. zit weer op het voorscherm.. zucht.. daaag Suzuki..
@Freewarefreak: misschien toch dat we maar even moeten hopen op een “echte” gti vanuit de Suzuki stallen.
@Freewarefreak: Ach kom nou, dat is echt weinig veranderd hoor. Er zijn er zelfs weinig die zo weinig veranderen …
Ja, kleine aanpasssingen dus. Eigenlijk gewoon de conceptfrutsels er af. Dat noem ik niet radicaal anders.
Vind het wel goed dat ze hem tam hebben gemaakt, dat past wel bij de cijfers. Op deze manier houden ze de deur in ieder geval open voor een onderscheidende “Swift R” (noem maar iets), met een 2.0 TSI met 265 pk van VW. Gaat toch zo lekker met het partnerschap tussen die twee de laatste tijd. Laatste 2 zinnen niet te serieus nemen graag.
@Freewarefreak: ik moet toch even zeggen dat ik je in deze reactie wel de grootste mierenneuker ooit vind.. die veranderingen zijn toch niet noemenswaardig !? de velgen zijn een maatje kleiner vind ik nog wel het toppunt van je reactie.. aleen de spoiler kan ik nog berijpen..
@dennisr: Tuurlijk, praat de redactie maar naar de bek. Men neme een uitbouwkit.. presenteert die auto. Sloopt vervolgens de uitbouwkit er af.. en presenteert hem weer. Ooooo.. roep jij dan.. hij is niet noemenswaardig veranderd.. koop een bril.

En dat er grotere wielen weer onder kunnen snap ik ook.. duh.. maar da’s niet standaard (lees: knip trekken)..
@Freewarefreak: redactie heb ik niks mee te maken, ik heb het over het mierenneuken van jou.. vind het echt dikke onzin met je uitbouwpakket.. een spoiler als enig noemenswaardig ding in mijn ogen..
@dennisr: En ik heb het over het feit dat ik denk dat jij niet goed ziet. Jouw mening, prima. Ik som alleen op wat ik constateer. Mijn mening, ook prima. Ieder de zijne.

Het zal mij verder worst zijn, alsof ik ooit een Suzuki zal kopen. Have fun!
Geinig, dat autofabrikanten het van Recaro accepteren dat ze de sportstoelen in zoveel verschillende modellen stoppen. De stoelen uit de Concept S zitten ook optioneel in de Clio RS, Lotus Evora, Vivaro VPC concept, ga nog maar even door.
MAJOR SPECIFICATIONS

Overall length: 3,890mm

Overall width: 1,695mm

Overall height: 1,510mm

Wheelbase: 2,430mm

Treads Front: 1,470mm

Treads Rear: 1,475mm

“Higher power and lower fuel consumption are delivered by the 1.6-litre M16A engine, which Suzuki developed exclusively for the Swift Sport.” Aha.
Ik ga de swift van mijn vrouw er nog niet voor inruilen ;) Sowieso vind ik het iets oudere model mooier. Deze is net te ‘gladjes’.
Ik heb erg goede herinneringen aan mijn Swift GTI uit ’86?
Mijn eerste auto. Een witte net zoals hieronder.
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/4/238/1241/38093120001_large.jpg

101pk met laag gewicht was garantie voor veel pret. Ben best benieuwd naar deze eigenlijk alhoewel ik hem wel veel weg vind hebben van de clio RS. Ziet er wel goed uit dat dan weer wel.
@bh911: Haha ik had een rode (roze dus), dikke pret ja
Ik vond de 1.2 heel leuk rijden, en relatief giftig voor zo een kleintje, 95pk. Ik denk dat dit beeste juist in de sweet spot zit met topvermogen bij bijna 7000rpm.
Is immers zo dat een krachtige wagen redelijk frustrerend is voor dagelijks gebruik, je moet je constant inhouden/beheersen. Een paar seconden vol op de gas en je zit wettelijk al in de problemen.
Met een autootje als deze kan je veel meer plezier beleven op de openbare weg, en kan je de motor lekker uitwringen door meerdere versnellingen, met veel snelheidsgevoel bij relatief lage snelheden.
Ik zal er toch es mee testrijden, wie weet ruil ik 270pk in voor 136pk…
Mijn vrouw had zo’n GTItje. Wat een scheurijzer HEERLIJK!!!!
Te weinig peekaasssssssssssss
Mijn motor heeft er nog meer!
Iedereen hier zegt het al:
Met 135 pk doe je echt niet meer mee tegenwoordig.
Veel lauwwarme hatchbacks hebben 150 tot 200 pk.
Zelfs een 500 Abarth SS heeft 180 pk, da’s 50 pk meer dan deze…
@PeugeotGTI: Je verkijkt je wel ietsje met zo’n vergelijking. Een Abarth 500 kost €22.425. Dan komt daar de SS kit bij van €3.250 (of €3.750 als je ook de koni-kit wil). Dat betekent dat je zomaar meer dan €26.000 kwijt bent. En dan levert hij 160pk, niet 180, dus 24pk meer. Ook veel meer koppel door een turbo en hij zal zeker sneller zijn, goed. Maar dat mag best voor die prijs. Het hangt ook af wat Suzuki hier voor gaat vragen, maar €18.000 is niet onrealistisch? Dan koop je voor het geld van die 500 SS een Swift Sport + een Alto…

Die Swift is toch echt meer concurrent van een Twingo RS
Leuke wagen. :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).