Gespot: Tuned and customized cars of London 2011

Auteur: , 47 Reacties

In Nederland ben je nog enigszins bijzonder in een Ferrari 599 GTB, aangezien er ongeveer vijftig exemplaren rondrijden, maar in Londen ben je dat niet. Dat is niet perse erg zo lang je het gewoon een leuke auto vindt, maar als je graag iets rijdt dat maar weinig mensen hebben moet je nog iets creatiefs met je auto doen…

Ferrari 599 GTB Novitec Rosso

Hamann pakt óók Ferrari’s aan, maar doet dit veel kleinschaliger dan Novitec Rosso. De laatste “doet” dan ook uitsluitend Ferrari’s. Deze zien er minder ordinair uit dan de producten van Hamann, zeker als er “ongekleurde” velgen onder liggen. Afgezien van de achterspoiler zijn het details die de auto iets anders maken, zoals minieme side-skirts, en een voorspoiler. Het is een optie om de achterlichten donker te laten maken (“smoked”) maar zo ver is de eigenaar van F1JHS gelukkig niet gegaan. Het heeft namelijk een erg hoog sjonnie-imago, waar de spoiler eigenlijk al achterwegen gelaten had mogen worden. Voor de motor biedt Novitec twee mogelijkheden, die beide vrijwel hetzelfde zijn en niet veel veranderen aan het maximum vermogen zelf. De keuze is momenteel tussen 628 pk en 636 pk, waar een 599 GTB standaard al 620 pk voorin heeft liggen. 3 exemplaren zijn ooit geleverd als Race 848. Het blok is dan voorzien van twee turbo’s, wat het vermogen doet toenemen tot 848 pk.

Rolls-Royce Mansory Conquistador - Foto: Jim Appelmelk

Rolls-Royce Mansory Conquistador - Foto: Jim Appelmelk

Rolls-Royce Mansory Conquistador - Foto: Jim Appelmelk

Rolls-Royce Mansory Conquistador - Foto: Jim Appelmelk

Rolls-Royce Mansory Conquistador - Foto: Jim Appelmelk

Maybach 57S Xenatec Cruisero Coupe

Xenatec is een bedrijf – wederom gevestigd in Duitsland – dat auto’s aanpast. In dit geval gaat het niet om wat extra paarden en een achterspoilertje, maar om essentiële aanpassingen die voor de buitenwereld eigenlijk vrij saai zijn. Het bedrijf houdt zich doorgaans bezig met het pantseren en verlengen van zakenauto’s, en had dus bij de jeugdige autoliefhebbers geen bekendheid. Totdat er een Maybach onder het mes ging. Tuning is niet het goede woord, en een geheel nieuw model kun je de Xenatec Cruisero Coupe óók niet noemen. Onder de motorkap veranderde er niets, en op de achterkant prijkt nog steeds de term “Maybach”, dus hier doe ik niet moeilijk over. Ik noem het een Maybach met coachbuilding. Wel krijgt de auto naast het bestaande VIN van Maybach zelf een nieuw Xenatec VIN. Xenatec heeft de meeste aandacht gestoken in het couperen (as in: tot een coupé maken) van de Maybach 57S, waarbij de stijlen werden verplaatst en de deuren 20 centimeter langer werden gemaakt. Daarnaast kreeg de auto een eigen voor- en achteraanzicht omdat de aanpassingen aan de koets vanuit die hoeken natuurlijk niet zichtbaar zijn. Het interieur werd subtiel aangepast om de auto van binnen óók sportiever te maken. Xenatec heeft 100 exemplaren op de planning staan, die elk voor €675.000 exclusief belastingen van de hand gaan. De aanschafprijs stelt duidelijk scherpere limieten dan het productieaantal.

Maybach Xenatech 57S Cruisero - Foto: Jim Appelmelk

Maybach Xenatech 57S Cruisero - Foto: Jim Appelmelk

Maybach Xenatech 57S Cruisero - Foto: Jim Appelmelk

Maybach Xenatech 57S Cruisero - Foto: Jim Appelmelk

Maybach Xenatech 57S Cruisero - Foto: Jim Appelmelk

Maybach Xenatech 57S Cruisero - Foto: Jim Appelmelk

Maybach Xenatech 57S Cruisero - Foto: Jim Appelmelk

Maybach Xenatech 57S Cruisero - Foto: Jim Appelmelk

Maybach Xenatech 57S Cruisero - Foto: Jim Appelmelk

Maybach Xenatech 57S Cruisero - Foto: Jim Appelmelk

Maybach Xenatech 57S Cruisero - Foto: Jim Appelmelk

Porsche Hamann 997 GT2

Hamann doet BMW’s, Hamann doet Ferrari’s, Hamann doet Lamborghini’s, en Hamann doet óók nog eens van alles met Porsches. Wat mij betreft houden ze het echter bij de Cayenne, want Porsche zelf is vaardig genoeg om ons van genoeg verschillende Elfjes te voorzien. De rode details geven de auto zowel iets stoers omdat het tegen zwart afsteekt, als iets belachelijks, omdat een fake hoodscoop voor wannabe’s is en de rode randen om de koplampen de auto een belachelijk aanzicht geven. Aldus een enkeling is de auto door Fabspeed aangepakt, wat maakt dat het totale maximum vermogen van de auto 920 pk is.

Porsche Hamann 997 GT2 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche Hamann 997 GT2 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche Hamann 997 GT2 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche Cayenne Hamann Guardian

Een auto die duur en een tikje ordinair is, en op grote schaal wordt geproduceerd is een ideaal doelwit voor tuners. De Porsche Cayenne is het lievelingetje van Techart en Gemballa, maar óók Hamann heeft een berg fantasie en creativiteit in huis om van de Cayenne iets heel eigenzinnigs te maken. De Guardian onderscheidt zich voornamelijk door een nadrukkelijk uitgewerkte koets die beangstigend veel gleuven en happers heeft. Nader bekeken blijkt de auto niet veel anders te zijn dan de Cayenne Turbo waar je zelfs op de minst mondaine locaties mee wordt doodgegooid. 544 pk is veel, maar anno 2011 gooi je er als tuner geen hoge ogen mee. Of het heel gebruikelijk is om hier tegen een kleine vergoeding méér dan 600 pk van te maken wordt niet vermeld.

Porsche Cayenne Hamann Guardian - Foto: Jim Appelmelk

Porsche Cayenne Hamann Guardian - Foto: Jim Appelmelk

Porsche Cayenne Hamann Guardian - Foto: Jim Appelmelk

Porsche Cayenne Hamann Guardian - Foto: Jim Appelmelk

Porsche Cayenne Hamann Guardian - Foto: Jim Appelmelk

Rolls-Royce Mansory Conquistador

Mansory is een bekende tuner, met een veel conservatievere designfilosofie dan DC Design. Eigenlijk is het geen sterke vergelijking omdat DC Design geheel nieuwe concepten neerzet waar Mansory graag knipt en plakt voor gevorderden, gecombineerd met tuning aan de motor. De voorbumper is vervangen door een nieuw exemplaar met LED balken en een grille die zo is ontworpen dat het net is alsof de radiator verder doorloopt. In de zijschermen zijn nu louvres te vinden zoals veel Jaguars – de XJ Portfolio bijvoorbeeld – dat ook hebben. De nieuwe sierstukken voor de uitlaten zitten in een deels vernieuwde achterbumper. Velgen konden natuurlijk ook niet ongewijzigd blijven. Onder de motorkap is ook gesleuteld, want de motor, die aanvankelijk 460 pk leverde, heeft nu 499 pk. De auto is zowel geschikt voor de hedendaagse (Afro-Amerikaanse) rapscene als voor oliemagnaten uit het Midden-Oosten.

Rolls-Royce Mansory Conquistador - Foto: Jim Appelmelk

Rolls-Royce Mansory Conquistador - Foto: Jim Appelmelk

Rolls-Royce Mansory Conquistador - Foto: Jim Appelmelk

Rolls-Royce Mansory Conquistador - Foto: Jim Appelmelk

Rolls-Royce Mansory Conquistador - Foto: Jim Appelmelk

Rolls-Royce Mansory Conquistador - Foto: Jim Appelmelk

Rolls-Royce Mansory Conquistador - Foto: Jim Appelmelk



47 reacties

LOL al die auto’s stonden nagenoeg achter elkaar als ik de foto’s zo eens doorscroll…
@911GT2: Kun je je voorstellen hoeveel van die pooierbakker er wel niet rondrijden in London ;-).
@xilver: Alleen in de zomer? Aangezien 80% Arabisch zijn.
Sorry maar die Rolls Royce tuning snap ik echt niet, in mijn ogen leent de auto zich er totaal niet voor. Heel eerlijk vind ik de Ferrari de enige mooie in het rijtje en ik vind dat niet eens een mooi model
@E34M5Touring: Je bent gek! Doe mij de Rolls maar, wat een dikke wagen zeg.
hoeveel zijn er nu nog intact met het klein gevechtje dat er gaande is?
@Jantje_555: ik denk dat alle auto’s wel weg zijn inmiddels :P jammer voor de spotters die nu net hun vakantie daar hebben xD
Die cayenne vind ik een beetje voor de gemiddelde pooier met een IQ van 65
@luuktb: Valt toch wel mee? Die auto ziet er beter uit dan die getunede Maybach met rode zijkant…
@gebruikersnaam: dat vind ik niet al moet ik wel een beetje wennen aan de uitlaten :p
@gebruikersnaam: Sorry hoor, ik vind de Cayenne er vooral erg lelijk uit zien. Veel te veel van “kijk mij nou eens met mijn super stoere Hot Wheel”. De Maybach heeft wat mij betreft veel meer klasse en zijn schoonheid ligt vooral in de details. Kijk maar eens naar die foto met de koplampen. De lijnen kloppen gewoon meer en ze zijn rustiger en meer in balans.

OT: Zijn er ook wallpapers van de Maybachs? 1680×1050 Alsjeblieft :).
@luuktb: Dat past deze Hamann X6 Tycoon Evo M iets beter bij jouw beschrijving ;-)
http://farm7.static.flickr.com/6139/5974807327_b5d3d634ca.jpg
Mooie serie! Zeker die spots van de Xenatechs. Hopelijk worden die nu niet in de fik gestoken…
De enige dat ik nog wel wil is de Xenatec. Beste veredelaars blijven wel Wald International… Misschien dat @appeltje daar ook nog wel iets van heeft?
ik vind die zwart/rode maybach echt lelijk, en die cayenne is een beetje overdone.. maar dat zie je wel vaker bij de cayenne.. verder mooie spots!
Alleen de Ferrari is top. En die Rolls.. afgrijselijk voertuig. Die velgen lenen zich meer voor een Honda Civic Coupe uit 1996.. (kleiner formaat…btw)
Wow die maybach is echt mooi gedaan. Proporties van de auto kloppen gewoon. Afgezien van de maybach zeg ik SJONNIE!!!!
Ik vind die Maybach coupé echt top. Zo dom dat Maybach daar indertijd rond de introductie niet al mee is gekomen.

http://static.autoblog.nl/images/wp2011/gespot/tuning-from-london/maybach_xenatec-57s-cruisero-coupe_02.jpg
@sacha: Inderdaad, dit is een ideaal model om een beetje me te evolueren met de tijd want, toegegeven, ze zijn een beetje ouderwets geworden. Enige minpuntje aan deze is het enorme blingbling gehalte van de neus ;-)
http://static.autoblog.nl/images/wp2010/Maybach_Cruisero.jpg
De Maybach als coupe is een stuk geloofwaardiger als exclusieve auto dan de sedan. In rood-zwart vind ik hem zelfs mooi (omg! wat zeg ik nou??)
Appeltje,
Wat ben je toch een ‘Meester-Spotter’ ;-):-D!! Net als je vorige rapportage, met de extreme McLaren spot, weer supergave foto’s en een boeiend verhaal..
THX!!
ruud
Het is tijd dat ik nog eens naar london ga.
@Nv: Het is tijd dat ik de Euro Millions win…
Die Conquistadors zijn zóó fout dat ze eigenlijk ook weer gewoon echt heel erg gaaf zijn. Zelfs de naam heeft een erg fout en voor sommige bevolkingsgroepen erg beledigend. Maar dat is eigenlijk het hele punt van deze auto, schijt aan iedereen hebben en rondrijden als een Bond bad guy.
Ik moet altijd aan Procol Harum denken als ik die naam hoor. Maar het is gewoon een bizar brute bak. Echt elk greintje klasse is er af gesloopt.
Zoveel rellen daar en dan vergeten ze de Rolls Royce onder handen te nemen???
Leuk deukje in het achterscherm van die rolls op de laatste foto:) alleen de Xenatec vind ik maar mooi eigenlijk.
” Aldus een enkeling ” ?

Bij de GT2
@barryb:
Die gt2 is ook verpest met die dak luchthapper
“Tuning is niet het goede woord, en een geheel nieuw model kun je de Xenatec Cruisero Coupe óók niet noemen. (…) Ik noem het een Maybach met coachbuilding.”


En dat is waarom ik dit model zo kan waarderen. Eén van de weinig moderne staaltjes coachbuilding. :)
@sacha: ik vind het hele idee van een maybach coupe lachwekkend zie je het voor je de chauffeur zet de stoel wat naar voren zodat je met een acrobatischeduik op de achterbank kan springen
@luuktb: Ik zie dat niet voor me…….
Lijkt me niet een model dat bedoeld is voor de rijder met chauffeur…. Daarnaast, stapt de passagier meestal niet aan de bestuurderskant in, de bestuurder zit immers altijd aan de kant waar het verkeer passeert.
@appeltje: Bij die 599: bedoel je dan enkel de auto helemaal onder handen nemen, want ik meen me te herinneren dat er voor de italianen toch wel Novitec verlagingskitjes bestaan… Ik weet niet van heel de auto, maar een beetje verlagen en andere aanpassingen zijn toch mogelijk bij novitec voor italiaanse auto’s?

of is dit een andere novitec?
die GT2 is dik. en laat die nou net zo zijn dat die uit het land komt waar ik woon! is kijken of ik hem kan spotten!
@spykerboy: Hij staat in Londen……. So don’t waste your time….
@adrien: die word na de zomer wel weer terug naar kuwait gestuurd met de DHL ;):P
Wat een geweldige foto’s weer Jim.
Die Maybachs, zowel de witte als de zwart/rode, zijn echt super mooi. Heerlijk!
Ziet er allemaal wel lekker uit! Moeten ze daar trouwens niet 20 man beveiliging per auto hebben staan ivm die ”Riots”? :P
Maybach en de 599 mogen bij mij komen! De rest is te overdone naar mijn smaak. Mooie foto’s trouwens!
Was er niet ook een Maybach coupé die ook breder gemaakt was? Dus niet uitgebouwde wielkasten maar gewoon in de breedte een stuk ertussen geplakt?
@technopatat
Dat is een andere Novitec denk ik, want de 599 is getuned door een bedrijf dat languit Novitec Rosso heet.

@Xilver
Ik heb wel eens een W221 met Wald onderdelen gezien, maar verder eigenlijk niets…

@krullenbol1000
Heel graag gedaan! Leuke nickname trouwens, die had ook wel bij mij gepast.

@barryb
Ik heb op een enkele website gezien dat er 920 pk achterin deze GT2 ligt, maar ik twijfel aan de geloofwaardigheid. Ik heb het niet van een betrouwbare bron.
@appeltje: hoodschoop bij de GT2 moet natuurlijk roofscoop zijn… Voor de rest +1 voor de spots, top weer!
@godenzoon: en hoofschoop moet natuurlijk hoodscoop zijn…
@godenzoon: en hoofschoop moet weer hoodscoop zijn… lekker bezig…
Maybach is nog te doen, de rest is zonde…
Die GT2 en Cayenne zijn als vanzelfsprekend verkloot, eveneens die Roller.
De Porsche Hamann 997 GT2 is gewoon bloedgeil zeer strak helemaal mijn smaak.

Rolls-Royce Mansory Conquistador is daadwerkelijk prachtig en tijdloos. De RR zou makkelijk nog 10 jaar mee kunnen gaan en doet de Maybach gewoontjes overkomen. De Phantom is al een opvallende verschijning, maar Mansory weet hoe ze zulke auto’s moeten aanpakken. Ik vind Bentley ook erg mooi, maar dit is toch echt een niveau hoger.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).