Gespot: bumperklevende Smart

Auteur: , 67 Reacties

"Ga eens van mijn bumpert met je kleine gebakje!"

Bovenstaande zou waarschijnlijk mijn eerste reactie zijn. En mocht er ooit iets knappen in mijn bovenkamer dan zou ik een camper aanschaffen. Toch liggen de zaken anders, camper en smart horen bij elkaar. Wat zeg ik? Ze zijn zelfs onlosmakelijk met elkaar verbonden! Letterlijk dan.

Smart achter camper

Kennelijk was er geen ruimte om de Smart in de camper zelf te stallen, dus dan maar zo. Volgende keer maar een Futuria aanschaffen dan? Daar kan je hem ongetwijfeld in kwijt.

Dit tafereel werd op de Franse snelweg gespot door kd-producties. Check de foto’s op autojunk!



67 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Niet onlosmakelijk verbonden want je kan het losmaken :P
@rubenpriest: +1
Apparte aanhanger ;)
Scherp :) maar misschien was ie vastgelast?
@sir_smokalot: Dat is heel logisch smoke :P
@sir_smokalot: “Kom, laten we een Smart vastlassen aan de camper!”
Dit soort constructies heb ik al veel vaker gezien, paar weken terug een Engelsman in Zuid Frankrijk, met z’n Mini Cooper S aan z’n camper gekoppeld ….
Ik wist niet dat dit was toegestaan in NL (ja ik weet, dit is in F).
Als je deze inhaalt en je ziet door je passagier de verbinding tussen de 2 niet, maar wel dat er geen bestuurder in de smart zit, dan schrik je je rot! :D
Ik had het eens met een Engelse auto, plots zo iemand aan de(voor ons) bestuurderszijde met zijn hoofd tegen het raam te slapen.

OT: Wat een lelijke smart!
Maar waarom kopen ze gewoon geen praktische monovolume? Je hoeft op vakantie maar 1 auto meenemen en het kost nog eens minder ook.

BTW: is dit legaal?
@vale46: LOL ik zie t al voor me hahaha
@vale46: maat van me heeft een toyota soarer met stuur rechts

heb er ooit naast gezeten alsof ik het stuur in handen had
kijk je auto links aan en dan heel abrupt naar links sturen :D
@Bart_V: inderdaad ff nep stuurtje kopen en dan vol naar links sturen LOL
@vale46: waarom zou het niet legaal zijn?
@Jipp: Ik weet van iemand die het heeft bekeken en in sommige landen in Europa is dit illegaal… bijkomend probleem is dat het een niet geremde aanhanger is…. dus maximaal gewicht is een issue (bij een Smart valt het mee, een Mini zal al snel niet mogen).
@w0o0dy: zie mijn reactie bij vale, overigens is het zo dat je in Frankrijk wanneer je een aanhanger boven de 750 kg hebt je een be rijbewijs moet hebben, omdat de regel in Nederland anders is hoeven buitenlanders dat niet. Kijk bijvoorbeeld naar de Engelsen die met hele huizen over de route du soleil racen en geen be hebben maar omdat dat niet moet in de uk het niet strafbaar voor ze is. Het zelfde geld voor dit geval. Een kennis van me heeft namelijk ook zo’n ding.
@w0o0dy: overigens het max gewicht hoeft geen issue te zijn, ligt aan het kentekenbewijs, alleen moet je een be rijbewijs dan hebben.
@Jipp: dubbele nummerplaat, als er een lampje kapot is, welke moet je dan opschrijven?
Als dit valt onder het slepen van een auto, dan mag je max 30km/h.
En zoals hierboven vermeld, het maximale gewicht van het te slepen voertuig mag niet boven de 750? kg komen als het ongeremd is, wat mij hier het geval lijkt.
De verbouwing van de te slepen auto, hoe word gecontroleerd dat deze stevig en veilig is? Keuring?

Dat zijn enkele redenen waarom ik denk dat het niet 100% legaal is.
@vale46: dit is gewoon legaal, auto weegt minder dan 750 ongeremd, is voorzien van driehoeken op de achterkant en dus duidelijk te herkennen als een aanhanger. Daarbij als het in Nederland word toegestaan wanneer het een Nederlandse combi betreft is het ook legaal In de rest van de eu! Ongeremd betekend ook geen kentekenbewijs etc.
handig hoor.
alhoewel ie beter even het gele kenteken onleesbaar had kunnen maken, het is immers in deze constructie een aanhanger.

geen idee of dit legaal is trouwens, en anders had de auto op een aanhanger moeten staan.
Nog nooit in de states geweest denk ik
@BartZ: idd, daar heeft elke camper dat
@BartZ: haha precies. Echt wel een artikel waard.
#Not
@BartZ: in de vs lachen ze om het trekken van smartjes trouwens. Daar trekken ze gewoon hummers en escalades.

In brazilie en de US wel zgn. Car-Dollies gezien.Eigenlijk een kleine aanhanger waar je alleen de voorwielen op rijd. Maar dit is nog eenvoudiger, maar in hoeverre hebben ze de Smart moeten aan passen?
@lastbiltekniker: alleen 2 ogen die uitsteken bij de grill, het is ook mogelijk de lichten van de smart als aanhanger licht te gebruiken, komt vaak in uk voor. Overigens gewoon legaal, de smart is zo ligt dat het kan zonder kenteken etc.
@Jipp: Ik zal eens uitzoeken of dat in Zweden mag.
dat is toch heel slecht voor de banden als je een bocht door gaat aangezien de assen van de smart zo veel uit elkaar liggen dat er altijd een as zijwaarts schuift in een bocht
@RaKiM: De banden van de smart worden gestuurd door de triangel.
In de usa zie je dit echt overal met toyota siena’s en smarts en grand cherokees. Zo gaan de amerikanen gewoon op vakantie. Wel mooi gemaakt de voorwielen sturen mee met die van de camper dat zit allemaal aangesloten ofzo…. :p
@Ekrachess: normaal is het niet dat de voorwielen mee sturen, maar het kan wel als je wil.
Grappig, deze combinatie heb ik ook gezien op 31-07 ’s avonds op de snelweg in de buurt van Breda.
Ik kwam zelf deze maand in Nederland ook zo’n soort combi tegen, maar met een kleine Toyota achter de camper. Verbinding was daarbij nog wat korter en zag er steviger uit ook. Helaas geen gelegenheid om een fotootje van te maken.
@spiderman: witte Toyota iQ? Ben ik laatst tegengekomen.
Heb dit zelf ook gezien op de terugreis van Kroatië naar Nederland. In Duitsland een camper ingehaald met een zwarte Audio 80 cabrio, zelfde bevestigingssysteem.

Je ziet veel campers met ‘extra mobiliteit’; fietsen, scooter of extra auto.

Onderweg ook meermaals tegengekomen dat een camper een aanhanger met daarop een kleine auto (o.a Smart ForTwo) meesleepte.

Vraag mij zelf af waarom dan geen caravan, hoef je niet zo omslachtig te doen met die ‘extra mobiliteit’.
@db87: een camper heeft veel meer belasting voordelen, zeker als je hem zelf inporteerd!
@Jipp: je betaald dan belasting over alleen de cabine en niet de opbouw!
Zoals ze op Autoshite zeggen: GR8 4 A-FRAMIN’
Als je in Canada of de USA je auto’tje niet achter je camper hangt vinden de mensen daar je echt een loser
Die Futuria is nog wel wat toekomstmuziek lijkt me. Deze Völkner Mobil Performance is dan weer een stuk realistischer
http://squob.com/wp-content/uploads/2008/12/volkner_mobil_2.jpg
Natuurlijk een Hollander ;)
the-budel-guy
but will it blend?
dit is toch niks nieuws ? heb zo al geregeld westfields zien aankomen op een circuit
Ik heb dit zo vaak gezien kom dit met regelmaat tegen op de autobahn.
De smart werkt als aanhanger verlichting werkt ook als dat van een aanhanger.
Kunnen ze hem er niet vertikaal aan vast lijmen?
zag deze laatst rijden nabij Swifterbant (Flevoland), grappige combinatie zo!
Uhmmm hoe zit het met de kilometerteller? Dus als je je smart naar zuid frankrijk rijdt heeft hij 1500 km meer op de teller? Of is daar ook een trukje voor…
@sanki: Daar dacht ik net ook aan!
Echter zo lang de spanning van de teller af is werk hij niet en zal die ook niets optellen.
Hoe Nederlands wil je het hebben??
Dit is gewoon volkomen legaal. De te slepen auto wordt in dit geval beschouwd als zijnde aanhanger. Enkel correcte verlichting en een witte nummerplaat zijn vereist. En natuurlijk het correcte rijbewijs voor met een dergelijke combinatie te rijden. Zie je steeds vaker dit. Werk zelf bij een fiat-lancia-alfa dealer, ze hebben dit ook voor fiat 500’s gemaakt zelfs. Alleen de verbouwing is een hekelpunt. Moet toch veel aangepast worden aan het smoeltje van de auto. En vervolgens de verlichting……. Zie een universeel garagebedrijf dit niet snel doen. tenzij deze natuurlijk beschikt over de juiste elektrische schema’s.
Vraag me af in hoeverre dit gevolgen heeft voor de techniek in de smart. Ik weet dat het slepen van automaten ten zeerste wordt ontraden in verband met schadelijke gevolgen voor de transmissie, maar hoe zit dit met de robotbak die in een smart ligt, weet iemand dat?
@RoT___: Het is gewoon een gerobotiseerde handbak voor zover ik weet, kan dus gewoon ontkoppeld worden. Voor een ouderwetse vloeistofautomaat lijkt het me inderdaad niet handig.
Afgelopen zomer:
http://i564.photobucket.com/albums/ss87/MWH_C/Fotos-0012-2.jpg

Had ik al eens eerder gepost:
http://burton.makosys.nl/fotoalbum/albums//album19/aaa.sized.jpg

Zo bijzonder is het niet.
@Citrofiel: wat doe je nou? Je post een vergelijkbare smart en 1 van een Lomax met Citroen techniek die blijkbaar zo vaak stuk gaat dat men er alvast een permanente sleep inrichting aan heeft gemaakt?
@mashell: Ja, leuk hè.
In België reeds personen bekeuring gekregen:
– indien aanhanger meer dan 750 kg is volstaat het gewone rijbewijs niet
– plus het mag NIET:
49.3. Het is verboden een motorvoertuig te slepen behalve indien dit voertuig zich niet meer op eigen kracht kan verplaatsen of niet meer alle veiligheidswaarborgen biedt.

49.5. Noodkoppelingen of de hulpkoppelingen alleen die voorzien zijn in het technisch reglement van de auto’s mogen slechts gebruikt worden door de bestuurders van auto’s, alleen in geval van overmacht en uitsluitend om, met een snelheid van maximum 25 km per uur, tot op de plaats van herstelling te brengen :
@upstream: en verder ook
21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden :
* aan de bestuurders van voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5 met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling een andere voertuig slepen;

21.5. De voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5. met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling gesleept worden, moeten de autosnelweg verlaten bij de eerste afrit.
@upstream: idem voor Duitsland vanaf 1 juni 2011

(1) Fahrzeuge, die nach ihrer Bauart zum Betrieb als Kraftfahrzeug bestimmt sind, dürfen nicht als Anhänger betrieben werden. Die Verwaltungsbehörden (Zulassungsbehörden) können in Einzelfällen Ausnahmen genehmigen.
(2) Werden Ausnahmen nach Absatz 1 genehmigt, so gelten folgende Sondervorschriften:

1.
Das schleppende Fahrzeug darf jeweils nur ein Fahrzeug mitführen. Dabei muß das geschleppte Fahrzeug durch eine Person gelenkt werden, die die beim Betrieb des Fahrzeugs als Kraftfahrzeug erforderliche Fahrerlaubnis besitzt. Satz 2 gilt nicht, wenn die beiden Fahrzeuge durch eine Einrichtung verbunden sind, die ein sicheres Lenken auch des geschleppten Fahrzeugs gewährleistet, und die Anhängelast nicht mehr als die Hälfte des Leergewichts des ziehenden Fahrzeugs, jedoch in keinem Fall mehr als 750 kg beträgt.
2.
Das geschleppte Fahrzeug unterliegt nicht den Vorschriften über das Zulassungsverfahren.
3.
Das geschleppte Fahrzeug bildet mit dem ziehenden Fahrzeug keinen Zug im Sinne des § 32.
4.
Bezüglich der §§ 41, 53, 54, 55 und 56 gilt das geschleppte Fahrzeug als Kraftfahrzeug.
5.
§ 43 Abs. 1 Satz 2 und 3 sowie Abs. 4 Satz 1 ist nicht anzuwenden.
6.
Fahrzeuge mit einem zulässigen Gesamtgewicht von mehr als 4 t dürfen nur mit Hilfe einer Abschleppstange mitgeführt werden.
7.
Die für die Verwendung als Kraftfahrzeug vorgeschriebenen oder für zulässig erklärten lichttechnischen Einrichtungen dürfen am geschleppten Fahrzeug angebracht sein. Soweit sie für Anhänger nicht vorgeschrieben sind, brauchen sie nicht betriebsfertig zu sein.
@upstream: Spanje ook verboden
@upstream: ten eerste betreft het hier meestal nederlandse of engelse combinaties waardoor de toelatings eisen uit het land van herkomst gelden en het dus wel toegestaan in om er mee te rijden in het buitenland. Lang leve de europese wetgeving. daarbij komt nog dat wanneer je met een dusdanige combinatie rijd het getrokken voertuig word gezien als een aanhanger en niet als een auto waardoor de sleep wetgeving die je hier neer zet niet van toepassing is.

een ander leuk voorbeeld in dit rijtje is het feit dat je in frankrijk voor aanhangers boven het gewicht van 750 kg in alle opzichten een be rijbewijs dient te hebben. Nu heeft geen enkele engelsman dat, en zeker degene niet die met de grote tandemassers over de linker baan knallen maar omdat zij Brit zijn moeten die regels worden gehanteerd!
@upstream: m.a.w. in Duitsland mag de Smart er dus wel achter hangen > > > “Satz 2 gilt nicht, wenn die beiden Fahrzeuge durch eine Einrichtung verbunden sind, die ein sicheres Lenken auch des geschleppten Fahrzeugs gewährleistet, und die Anhängelast nicht mehr als die Hälfte des Leergewichts des ziehenden Fahrzeugs, jedoch in keinem Fall mehr als 750 kg beträgt.”

overigens, deze triangel-sets werden in het verleden bij Smart zelf verkocht, of dat tegenwoordig nog steeds het geval is weet ik niet
Dit zie ik wel vaker hoor…
Heb dit al veel vaker gezien. Snap niet wat hier zo bijzonder aan is…..
Ik zag vannacht vlak bij Amsterdam een dergelijke aanhanger, vooral in het donker was het een vreemd gezicht…
http://farm7.static.flickr.com/6206/6049539834_28b3129b43_b.jpg)

Ik ben net terug uit Canada en heb daar met deze RV en auto erachter 3 weken rond getoerd. Dit is daar heel normaal. Je zag nog wel gekker, een Ford F350 met daar achter een caravan net zo groot als een Nederlandse stacaravan en daar achter een trailer met een boot erop. Dat is echt een gevaar op de weg.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).