Freaky: Goodyear werkt aan ‘zelfopblaasbare’ banden

Auteur: , 19 Reacties

Na de automatische verlichting en ruitenwisser hoeven we binnenkort ook nooit meer over bandenspanning na te denken?

Als het aan Goodyear ligt houdt in de toekomst iedere band zichzelf op de perfecte spanning. Ze richten zich daarmee vooral op de kilometervreters (transportondernemingen?). Een kleine afwijking in de banden spanning kan namelijk per voertuig al 3% uitmaken in brandstofverbruik. Heb je een tiental grootverbruikende bestelbussen of vrachtwagens in dienst dan lopen de kosten snel op.

Voor de ontwikkeling heeft Goodyear van de Amerikaanse overheid alvast 1,5 miljoen dollar ontvangen. Wanneer ze zover zijn dat de techniek geld op kan gaan leveren is echter nog niet duidelijk.

Het systeem functioneert volledig op eigen kracht. Science Fiction zeg ik je! In de band zit een pompje en techniek die energie haalt uit de beweging van de band. Onder iedere omstandigheid moet het de band op de juiste spanning houden. Details zijn nog niet bekend maar als het zich daadwerkelijk aanpast op temperatuur en belasting dan is Goodyear hier aan iets heel moois bezig. Er wordt zowel gewerkt aan een systeem voor personenauto’s als voor de bedrijfs- en transportsector.

Nooit meer priegelen met bandenspanning op circuitdagen, zorgeloos de auto vol laden en op vakantie. Nog even toekomstmuziek maar het lijkt mogelijk. Nu maar hopen dat de kosten op een acceptabel niveau blijven en dat fervent terreinrijders het systeem nog steeds uit kunnen zetten.



19 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
wow.. zoiets had ik niet zien aankomen xD Goodyear heeft wel goeie ideeën maar ik ben wel bang voor de kosten.. stel dat je een keer een lekke band heb zal je dat hele pompje wel aan stront rijden dus dat loopt lekker in de bedragen..
Voegt niet echt veel toe voor de gemiddelde automobilist, voor de meerprijs van dat systeem kan ik best zelf de spanning zo nu en dan nalopen. Een benzinetank die zich automatisch bijvult zou voor mij een grotere uitkomst zijn.
@alcantara:
Mark my words, over 10jr standaard op een premium wagen.
Naja wat ik niet snap is er zijn nu toch al lang systemen die constant je bandenspanning meten, en ook systemen die je banden kunnen oppompen tijdens het rijden. (Zit in die gepantserde auto’s). Waarom dan nu weer een nieuw systeem ontwikkelen voor alleen de band?
@lemster: omdat we niet allemaal gepantserde auto’s rijden :P
geef mij maar een simpel bandje , ik kijk zelf wel druk enz na , geen run-flat ook :)
Mja ik weet toevallig dat die oude Russische vrachtwagens, oeral bijv. die zoiets in de jaren 60 al hadden.. Hummer H1 ook, Is gewoon kwestie van die techniek update lijkt me?
@eduardovich: die systemen zitten in de auto, het gaat hier om een systeem in de band/velg. Makkelijker en breder toepasbaar dus vooral.. En volledig automatisch itt dat in de H1 bijv.
@Alwood:

Heeft de H1 (of is dat enkel de militaire variant) geen banden die met een magnesium run-flat systeem gevuld zijn?
@Hupke: ja dat heeft de h1. dit is dus ook niet revolutionair ofzo. die h1 heeft al 20 jaar ofzo.
Een aap had kunnen zien aankomen dat dit er aan komt… Techniek staat niet stil, dus is dit heel logisch. Het verbaast mij zelfs dat dit nog niet op grote schaal ingezet word. Scheelt aanzienlijk in je verbruik als je op de snelweg opeens 0.2 bar extra in je banden krijgt. Gaat je stuurfrequentie dan weer omhoog, in combinatie met regen; paar barretjes eruit. Ze mogen wel eens opschieten.
Ik kan me wel wat manieren indenken waarop dat zou kunnen werken. Het enige dat ik me afvraag is of dit opweegt tegen de energie die zo’n ‘pompjes’ zouden verbruiken. Waarschijnlijk wel want ze onderzoeken het, maar het zal toch nooit zuiniger zijn dan zelf je bandenspanning controleren.
En wat weegt zo’n pompmetersensorvul gevalletje ?
Lijkt me inderdaad alleen geschikt voor bestelbusjes en vrachtwagens .
Het onafgeveerd gewicht verhogen lijkt me nou niet bepaald slim bij een personenauto.
@norge: zal vast geen tientallen kilos schelen
@norge:


Zoals ik het begrijp zou dat gewoon op het plooien van het rubber werken. Dus eigenlijk zit er ergens in je band een paar lucht kamertjes afgesloten door 2 membranen. Iedere keer dat het gecomprimeerd word pompt het dus lucht bij in de band totdat hij op de correcte spanning is.
Gewicht is redelijk verwaarloosbaar.
Ik maak me eerder zorgen over hoeveel energie die pompjes telkens op zullen nemen wat de rolweerstand van de banden serieus zou verhogen. Niet te vergeten dat zoiets fabriceren een stuk moeilijker is dan wat rubber op een doek smeren (en hoelang zou zoiets meegaan, daar zit een hoop vermoeiing op) dus de prijs zal ook wel wat hoger zijn en met wat pech verplicht vadertje staat dat zoals hij al met winterbanden heeft gedaan.
CTIS; Central Tyre Inflation System.
Dit soort ideeen brengt dus niets bij aan efficientie van wagens. Ok, op zich kan het wel verbruikswinst opleveren, maar de aanpassingen aan de band (en opvolging ervan) vraagt eveneens energie. Als zo’n pomp zijn energie van de draaiende wielen moet halen, dan moet ie eigenlijk onrechtstreeks energie van de motor wegtrekken, wat het verbruik omhoog duwt. En zo één pompje per band: verstoort dat niet de balans in de band? En je weet het met technologie: dat kan stuk gaan. Wat als het systeem onterecht denkt dat de druk in de band te laag is? Dan wordt de band zodanig opgeblazen dat ie ontploft…

Zo, dit was een krachtig pleidooi om deze denkpiste af te schilderen als een uitvinding om zomaar iets uit te vinden…
@F1Tim: Bij het draaien gaat sowieso al veel energie verloren. Als een deeltje van die energie gebruikt wordt, lijdt dat niet tot extra motorbelasting.

Balans: steek het in de velg, of compenseer het gewicht met ballast.

En ja, alles kan stuk. Maar dat houdt niemand tegen toch? Let wel, ik ben ook een liefhebber van low-tec, maar ik zou dit absoluut niet “een uitvinding om zomaar iets uit te vinden” noemen…
Zoiets als een zelfmoordterrorist, maar dan in rubber…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).