
Cabrio’s zijn leuk, zeker in de zomer, maar veel meer dan je vrouw vriend en een tas boodschappen past er meestal niet in. En als er al ruimte is voor 4 (of 5) mensen in een cabrio dan zit je nog met het probleem dat eigenlijk elke cabrio maar 2 deuren heeft. Instappen wordt dan vaak een nogal atletische aangelegenheid. Gelukkig lost deze 4-deurs Jaguar XJ (met verlengde wielbasis) al die problemen op.
Het Amerikaanse bedrijf NCE (Newport Convertible Engineering) is een ware specialist als het gaat om het verbouwen van allerlei auto’s tot gaymobielen cabrio. Zo zaagden ze al eens het dak van een Mercedes CL, Toyota FJ Cruiser, HUMMER H2, Toyota Prius en nog veel en veel meer.
En de Jaguar XJL die we hier zien is niet een of ander verzinsel of photoshopje. Deze auto is daadwerkelijk gebouwd, kan rijden en beschikt over een volledig functionerende elektrische softtop. NCE heeft zelfs zoveel vertrouwen in hun eigen product dat ze de autojournalisten van Edmunds erin lieten rijden.
En die waren eigenlijk nog best positief. Zo is er bijna niks te merken van torderen en valt het ook reuze mee met rammeltjes, piepjes en kraakjes. Daarnaast is de bagageruimte redelijk gelijk gebleven aan die van een normale XJ en is deze XJ Cabrio ook maar 18 kilo zwaarder dan een dicht exemplaar.
Alleen de rare hoge achterkant is niet helemaal hun smaak. Ze vergelijken het met een Murano CrossCabriolet of met Kim Kardashian. Net waar je voorkeur naar uit gaat.
En wat kost zo’n ombouw dan? Dat valt best mee! Als je $49.000 (35.000 euro) en een Jaguar XJ achterlaat bij Newport Convertible Engineering kan je enige tijd later je eigen 4-deurs cabrio ophalen. En je krijgt dan ook nog eens 3 jaar garantie op de ombouw.
En als bewijs dat de kap echt volledig elektrisch werkt kan je onderstaande video nog bekijken:
Ziet er gewoon belachelijk uit. tent is niet netjes weggewerkt
@W115: Eerste wat mij te binnen schoot was belachelijk.
Zal wel exclusief blijven, aangezien niemand hier in gezien wil worden
Zonde van de auto :(
Dan mis je toch ’t punt van een XJ een ‘beetje’.
Dit is echt te veel ’tent oplossing’ gebruikt.
Bij een premium merk kan dat echt NIET. Van zeg een Renault verwacht je niet anders maar bij een Jaguar…
Die website van Newport Convertible Engineering zegt genoeg, wat een pauper bende zeg. Zijn daar duidelijk geen echte designers en engineers in dienst…
@db87: Verdiep je eerst maar even in huidige Renault gamma.
Compleet zinloze auto, zorg dan dat je meer geld hebt en laat de Mercedes Ocean Drive speciaal voor je laten maken!
@joosthoeve: Waw fantastisch idee. Die ocean drive was inderdaad prachtig.
@joosthoeve: Zeker groot liefhebber van de Renault Wind? ROFL
@db87: Lieverhebber? Nee. Vind het wel een gewaagd en geinige auto daarentegen. Maar dat staat er los van. Het gaat erom dat Renault alleen maar hardtops levert. Volgens mij was de laatste Renault met Softtop de Megane 2003. Daarom vind ik de tent oplossing opmerking aardig misplaatst.
Waarom niet? Omdat het simpelweg afschuwelijk is!
-edit: check!-
wat betreft die auto, word er niet mooier op zo, doe mij maar gewoon de dichte versie.. en een cabrio is gewoon het mooist als twee deurs.
was ik nog vergeten te melden dat die achterkant idd niet zo mooi is, en dan nog dat verschikkelijk tent ding als dak.. ieh!
Tja als ze het zo doen, kunnen ze net zo goed een of andere lap stof aan alle kanten vastspijkeren, ziet er net zo lelijk uit
wat lelijk! Het dak sluit helemaal niet mooi aan op de achterkant van de auto!
Idee een 10, afwerking een 3
Wat een afschuwelijk ding….een Jaguar hoort slank en gespierd te zijn maar dit lijkt meer op een nijlpaard.
Man als je die site bekijkt. Niet te doen wat die allemaal al gedaan hebben. En afschuwelijk!! Geen woorden voor. Zonde van een heleboel wagens.
Die afwerking van de kap trekt echt op niets eens open. Geen enkele wagen is gelukt. Dat moet je kunnen!!
@adyton: als je dit ziet krijg je toch het idee dat je zomaar een bedrijf kan oprichten ? :P met dit bedrijf als voorbeeld kan je het zelf nooit veel slechter doen lijkt me.. :mrgreen:
@dennisr: Inderdaad. Ik was echt verbaasd hoeveel idioten hun wagen aan dat bedrijf hebben gegeven om een wrak terug te krijgen. Ik denk dat een paar klanten zich toch serieus genaaid voelen. Dit is gewoon een kettingzaag nemen en wat zeil erover doen.
Heb jij een ideetje? Ik wil gerust zakenpartner worden en we hebben een bloeiend, welvarend bedrijfje. We moeten ons wel vestigen in US of in UAE :)
Vroegere (amerikaanse) cabrio’s hadden ook vaak 4-deuren, waarom nu niet meer?
Valt nog goed mee :D
@xilver: jongen toch.. het is al laat.. en ja misschien wat slaperige oogjes.. maar dit valt toch wel op ? zag in het nieuws nog mensen met een vouwcaravan.. prachtig ding vergeleken bij dit vaat doekje..
@dennisr: Bwa, het dakje is wat slordig afgewerkt maar het idee van een open XJ lijkt me wel lollig ;-)
Ik zou hem ontzettend graag willen hebben!!
Niet dat dit ik dit geen vreselijk gedrocht vind. Het is ook nog een compleet onpraktisch sinds je nietmeer door Londen kan rijden zonder een TV op je dak te krijgen.
Mare dit gezegd zijnde lijkt dit wel to good to be true.
Slechts 18 kilo extra. Geen afschuwelijk rijgedrag en een redelijke meerprijs van 35k voor zo’n werk. Dat vind ik toch wel serieus meevallen, ik vraag me af waar de adder zit. (even zo naïef zijnde dat ik alle mij gegeven feiten voor waar beschouw)
klopt .. alle homo,s rijden in een cabrio ..
@lincoln: en oude kale mannen…
Nee, dit niet doen. Dit ziet er niet uit. De lijn wordt volledig verstoord. Doet echt afbreuk aan de auto.
@Emerald_Green_Jag: Hier gaat je hart duidelijk niet sneller van kloppen.. Eerder dat ie stilstaat en je gezappt moet worden.
Ze moeten zich schamen bij NCE, lijkt werkelijk nergens op, pure verkrachting.
Voor zoiets (in de media te gooien) zouden ze, vind ik, wel de toestemming moeten krijgen van Jaguar. Die gingen ze vanzelfsprekend nooit krijgen?
Ik vind het er niet uit zien! De afwerking ziet er slecht en goedkoop uit. Bijvoorbeeld dat randje stof dat aan de zijkanten net iets te ver over de zijruiten komt. Of het derde remlicht. Die ziet er uit als een hoopje plastic dat met secondelijm vast is gezet.
De afwerking is iets beter dan de espace cabrio die de mannen van top gear ooit in elkaar geflanst hebben, maar daarmee is ook alles gezegd.
Eigenlijk vind ik de XJ sowieso niet echt een geslaagde wagen, op foto’s leek hij aanvankelijk prachtig, maar nu ik hem al een paar keer in het echt gezien heb, komt het mij als een onevenwichtig ontwerp over.
Bah.