Lotus Evora GTE Road Car Concept: 420 pk

Auteur: , 28 Reacties

In den beginne was er de Evora. En Lotus zag dat het goed was, dus kwam er een race-variant. Van deze Evora-racer is nu een afgeleide voor de straat gemaakt, vernoemd naar de klasse waarin zijn racebroer deelneemt: maak kennis met de Lotus Evora GTE Road Car Concept, die op Pebble Beach zijn debuut maakt.

In het midden van de Evora ligt een V6-blok dat 420 paarden op de krukas los laat. Evenveel als een M3 of een R8, maar dan met twee cilinders minder. Weten we nog meer? De achterwielen worden aangedreven middels een sequentiële AMT-versnellingsbak. OM een beetje aan de weg te kunnen kleven liggen hier Pirelli P-Zero Corsa’s onder.

Om het onafgeveerde gewicht te drukken belooft Lotus bovendien ultra-lichtgewicht gesmede lichtmetalo’s met een centrale wielmoer. Om hier aan toe te voegen: “this is a serious race car that makes for a very serious road car.” Aha, doe er eens snel het woordje ‘concept’ afhalen dan!



28 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
erg mooi concept, vooral de voorkant.. in het midden lijkt hij een beetje ondervoed..
Now we’re talking.
@SimonMc:
Indeed!
Hier zat eigenlijk iedereen op te wachten.
Deze ‘foto’ is maar om iets te laten zien..
De uiteindelijke versie zal op het salon van Frankfurt voorgesteld worden..

Er komen binnen de 2jaar nog andere versie’s van de Evora.
Prachtige auto trouwens!
Op hun eigen site staat nog een foto van een rode versie, die ik eerlijk gezegd meteen al een stuk mooier vind: http://www.lotuscars.com/news/en/pebblebeach2011
@luc2000: Ziet er inderdaad een stuk beter uit.
Past hier 195 cm in? zoja ,perfecte prachtbak.Zo niet :(
Mooie wagen, stuk beter dan de standaarduitvoering.
kom op Lotus .. sluit af met die oudbollige meuk ..
en trap die nieuwe modellen op de markt ..

niet dat ik er dan 1 koop hoor ..
@lincoln: zeg wil je wel even op je woorden letten :(
@lincoln: Ik heb tot een maand of 4 geleden autoblog gevolgd; ga nu weer eens rustig beginnen met berichten lezen, maar was jij niet geband, of zoiets? Kan me iig herinneren dat je opeens geen comments meer plaatste waar ik het niet mee eens was.
@lincoln:
Klopt zijn niet meer dan zoethoudertjes omdat we nog (te lang) op hun beloofde modellenoffensief moeten wachten. Triest wel dat de te zware Evora nood heeft aan veel pk’s, het gedachtengoed van Lotus gaat verloren…
@StijnB:

dat onder de 1000 kg zitten gaat niet meer lukken tegenwoordig ..
next step .. een Lambo killer ..

toch leuk dat een bedrijf daar serieus geld in pompt ..
@lincoln:
Mogelijk niet, alhoewel dat voor Lambo-geld heus wel mogelijk zou zijn. Maar zwaarder wegen dan je concurrenten is als Lotus not done, het is alsof catwalkmodellen plots meer dan de gemiddelde vrouw gaan wegen.
Waarom nog een krachtpatser erbij, er zijn er al zoveel op de markt (met flink wat ervaring op zak). Door je net de profileren als (relatief) goedkoop lichtgewicht alternatief heb je een unieke positie…
@StijnB:

aan hun motoren gamma is idd te zien dat ze niet echt een Lambo-killer willen gaan worden ..
denk ook dat Lotus jouw insteek gaat handhaven ..

maar ik vind de nieuwe line-up zo allejezus mooi ..
dat ik gewoon wil/geloof/hoop dat ze elke concurrent een poepie laten ruiken ..
Zet maar voor de deur. Ik vind hem echt ziek
Ben jij soms degene die zijn eigen woorden “Meer geïnteresseerd in de techniek dan in het uiterlijk van auto’s” direct na registratie al twee keer heeft geloochenstraft?
BTW Lincoln, het is oubollig, wat je een zorg zal zijn, maar gelijk heb je.
@MarkieS: Hmm, ik maak geen vrienden op mijn eerste dag.
Dat ik meer geïnteresseerd ben in techniek betekent toch niet dat ik niks mooi vind? Zoek maar niet te veel achter mijn vorige bericht, misschien was het inderdaad een beetje overgereageerd. Misschien komt het omdat Lotus mijn favoriete merk is ;)
@MarkieS: qua oubollig heb je gelijk. Het is alleen wel logenstraffen…of verloochenen :)
@sir_smokalot:
+1 voor de educatieve waarde van uw post.
Niet afkraken of uitlachen, maar bijbrengen.
Hulde!
bovenstaand @luc2000
Zal ook minder wegen dan een R8 of M3. Dus ook een pak sneller op circuit. Bouwen dat ding, of heeft er iemand dat al gezegd?
@ericc: hoeft niet direct he… hangt af van koppel en dergelijke en daar heeft met name de R8 er wel veel van. en ophanging, tractie spelen ook een rol.

OT: gaaf! niet denken maar doen?
@NLBUURMAN: de Evora S met 345pk kan de 420pk R8 al aardig bijbenen.. dus met 420pk aan boord maakt die Evora GTE waarschijnlijk gehakt van de de R8 op het circuit.

En het is niet eens alleen het lagere gewicht (R8 heeft een betere pk/ton verhouding) of de rechtuitsnelheid.. puur op remmen en handling dus.
Eindelijke iets anders dan die kartende doodskist elise zeg, echt sport auto’s
Ik vind het zo’n onsamenhangend ding qua design. Het is net of ze een standaard dikke en brede auto in de middensectie smaller hebben gemaakt, ipv een een ‘normale’ auto breder en dikker.

En een Elise vind ik dus wèl geslaagd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).