Onderhoud van je auto: bij nul beginnen [1]

Auteur: , 56 Reacties

We gaan sleutelen! Een eerste, tweede, derde auto of de hobby-auto voor erbij. Meestal zijn ze niet van het beste soort en verkeren ze niet in beste staat. Toch probeer je het onderste uit de kan te halen. Je bent autoliefhebber, hebt smaak en houdt van rijden. Natuurlijk op je eigen manier. Uiteindelijk staat er een wrak op de stoep of naast het huis. Tegenover vrienden weet je er prachtig over te vertellen en mankeert er nauwelijks wat. Met een beetje geluk rij je 3 maanden voordat de gebreken echt op gaan vallen en de 'teller' gaat lopen. Steeds meer onverwachte kosten. Uitgaand van een 'gemiddeld' slechte auto hebben 'wij van Autoblog' een klein stappenplan ontwikkeld. Het minimum om van een roestend hok weer een leuk rijdende auto te maken.

We beginnen met de basis: wat slijt er eigenlijk het hardst aan auto’s, welke onderdelen moeten er eerst vervangen worden? Het is leuk om ‘zunne grotte turbeau‘ op je BMW 316i uit ’88 te monteren, nuttig is dat niet.

Een auto is niks zonder goed onderhoud. Een fatsoenlijke wegligging is belangrijk. Hard rijden zonder behoorlijke remmen of op slechte/oude banden is simpelweg levensgevaarlijk. Uiteindelijk pak je het liefst alles aan, het minste wat je kan doen is de auto weer in ‘originele’ staat brengen. Beginnend bij de slechtste, meest gesleten onderdelen. Geef de auto weer zijn (minimale) rij-eigenschappen zoals die waren toen ie de fabriek uit rolde.

Bovenaan de lijst prijkt: ONDERHOUD. Heb je de auto net en is de historie niet helemaal helder? Vervang het oliefilter, luchtfilter en kijk of de vloeistoffen (koel én olie) nog een beetje doorzichtig zijn. Bij twijfel gewoon de hele reut vervangen en als je toch bezig bent controleer je meteen het peil van de versnellingsbak. Controleer de verdelerkap en bougies (bij een benzine) en vergeet niet alles weer goed vast te draaien. Een goede ontsteking is zeer belangrijk voor de motorloop maar vervangen is niet altijd nodig. Bougies mogen niet roestig zijn en moeten de goeie elektrode-afstand hebben. Als ze een beetje rood/bruin gekleurd zijn is dat teken van een goed mengsel. Zorg ervoor dat kabels en verdelerkap helemaal vrij zijn van aanslag en roest en controleer dat ze niet doorslaan. Eventueel kan je oudere bougiekabels zo geleiden dat ze elkaar niet raken.

Er vanuit gaande dat je een ‘redelijke’ keus hebt gemaakt bij aanschaf heb je nu de eerste stap gemaakt. Zelf had ik vorig jaar twijfels over de afstelling van mijn bolide, veel uitzoekwerk en vele maanden later bleek er niks te kloppen van de afstelling. Bij carburateurs belangrijk, maar ook bij injectie-motoren kunnen gasklepschakelaar en gasklep helemaal verkeerd staan. De computer die de injectie regelt moet dan buiten zijn ‘bereik’ werken.

Onderhoud is saai (met een grote “i”?) maar noodzakelijk. Is het onderhoud voorlopig klaar, dan wordt het tijd om te kijken wat er allemaal volgens jou niet klopt aan de auto. Maak een lijstje?

Mijn weggedrag was veel te vaag, de vering te zompig. Wat is stuurgevoel? Er was veel te veel sprake van overhellen en lange tijd lag de Volvo niet strak genoeg in bochten met echt hoge snelheid. Rare praatjes voor een Volvo-rijder, ik weet het. Ik hou dan ook nog steeds van het standaard comfortabele karakter van de auto, dat mag er nooit uit. Het comfort is echter nog prima met een iets scherper stuurgedrag.

Tenzij je budget onbeperkt is bestaat de perfecte auto niet. Beginnend met een goeie basis kom je wel een heel eind. Een cabrio, een grote comfortabele wagen, een inspirerend scheur-ijzer. Staat de ‘basis’ voor de deur dan kan het werken naar een ideaalbeeld beginnen. Geheid komen er gebreken of irritaties bovendrijven na een x-aantal kilometers. De volgende keer barsten we los met technische weetjes en precieze aandachtspunten in en onder de auto.

UPDATE: deel 2 staat inmiddels ook online!



56 reacties

Leuk stukje! Ben benieuwd naar het vervolg.
Ondanks dat ik het al wist, erg leuk stukje. ik dacht zelf vrij snel aan ‘remmen gangbaar’ maken, gewoon even schoonmaken en nieuw vet.. al paar keer voor gekomen dat het hard nodig was als een vriend/kennis een tweedehandsje aanschafte.. en bij vloeistoffen hoort ook remvloeistof neem ik aan ? :P is sneller aan verversing toe dan je soms denkt.. :)
ohja, komt een vervolg natuurlijk, dan zal dat wat ik zei ngo wel komen.. denk ik :) trouwens.. Alwood.. bij 0 beginnen en dan 1 noemen ? :P
@dennisr: Alwood.. bij 0 beginnen en dan 1 noemen ?

touché
Hoe herkenbaar, heb heel mijn autoleven al oude wagens gekocht (zelfs van de sloop gehaald) en weer in goede conditie gebracht. Ik gebruik ze als enige auto, maar met de oude Volvo’s (div 360’s, een 745, een 945 en nu een 965) kan er niet veel mis gaan. Buiten de vaste lasten heb ik altijd voor enkele honderden euro’s per jaar heerlijk auto gereden, met de 965 nu als luxe toppertje.
Interessant stukje :) Benieuwd naar volgende delen. Heb nu al heel wat maandjes en eerste autootje zonder enige historie (maar dat mocht met die prijs ;)). Je maakt toch al snel de fout je geld te besteden een leuke dingen, ipv aan noodzakelijke nuttige dingen.

Moet zeggen dat het knutselen aan zo’n auto wel erg leuk is. Ik heb er 0,0 verstand van, maar met internet en hulp van vader/vrienden die er wat meer van weten leer je al doende. MX-5 is ook een perfect wagentje om aan te knutselen; heerlijk basic allemaal. Hoort er allemaal bij, en zelfs het onderhoud is nog best leuk imo :) Maar dat zal als je het vaak doet wel afnemen.
@fant: Heerlijk autootje heb je, denk er met heimwee aan terug. Kocht er vorig jaar een samen met een maat, om mee op vakantie te gaan. Verrotte kap, 200.000km en geen historie, maar alles zelf gedaan. Heerlijk simpel. Als je nog tegen vraagjes aanloopt… ;)

Kleine tip alvast, nadat je het nodige onderhoud gepleegd hebt kun je het best beginnen met een veerpootbrug en/of een lichter vliegwiel. Die laatste is nog het belangrijkst! Ohja, en gewoon de originele bolletjes houden, blijft-ie lekker speels :)
@Jesper: Die van mij was in redelijke staat. Alleen wat blikschade, waardoor hij lekker goedkoop was (ver onder de 2500 voor betaald). Kap goed, draaide lekker, weinig roest. Wel al de koppeling moeten vervangen, en de uitlaat, maar ach, was een mooi excuus er een sportuitlaat onder te hangen :)

Zelf ook van plan er binnenkort mee op reis te gaan, dus voor die tijd moet ie helemaal 100% zijn. Veerpootbrug en vliegwiel zal ik onthouden!
@fant: Ik weet niet waar je van plan bent heen te gaan, maar ik heb er een rondje Europa mee gereden. Chamrouse vlak onder Grenoble en de passen rond Stelvio waren de hoogtepunten. Met name de Stelvio- en de Fluëlapass richting Davos moet je gedaan hebben!
@Jesper: Was eerst van plan 1 grote rondreis te doen door Europa (ook :)), maar kan dat het vanuit financieel oogpunt(net klaar met middelbare school, tussenjaartje, niet zo ruim in het geld) meerdere kleine reisjes worden. Italië staat bovenaan de lijst, dus de Stelvio wordt sowieso aangedaan! :D
Leuk stukje! allemaal bekend, maar toch leuk om te lezen.

Ik wil ook nog wel een klein stukje toevoegen: Zorg voor goed gereedschap. Dat zal bij het loshalen van bougies, kappen, slangen etc veel ellende schelen. En als je dingen weer vast zet zet ze dan niet als een malloot vast. Veel onderdelen hebben een vast aanhaalmoment en soms is dat veel (heel hard aandraaien), maar soms ook weinig… het eenvoudige idee ‘vast is vast’ is niet altijd een goed uitgangspunt bij auto…
@MDA: inderdaad! dat is zeker belangrijk.. hoe vaak je niet een auto hebt waar bij alles door een doe-het-zelfer vast is gezet, niet los te krijgen.. en giga probleem als het afbreekt.. voor alles is het juist aanhaal-moment gewoon op internet te vinden :)
Doet me denken aan mijn eerste auto. Een rotte Suzuki Alto uit 1980. Geniaal ding. Naar de sloop rijden om een andere uitlaat te kopen en die op straat wisselen.. Veel lol mee beleefd dat gekke ding
Zelf heb ik geen oude auto, maar het sleutelen en in orde zetten van een auto boeit mij wel.
Als ik wat ouder ben koop ik mij er misschien een, ik ken iemand die veel afweet van automechanica, dus altijd een backup achter de hand:)
Dus kom maar op met deel 2!
Lol: starlet p8: 1 x per 15000 km 1 oliefilter + olie (kosten…35 euro, verder helemaal niets in 3 jaar! Oja, 2 voorbandjes.
@dotternetta:
Ja, een starlet…. Mijn vriendin heeft er ook een, om die reden. Maar wat een suffe bak verder!
@Brum: Een paar andere velgjes doet heel wat met een Sletje
Stap 1 bij onbekende onderhoudshistorie: Distributieriem! Als die klapt is het meteen over :(
Verder ben ik er niet voor om meteen de olie te vervangen, olie is best duur en als er genoeg in zit smeert het ook wel. Bij een nieuwe aankoop eerst even de ontsteking, luchtfilter en klepspeling controleren en dan een poosje rijden; kijken wat er allemaal mankeert voordat je er geld tegenaan gooit.
@Brum: Distributie riem is vrij makkelijk te controleren, kapje eraf schroeven en kijken in wat voor conditie hij is, afgesleten tandjes en dergelijke.. olie verversen is echter ook iets wat je makkelijk kan doen, en wat je in elk geval een goed geval gaat geven over de smering.. (hangt er natuurlijk wel vanaf hoe oud de olie is.. als onbekend is hoelang de olie erin zit zou ik het persoonlijk gewoon even vervangen) een Liter olie kost 8 euro (die prijs haal ik het bij de garage, weet niet of het overal zo is) en een oliefilter misschien 20 euro ofzo ? (soms goedkoper soms duurder) maar voor een totaal bedrag van 60 euro hoef je het niet te laten lijkt me..
Kijk, dit topic ga ik volgen!

@dotternetta en @Brum: ik Toyota Paseo, zelfde techniek als de starlet, een flink stukje sportiever en vlotter!
@Jochempie:
Dacht dat een Starlet P8 sneller is dan een Paseo. :P
Ziet er wel vlotter uit, dat wel.
@Lan_Evo: Ha, je hebt gelijk inderdaad! Scheelt 0,6 seconde naar de 100, alleen heeft de Paseo een 15 km/h hogere topsnelheid.
onderhoud is fun .. met de grote F U en N ..

gewoon heerlijk om de conditie van je voertuig in controle te hebben ..
@lincoln: Totdat je weer een of ander kut boutje niet los krijgt en je helemaal gek wordt…
@Joerek:

alles wat in elkaar is gezet kan ook weer uit elkaar .. ALLES ..
zoals @MDA al zei .. goed gereedschap is het halve werk ..
@lincoln: Succes daarmee, de keren dat ik me heb moeten beroepen op een slijper zijn al niet meer te tellen…
@Jesper: gewoon warm stoken kan al wonderen doen :)
@Jesper:

nou en .. daar zijn die dingen voor uitgevonden ..
kutte en klote is gewoon een onderdeel van onderhoud ..

en onderhoud is FUN ..
@Joerek: Heb dat nu met een vastzittend boutje aan m’n remklauw, waardoor ik m’n blokjes niet even snel kan vervangen. Hij begint al bijna rond te worden… Even wat goed gereedschap optrommelen!
@Jochempie: en niet vergeten wat kopervet erop te smeren als je het boutje er weer in doet he ! :P scheelt een hoop de volgende keer :P

misschien heb je het allang gedaan maar ik zeg het er gewoon bij, schoonmaken met staalborstel.. flink wat WD40 erop spuiten.. even met de hamer op de bout tikken zodat ie wat los schrikt, en dan met een goeie ratel moet hij er zo uit kunnen :D
@Jochempie: Zoals gezegd flink laten schrikken, best nog met een hele flinke schroevendraaier aan de onderkant. Beetje cola dr overheen is ook altijd goed. En denk er ook om dat je bij ouder spul in principe altijd 6 kantig gereedschap gebruiks, met 12-kantjes draai je inderdaad alles rond ;)
@Jesper: Heren, bedankt voor de tips! Ik ga m’n handen nog eens uit de mouwen steken.
Ja het onderwerp boeit me wel. Een oude auto zoals een E34 lijkt me wel iets. Hoewel ik mezelf toedicht vrij veel van auto’s te weten is het praktische gedeelte duidelijk achtergesteld en dat knaagt aan me.

Het doel is toch wel een auto weer aan de praat kunnen krijgen als je langs de kant komt te staan of op zijn minst een diagnose kunnen stellen.

Helaas helpt het topic me op deze manier niet veel…Ik weet wel van oliefilters ed af maar ik heb pics of een video nodig of als het moet tekst-instructies.

Als iemand mij zou vragen wat moet je doen als je een tweedehandsje koopt zou ik ook met dit soort advies komen maar als iemand vraagt yow, wissel even die oliefilter voor mij en check die bougies dan euhm…weet ik niet hoe ik dat moet doen. THE SHAME! Geef me videos, yo!
@jaapiyo:

ga nu naar de kringloopwinkel en koop voor 50 cent een 200 pagina tellend auto onderhoudsboek met veel foto,s ..

er liggen in elke vestiging minimaal 7 stuks ..
@jaapiyo: tjaa je kan natuurlijk ook via internet je verdere benodigdheden zoeken, hier op AB geven ze je de tips wat je moet doen, en dan kun je altijd zelf uitzoeken HOE het moet :) en je kan het gerust hier aan de bloggers vragen denk ik.. :)
@jaapiyo:
KLIK HIER :)
@baasbas: &*[email protected]#^*&[email protected]^link mislukt door de rare tekens?
anyhow, ga naar youtube en tik in het zoekveld: how to change the air filter on a car
tadaa :)
@baasbas: zeg ns, hoe prop ik een link in een woord ? xD probeer het al een tijdje uit te vinden maar kom er maar neit achter.. toch leuk om te weten.. :)
@dennisr:

kap eens met dat “neit” ..
anders ontneem ik je per direct het dubbele punten recht ..

begrepen ??
(was geen vraag maar een mededeling) ..
duidelijk ??
(en dat ook) ..
@lincoln: Vind het zelf ook vreselijk irritant, en meestal zie ik het wel en verander ik het. zal er nog wat beter op letten.
@dennisr: HTML Dat is waar ze vroeger internet van maakten ;)
@baasbas: even testen ik gok op failure xD
@dennisr: nog 1 keer proberen, en dan zal ik AB verder niet storen hiermee xD
poging 2
Heb nu een leaseauto, maar mis het spannende gevoel wel tijdens vakantie. ‘was dat rammeltje er altijd al?’ en ‘waarom brandt dat lampje nu opeens?’

Leuk artikel en je bent inderdaad al voor de helft op weg als je de vloeistoffen goed controleert en op pijl houdt. Daarnaast is het denk ik ook wel handig je auto een beetje goed warm te rijden voordat je hem er meteen van langs gaat geven. Dat vinden ze nooit leuk, die oude beestjes :)
@Quintin:

whahaha ..
ik heb geen leasebak ..
maar kan me jouw gemis heel goed voorstellen ..
@Alwood doet [email protected] Leuk om inspiratie op Ab te zien.
Super topic!! Universeel bovendien.
Leuk artikel! Leuk om te lezen waar je wel en niet op moeten. Hoewel de meeste deze stappen wel wisten, ben ik benieuwd naar het volgende item. Zelf jammer genoeg nooit een oude auto gehad als hobby tot nu toe, maar zou graag een oude mini of dergelijke willen hebben!
Mijn vrouw rijdt een Peugeot 106 en eigenlijk heb ik alles al eens in de vingers gehad. Koppakking, koppelingsplaat, oliekeerringen, remmen, distributieriem, wiellagers, massaproblemen opgelost en wat dies meer zij… Elk jaar is er zo’n €200 aan onderdhoud nodig en daardoor staat er ondertussen zo’n 230.000km op de teller. Voor een 1.1 vind ik dat lang niet slecht.
Als je een Toyota hebt dan is het maar saai om te sleutelen
heb nu na dik 1,5 jaar nog niets gehad dan regulier onderhoud
dus ik ben heel blij met mijn 12 jarige Corolla
op de vermogenbank produceerde hij nog 106 van de 110 pk’s dus dat zit wel snor
@Bart_V: Met een Corolla is dat inderdaad een veilig statement, maar probeer het eens met Celica’s of MR2’s. Hoofdpijn gegarandeerd ;)
Wat je als zelfsleutelaar meteen leert waarderen is technische eenvoud en overzichtelijkheid. Niets is zo verschrikkelijk als onbereikbare onderdelen, zeker als die onderdelen slijtagezaken zijn die geregeld vervangen of afgesteld moeten worden. ‘Sealed for life’ wordt ons vaak verkocht als ‘hoeft nooit vervangen te worden’ maar betekent in werkelijkheid ‘we hebben de aftapplug van de bakolie weggelaten omdat ons dat het nodige geëmmer scheelde in het ontwerp en de productie, ook al moet de olie in puur technisch opzicht wel degelijk ververst worden na 100.000 km’.

Wat mij heel veel heeft geholpen is een handleiding van Haynes. Veel plaatjes en alles wordt in duidelijke stappen omschreven. Wel hanteer ik er altijd de originele fabrieksspecificaties bij, die kloppen niet altijd (vandaar dat je op fora als RetroRides nog wel eens de term ‘Haynes Book of Lies’ tegenkomt).

In het verlengde van die fabrieksspecificaties: dat zijn de betrouwbaarste gegevens als je spullen voor je auto zoekt. Bougies, banden, olie, remvloeistof, desnoods afstelgegevens voor kleppen en ontsteking, alles staat daar in. Op de fora van autoclubs kun je vaak ook te weten komen wat je moet bestellen bij de materialenzaak. Wat die in de database bij jouw auto heeft staan is niet altijd correct.

En ja, onderhoud kost geld. Maar een andere auto kopen kost uiteindelijk nog meer, en dan begint de ellende weer van voren af aan. Praat me niet van ‘economisch total-loss’ als je aan 300 euro onderhoud komt terwijl je auto 250 heeft gekost; als dat onderhoud al was uitgevoerd had die wagen je immers geen 250 euro in aanschaf gekost. Als je kijkt wat je aan brandstof bespaart door niet door te rijden met een eeuwenoud en danig verstopt luchtfilter, dan is niets doen simpelweg geld weggooien.
Hele schuren staan er vol mee, Jaguars. Mercedessen, Citroëns, Rovers, Peugeots.
Allemaal ooit gekocht van AAAAAAHHHHH ZOOOOOW!
Aan begonnen of de moed al verloren voordat er 1 sleutel aan te pas kwam.

Zoek sleutelmaten.
Koop nooit iets waaraan ALLES moet gebeuren (motor, carosserie en ophanging)

Nog verstandiger :

” Koop wat klaar is en eet wat gaar is ”

De triomf om op pad te gaan met iets wat JIJ heb gecreërd is fantastisch, dat gevoel.

Maar door scha en schande wijs geworden is het vaak beter meer te betalen voor een project wat haalbaar is dan je te laten leiden door je emoties voor die Jag Mk II waar best nog wel iets van te maken is……voor een ander!

Momenteel zit ik buiten een midlife crisis zwaar in Impreza STi land.
Maaaaarrrrr er hangen vier sleutelmatjes om me heen, een plaatwerker spuiter die een vakman is en we doen alles samen.
De ene blaast alle details en technische gegevens uit zijn trombone, de ander weet “de adresjes” en ondergetekende samen met nummer vier, wij weten ze te vinden en halen ze naar Nederland toe.
Op deze manier is het een ontspannen jongens club en geen lodenlast om je nek, we hebben een brug, bestelwagens voor onderdelen te halen en een auto ambulance tot onze beschikking.
Da’s heel wat anders dan jaren geleden in de regen op straat onder je Renaultje vier te moeten liggen.
Bedankt voor de positieve reactie! Er zitten zeer waardevolle reacties tussen die absoluut een aanvulling zijn op het onderwerp “onderhoud”.

Morgen een nieuwe in de reeks, volgende delen ga ik in op de eigenschappen van het onderstel en de wegligging van veel oude auto’s. Vaak een veel zwakker en vergeten punt dan de motor.

Als het goed is heb je aan het einde van de serie een stuurgrage machine, weer helemaal klaar voor jaren plezier ;)
@Alwood: oeh, zin in! :D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).