Nieuwe Porsche 911 (991): dit is hem dan! [updated]

Auteur: , 268 Reacties

Wekenlang Maandenlang worden we al bestookt met spyshots, spyvids en op officieel materiaal lijkende renders van de nieuwste generatie Porsche 911, de 991. Nu lijken we echter beet te hebben. Behold, de 2012 Porsche 991 (911).

Wat meteen opvalt is dat de achterlichten smaller zijn geworden. Daarnaast is de elektrische spoiler aangepast en zien we in de motorkap nog maar drie ventilatieopeningen in plaats van vijf.

Er zal door Porsche eerdaags nog een pagina’s dik persbericht in onze mailbox gedropt worden, maar we weten al het een en ander. De 991 is langer, breder en lager dan zijn voorganger. Met een lengte van 4,49 meter, breedte van 1,87 meter en een hoogte van 1,29 meter, is de 991 56 millimeter langer, 65 millimeter breder en 11 millimeter lager. Verder is de auto 45 kg lichter geworden doordat er in het chassis en het koetswerk veel aluminium is gebruikt.

In de 991 Carrera heeft de 6-cilinder boxermotor een inhoud van 3,4 liter, goed voor 350 pk. In de Carrera S vinden we een 3,8-liter boxermotor met 400 pk. De Carrera is te herkennen aan twee uitlaatpijpen, waar de Carrera S er vier heeft. De 991 is eveneens verkrijgbaar met een handgeschakelde zevenbak.

De Porsche 991 staat in september op de IAA in Frankfurt en naar verwachting rond de jaarwisseling bij de dealers.



268 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Prachtig! Ik herken het bijna niet als Porsche
@ZeRoo: ik ruik sarcasme.
Maar de ontwerp afdeling van porsche heeft wel erg zijn best gedaan, er is wel een hele lijn extra op de achterkant van deze veredelde kever gezet.

Lelijk ding, altijd al gevonden…
Ja, en nu? Wachten op het uitmelken?
mooie wagen , altijd al geweest :)
Tja, evolutie over revolutie zekers.
Heel geslaagd! 997 was al mooi, en dit maakt m toch weer wat nieuwer. Die achterlichten heeft echter wel wat gewenning nodig. Interieur natuurlijk mee met de cayenne en panamera, nogmaals goed gelukt dit weer. Proficiat Porsche
@rami0180: die achterlichten HEBBEN
Never change a winning team. Alhoewel het nu echt wat saai begint te worden. Ik had iets meer verandering in het front verwacht.
@adyton: Toch nog even zeggen dat ik hem wel mooi vind hoor.
Die fijne achterlichten zijn fantastisch.
Die ziet er erg goed uit! Alleen jammer dat de zijkant vrijwel gelijk is gebleven.
Achterkant is netjes geworden, voorkant lijkt erg op de 997. Zou het verschil moeilijk kunnen zien als er één tegemoet kwam, deze voorkant doet iets meer denken aan een Beetle…?
@alcantara: Nou, makkelijk is het niet, van voren. Mij valt op dat de (^%FR$ ledstrips niet meer recht zijn, maar druppelvormig.
De bedoeling zal wel zijn dat we er de vorm van de achterlichten in terugzien.
Hij oogt veel kleiner, of het komt door de grote velgen… Interieur ziet er wel netjes uit, beetje recht toe recht aan maar wel opgeruimt.
De achterkant is wat strakgetrokken, net als de aventador, en de voorkant is gelijk. Ach ja, kan ‘ie weer een jaartje of 8 mee. Al vind ik de huidige 911 momenteel mooier.
@trigger565: vreemd vergelijk met een lambo.
Mooier dan de 997.
Ik vind hem mooi. Nu is het wachten op alle mensen die zeggen dat hij zo veel lijkt op zijn voorganger. Maar daar is in mijn opzicht niets mis mee.
Geen fan van de achterkant… Voorkant is netjes, maar is weinig aan veranderd.
Hijs mooier geworden ! dus ik vind het goed, !
en boeiend dat ze gaan uitmelken. het is wel bruut !
Laat me raden: In het persbericht komt te staan dat alle onderdelen compleet nieuw en veranderd zijn! Voor enkele procenten dan, want alleen de achterkant is van het huidige model te onderscheiden… Binnenkort verschijnen knutselsetjes om de bumper en achterlichten van de 991 op de 997 te zetten, en dan weet niemand meer wat het is. :roll:
@Citrofiel: ik denk dat je gelijk hebt, mooi voor de 2e hands auto handelaars.
@Citrofiel:

ik denk toch dat je een tweede keer moet gaan kijken ..
ding is toch wel on-porsche chique ..
althans .. wat elementen dan ..
Sierlijke letters, mooie platte achterlampjes. Kan mijn goedkeuring wel verdragen zo op hjet eerste gezicht :)

http://static.autoblog.nl/images/wp2011/Porsche_991_leak_02.jpg
http://static.autoblog.nl/images/wp2011/Porsche_991_leak_03.jpg
@sir_smokalot: Zijn dit eigenlijk officiële foto’s van Porsche of zijn ze gelekt?
@adyton: beide :)
@sir_smokalot: Jij bent een ideale klant voor Porsche, wanneer dat je al over de streep haalt om je 997 in te ruilen.
@amateur: wat zou hem anders over de streep moeten halen, met die 2 foto’s zijn de verschillen al benoemd :P ;)
stoer ..

hij heeft door die grote voorruit weer een beetje rankheid terug ..
lang leve retro ..
Nu eens kijken hoe snel de concurrentie wakker wordt :)
Tsja, je moet er van houden. Hij lijkt op een 911, lol.

Maar goed, Porsche maakt ook geen geheim van hun evolutie over revolutie standpunt. Het zal vast een prima auto zijn, binnenkort bij U leverbaar in 4359 verschillende uitvoeringen.

Not my cup of tea, though.
@bozewolf: Zelf sarcastische opmerkingen plaatsen en die van mij niet kunnen waarderen? Triest!
Nieuw? Hij lijkt meer op een facelift (met hier en daar een nieuwigheidje), dan een nieuw model. Niet dat dit erg is want het is, en blijft een mooie auto, al 48 jaar lang.
@mercedesfan: Naar Porsche-normen is dit een nieuw model ;-).
@xilver: Ja, dat is waar. Maar de verschillen tussen de vorige 911’s waren toch groter. Bijvoorbeeld lijkt deze 911 meer op zijn voorganger, de 997, dan dat die op zijn voorganger, de 996 geleek.

De enigste verschillen die ik zie, zijn verschillen die na een facelift ontstaan. Zoals een andere bumper van voor en kleinere achterlichten.
Dit is toch een face lift en een gedown side motor of niet?
@jobh: nee, compleet nieuw model
Strakke vernieuwing. Die achterlichten kan ik wel appreciëren.
Voorkant is mooi strak, zijkant ook uiteraard, interieur ook beter natuurlijk, achterkant mooi alleen wel even wennen voor een Porsche 911!
Om de open deur maar eens in te trappen… hij lijkt precies op de oude! :P De achterkant vind ik wel mooier geworden!
wow! magnificent :) vooral de achterkant is super!
Ok, andere lichten voor & achter
Wat een lelijke auto!
@Nico94: Should be not your Problem. You’ll never able to buy one. Ok, I will not feed the troll anymore by retrolling it. Haha…
@vottek: je spreekt bewust zo slecht engels, toch?
Lollige is wel dat als iemand vraagt “Is dit geen facelift?”, dat je geen idee hebt of ie serieus of sarcastisch is.
achterlichten doen mij direct aan de A7 denken…
@koluh: had hier niet als reactie moeten staan….ach.
Mooi!
Waarom zo behouden, Ferrari heeft veel meer lef met de 458,
schijterds bij Porsche.
@amateur:

omdat Porsche weet hoe ze centjes moeten maken ..
met lef namelijk ..

Cayenne ..diesel .. panamera ..
@lincoln: Ja heel leuk voor porsche, maar voor de echte auto liefhebber een beetje saai.
Porsche is tegenwoordig bedoelt voor het algemene volk, vroeger was het nog exclusief.
Ferrari daarintegen blijft exclusief.
Het is maar wat je wilt.
@amateur:

welnee man .. nix exclusief aan ..

kan en wil je 1000 nieuwe Ferrari,s kopen !! is dat geen probleem ..
10.000 stuks .. ook geen probleem ..

en een ECHTE autoliefhebber kan een Pandaatje net zo makkelijk liefhebben ..

dat de consument tegenwoordig meer geld kan lenen klopt dan weer wel ..
@lincoln: Ferrari verkoopt er niet zo veel, maar ja dan blijf je wel exclusief.
Wanneer ik veel geld uitgeef aan een auto, wil ik iets bijzonders kopen.
Dus geen porsche.
Het blijft een opgevoerde kever.
@amateur:

Porsche is GEEN opgevoerde Kever ..
Porsche is een bedrijf dat German top enginering levert voor veelste veel geld ..

het zijn idd geen sieraden ..
en achter het stuur zit altijd een hufter ..

maar het zijn GEEN platgeslagen Kevers ..
@amateur:

anyway .. als ik 500 euro uitgeef aan een auto wil ik er nog wel iets bijzonders voor terug ..

dus dat fictieve geld kan je ook achterwege laten ..
@lincoln: Heb je aandelen in Porsche?
@amateur: Waarom maken mensen deze opmerking altijd?! De 911 ziet er gewoon rete goed uit en presteert fenomenaal. Je zou blij moeten zijn dat er zoveel rondrijden. Straatbeeld word er niet bepaald slechter op.
@burninrubber: Daar heb je gelijk in, liever een porsche op de weg dan de zoveelste audi, bmw, golf etc.
@amateur: een porsche blijft ook altijd een beetje meer exclusief dan gewone auto’s, specialer dan een BMW ofz
@amateur: Ik zou zeggen, ga es rijden in een Porsche, kijken of je het dan nog steeds saai vind. Echte autoliefhebbers rijden in auto’s, ipv alleen plaatjes kijken.
@amateur: uw nick zegt genoeg
@mortsel2640: en wat zegt jouw nick?
@mortsel2640: touché
@amateur:

Uit jouw reactie blijkt wederom waarom jij altijd een amateur blijft ….
@rechercheur: van een triest wannabe politie agentje hoor ik dat graag.
Hele mooie Porsche 918 achtige achterlichten!
Dacht even een Ferrari te zien… :D
Eerste idee was: wow, revolutionair, NOT!

Maar dan begon ik meer te kijken, en na 5 minuten moet ik toegeven dat er best veel anders is dat je niet op het eerste moment ziet, en vooral: hij (of zij) is er echt knapper op geworden!
Men neme een kever.
En drukke hem langzaam plat.
Voila.
@zdev: En je zet er gave wielen onder.
@amateur: En je lacht met jaloerse mensen op de blogs.
Wow, nog lelijker dan de 997.
het lijkt wel of de verhoudingen niet meer kloppen :S. misschien moet ik gewoon even wennen hoor, dat kan ook. maar de achterlichten vind ik te klein en ook de motorkap in verhouding met de rest van de auto lijkt mij aan de kleine kant.
Mooi, als nou even alle 997’s en 996en even 20% in prijs dalen doordat dit ding uit is, kan ik mooi een ‘oude’ kopen.
Prachtig! Jammer dat ik de centen er niet voor heb :(
Hij kijkt trouwens niet echt heel slim uit z’n ogen, lijkt een beetje op zo’n Morgan.
wel mooi kan niet wachten tot de eerste test!
Vet !! Echt heul mooi. Dat wordt later m’n 2e auto :D
@roestvrijstaal: eerste auto dan een veyron ? ik zou mijn mooiste auto toch altijd als eerste beschouwen, dat goedkope dingetje voor dagelijks gebruik krijgt dan de stempel met 2e.. :P
@dennisr: Haha ja als je t zo bekijkt :P
ik vind ‘m echt machtig geslaagd! écht een heel dik ding, voorkant achterkant, alles, behalve die aftandse typeaanduiding, mocht ik er ooit een (kunnen) kopen, dan ben ik het eerste weekend bezig om met een plamuurmes die rommel eraf te krabben!
@deVia: Dat doet Porsche gratis voor je, maar ga vooral je gang. ;)
@MarkieS: deed porsche gratis voor je, je weet maar nooit wat voor verdienmodel ze nu weer bedenken… 700,- voor gordelsloten in leder, 200,- voor kledinghaakjes aan de stoel met leder… zou me niets verbazen als ze je er nu op kaalplukken! ;-)
@deVia: maar nee waarschijnlijk zal het wel weer mogelijk zijn (gelukkig!)
http://i54.tinypic.com/2yvvqqx.jpg
Vooral enkele centimeters lager.
Zo en profil grijpt hij wat mij betreft nog het meest op de 993 terug. Hoe langer ik er naar kijk, hoe meer 993 ik in die achterkant herken.
@MarkieS: Weet ik zo nog niet. Misschien is de gordellijn hoger, en lijkt hij daardoor lager…
@Esprit_de_Flandre: Is ook mede een gokje gebaseerd op de aanstaande Cayman die meen ik een cm lager wordt, camerastandpunt of -brandpunt kan ook verschillen.
poeh poeh, een porsche artikeltje trekt wel kijkers/reaguurders.

dan te bedenken dat je al auotkenner moet zijn om hem überhaupt als nieuwe porsche aan te zien als je hem voor het eerst op de snelweg tegen komt (lees: voorbij ziet gaan)

Die achterlichten zijn uiteraard wel mooi, maar was ook niks mis met de vorige, als je trouwens exclusiviteit zoekt moet je niet zoeken naar een standaard 911, maar dan koop je gewoon een GT3 ofzo..

Porsche doet het verder altijd wel goed bij mij, blijven toch mooie wagens :)
moooi, ik moet alleen even wennen aan die achterlichten
Ziet er mooi uit, de achterkant is wat mij betreft stukken better!
liever de oudere porsches
Bij Porsche krijg je altijd weinig supercar voor veel geld. Dat zal bij deze vast ook zo zijn.

De achterkant vind ik erg mooi, de voorkant is een verbetering, maar het interieur vind ik teveel op het vorige model lijken. Ik had graag een vernieuwder interieur willen zien.

Desalniettemin zou ik nooit een Porsche kopen voor het bedrag wat ze vragen, je kan zoveel moois en beters voor dat geld kopen, bijvoorbeeld een Range Rover Supercharged Autobiography.
@bosnialove: weinig supercar voor veel geld?
van wat voor auto’s houd jij dan? kom ik ook met leuke ‘feiten’!
@sebasjuhh: bespaar jezelf de moeite, het enige waar hij echt verstand van heeft is komkommers :)
@sebasjuhh: Qua prestatie en vooral qua opties. De prijs voor het goedkoopste model is bij de 997 al erg duur geweest. Dan de opties. Neem bijvoorbeeld de PCCB-remmen, die optie kost (uit mijn hoofd) rond €7000,- á €8000,-. Kies je voor het goedkoopste model van de 911 en wil je wat leuk aankleden ga je over de €150000.-. Een goede concurrent is de bekende Nissam GT-R. Voor zijn inclusives moet je bij Porsche over de twee ton betalen.

Neemt niet weg dat het een mooie auto is.
@bosnialove: 7000 duizend euro :o hoeveel komkommers kun je daar wel niet voor kopen..
zonder het woordje duizend.. ;)
@bosnialove: je weet wel dat ‘interieur’ binnenkant is ?
@dennisr: haha lol
@dennisr: LoL komkommers, wat een eindbaas!
Nee maar ff serieus die comment vroeg erom..
@dennisr: Jongetje, je bent irritant bezig. Ik neem aan dat je al een paar maanden je rijbewijs hebt, zoniet, dan ben je erg triest bezig. Stel dat jij je rijbewijs hebt, dan doe jij je veel beter voor dan dat je werkelijk bent denk ik zo. ’t Zou mij niets verbazen als je de band van de vaders auto nog niet kunt verwisselen, laat staan dat je de olie kunt verversen.

Verder neem ik ook nog even aan dat je niet zo dom bent en nog op je schooltje zit, dus dan begrijp je het volgende gezegde vast wel: “Schoenmaker, blijf bij je leest.”
@bosnialove: en waarom precies zou ik zielig bezig zijn als ik nog geen rijbewijs heb ?
De banden van de auto van mijn vader heb zeker al wel eens vervangen, en dan bedoel ik natuurlijk nieuwe band om de velg, ook heb ik de remmen vervangen.. je weet wel die dingen achter de velg, en heb jij al eens koppelingsplaten of rem leidingen vervangen ? neh dacht het niet he ? nee dacht ik wel.. nou ik wel, moet je me niet geloven.. nodig ik je over 3 weken wel uit, dan begin ik weer ;)

en geef nou eens 1 argument waarmee jij duidelijk maakt dat je dom bent als je op school bent.. ? je hebt echt alleen verstand van komkommers he..
@dennisr: Kom, maak het ff nog bonter: je hebt ook zijn motor gereviseerd, zijn airbags in de auto geplaatst en je voert je eigen APK-keuringen uit, toch?

“waarmee jij duidelijk maakt dat je dom bent als je op school bent.. ?” Het feit dat jij die simpele zin niet snapt geeft aan hoe (dom?) je werkelijk bent. Argumenten kun je zelf uit jouw reacties halen, ik hoef ze niet te geven.

Tsjonge, wat ben jij een drol zeg, niet normaal. Anyway, het was beter zonder jouw ‘kennis’ hiero & ik ben klaar met je. ;)
Wat is in vredesnaam het verschil met de oude, of het type daarvoor, etc…?
Ik vindt het altijd frappant dat ALLE reacties over het exterieur gaan… Interieur vindt ik de grootste wijziging en werkelijk bloedmooi! Superstrak en door de lichte kleur niet TE klinisch.
@Svenska_Aeroplan_AB: moet je even aan bonialove uitleggen, die snapt het weer niet :)
@dennisr: op zich klopt het wel wat bosnialove zegt. Ook al zijn de knopjes en de stukjes leer vernieuwd, de functionaliteit is hetzelfde gebleven, geen revolutionaire nieuwe veranderingen qua bediening ofzo.
@dennisr: Die snap het juist wel, effe opletten.
@amateur: als je bij deze auto zegt, dat je liever een vernieuwder interieur had gezien, neh dan snap je het niet :)
@dennisr: Nee tuurlijk niet Meneer Dennis Porsche, jij snapt gelukkig alles.
@amateur: als je met wat meer argumenten kwam zou er misschien nog een leuke discussie ontstaan, of in elk geval een nuttige, maar zulke slappe antwoorden kan niemand iets mee ;) wil niet rechercheur zijn teksten stelen.. maar zo blijf je natuurlijk wel de amateur ;)
@dennisr: want zijn voor jou dan dé grote verschillen in het interieur? Afgezien van de andere look dus maar qua functionaliteit.
@alcantara: wat verwacht jij dat er aan functionaliteit kan veranderen in een interieur ? radio niet met een draai knopje maar met een druk knopje ? Wat hier in elk geval direct opvalt is de handrem ? knopjes op het stuur, afstellen van spiegels, en sowieso veel meer knopjes in de midden console..
@dennisr: Je leeft in je eigen wereldje.
@amateur: alweer zo’n antwoord waar niemand iets aan heeft, vrij standaard antwoord ook, ik mag dan misschien ook niet te veel van je verwachten..
Overigens wel triest dat ik in mijn zogenaamde ‘eigen wereldje’ al een betere ontwikkeling heb dan jij in je ‘ruime’ wereldje.. ;)
@dennisr: dat vind jij.
@amateur: als jij denkt dat je met opmerking als ‘dat vind jij’ het laatste woord gaat hebben zit je er toch volledig naast, is er nou echt niks beters te vinden in die amateuristische grijze massa van je ?
@dennisr: Vergeet niet dat jij hier de amateur bent. Zoals Alcantara al zei, je leeft in je eigen wereldje. Echter dat kan jij (nog) niet accepteren en daarom kom je met je onnozele vraag naar argumenten. Zo wil je slimmer en ervarender overkomen dan dat je in werkelijkheid bent.

Nogmaals zoals -> ik <- al eerder zei: je bent nog net achttien en blijf bij je leest.
@bosnialove: ik mag hopen dat jij de 16 nog niet gepasseerd bent, dat zou betekenen dat je door de jaren heen wel een hele grote geestelijke achterstand hebt opgebouwd, ten eerste was het amateur die het zei, en misschien moet je eens van account ruilen met hem, want serieus.. wat ben jij een amateur..
@dennisr: Ja jij wil graag het laatste woord hebben, hoe onozel ook.
Ik wens je veel succes, met dat bekrompen gedrag.
@amateur: bekropen gedrag ? volgens mij ben ik de enige die hier nog nadenkt voordat ik een comment plaats.. volgens mij denk jij überhaupt nooit na en bosnialove alleen tijdens de komkommer verkoop.. dat ik het laatste woord heb is alleen omdat ik het niet kan laten om te reageren op die waardeloze/achterlijke reacties van jullie 2.. DE amateurs van de site.. jij echter probeert het laatste woord te krijgen door zelf te zeggen -nutteloze bijdrage-… beetje zielig ? en ja.. dit is zeker entertainment voor mij.. vermaak me prima :)
@dennisr: Je bent rijp voor het gekkenhuis.
@amateur: ik word liever geen buurman van je, dat ik hier met je praat is al erg genoeg, vraag me nu wel af wat jouw doet denken dat ik gek ben ? volgens mij heb je bizar kleine hersens, gaat je overigens niet lukken hoor, het laatste woord.. zeker niet met zulke domme reacties ;)
@dennisr: lijkt me wel leuk, jij als buurman, dan gebeurd er nog iets.
Ik zie er nu al na uit.
Zo saai in Wassenaar.
@dennisr: Friesland eigenwijs volk, met hun eigen taaltje.
@amateur: LOL, hoeveel bewijzen van stomheid ga je geven vandaag ? wees nu even zo grootmoedig om op te biechten waar jij woont ? achterbuurt van Amsterdam ? gangsterbuurt van Rotterdam ? plaggenhut wijk van Amersfoort ? ben zo benieuwd.. overigens zul je mij nooit raken met gezeik over Friesland.. is namelijk zo niets-zeggend.. aangezien jij voordat je mij ooit het woord Friesland zag schrijven ongetwijfeld niet eens wist van het bestaan.. en buiten al die feiten om.. ben ik gewoon Groninger ;)
@dennisr: Ik woon ook in Friesland.
@amateur: één ding nog, vind je het interieur nou mooi of lelijk?
@rrvliet: Het oogt luxer dan de vorige, meer waar voor je geld.
De midden tunnel loopt mooi door, bij de 997 was het wat te eenvoudig.
Dus ja, mooier.
@amateur: Wat is er mis met Friesland? Ik spreek geen fries. Ieder die zelf een kleine taal heeft,heeft ook een geschiedenis. Taal komt uit de familie, of je nou uit Friesland, Drenthe, Groningen of uit Rotterdam komt. Maakt allemaal niks uit,iedereen heeft een accent of taaltje.
@Sportspotter13: Nee, joh dit gaat over de nieuwe 911, niet over taal.
918 Spyder achterlichten, VW Beetle (duh) voorlichten, somt het zo een beetje op :p Maar wel mooi hoor
dat interieur schitterend!
Waarom zou je de huidige voor de nieuwe inruilen ?
@norge: Dat is marketing,”slim” van porsche, de nieuwste die moet je hebben.
Het lijkt op Apple marketing, I phone 3 is voor losers koop de 4.
Beetje jammer dat je 997 wel gelijk een stuk minder waard is.
@amateur: I-phone 4 is ook wel mooier hoor…
@dennisr: Jij hoort ook bij het kudde volk.
@amateur: Als ik bij het kudde volk zou horen had ik de iPhone allang gekocht, en deed ik nu mijn computer werk minstens op een iPad, niet te vergeten dat ik dan allang een account had op hyves,facebook en natuurlijk twitter, stel je voor dat er mensen zijn die niet weten waar ik ben en wat ik daar aan het doen ben…

nee.. ik hoor niet bepaald bij het kuddevolk..
@dennisr: Oh, het is “computer” werk voor je, wordt je betaald boor autoblog?
Leuk voor je.
@amateur: wat voor naam zou jij dan geven aan het ‘werk’ dat jij op de ‘computer’ doet ?
nog steeds niet echt een spectaculaire opmerking meneer de amateur ;)
@dennisr: de tijd doden, afwisseling en in jouw geval entertainment.
@dennisr: We weten waar je bent, je zit achter je pc, en je bent druk met autoblog, dat weet ik al zonder hyves et.
@amateur: jij weet het, maar niet iedereen.. eigenlijk zou iedereen het moeten weten.. maar om nou een account op twitter aan te maken.. om er vervolgens 8 weken per jaar op te zetten dat ik vrijwel alleen op autoblog zit vind ik vrij nutteloos… (8 weken ja, vooral de vakantie ;) )
@dennisr: nutteloze bijdrage.
@amateur @dennisr: nu even kappen. Vetes uitvechten mag ergens anders.
@sir_smokalot: is goed, excuses ;)
@sir_smokalot: fietsenhok, morgen 3 uur. ik zet €6,75 in op dennisr
@deVia: :lol: hey je mag geen reacties uitlokken he, ik moet nu stil zijn… shh :lol:
-=edit: er wordt ‘as we speak’ lustig gesnoeid en ge-temp-banned=-

ON Topic: Vind het een prachtige wagen. De klassieke lijnen duidelijk herkenbaar. Benieuwd naar de ‘dikkere’ Carrera S uitvoeringen.
Mijn persoonlijk favo is de (964) 911 RS.
@Autoblog: Dank u!
@AbarthMkII: Waarom staat deze reactie als laatste i.p.v gister?
@baasbas: Ik weet het niet maar zijn reactie is van 17-8 en dat is niet de nieuwste?
het blijft een 911
Dik, en dit is nog `maar`de Carrera S!
Ik moet zeggen dat ik deze 991 wel geslaagd vind. Porsche blijft zich grotendeels baseren op de 911 die we allen al zolang kennen maarja… Het is en blijft een succes!
Ik zie hier vele reacties waarbij men beweert dat Porsche niet meer exclusief is. Wel ik rij persoonlijk met een 996 (13 jaar oud ondertussen) en kan toch zeggen dat nog vele mensen je nakijken (ookal is dat niet het punt om een mooie auto te kopen, maar het blijft een referentie). Nu inderdaad er rijden steeds meer 996’en en 997’en rond, die 2de hands gekocht zijn. En persoonlijk zou ik opteren voor een jonge 2de hands te kopen.. Je moet eerlijk blijven: het is nog altijd veel geld voor een auto! Niet enkel de aankoop maar ook het onderhoud, taks, verzekering, BANDEN!, … :) Ik weet persoonlijk niet of ik mijn 996 zou inruilen voor deze 991. Het is een super mooie auto, maar weet je… Elke keer ik mijn garagepoort opendoe voel ik me gelukkig met mijn 996 :-) Het enige jammere wat ik aan de meeste porscherijders vind is dat ze een automaat kopen. Het plezier met een handgeschakelde porsche is echt reuzegroot!
achterkant doet me om een of andere reden denken aan de audi a7
@mrbones: ze hebben inderdaad allebei rode achterlichten, maar verder komt niets overeen.
@alcantara: land van afkomst..
@dennisr: scherp dennis!
@sebasjuhh: niet helemaal.. het is namelijk land van herkomst of afkomst ;-) sorry!
@dennisr: ik bedoel dat je zegt; beide porsches hebben hetzelfde land van herkomst óf dezelfde afkomst… ^_^
Ziet er nog goed uit, geen verrassing wel…
Als ze bij elk model de motor nu een paar centimeter naar voren schuiven, dan krijgen ze uiteindelijk een middenmotor. Dan zal ie iets minder listig worden, maar kun je er wel harder mee boenderen..
Ik heb mijn twijfels bij de achterkant.
@Lucb: Ja die is iets anders, misschien een beetje te spannend, dat mag natuurlijk niet.
@amateur: Ik twijfel of die lichtunits deze auto wel goed doen
integralechubasco
fack! best mooi zeg….!
Zo, die ziet er van voren echt uit als de nieuwe beetle..
Achterkant is prachtig daarentegen
Tsja… zo mooi als de 993 wordt de 911 toch nooit meer…
@F355GTB: Waarheid als een koe. Als ze daar nou eens een mooie remake van konden maken…
Slechte zaak… De 997 had nog ”echte” flippers in combinatie met de PDK bak, maar de 991 heeft dat dus niet meer… :S :P
@Bram95: onzin… Standaard had de 997 het stuur dat nu in de persfoto’s van de 991 staat.
Optioneel kon je de flippers bestellen, zal nu ongetwijfeld ook kunnen
/Kijkt eens goed..

Vooral opmerkelijk dat de positie van de buitenspiegels is (terug!) veranderd is van de A-Stijl naar op de deur zelf:

http://i.imgur.com/3fDfI.jpg

alleen de 996 en 997 hadden spiegels op de A-stijl, dus alleen maar goed dat ze terug naar de basics gaan!
@d15b2: Vind de spiegels op de A-stijl wel mooier, wat degelijker.. steekt er toch wat lelijk uit zo op de deur.. :)
@dennisr: Een 458 heeft ze ook op de deur en aangezien dat de huidige standaard is zijn spiegels op de deur superieur.
@alcantara: Nee joh, omdat de Peugeot 307 dat ook heeft is het superieur. Maar het ziet er evengoed ouderwets uit, maar dat kon bij de 911 wel eens de bedoeling zijn.
@d15b2: Nu je ’t zegt. Was al over gesproken op basis van spy-shots, maar had er nu nog niet op gelet…
@d15b2: Scherp!!! Daar keek ik volledig over. Ik heb ook snel eens foto’s van beiden naast elkaar gelegd.
Wat een Verschrikkelijk Vet ding!!!!
Hele mooie slanke auto! Zeer geslaagd!
Die achterkant is wel strak met die achterlichten, voorkant word ik iets minder vrolijk van, hij kijkt een beetje ‘special’. En tja voor de rest is die natuurlijk identiek aan de vorige, kan nou niet zeggen dat ik er heel warm van loop.
Vind het jammer dat de flanken zo hoog zijn opgetrokken, dit zie ik helaas bij veel moderne auto’s tegenwoordig. Het zorgt ervoor dat de auto een dikke kont en hoge neus krijgt, ook zitten er veelste grote velgen onder. De 997 was nog veel ranker…
@phantom: inderdaag véél te grote velgen, lijkt wel 20″ of zelfs 21″. Hopelijk is die grote maat alleen voor presentatie gedaan wat ook bij prototypes veel terugkomt
Mini koplampen!.Voor de rest niet verrassend,maar dat hoef je natuurlijk niet te verwachten van de vag groep
@mbman: Jij zegt Mini, ander zegt Beetle. alle ronde koplampen lijken nu eenmaal op elkaar. Toch is de indeling anders hoor. Die vergelijking vind ik niet echt kloppen aangezien de 997 ook ronde koplampen heeft
Eerste gedachte toen ik hem zag: Nieuwe VW Beelte.
Bij de vorige generatie was dat totaal niet.
De achterkant kan ik nog aan wennen, maar die voorkant…
hij ziet er gewoon te dom uit met die koplampen.
Gewoon gekopieerd van de beetle. Beter hadden ze die oude 911 gewoon een facelift gegeven. De 997 vond ik de mooiste 911 die er was.
Ben benieuwd hoeveel varianten er komen. Meteen 21 of nog meer.
Zo zie je maar dat VAG het toch gelukt is om de 911 verder te laten evolueren, tot een nog mooiere machine …..
Je zou er bijna op reageren ;)
@norge:

Hahaha, je kunt het niet laten. Klein voorzetje, en norge komt braaf even blaffen …..
@rechercheur: jij blaft toch ook op mijn kommando nu? Hahaha
Ik ben vooral benieuwd naar hoeveeel plaats er op de achterbank is, dat is voor mij de enige reden om 991 te gaan, iemand mee kunnen nemen daar. Anders liever de komende Cayman die tegen dan al een deftige motor zal krijgen…
@Onehp: ik ben bang voor je dat de cayman altijd onder de 911 geplaatst zal blijven qua vermogen, ander snijdt porsche zichzelf teveel in de vingers, desalniettemin een briljante auto de cayman
Volgens mij heb ik de slappe lach Hh..
Ik vind hem echt mooier. Alleen de type aanduiding ziet er niet uit…. 911 Carrera s, 911 is al duidelijk voordat j de achterkant gezien hebt.
& de type aanduiding mort niet op die plek staan.

Interieur is ook mooi geworden
Heeft ff geduurd maar de 911 begint zowaar een echte auto te worden
Enne Bosnia, Dennis en Amateur, als 1 van jullie 3 ook maar enig niveau had, dan was die schoolplein fittie van jullie al lang afgelopen. Patetic en hoop ge-scroll om de nog zinnige comments te vinden.
@yerrie: Idd zwaar irritant!
@yerrie: Klopt. Eindeloos gezeur wat afbreuk doet aan de kwaliteit. Normaal zijn hier de comments een nuttige aanvulling op het artikel maar dat is tegenwoordig ver te zoeken door al die vetes.
Inderdaad geen revolutie maar evolutie. Typisch Porsche, op het eerste gezicht lijkt het een facelift, maar als je wat langer kijkt zie je dat er zóveel nieuwe details zijn.
Dan nog even mijn mening over het design. Die achterkant is in één woord wauw te worden, de zijkant ook, maar bij de voorkant heb ik zo mn twijfels. Het is alsof ze de LED-strips te groot hebben laten produceren (of natuurlijk de bumper te heet gewassen hebben). Die LED-mistlampen hadden beter op de luchthappers in de bumper kunnen aansluiten. Maar ja, ik denk dat ook dat wel went. Feit is dat deze 911 een prachtbak is.
@Edge: helemaal eens. Ik vind de wagen mooi, misschien mooier, maar de ledjes op de voorbumper trekken teveel aandacht imo. Het interieur is wel een stuk functioneler geworden zo op het eerste gezicht. De positionering van de knoppen lijkt beter te zijn buiten dat deze middenconsole gewoon een stuk mooier is naar mijn mening.
ik heb en hekel aan porsche door die kever koplampjes
Ik vind het geen verbetering allemaal t.o.v. de 997; dashboard, buitenspiegels, achterzijde waren wat mij betreft mooier op de voorganger. Jammer ook dat de 911 steeds groter/langer lijkt te moeten worden. Wat mij betreft is hij er sinds de dagen van de fraaie 964 niet echt meer op vooruit gegaan…
@spiderman: Maak er dan toch na de 993 van..
Die achterlichten zijn echt prachtig. Zo smooth en zacht. Mooi hoor! Ga zo door Porsche
Mooi, vooral de kont erg goed gelukt met die nieuwe lampen. Het front is daarentegen nog teveel hetzelfde. Daar had nog iets wat meer vernieuwing mogen uitstralen. Vooral ook zodat het goed past bij de op de oude plek geplaatste buitenspiegels.

Kortom mooi, maar ik zal de opmerking ook maken: het zal nooit meer zo mooi worden als bij de 993!
rh95 via Android app
die voorkant heeft heel iets weg van de nieuwe cayenne :( heel iets is al te veel! voorderest zie ik een paar kleine details die veranderd zijn. Eigenlijk zie ik hier vooral een bescheiden opgeleukte 997! ze hadden hem de 997-2 moeten noemen!
Zonde Porsche, jullie zijn weer te Duits geweest met vooruitgang in uiterlijk, word ietsjes meer Italiaans!
Zoals we verwacht hadden niet spectaculair. Doen ze toch goed daar bij Porsche, je belangrijkste model even ‘updaten’ en iedere Porsche liefhebber rent weer naar de dealer (including me als ik de centjes had).
Tja, ERG voorspelbaar, niet lelijk, maar doet me ook weinig. Waar ik weinig mensen over hoor is dat deze een andere wielbasis heeft…de tweede keer dat dat gebeurt sinds 1977 en de eerste wijziging sinds 1997.

Ik vraag me (hardop) af wat dat met het weggedrag gaat doen. Op zich maakt het ruimte voor het verder naar voren plaatsen van de motor en dus een evenwichter verdeling en dat is waarschijnlijk positief maar een langere wielbasis maakt een auto vaak ook minder lichtvoetig (slower to change direction).. Ben benieuwd.
@w0o0dy:

was beetje genant toch .. dat akkefietje met Corvette ..
@lincoln: meestal kan ik je hersenkronkels volgen… not today.
@w0o0dy:

dan was het ingestuurde filmpje van een andere mede-blogger ..

van 1 of andere test waaruit bleek dat de Corvette minder snel op het rechte stuk was ..
maar serieus veel rapper in de bochten ..

dacht dat jij em had ingezonden ..
geen kronkels today ..
diep beschamend. wel mooie looks opgepikt hier en daar. kan toch niet wachten naar het nieuwe model, hoop dat ze daar nog meer in deze richting stappen zodat het nog iets goeds kan worden en niet een of ander mexicaans sausje met 100 verschillende kruiden door elkaar.
De nieuwe 911 is….afwachten op de rijtesten.
Lijkt wel of de snelheidsindicatie in de toerenteller is verdwenen. Was toch wel handig….
Euhm. Ik moet nog even wennen denk ik. 997-1 vind ik nog steeds de mooiste van de 911 waterkoelers..
beetje te lief die voorkant beetje kruising tussen lupo en kever. intererieur is bagger.. als je denkt in een 911 te zitten.
mooi, maar kan je niet stemmen op “het is iets nieuws”. Voordat ik verder ga met kritiek geven. Is het beter dat ik eerst de nieuwe 991 in het echt zie.
En we bouwen weer precies dezelfde auto met net wat andere achterlichten en hebben weer een nieuwe auto… Jeej…
Ik zie Kever !!!. Ja ik ben niet de grootste fan van Porsche. Geef mij liever Corvette
Prachtig. Ik vind het een geslaagde evolutie. Weer een streepje lager, dikker, moderner, etc. Meesterlijke auto’s. Ik was vandaag bij Pon, dan loop je automatisch ook even bij Porsche Centrum Leusden naar binnen. Vind het toch echt een kanon die 911. Deze gaat niet tegenvallen in het echt. No worries.

Trouwens op foto 7 van het interieur.. wat zijn die twee zwarte vierkante vlakken tegen de wielkasten onder het dash? Het lijken mij geen slijtstukken, want er is ook gewoon een voetsteun.
Ik vind ‘m enigzins karikaturaal ogen met de lage daklijn, de langere wielbasis en de grote wielen. Het gaat sinds de nieuwe Camaro achteruit wat betreft de hoogte van daklijnen bij moderne auto’s. Ik vind mijn interpretatie van de 991 geslaagder IMHO.
http://www.autojunk.nl/2010/08/porsche-911-turbo-s-998-by-automotivedesigner
http://www.autojunk.nl/fotos/porsche-911-turbo-s-998-by-automotivedesigner/46413/1
@AutomotiveDesigner: Ik niet, er zit een rare scherpe knik in het dak, de portieren zijn veel te kort en zijn te hoog geplaatst. En dan is deze nog extreem verlaagd, bij normale rijhoogte heb je dus een extra hoge drempel tot onderkant portier. Verder zijn 19″ (?) remschijven uitzonderlijk groot, ook voor een turbo S.
@alcantara: De rare knik is een verwijzing naar de 993. Laat het stukken minder lijken op een Volkswagen Beetle. ;)
Er komt niet veel in de buurt van de 993, voor mij de ultieme 911. Ik ben wel blij dat ze gebleven zijn met de koplampen, en niet weer een experiment als bij de 996 hebben uitgehaald.

Ik ben geen fan van de lampen die overgaan in de luchthappers, maakt het ontwerp minder strak. De achterkant vind ik wel weer geslaagd, niet zo uitgezakt (door de scherpe lijn boven de achterlichten.)

Spannend is het natuurlijk niet, maar ik snap wel dat Porsche bij hun formule blijft.
Vind hem stiekem vies tegenvallen.. ff wennen misschien??
Wel mooi!!! als je nou net als bij de 997 een doorlopend achterlicht kunt bestellen dat zou hem helemaal afmaken!! net als de 993 of 930, geweldig. blijft gewoon een super sportwagen met super afwerking en betrouwbaarheid.
Prachtiger, flink aangepakt voor Porsche. Knap gedaan. Mijn zegen heeft het. Super :)
Die spiegels hebben ze zeker van de nieuwe Touareg afgehaald?? En die wielen van een Audi S-line… Tja.. Porsche; het is niet meer dan de sportwagen van het VW huismerk.. Zonde dat ze niet bij broer Lambo of Zus Bentley kijken naar Design… Jammer dat ze af hebben gekeken bij de 1000 uit een dosein moeder VW. Zie weer weinig innovatie… Maar ja na zo een harde schop van Nissan te hebben gekregen zal het nog wel wat jaartjes duren voor ze er weer bovenop zijn..
@tvr1974: Je snapt er niet veel van volgens mij. Is ook wel moeilijk.
Hadden ze nog achterbumpers over van de VW Fox??

http://www.autoblog.nl/gallery/Porsche/911_991/Porsche_991_03.jpg
http://www.rijtesten.nl/afbeeldingen/92/03.jpg
@Jochempie: okeeej, die had ik niet aan zien komen, en ik zie hem nog steeds niet. ze zijn wel allebei grijs… :D
@p0rshj: Hij doelt waarschijnlijk op de uitsparing voor het kenteken. Deze hebben ongeveer dezelfde vorm als bij de Fox. Erg vergezocht, ja.
@Edge: Niets vergezocht, bij beide auto’s snijdt het verticale vlak het schuin staande vlak waar de nummerplaat op zit. Dit schuin staande vlak loopt aan de zijkanten weg in het niets. Daarbij is inderdaad ook de vorm van de nummerplaat uitsparing vrijwel hetzelfde.
Heb echt 1 maand op deze foto’s zitten wachten, en nu ze er zijn, besef ik me dat ik al 10 jaar aan kon zien komen hoe deze auto er uit ging zien :P en toch vind ik hem geniaal mooi, kan niet wachten op rijtests en dat soort dingen. vooral bij foto 5 eindeloos weg zitten zwijmelen :D lekker bezig Porsche
Technisch zal het wel een hele andere wagen zijn, ongetwijfeld nog beter, sneller en veiliger dan alle vorige versies samen.

Maar voor mij blijven de orginele 911 en de 964 turbo toch de enige echte 9elfjes.

En het design, tja da’s veilig gebleven. Ze zouden toch zo eens iets moeten durven vind ik.
wow deze is wel veranderd ja *sarcasm* moest die porsche vorig jaar ergens zijn rondgereden 99% van de bevolking had het verschil niet gezien
Alweer zijn ze er niet in geslaagd die LED’s aan de voorkant zinvol te integreren. Jammer bij een verder mooie kar.
Zoals eerder vermeld hierboven. De kleine overkapping van de achterlichten zoals bij de Audi A7. Ook teveel letters op de achterkant. 911 Carrera S is van het goede teveel.
Zal inderdaad wel goed rijden zoals alle Porsches, maar ze hadden met hun ontwerp wel radicaler mogen gaan. Al bij al zal het weer goed verkopen. Nu wachten op de prestaties.
Zijn ze ook weer afgestapt van de flippers?? dit stuur heeft weer die oude knoppen….?
@jvthof: Flippers zijn bij mijn weten enkel bij pdk in combinatie met sportchrono+ pakket geleverd. Het stuur is zo goed als het zelfde gebleven dus veronderstel dat flippers ook in de 991 een optie zullen zijn.
Potverdikkie wat is tie mooi die nieuwe porsje zeg! Wat is er nou eigenlijk nieuw aan?
Ohja nieuwe achterlichtjes = nieuw model bij vag he? Wat een re-badge kever zeg.
die achterkant is best vet met die dunne lichtjes, mooier dan de 997.
Nu maar wachten op de carrera 4s gt1 gt2 gt3 gt3rs turbo classic etc…… 1990 porsche 911 dat waren nog unieke autos maar dit is na 21 jaar weinig veranderd
Yes, ik kan niet wachten op de GT2 RS 4.5
Kan zijn dat ik het verkeerd zie, maar de ‘oude’ schakelknoppen lijken (jammergenoeg) terug…
Wat is deze auto lelijk zeg het lijkt wel een k*t Chinees met die achterlichten! Voorkant is wel schitterend
wat een prachtbak,…
Erg geslaagd! Voorkant is stoerder geworden, al vind ik dat die led’s tegenwoordig veel te aandacht opeisen. Ben benieuwd of de turbo weer een spoiler zal krijgen!
Als ze de achterkant nog hoger maken, krijgt de auto een soort van sedan kofferbak. Downsizing en dus ook echt kleinere motoren (1.6 V6?) zou het design weer wat purer kunnen maken.
De voorkant is er imo flink op achteruit gegaan, maar de achterkant is werkelijk prachtig! Mooi slank ook en profil.
Jaja hier wachtte ik al een tijdje op, hier is die dan de nieuwe Porsche 911.
Ik als Porsche fan vind hem zeker geslaagd en zelfs mooier dan mijn favoreit 997 serie. De 991 ziet er sportiever uit dan de 997 vanwgege de langere wielbasis en de koplampen die wat hogerop staan vind ik ook erg geslaagd.

De achterkant is strakker geworden en het interieur is mooier en overzichtelijker. Ik kijk al uit naar de RS versies van de nieuwe 911.

Wat mij betreft een waardige opvolger van de 977, maar vind de 991 vooral ook een mooiere opvolger. Ben benieuwd hoe de 991 rijdt en ik verheug me om de eerste rijtest te kunnen bekijken van deze nieuwe sportauto!
aan de achterkant zie je wel een klein verschil maar langs voor zijn de veranderingen toch maar beperkt
yeeeyyy er is een nieuwe porsche 911.. boeiend! serieus saaaiiiiii design als ik in die categorie een automobiel uit zoek wil ik dat ie wel iets uitstraalt en niet per 50.000 uit de fabriek komt rollen. Zet t ding naast een volkswagen golf en ik zou zo denken dat het uit dezelfde fabriek komt. Beetje saai belasting kantoor uiterlijk
Jeremy zal het wel niks vinden, dus is het ook niks??
UPDATE: 5 nieuwe foto’s toegevoegd
Het is het eigenlijk allemaal net niet.. die achterkant is van 1 kant mooier geworden.. smallere lampjes enz. maar dan weer zo’n hoek eruit want er moet zo nodig een kenteken op.. jammer van de achterkant..

die voorkant hebben ze verpest door er van die lelijke mistlampen op de plakken.. die hadden ze beter kunne verwerken in die zwarte roostertjes..

Interieur is alleen jammer vanwege die zwarte hokjes voor bij de voeten.. maar verder is her interieur wel erg mooi geworden.. mooi strak zonder die handrem hendel..
smaken verschillen,maar het blijft een herkenbaar en betrouwbaar model…..zou dat niet de reden kunnen zijn dat de auto goed gaat verkopen???
Dus iedereen roept dat het een saaie auto is,heeft waarschijnlijk nog nooit een porsch gekocht,en dat is nou net waar porsche maling aan heeft.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).