Lexus GS 2012: nu met langere kont?

Auteur: , 70 Reacties

Dit is 'em dan: the all-new Lexus GS!

Hij was 2 dagen al gelekt via de Chinezen, maar nu hebben we officiële afbeeldingen. De nieuwe Lexus GS heeft qua design wat meer overeenkomsten met de CT200h (en de LF-GH Concept). Op de bijgevoegde afbeeldingen zien we de GS350 (3.5 V6). Waarschijnlijk is deze aandrijflijn gelijk aan die van de RX350 en dus kunnen we rekenen op minimaal 277 pk/346 Nm. Deze GS350 komt echter niet naar Nederland, maar is wel een duidelijke vingerwijzing voor de nieuwe Full Hybrid GS die op de autoshow van Frankfurt (september) wordt onthuld. Klik HIER voor de rijtest met de huidige/oude Lexus GS450h.

De nieuwe GS staat op een geheel nieuw platform, als we de ingenieurs mogen geloven. De wielbasis bleef gelijk, maar de auto werd iets breder. De spoorbreedte is gegroeid met 40mm (voor) en 50mm (achter), voor een betere stance. Ook het laadvolume is toegenomen (met 50% zelfs), dat is te zien aan de langere kont. Het totale gewicht zou bij nagenoeg gelijke proporties met een slordige 70 kilo zijn afgenomen. Wel is de binnenruimte behoorlijk gegroeid.

Naast een herdesign aan de buitenkant (Led-lampjes in L-vorm mogen niet ontbreken), is vooral het interieur een oase van optionele premium-snufjes die de Duitse concurrentie de stuipen op het lijf moet jagen. Aan de veiligheid is ook ruimschoots aandacht besteed. We noemen: 10 airbags, Whiplash Injury Lessening (WIL) voorzetels, gordels met voorspanners, een pre-collision system dat werkt met behulp van radar en een infrarood camera die op de ogen van de bestuurder gericht staat.

Niet genoeg? Dan kan je ook nog Night Vision System, een dode hoek-monitor, en Lane Keep Assist (LKA) met Lane Departure Warning (LDW) krijgen. Tot slot is er veel gewerkt aan Connectivity, en monteert Lexus optioneel een 12.3-inch (!) multi-media scherm.

De Lexus GS wordt vandaag officieel onthuld tijdens het Pebble Beach event. De verkoop van de GS start ergens begin volgend jaar, waarbij we onder andere een hybride GS450h en een F-Sport-versie mogen verwachten.

UPDATE 20:30 – Informatie uit officieel persbericht toegevoegd.



70 reacties

Jammer…. Ik vind de huidige Gs veel mooier….
@Dimglor: Kan ik inkomen. Die huidige GS heeft een wat onderscheidender design, zeker voor een Aziaat. En dan komen ze nu met zo’n 13-in-een-dozijn ontwerp. Hij is zeker wel geslaagd, maar het doet me niks.
@Citrofiel: Mja ik vind deze ook niet lelijk, maar iets te hoekig…
De huidige is vloeiender gelijnd…
Deze doet me teveel aan de Ct200h denken en die vind ik echt niet mooi…
@Dimglor: Klopt, van bovengemiddeld rond is hij naar bovengemiddeld hoekig gegaan. En de voorkant is vrijwel letterlijk de CT200. Lexus gaat ook aan het familiegezicht…
@Citrofiel: Mja elk merk heb ik de indruk ;-)
@Dimglor: Daarom ‘ook’. Hoewel het bij Citroën gelukkig nog ver te zoeken is imho. ;)
@Citrofiel: Mja het begint toch ook al een beetje hoor… De C3, Ds3, C4, Ds4 en Ds5 gelijken toch al goed op elkaar vind ik…. ;-)
@Dimglor: Bij de DS-modellen valt er wat voor te zeggen. Allemaal een flinke, doorlopende zwarte grille en de chromen balkjes met logo. Maar de C3 en C4 zien er weer totaal anders uit dan elkaar en dan de DS-modellen.
@Citrofiel: Mja ik vond de C3 en de C4 ook in het rijtje thuis horen doordat ik vind dat de C3 goed lijkt op de Ds3 en de C4 trekt goed op de Ds4…. Daarom ;-)
@Dimglor: Hm, dat zie ik eigenlijk totaal niet…
@Dimglor: Idem. Ik vond de vorige er origineel uitzien. De kwaliteit zal nu wel beter zijn in het interieur.
Japans premium .Dat betekent dat de kwaliteit hoog staat.
En best wel lekker bakkie om te zien.
Ik vind m geslaagd!
Ik heb eigenlijk helemaal niks meer met Lexus, wat is het nou ? luxe merk van Toyota ? vind onze eigen Avensis mooier dan dit ding.. en dan is deze nog duurder ook.. nee van mij hoeft het niet zo’n lexus…
Lekker groot scherm ook, neemt het halve dashboard in beslag.
Kan het logo op dat stuur nog groter?
@robbie: Zat ik me ook af te vragen. En ik denk dat het lukt: een afgeplat stuur heeft van zichzelf al een Lexuslogo-vorm. Dus chromen stuurhoepel, en een asymetrisch tweespaaks-stuur. Gaat vast lukken, en is nog lekker retro ook.
Het interieur blijft enorm ver achter op een BMW 5 of Audi A6. De kleuren zijn goed maar veel te veel randjes stukjes. De wijze waarop het ventilatierooster op de A stijl aansluit, niet erg premium. De enorme dode knop boven de knop voor het dashboard kastje. Het klokje dat de groot lijkt voor de plek waar deze zit. Zou Audi, BMW, Mercedes of Jaguar niet overkomen.
@mashell: Zoveel mensen, zoveel wensen.
Het is maar wat je smaak is, en zoals mbfanatic terecht opmerkt ontworpen voor de USA, daar verkoopt deze beter dan audi, bmw en mercedes.
Mooi maar een beetje saai…
Dat grijs staat hem beter dan dat wit! En een net interieur ook vind ik! Dat klokje kan beter (Meer zoals de IWC’s van MB)
Amerikaans design, waar hij hoofdzakelijk voor ontworpen is.
Mooi klokje. Dat is tegenwoordig nodig als je klasse wil proberen uitstralen.
Nieuwe 911 is nu reeds tijdje gelekt (Top Gear)…
@GranTurismoS: Dat wisten wij allaaaaaang!…
@BmwMPower: Over het bericht gelezen, vond het al zo raar dat het nog niet op Autoblog stond :-).
Target voor IAA 2011:
Wouter al rennend inclusief cameracrew om de kont van deze auto te meten.
-edit: dank u, is inmiddels toegevoegd-
Voorkant is zo rommelig en overdone dat het lijkt alsof ie een klapper heeft gemaakt. Voor de rest aardig.
Totaal plaatje kwa exterieur niet mijn ding liever iets anders.
Interieur is daarin tegen heel erg mooi.
Geen ander uit zijn klasse die daar tegenop kan.
@GOD: Zit wat in. Al heeft Opel wel dezelfde overbodige wiglijnen in pakweg de nieuwe Zafira.
geen digitaal klokje meer: lexus breekt met traditie?
@sdk16420:
Haha, viel me ook al op. Dit zou wel eens de eerste Japanse auto met een mooi/fatsoenlijk klokje kunnen zijn.
@Lan_Evo: wat lijkt alsof het niet helemaal past maar toch op deze plek geramd wordt.
@mashell: Niet helemaal waar, de Infiniti M had het ook al. En het interieur vind ik op veel aspecten lijken op deze Infiniti. De Infiniti M zal dan ook waarschijnlijk de grootste concurrent zijn van de Lexus GS, vooral in Amerika dan!
lexus IS XXL , zelfde als een A4 – A8 ! lexus gaat dus ht beste premium merk na , AUDI!
@KaCh1ng: je vergat “op een na” tussen het en beste :)
@KaCh1ng:

Audi premium…dat zijn ze pas als ze tenminste ’n sedan met achterwielaandrijving kunnen leveren.
Verschil tussen een IS en deze GS is veel groter kwa uiterlijk dan de A4/A6.
@speedlimit: Oh ja, want een sedan met achterwielaandrijving is natuurlijk direct premium… Gefeliciteerd! U wint de award voor domste reactie van de dag!!
@Svenska_Aeroplan_AB:

Waar heb ik gezegd dat n sedan met rwd DIRECT premium is?
Heb alleen gezegd dat audi pas premium kan zijn als ze in die klasse tenminste EEN sedan met rwd kunnen leveren.
Kan best begrijpen dat je gefrustreerd bent wat betreft saabs uitzichtloze toekomst…dus stop je eigen verzonnen award maar daar ergens waar de zon niet schijnt ;)
@speedlimit: Audi mag zichzelf dan misschien geen premium noemen omdat ze geen sedan met achterwielaandrijving leveren.

De meeste kopers/bestuurders van deze veredele toyota weten zelf waarschijnlijk niet eens of hun aziatische gekopieerde printplaat op wielen voor- of achter-wielaandrijving heeft.

Het enige dat ze weten te vertellen bij het kopieerapparaat is dat hun bolide hybride is. Ga niet te ver in op de techniek want dan druipen ze weer snel af naar de rollator

En oja, hij is o zo betrouwbaar want het is tenslotte een toyota. Dezelfde lariekoek als dat franse auto’s altijd roesten. Die tijden zijn voorbij!
@desoper:

Aziatische gekopieerde printplaat…vertel dan eens van wie ze die printplaat voor hun hybride gekopieerd hebben?
Kan me vergissen maar volgens mij waren ze in de klasse van de RX,GS en LS de eerste die hybride leverden.
Zie graag je reactie hier voorbij komen…bij geen reactie is t ook wel duidelijk ;)
@speedlimit: Wat heeft hybride ermee te maken dan? Dat idee was heel gunstig voor Japan omdat hun steden zo onwijs vervuild raakten van al die auto’s. Dus ga je er wat op verzinnen. In Europa was die vraag daarnaar niet zo sterk, en dus hadden ze ook niet de intenties om een hybride op de markt te zetten. Gekopieerd is te begrijpen want Lexus begon gewoon als wanebe Mercedes. Printplaat… tja dat is iedere auto tegenwoordig…
@speedlimit: http://www.autoblog.nl/archive/2011/02/24/porsche-toont-de-eerste-hybride-ter-wereld

Lees dit artikel eens door en je komt tot de conclusie dat Toyota ook al niet de pionier is op het gebied van hybride auto’s

Dat zij de eerste waren die de consument deze auto’s door de strot duwden is een ander verhaal. Deze auto’s rijden niet op brandstof maar op subsidie.

Ik ben zelf een groot voorstander van elektrisch rijden maar hybride is niet de oplossing. Nog meer bewegende delen in een auto met alle kosten en nadelen van dien.

Maar wat ik me afvraag: ben je soms een zogenaamde lexus fanboy? Wat ik met overigens niet kan voorstellen, of rij je zelf lexus.
Zie graag je reactie hier voorbij komen…bij geen reactie is t ook wel duidelijk ;)
@desoper:

Ik heb t over Lexus dus waar staat dat ik gezegd heb dat Toyota de pionier is op hybride gebied?
Jij komt met aziatisch gekopieerde printplaat…dus kom dan eens met feiten aan als ik zeg dat Lexus in de klasse vd GS,LS en RX de eerste met hybride waren.
Het gaat me helemaal niet om hybride maar leg dan maar eens uit van wie ze de printplaat voor hun hybride gekopieerd hebben.

En die laatste vraag van je is overbodig als je in mn profiel had gekeken. ;)
@speedlimit: Had je vraag niet goed begrepen, maar de besturing voor deze complexe techniek hebben ze inderdaad in eigen aziatische keuken moeten bereiden.

Ik zit trouwens met smart te wachten op de eerste Full electric lexus/toyota en hoop dat ze zich in dit geval niet te veel laten inpireren door VAG / PSA die klaarblijkelijk geen zin hebben om zich serieus te verdiepen in elektrische auto’s
@desoper:

Precies…maar ik las laatst ergens dat er n full electric rav4 eraan komt…alleen jammer dat t nog geen nieuw model wordt.
De huidige rav4 vind ik er nogal gedateerd uitzien.
Ziet er gewoon erg goed uit, welliswaar zou ik liever een lekkere 5 serie kopen, maar goed, de GS wordt wel elke generatie beter/volwassener.
Vind ‘m er op zich best goed uit zien, alleen jammer dat er ook Audi LED’s in de koplampen moeten zitten, weet niet waarom andere fabrikanten zich daartoe geroepen voelen. Die diffusers onder de achterbumper horen m.i. alleen op hardcore sportauto’s/supercars, dus niet op deze auto en ook niet (offtopic) op VW gti’tjes en Peugeot 308cc e.d.
@eddythedriver: Hoi, laten we niet vergeten welk merk ermee begon… Audi heeft het net zo hard gejat, en wel van Saab!
@Svenska_Aeroplan_AB: oeps, daar schiet mijn kennis tekort…
@eddythedriver: Dat Audi de slogan heeft ”Voorsprong door techniek” betekend niet dat ze ook overal het eerste mee zijn.

Moet wel zeggen dat iedereen toch mooi in de slogan trapt! Hulde voor de bedenker van deze slogan.
Achterlichten: Mitsubishi ASX

Voorbumper onderaan: bmw m3 e92

Voor de rest: Begint echt een familiegezicht te krijgen, zie lexus ct 200 h
@phantom:
Zo van het komt uit Azië, laat ik eens wat vergelijkingen uit de kast trekken?
Triest.
@phantom: Eindelijk iemand die over Mitsubishi begint! Ik dacht al, ben ik nu gek dat ik dat zie en dat geen enkele vergelijkingsmongool het noemt? :D
@Citrofiel: Heerlijk he, om dat mongoloïde niet zelf te hoeven doen ;). Ik zat (voor de achterkant) ook op Mitsubishi te wachten, maar dan de Lancer.
@mout: Haha, precies! :D
Ik vind hem aan de achterkant veel op een Infiniti lijken.
Ik vind hem zelf wel mooi omdat ik van hoekige auto’s houdt [ hoekig = status Mercedes s/se/sel/sec / 7 serie / souverign etc.]Ik moet alleen nog wennen aan de zandlopergrill.
Verder is het auto waarvan het interieur nog beter onder de loep genomen moet gaan worden.
UPDATE: inmiddels meer plaatjes toegevoegd aan de gallery!
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Lexus/GS_2012/
nou vind m eigenlijk wel heel mooi. niks mis mee
maar
het dashboard heeft wel wat weg van een 5serie dashboard
Ik vindt het exterieur heel erg geslaagd! Straalt echt wat uit, en verloochend ook zn Japanse roots niet. Knap! Interieur? Nee, die doet me niks. Echt zo’n rijdende smart phone… Ik stel design en ‘gevoel’ boven gadgets!
Achterkant = 7 serie, zijkant = 3 serie. Ik zeg tot ziens tegen deze Toyota.
@kaasboerin: Ik weet niet of je bekend bent met de vorige modellen van Lexus, kennelijk niet;). De voorkant is toch echt duidelijk af te leiden van de huidige GS. De zijkant lijkt vooral op de zijkant van de huidige LS met een tikkeltje van de GS. De achterkant is meer een kruising tussen de huidige LS en IS.

Ik denk dat je je niet te veel moet bezig houden met auto’s, maar gewoon weer kaas moet gaan maken ;)
@xdoctorx: Niet te vergeten dat de huidige LS en IS ouder zijn dat de 7-serie. Dus wie aapt nou wie na?
Het platform was er al.
De aandrijflijn was er al.
Het frontje was er al.
Welk detail is er nou eigenlijk gelekt? De achterkant en het klokje in het dash zien er heel vernieuwend uit!
De Lexus FS (Fat-Ass)
Lelijk !
Niet slecht…
Speciaal voor de Amerikaanse mafia; de vorige kofferbak werd te klein qua “obese” (lees=dikke) lijken…
En dan nog maar te zwijgen van al het beton wat die gasten nog mee moeten nemen voor het vervaardigen van het Mafia schoeisel…
Nee; de Sopranos zullen er blij mee zijn!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).