Electrifying: Toyota’s EV-racer gaat voor Ring-record

Auteur: , 60 Reacties

Enkele weken geleden kondigde Toyota (zonder plaatjes) aan van plan te zijn een serieuze poging te ondernemen om het ronderecord voor EV's op de Nürburgring (Nordschleife) te verbreken, en vandaag hebben ze het doek getrokken van de auto waarmee dit moet gaan gebeuren. Komt 'ie je bekend voor? Kan kloppen: hij is losjes gebaseerd op de e-Wolf Alpha-1 SRF, die was ontwikkeld door Toyota Motorsport GmbH.

Het huidige ronderecord is in handen van Peugeot, die met het EX1 Concept in 9:01.338 minuten het rondje deed. Toyota’s racewagen, die nog geen naam heeft, weegt 970 kg (waarvan 350 kg aan accu), en is uitgerust met twee elektromotoren, die samen 375 pk en 800 Nm leveren. De topsnelheid van het voertuig is 260 km/u, en de capaciteit van 41,5 kWh (2,5 keer zo veel als in een iMiev) moet genoeg zijn om het 20,832 kilometer lange parcours mee af te leggen.

Op 29 augustus moet het gaan gebeuren. Inspiratie opdoen kan met de video van de E-RA EV, of met die van Electric Six.

Prestaties

Topsnelheid 260 km/u
Acceleratie 0-50 km/u 1,8 sec.
Acceleratie 0-100 km/u 3,9 sec.

Max. koppel 800 Nm
Max. vermogen 280 kW (375)
Max. toeren 5.000 tpm

Accu

Type lithium-keramiek
Voltage 520 volt
Capaciteit 41,5 kWh
Gewicht 350 kg

Afmetingen

Lengte 4,190 meter
Breedte 1,785 meter
Hoogte 1,070 meter
Wielbasis 2,368 meter
Gewicht 970 kilo



60 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
leuk leuk :D Toyota even snel een record zetten, en dan afwachten hoe snel Audi erbij is met hun ‘betere’ auto :D
@dennisr: LOL, maar deze dedicated-built auto staat stil na 1 rondje, terwijl die Audi Leman Racer nog honderden KMs verder kan rijden …
@dennisr:

Audi heeft wel wat beters te doen dan dit soort onzinnige PR stuntjes.

Net zolang er met deze Toyota geen volwaardige race te rijden valt, heb je er werkelijk geen zak aan. Het enige wat in Japan blijkbaar telt is wat free publicity. Tijdens een race-event van enige importantie (Formule1, 24h Le Mans, etc) doet Toyota totaal niet mee voor de prijzen. Dus laat ze lekker een Ring-recordje pakken, dan hebben ze tenminste nog iets om zichzelf mee op de schouders te kunnen kloppen. Bravo!
@rechercheur:

Audi heeft idd wat beters te doen ja…zorgen dat de r8 niet meer in de fik vliegt ;)
@rechercheur:
Je bedoelt Audi als in Vorsprong durch Marketing? Zodra Audi niet meer wint in Le Mans zijn ze er ook zo weer uit, want dan levert het niet genoeg op. De enigste reden waarom ze meedoen is zodat er 24 uur TDI voorbij komt, waardoor ze meer TDI’s verkopen. Ik mag hopen dat je door hebt dat Audi en Toyota (en alle andere massamerken) echt precies hetzelfde beleid hebben qua racen.
@Lan_Evo:

Uiteraard hebben alle merken hetzelfde beleid, namelijk auto’s verkopen.

Het is echter voor Toyota een grote schande dat alle miljoenen die ze in het F1-project hebben gestoken, verder niets hebben opgeleverd. Dus wat dat betreft doet Audi het de laatste tien jaar duidelijk beter, onder het motto “win on Sunday, sell on Monday”” …..
@rechercheur:
Dat is wel waar, maar ik vind niet dat je de F1 en Le Mans direct kan vergelijken. De F1 is veel competatiever en lastiger voor nieuwkomers (BMW had bijv. ook niet het succes wat ze wilden, die zijn ook vervolgens weer weggegaan). Bij de LMP1 klasse zijn er eigenlijk maar 2 merken/auto’s die meedoen met diesels, Peugeot en Audi, voor de rest is er geen concurrentie, waar je bij de F1 zo’n 10 constructeurs hebt.
@Lan_Evo: Zo slecht deden ze het niet hoor. Na 3 jaartjes hadden ze al serieus kans op de de constructeurs en rijders titel. Op het eind wat laten liggen en i.p.v. door te knokken hebben ze toen de beslissing gemaakt om te focussen op de auto voor volgend jaar wat toen een uhh… zeer interessante auto is geworden ;)
@Lan_Evo:
Een detail is wel dat het fabrieksteams zijn die op le-mans de privateers het snot voor de ogen rijden.
Terwijl het in de F1 momenteel zo is dat een privateers-team de fabrieksteams te kakken zet. ;)


Terwijl dat team ook nog eens een redelijke nieuwkomer is.
Een engineer van Toyota heeft al eens laten blijken dat het competetief zijn in Nascar nog zelfs stukken moeilijker is dan in F1. :)
@rechercheur: Le mans is voor amateurs ,F1 is de klasse voor de grootte jongens .En hoeveel F1 titels heeft VW?
@norge:
Telkens wanneer de “grote jongens” zich proberen te meten in een andere klasse vallen ze als puddingbroodjes in elkaar. Villeneuve , Raikonen , Montoya , R-schumacher, enz. Mika Salo is 1 van de weinige die zich nog weldegelijk sterk ter been houd tussen de “echte grote jongens” in tin-top-racing.

Valt me op dat veel openwheel rijders zich slecht staande kunnen houden in andere competities. Met een enkeling die zich wel weet aan te passen.
@rechercheur: Brawn GP kocht de boel van Toyota over en werd toen gelijk kampioen. Anders was het Toyota zelf geweest en waren ze er nooit uitgestapt.
@GOD:

haha, tsja, dat is dan nog zuurder… hadden ze blijkbaar een jaartje langer moeten wachten, maar Japan had al te veel geld in de bodemloze F1-put gestort, en was het ondertussen helemaal beu. Zonde hoor!
@GOD: Was een ander Japans raceteam dat Brawn GP werd…Hetzelfde team waar Jos verstappen een hoop testwerk voor gedaan heeft. Honda heette dat geloof ik ;-)
@GOD:
Ik dacht altijd dat Brawn GP was onstaan uit het Honda F1 team?
@Lan_Evo: LOL ja klopt was honda omg fail van de dag :lol:
@GOD:

Zucht, zegt alweer genoeg …. verder nog wat ?
@Lan_Evo: Maar stel dat het hypothetisch wel Toyota was geweest.
@GOD:
Ja, dan was het pijnlijk voor Toyota geweest of wat? :P Of dat ze er niet uit waren gegaan als ze succesvol waren geweest?
@rechercheur:

Niks opgeleverd…Lexus LFA meer hoef ik niet te zeggen.
@speedlimit:

Haha, dat is inderdaad marketing van het hoogste niveau, slim bekeken!

Je laat eerst je ‘burgerman-merk’ een paar jaar op z’n bek gaan in de F1, om uiteindelijk niet verkocht te worden aan Brawn GP (…). En vervolgens ga je binnen je premium label een sportauto’tje aan de man brengen. Ben trouwens benieuwd hoe het staat met de verkoop van die 500 exemplaren…..

Als Toyota wel geslaagd was in de F1, dan was het een Toyota LFA geweest. Dat durfde de heren niet meer aan, na die enorme autosport-blamage. Waar is de tijd van de Celica, Supra en MR2 gebleven? Toyota is tegenwoordig maar een ‘saai’ merk.
@rechercheur:

Jouw geliefde bmw is zelfs nog vaker op zn bek gegaan dus wat probeer je duidelijk te maken?
@speedlimit:

Als je even op je gemak terug leest, dan lijkt het me overduidelijk wat ik je duidelijk maak. Of begrijp je dat niet ? …

Dan maar even weer naar de LFA van je, want meer wilde je eigenlijk niet zeggen. Deze was ooit bedoeld als ‘beloning’ op de F1 successen, die nooit gekomen zijn. Toyota wilde om die reden de stekker uit het project trekken, maar Haruhiko Tanahashi heeft er alles aan gedaan om het project te redden. Daarom heeft hij Akio Toyoda met klem verzocht het project door te mogen zetten.

Er stond een jaartje terug een erg leuk artikel over de LFA in AutoVisie. Als je dat niet gelezen zou hebben, echt de moeite waard om even op te snorren.
@rechercheur:

Het door vag “gesponsorde” autovisie/autoweek lees ik zelden vanwege hun bevooroordeelde mening.

rechercheur
19-08-2011 om 23:48
“Dan maar even weer naar de LFA van je, want meer wilde je eigenlijk niet zeggen”

Ik zei: “meer HOEF ik niet te zeggen” ,en da’s heel wat anders als “meer WILDE ik niet zeggen”

Cursusje begrijpend lezen aanvragen bij je chef dan maar?
@speedlimit:

Ik las trouwens ergens dat Toyota zo’n $ 450 mljn budget per jaar in het mislukte F1 project heeft gestoken, er zijn jaren geweest dat Toyota het grootste budget per team had.

En dan zeg jij: Lexus LFA. Reken eens uit wat er dan bij moet per verkochte LFA ….

:-)
@rechercheur:

Ze hebben iig kennis opgedaan en er is iets moois uitgekomen….kan ik van bmw niet zeggen.
@speedlimit:

Kennis opgedaan om nog meer Prius’en te kunnen verkopen, bedoel je dat !? Volgens mij was het vooral kapitaalvernietiging …

Ik weet niet waarom je steeds over BMW begint, mij boeit het namelijk allemaal niet zo wat BMW verder uitspookt. Ik ben namelijk géén logo-koper, ik kies op m’n eigen gevoel …
te laat!
@tonyb: zal wel verder zijn gegaan met zijn volgende artikel, gaat als een speer die smoke.. :P
@dennisr: idd had er een paar lexus stickers opgeplakt ofzo:P
Lijkt trouwens ook best wel op een radical…
@aallex:
ja dat niet alleen… je voelt hem al aankomen;-)
ze hadden op zijn minst wel een beetje hun best kunnen doen om dat te verhullen.
ik hoop dat ze de snelste tijd ever neerzetten ..
en die conservatieve benzine snifters een poepie laten ruiken ..

met deze specs lukt dat natuurlijk niet ..
maar binnen 5 jaar moet dat toch wel te doen zijn ..
Maar als ik het dus goed begrijp is de accu leeg na 1 rondje?
Dat is leuk, en wil ik wel eens een 24 uurs race zien met dit soort wagens.
Heel spannend vooral in de pitstraat.
@Merry: Ik heb geen idee, ik zeg alleen dat het in ieder geval genoeg is voor een rondje. Het zou maar zo kunnen zijn dat hij na een rondje nog voor 90% vol zit, maar ik denk het niet..
@sir_smokalot: 41,5kWh zou betekenen dat het ding slechts 8,9 minuten vol vermogen kan leveren. Nou heb je niet het hele rondje 280kw nodig maar 2 rondjes op volle sneheid zie ik het ding niet halen.
@w0o0dy: Dat lijkt me vervelend. De coureur kan zo niet in een lekker ritme komen. Of zouden ze een snelle accuwissel gepland hebben na elk rondje?
Toch nog redelijk krap. Het ding zal hoe dan ook al op de baan moeten zijn om met zijn ‘flying lap’ aan te vangen.
@sir_smokalot: Eerst een rondje eco-modus en dan vol gassen? :D
@Yeelen: Nu ja, eerst een rondje ‘battery-life-saving’-modus en dan vol stromen lijkt me beter in deze context ;)
@sir_smokalot:

De nieuwe ingang van de Nordschleife is op het lange rechte stuk, bij het restaurant Grüne Hölle.

Voor een recordpoging begint de tijd van een volle ronde pas te lopen bij bocht 1, bij de aansluiting op de GP-strekke, ongeveer 1km verderop. Dat is precies een mooie afstand om de bandjes en remmen op te warmen.

http://www.allan-wren.com/Nurburgring_Map_-_Large.jpg
Te lang niet meer geweest blijkbaar… Hoewel, de laatste keer was minder dan 2 mnd geleden, maar toen reden er allemaal racewagens :s (24 u)
Met dit koppel, uiterlijk en gewicht moeten toch wel strakke tijden neer gezet kunnen worden. Radicals kunnen het makkelijk onder de 7.30 minuut. Denk dat die tijd wel mogelijk is.

Ik zie alleen die e-Wolf er niet in. Verkeerde link?
@mrB: Ik zie nog niet echt gebeuren dat hij een 7.30 rijdt met een top van 260…
@gerard1710: de auto’s met de snelste tijden hebben geen enorme topsnelheden hoor. de ‘gewone’ SR8 heeft ook maar een top van 270 en doet een rondje in 6.55. Heeft iets minder vermogen, veel minder koppel maar als grote plus minder gewicht. En daar zit een vergelijkbaar spoiler werk op.
We zullen het wel zien. Ben wel benieuwd naar wat ze hiermee kunnen neer zetten. Maar meer dan 1 rondje rijden zou wel een pre zijn…
ff zoeken op youtube en de vergelijking e-wolf is duidelijk.
http://www.youtube.com/watch?v=GM_6a4lXTO4
Is niet zo heel moeilijk uit te rekenen:

280kW op de wielen, met verliezen van overbrengingen ed. schat ik 300kW verbuik op de batterij. Stel dat je 50% van de tijd het volledige vermogen gebruikt (om maar een schatting te doen en het regenereren van stroom via remmen te compenseren)
(41,5kWh/300kW)*50% = 0,277h dus ongeveer 2 rondjes per laadbeurt.
Laat ze maar racen in elektro-karretjes, hoe meer ingenieurs hun kopje breken over EV-techniek, hoe sneller een vooruitgang en des te beter de techniek word.
Ik had nu toch verwacht dat Toyota er een hybride van zou maken, ze zijn toch echt wel dé pioniers op dat vlak.

Ik zeg: lepel er een 2.0 benzine in, hang alles aan een planetair tandwielstelsel en racen met dat hybride karretje!
@vale46: mag een 8 cylinder op methanol en een katalysator ook?:P
@nicktexel: Nee, want methanol stinkt!
Ze kunnen de gewassen waar ze methanol uithalen beter gebruiken als voedsel. Want om methanol te maken heb je veel meer energie(&co2) nodig dan om aardolie te destilleren.
Maar de planten nemen dan wat co2 terug op, dus ze zijn bijna gelijk qua co2. Met dat verschil dat je met methanol vruchtbare bodem uitput (honger in armere landen) en met aardolie niet.

Nene, gewoon een bezine 2.0 turbo met een gezonde 270pk.
In combinatie met Ev-techniek en een laag gewicht, is dat in staat om serieus snel te gaan hoor.
@vale46:
In 2013 komt de Fia met een Electric Championship.
Lola en Drayson zijn er al voor aan het ontwikkelen dus zal een soort LMP1 klasse worden denk ik.

En Sunred en Citroen zijn ook al met dergelijke projecten bezig. Het lijkt eindelijk toch echt te gaan gebeuren! :)
@kungfupanda: Ik kijk er naar uit, maar wel spijtig dat de batterij-technologie nog niet zo vergevorderd is om echt lange afstanden te racen. Ik denk dat zo’n race maximum een half uurtje kan duren.
Maar waar een wil is is een weg!
@vale46:
Er is zeker nog wel een lange tijd te gaan voordat het serieus iets wordt. Maar beter een begin dan geen begin. :)

Een of ander tijdschrift had ooit eens tekeningen hoe ze lieten zien hoe de accu’s verwisseld werden. Een brede, lange en erg platte accu die links of rechts uit de dorpel geschoven kon worden. Hoe lang ze kunnen rijden weet ik niet maar de gehele pitstop zou minder tijd kosten dan benzine tanken.
@rechercheur

tijd om boeven te vangen ipv reacties te posten
Is alleen om hun electrische auto’s te promoten .
Ik vind het kansloos
lijkt wel een Radical…
Dus om dat ding op te laden moet je dus 41.5 Kwh tanken? Das veel.
Hoe lang was die ring ook al weer? Wel enormmm lange verlengsnoeren nodig lijk me….
Gasten…dit is gewoon een omgebouwde Radical SR3. Wat nou ‘ontwikkeld deur Toyota’….
In zo’n ding wint straus hier in nld op Zandvoort

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).