Zweedse deurwaarder legt beslag op banktegoed Saab

Auteur: , 57 Reacties

De Saab-soap lijkt zo stilaan aan zijn einde te komen. Terwijl de oude man Saab al wekenlang op zijn ziekbed ligt te reutelen, begint het moment dat de laatste adem wordt uitgeblazen dichterbij te komen. Ondanks verwoede pogingen van Victor Muller om in elke uithoek van de wereld geld los te bedelen, geloven de crediteuren er niet meer in, en hebben ze een eerste beslag op de Saab-banktegoeden laten leggen.

Het gaat hierbij puur om Zweedse banktegoeden. Geld dat in het buitenland staat, daar kunnen de Zweedse deurwaarders niet bij. Het personeel (3.700 man sterk) begint zich ondertussen aardig druk te maken, en met een geldige reden: als er geld uit het bedrijf wordt getrokken gaan de toeleveranciers voor het personeel.

Of gloort er toch nog hoop aan de horizon? Via Saabsunited bereikten ons berichten dat er onderhandeld wordt met een nieuwe partij: de Endeavour Advisory Group. Dit is een private equity-firma, die mogelijk geld in Saab gaat steken. Het gaat dan echter wel voornamelijk om het herfinanceren van bestaande schulden, en binnen een tijdsspanne van zo’n 60 dagen.

Kan het voortbestaan van Saab nog wat opgerekt worden, of is het bedrijf op de fles zodra Frankfurt aanbreekt? Zegt u het maar…

Met dank aan Stefje voor de tip!



57 reacties

Gewoon de stekker eruit trekken, is niks meer, wordt niks meer, dus gewoon kappen ermee…
@Nino: Zonde van de auto’s, dat wel…
Dag Saab
jammer, maar volgens mij is het toch echt wel afgelopen.. als Victor beetje aardig is zorgt hij in elk geval dat zijn werknemers niet veel geld mislopen.. (achterstallig loon) en trekt ie zelf de stekker eruit.. hij heeft zn best gedaan.. toch ? :)
@dennisr:

yep .. agree ..
die man kan zeker met opgeheven hoofd het schip verlaten ..
zelfs als kapitein zijnde ..
SAAB is BAAS.
Maar de nieuwprijzen zijn te hoog, ze voelen zich meer premium dan ze zijn.
@alcantara: Dat is juist het probleem
“als er geld uit het bedrijf wordt getrokken gaan de toeleveranciers voor het personeel.”


‘k snap em nie :( Als Saab failliet dreigt te gaan zijn de werknemers wsslijk toch al de lul? Wat hebben die toeleveranciers hier mee van doen? Die kunnen hun kosten toch niet op ’t personeel verhalen? =/


Iig, tis wel jammer dat het nu zo langzaam moet afsterven. Dan was in één keer omvallen een toch stuk waardiger afscheid geweest.
@bozewolf:

ik denk vooraf gemaakte afspraken ..
omdat anders de toeleveranciers niet meer zouden leveren ..
en terecht ..

personeel is daar een serieuze kostenpost ..
@lincoln: Maar hoe is het personeel daar dan de klos van? Of gaat het dan om achterstallig loon dat ze niet gaan krijgen?
@bozewolf:

ik weet ook niet hoe dat zit ..
maar gok wel op achterstand van vakantiegeld ofzo ..
en sociale premie meuk ..

3700 man op de loonlijst hebben staan is geen pretje ..
en zeker niet als ze nix opleveren ..

dat weet jij .. dat weet ik .. en dat weten de toeleveranciers nog veel beter ..
@bozewolf: ik denk dat ze idd het achterstallig loon bedoelen, dat de leveranciers dus eerst hun achterstallig geld krijgen in plaats van de werknemers, dus die werknemers zijn dubbel de lul, achterstallig loon krijgen ze misschien niet eens, en werkloos..
Vrij simpel: als er achterstallig loon te betalen is, dan wordt dat pas betaald zodra de toeleveranciers zijn uitbetaald. Oftewel: de werknemers staan achterin de rij, en het nadeel daarvan is dat het nog maar de vraag is of er nog wat te verdelen valt zodra ze aan de beurt zijn.
Da’s dan best klote.
Net als GTST begint dit nou ook steeds meer een slechte soap te worden.
Dus trek de stekker er maar uit, maar dan wel met een flinke klapper.
Graag gedaan hoor, die tip…
@Stefje: welke tip?
@alcantara: de tip over dit gedeelte van de soap denk ik ? hij wou waarschijnlijk graag vermeld staan.. als in ”bedankt stefje voor de tip”.. nou @stefje: namens mij.. bedankt hoor ;)
Ahja, was alweer vlot verder gegaan met Fiat-Chrysler. Maar ere aan wie ere toe komt, bedankt! (zie tekst)
@Stefje:

kan je de volgende keer met een vrolijker bericht komen ??

da,s wel zo sociaal naar je mede-bloggers toe ..
@lincoln:
Ik ben geen blogger? En gezien de link die ze gebruikt hebben en de tijd van plaatsing lag het in de lijn der verwachting dat de tip van mij kwam. Dan is het wel zo netjes je tipgever te vermelden lijkt me :)
Dat moet je aan de redactie vragen.
geloven de Zweedse deurwaarders er niet meer in
.
Het gaat er niet zo zeer over of de deurwaarders er in geloven of niet. Zij hebben van de bevoegde authoriteit opdracht gekregen om de schulden te vereffenen, dat is wat zij doen. Zij hebben Muller dus ook niet hoeven aanhoren en hebben geen idee wat de toekomst mogelijk nog gaat brengen.
Ja daar heb je gelijk in: ….geloven de crediteuren er niet meer in, en dus hebben ze er een club van Zweedse deurwaarders ingeschakeld… was beter geweest –> voila!
ik gok erop dat binnen 3 uur na het plaatsen van dit topic er al een soort van oplossing gevonden is ..
@lincoln: haha dat hoop ik zelfs….
@lincoln: dat hoop ik!
@jaguarsaab: geen zorgen, Victor Muller gaat ongetwijfeld met zijn SAAB fietsje en collecte-bus langs de deuren :)
@lincoln: ik ook. het is ook verplicht dit aan te vragen. Is meer een standaard procedure dan een ‘opzeggen van vertrouwen’. Time will tell!
Het meest schokkende aan dit bericht is wel dat er schijnbaar nog Saab banktegoeden zijn! Ik dacht dat alles al op was en men daar flink “Laser red” bij de bank stond.
Vm rekt het vast nog wel langer als dit .
Normaal werkt een faillisement als volgt :

(Niet dat ik ooit failliet ben geweest maar als bedrijf overkomt het je wel eens dat je ergens geld laat zitten)
– preferente schuldeisers :
achterstallig salaris medewerkers
sociale premies
belastingdienst

En dan komt de rest.

Me dunkt dat in zweden de faillisementswet niet veel zal verschillen van hier, al heeft men als werknemen een contract moeten tekenen dat anders zou luiden, dan wordt dit gewoon door de rechter nietig verklaard.

Dus SAAB mederwerkers : de barricades op, bezet de fabriek en begin een handel in onderdelen !
@desjonnies: volgens mij is de volgorde bij faillissement anders: eerst de belasting, dan het personeel, dan de sociale premies en pas dan de leveranciers. Omdat leveranciers zich dit beseffen, leggen ze beslag op de gelden, omdat ze dus achteraan in de rij staan en voorzien dat ze met lege handen achterblijven.
Heb ik altijd al geroepen, Victor Muller had de boel eerst failliet moeten laten gaan en dan pas de te gebruiken onderdelen en merk naam opkopen.
Dan had je alles overboard kunnen gooien en met een schone lei kunnen beginnen.
En dan eerste met een kleine Saab op de markt moeten komen.
@HZW:

dus gewoon van punt nul een auto fabriek beginnen ..
nou .. voor als je uitgeroepen bent ..
je weet wat je te doen staat ..

anders gaat er 1 of andere Chinees mee vandoor ..
Slechtste koop van Nederland ooit, Spyker kwijt en Saab failliet
@thibault1234: gelukkig heeft niet Nederland als land dit gekocht maar een Nederlandse truienverkoper die overal en nergens geld er voor geleend heeft en nog steeds op die weg bezig is.
Afgezien van de saab 9-3 is het nooit wat geweest.
Wat een lijdensweg moet dat merk doorstaan. Wel, niet, wel, niet, wie weet het nog. De 9-5 blijft zo wel een lekker zeldzaam model, is ook wat voor te zeggen. :(
Hadden we Spyker nog maar… Onze trots is verkocht…
@Johnnnyboy15nl: Spyker is nog steeds niet verkocht, wel al maanden geleden aangekondigd.
@Johnnnyboy15nl: Spyker is nog steeds niet verkocht, wel al maanden geleden aangekondigd.
Als Victor slim is was dit zijn laatste projectje. Ik heb namelijk nog niet veel succes verhalen gehoord…
@AudiS6:

vertel eens wat over de successen van jouw projectjes ..
tis inmiddels wel weer eens tijd om een slim persoon aan te horen ..
@lincoln: wel jammer dat je hier geen geluid fragmentjes kan afspelen.. anders hoorde je nu waarschijnlijk krekels..
@lincoln: Het gaat in dit artikel niet over mij, maar over Saab en dus over Victor Muller. Mijn projectjes doen er dus niet toe, die van Victor wel!

Kwam misschien beetje negatief over, maar ik bedoel dat hij hier wel lering uit mag trekken. Misschien dat ie weer in de kleding branche moet gaan. Mcgregor heeft hij toch weer wel uitgebouwd tot een mooi merk (het enige succes verhaal dat ik van hem ken).
@AudiS6:

nou .. dat mag hij zeker wel ..
Ik vind dat Saab w.b. management een regelrechte chaos is, qua modellen zit het wel snor.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind de huidige modellen 9-5 niet bepaald mooi, maar dat is persoonlijk.
Mijn moeder heeft zojuist een 2002’er Saab 9-5 gekocht, dat was de laatste mooie productie-saab als je het mij vraagt.

De Rebadge Trailblazer, Saab 9-7X (Trollblazer als je het mij vraagt) is gewoon FOUT. Eerste keer dat ik zo’n ding zag rijden, zei ik nog tegen mijn vriendin: ‘vraag me af wie zo’n Chevy Trailblazer nou echt mooi vindt’ … het was dus een Saab.

Áls Saab er aan onderdoor gaat, dan vind ik het erg jammer dat we geen Saab 9-1X gaan zien.

Maar mijn mening blijft:
Er is geen mooiere Saab dan een oude Saab ;)
@ Lincoln
Ik omschreef het niet helemaal duidelijk, ik bedoel dus al het niet bruikbare overboard gooien.
Met andere woorden Saab had zich op die manier van die mega molensteen om hun nek kunnen ontdoen die nu hun ondergang wordt.
Ik begrijp er helemaal niets van als je hoort wat voor bedragen er om je oren vliegen en ze hebben totaal geen effect op het geheel.
Het is op dit moment gewoon een bodem loze put die niet te dichten valt.
@HZW:

ik zal je eerlijk vertellen dat ik geen idee heb over de financiele handel en wandel van een auto toko ..

weet nu al dat dat veelste complex is voor mij ..
met zo belachelijk veel facetten dat ik er geen grip op kan krijgen ..

ik weet wel dat Victor Muller geen mongooltje is ..
en dat hij in staat is Spyker al 10 jaar lang te leiden ..
en vraag me echt niet hoe ..
want dat snap ik gewoon niet ..

wat jij zegt snap ik wel ..
elke maand minimaal 9 miljoen kwijt zijn aan personeel zou mij ook afschrikken ..
en hard doen wegrennen ..

gelukkig heeft niemand een glazen bol ..
investeer in Saab als je denk dat Saab winstgevend kan worden. De crux zit ‘m in het snel moeten voldoen aan schuldeisers waar het geduld van op is. Als je hun kan overtuigen dat Saab wel slaagd en je er steenrijk van kan worden zouden ze Saab nog wel een kans kunnen geven wat heel moeilijk weer is omdat leveranciers ook weer aan hun relaties financiële verplichtingen hebben waar het geld van Saab voor bedoeld is.
De autowereld gaat steeds harder. Saab kon het de laatste jaren, zonder ingepompt geld van GM, niet meer bijbenen waardoor ze achterop zijn geraakt.

In vergelijkende tests word de nieuwe 9-5 er tamelijk simpel uitgewerkt, op alle fronten is het net niet goed genoeg meer. Niet dynamisch genoeg, niet krachtig genoeg, niet zuinig genoeg, afwerking en kwaliteitsindruk discutabel op een aantal punten. De remweg is altijd net iets te lang, en de laatste opties op veiligheidsgebied zijn niet verkrijgbaar. Tel daarbij op de hoge aanschafprijs en zeg maar dag tegen je klanten.

1 ding staat vast, het uiterlijk is wél knap!
@Tommy2: Beste Tommy (alles goed in Sesamstraat?)
ik weet niet welke vergelijkende testen jij leest maar kennelijk heel andere als die in de grote bladen als Autovisie enz

Want verliezen en “er uit worden gewerkt” is er absoluut niet bij.

Maar gelukkig rijd jij kennelijk een Audi ofzo, net als de rest van het klootjesvolk.

Een zwarte of grijze neem ik aan?
This just in: ‘beslaglegging Saab tegoeden fout van bank’… Kijk, weer een mooi staaltje storm in een glas water! Dus AB.nl, geef het goede voorbeeld en plaats een update! Bron is automobielmanagement.nl
Oeps… Foutje

Van DOW JONES NIEUWSDIENST

AMSTERDAM (Dow Jones)–De beslaglegging op circa EUR550.000 aan tegoeden van het noodlijdende Saab Automobile, onderdeel van Swedish Automobile nv (SWAN.AE), is een fout van de bank die inmiddels is hersteld, zegt een woordvoerder van het bedrijf vrijdag tegen Dow Jones Nieuwsdienst.Door Eelco Hiltermann en Katarina Gustafsson
Van DOW JONES NIEUWSDIENST

AMSTERDAM (Dow Jones)–De beslaglegging op circa EUR550.000 aan tegoeden van het noodlijdende Saab Automobile, onderdeel van Swedish Automobile nv (SWAN.AE), is een fout van de bank die inmiddels is hersteld, zegt een woordvoerder van het bedrijf vrijdag tegen Dow Jones Nieuwsdienst.
Doordat het noodlijdende Saab niet alle schulden heeft kunnen voldoen, is de Zweedse deurwaardersorganisatie op zoek gegaan naar tegoeden van de Zweedse autobouwer. Vrijdag maakte de organisatie bekend circa EUR550.000 op een rekening van Skandinaviska Enskilda Banken te hebben gevonden.
“De bank had de rekening niet mogen bevriezen en die fout is inmiddels gecorrigeerd”, zegt de woordvoerder.
De Zweedse deurwaarders stellen in totaal 23 claims tegen Saab te hebben, met een totale waarde van circa EUR5,5 miljoen, inclusief rente.
Het beoordelen van Saabs financien is een gecompliceerd proces en het onderzoek zal nog zeker een maand duren, aldus het bureau.
Als de tegoeden van het bedrijf ontoereikend zijn om alle crediteuren te compenseren, zal de zaak worden overhandigd aan de rechter, waar het rapport van de organisatie kan worden gebruikt als bewijs en een faillissementsprocedure kan ondersteunen.
Voor volgende week staat een afspraak gepland tussen Saab en de deurwaarders.
Saab verkeert in ernstige financiele problemen, waardoor vorige maand de betaling van salarissen werd uitgesteld. Daarnaast ligt de auroproductie al maanden stil en wordt deze op zijn vroegst in de week van 29 augustus hervat.
De onderneming heeft overeenkomsten liggen om belangen van gezamenlijk meer dan 50% in het bedrijf te verkopen aan de Chinese bedrijven Zhejiang Youngman Lotus Automobile Co Ltd en Pang Da Automobile Trade Co Ltd (601258.SH). Hiervoor is echter toestemming vereist van Zweedse en Chinese autoriteiten, die de zaak nog in overweging hebben.
Volgens de woordvoerder van Saab wordt “goede progressie” gemaakt en verloopt de goedkeuringsprocedure “volgens plan”. Saab verwacht de overeenkomst “ergens in de herfst” goedgekeurd te krijgen.
Het aandeel Swedish Automobile noteert omstreeks 16.10 uur 26% hoger op EUR0,85.

Door Eelco Hiltermann en Katarina Gustafsson; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5200; [email protected]

(END) Dow Jones Newswires
August 19, 2011 10:12 ET (14:12 GMT)
Copyright (c) 2011 Dow Jones & Company, Inc.
Tja ik rijd eindelijk een Saab (9-3 diesel) en vind het best een leuke auto, al is het niet de kwaliteit van mijn prive Alf 159.

Maar dat is ook niet vreemd; de Alfa was bedoeld om nu eens ECHT goede auto’s (premium) te bouwen, er werden ex-BMW M mensen ingehuurd, afijn; Alfa wilde nu eens echt aantallen maken!

Dat zou voor Saab ook goed zijn geweest; echter de economie en tijd zit enorm tegen, waar Alfa met z’n beperkte middelen voldoende krediet krijgt va moeder fiat (echter geen kadootjes, zie de armetierige wijze waarop de 100-jaars mijlpaal werd “gevierd”…)
daar is Saab van de ene financier naar de andere aan het rennen om de boel aan de gang te houden…


Zo jammer dat dergelijke niche merken (zie ook Rover) niet worden gewaardeerd…

Kennelijk willen we gewoon allemaal een VW rijden, liefst zwart, en zien we het als scoren als we die VW vervolgens voor een Audi mogen omruilen, natuurlijk ook zwart want we hebben het immers gemaakt….


Nu roepen die degelijke fantasielozen natuurlijk meteen ja maar dat is tenminste kwaliteit, hoewel ik toch vaak klachten hoor op verjaardagen mbt elektronica en versnellingsbakken en dat dat dan niet binnen de garantie valt….



Jammer blijft het dat merken met een rijke historie en een enorme beleving (zie enthousiaste klassieker liefhebbers met hun Italiaanse trots rondtoeren) niet tijdens hun leven worden gewaardeerd, maar telkens op de blaren moeten zitten als ze in hun enthousiasme weer eens gewoon en mooie auto met bezieling maken, of dat er gewoon te weinig mensen een ziel herkennen en geen gevoel hebben voor wat echt mooi en bijzonder is?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).