Zeroshift schakelt véél beter dan SMG, DSG, MCT

Auteur: , 59 Reacties

Na de 7 versnellingsbak van Porsche een nieuw stukje über-techniek voor de zelfbenoemd coureur. Zeroshift ontwikkelt een manier van schakelen, sneller en soepeler dan DSG. Bovendien is het goed in bestaande versnellingsbakken in te bouwen. Ook in handgeschakelde auto's!

De techniek lijkt een kleine stap die heel veel uitmaakt. Tot nu toe zijn er 3 belangrijke ontwikkelingen geweest in versnellingsbak-land. De normale automaat met planetaire tandwielstelsels en koppelomvormers, de Continue Variabele Transmissie en de versnellingsbak met dubbele koppeling. De eerste twee pakten de daadwerkelijke manier van schakelen aan, nummer 3 enkel de wijze van krachtoverdracht tussen de versnellingen. Zeroshift doet het weer anders. Zij hebben een nieuwe manier bedacht voor het synchroniseren van de versnellingen, de manier waarop het tandwiel met de as verbindt.

Zo soepel is Zeroshift

Zowel handgeschakelde als gerobotiseerde versnellingsbakken hebben baat bij Zeroshift. Traditionele tandwielkasten met een enkele koppeling dus. Daarin wordt de ‘synchromesh’ vervangen door iets nieuws. Ook komt er een Transmission Control Unit in de auto. Deze computer helpt bij het precieze aanpassen van het motortoerental voor de versnelling helemaal ingezet is.

Rijdend met Zeroshift hoef je in het geval van een handbak dus alleen nog maar aan de pook te trekken. De koppeling gebruik je om weg te rijden en laat je verder met rust. Ze testen de techniek op dit moment al in de MotoGP (Honda) en de Joss JP1 supercar krijgt als eerste productieauto Zeroshift (PDF).



59 reacties

hmm interessant :) sneller en soepeler schakelen kan ik alleen maar waarderen :lol:
@dennisr: en toch ga ik voor een mustang met een handbak:P
@nicktexel: hmm ik wil een nieuwe mustang automaat, en een oude met handbak :) is ook wel te realiseren, geen kinderen nemen, scheelt je 150 duizend in 18 jaar :) tadaaa 2 mustangs :mrgreen:
@dennisr: voor 150.000 kan je een leuke gt500 kopen uit de sixties en nog een nieuwe ook:)
Voor een automaat is het super maar van een manueel moeten ze afblijven. Ik vind dat je met je toerental moet kunnen spelen en de motor voelen. Ik heb nu eenmaal graag dat de gt’s, luxewagens,sommige supercars( anders kan ik toch niet volgen :( ) uitgerust moeten worden met een automaat. En voor de rest manueel zeker auto’s als m3, rs4 en mss zelfs m5 en andere kleine vinnige autos. Ahja een c63 zeker met een automaat, beide handjes op het stuur anders overleef je het niet :D
@mortsel2640: Sommige automaat kan je toch ook gewoon met toerental spelen ? in de juiste stand zetten.. met + en – kun je gewoon schakelen.. of in toeren jagen wanneer je dat wilt..
@dennisr: ja oke maar heb je daar ook evenveel plezier aan? Met de flippers kan ik ook op cafe spelen.
@mortsel2640: Wij hebben dat ook, zonder flippers, gewoon pookje naar voren drukken of naar achter drukken, en heb er in een bmw en keer heel veel plezier van gehad :)
@dennisr: jij doet echt moeilijk :p ja dat weet ik. Heeft mijn pa ook op zn a6. maar het gaat om het total package snapte? Ik zou nooit mijn alfa inruilen voor een alfa automaat( dan kan ik beter mijn ziel verkopen :p ) ik vind als je het aankunt qua vermogen en snelheid pak een manueel anders( ook als je wil relaxen) een automaat
@dennisr: met de koppeling spelen bedoeld hij! als jij in een ferrari rijd met handbak kun je tijdens het rijden reven en met een automaat niet ;)
Bestaat al een tijdje hoor, heb daar 6 of 7 jaar geleden in school al een presentatie over gedaan, Peugeot zou er destijds mee getest hebben in 307 WRC….
Tsja, dit is de trend. Steeds meer controle over het voertuig wordt uit handen genomen.
@bozewolf: deze reacties snap ik echt niet in dit topic? (ook die van @mortsel2640 dus).. Tekst gelezen?

Ze hebben vooral plannen om dit met SMG etc. te combineren.

MAAR: als je dit in een handgeschakelde auto inbouwt heb je dus een volledig functionerende handbak, waarbij het koppelingspedaal nog gewoon op zijn plek zit en je als je echt hard wil blazen gewoon niet hoeft te koppelen?

WTF is dan het probleem?!
@Alwood: Heb je op jouw beurt dan dat stukje niet gelezen waar staat dat de computer het toerental aanpast voordat je de versnelling er al in legt?

Da’s gewoon gedigitaliseerd schakelen, man…vaardigheid met de pedalen hoeft niet meer, computer doet het voor je.

Je raakt meer en meer controle kwijt. Ik vel daar verder geen oordeel over, dat is de toekomst. Maar om dit nu te profileren als een stap vooruit voor de echte driving freaks, nou nee.

Als ik m’n downshift verkloot en er 200 toeren teveel bijgeef wil ik dat weten en niet dat de PC me uit de brand helpt.
@bozewolf: Waarmee ik bedoel dat er niks is met zo’n systeem bij een flipperbak, daar piel je toch alleen maar aan een hendeltje.

Er is ook niks “mis” met het toepassen van dit systeem op een handbak, maar dan houdt de auto je eigenlijk voor de gek. Je krijgt wel je pook en je pedalen, maar achter de schermen regelt de computer het alsnog voor je.

Je krijgt de illusie van een echte handbak. Maar je bedient een robot.
@bozewolf: in je laatste alinea maak je een foute aanname. Je bedient in het geval van een handbak met Zeroshift namelijk nog steeds de pook en ringen in de bak. Er is gewoon een harde mechanische verbinding tussen jou en de aandrijflijn alleen is de manier van synchroniseren anders.

Qua vergelijk komt het dan misschien meer overeen met het verschil tussen een hydraulische trommelrem en schijfrem. Of het verschil tussen een kruiskoppeling en een homokineet.. Als je perse wil het verschil tussen mechanische en elektrische brandstofinjectie (hoewel dat ver van de bestuurder af staat).
@Alwood: Feit blijft dat deze nieuwe “handbakken” een elektronische regelneef toegevoegd krijgen die jouw tekortkomingen als schakel-operateur verhullen.

Net zoals alle andere elektronica die tegenwoordig op auto’s zit.

Want dat is de trend.
@bozewolf:

In essentie is dit een race versnellingsbak, de zo genaamde dogbox. (of toch zoals ik het begrijp)

De syncro’s verdwijnen. En je dog gear (klauw koppeling) word grover gemaakt.
En aangezien gewone mensen (het soort dat met syncro bakken rijdt en zich dan een schakelheld noemt) geen race-drivers zijn zullen die niet altijd op het juiste moment schakelen waardoor het onderbreken van de ontsteking niet genoeg is. Dus zal er terwijl je aan je pook trekt een beetje ‘magie’ gebeuren zodat de toerentallen voldoende overeen komen zodat je je klauwen niet opvreet en je bak verniel met ijzervijlsel.

Dit lijkt me een stuk meer mens en machine te zijn dan de syncro’s. Het komt rechtstreeks uit de racerij (en de oertijd).
@bozewolf: uh, ik heb dat stukje geschreven?

As for the computer: die vervangt gewoon ook voor een deel de functie van een synchro-mesh. Daarbij regelt de computer het niet maar die helpt. Je argument gaat dus alleen op als je anders altijd een auto met carburateur en ongesynchroniseerde versnellings bak rijdt…

Een computer moet niet de auto besturen maar een computer die helpt zodat je niet alles de vernieling in helpt is over het algemeen toch weinig mis mee..?
@bozewolf:
Klopt en in dit geval ook weer voor een miniem verschil. Als ik het goed begrijp is tussengas geven bij terugschakelen ook geeneens meer nodig, wat juist een leuke uitdaging is. Aan de andere kant is het wel een goede ontwikkeling voor die DSG bakken etc, maar bij de handbak haal je zo’n beetje alle handelingen weg.
stond al een paar jaar gelden iets over op ab …
ik vind het een geweldig systeem !
@bpc: verruck! je hebt gelijk, linkje toegevoegd, bedankt. :) http://www.autoblog.nl/archive/2009/08/08/de-toekomstige-versnellingsbakken
@Alwood: stond zelf een filmpje over op autujunk,
mustang met zeroshift tegen, traditionele mustang , met de slechts schakelende persoon ooit ;)
Kan iemand mij uitleggen waarom een CVT niet veel toegepast word desondanks dat het zo’n efficient systeem is? Het hoeft niet in jip&janneke taal :p
Dingen waar ik zelf al aan had gedacht:
-Je kan het toerental niet regelen, en dat is lastig in situaties als bochten, en heuvels/bergen.
-Het slijt harder
@Ruben00: Daar heeft autoblog al eens een artikeltje over geschreven, hier te vinden. Mensen willen graag schakelmomenten, voor de snelheidsbeleving.
@Citrofiel: je gaat mij niet wijsmaken, dat oude dames in hun gebakje snelheidsbeleving willen, voor een hoop mensen lijkt me dat de voornaamste reden.
@Ruben00: * ik bedoelde natuurlijk NIET de voornaamste reden.
Bezoekers van deze site vallen in die doelgroep, maar een hoop mensen zien hun auto puur als vervoer en niet als hobby, laat staan dat het ze plezier brengt, en zij zullen gebruiksgemak en comfort boven alles kiezen.
@Ruben00: Ik verzin het niet… Ik zal even het betreffende stukje quoten:

“Maar er zaten ook nadelen aan het systeem. De motorrem werkt eigenlijk niet of nauwelijks. Voor de mensen die niet weten wat het is: Als je je gas loslaat trekt de motor een soort vacuum, waardoor je afremt zonder daadwerkelijk te remmen. Een ander nadeel is dat het systeem toen de tijd alleen voor kleine motoren beschikbaar was. De rubber band was namelijk de zwakste schakel. Tegenwoordig wordt dat opgelost door een band van staal te gebruiken. Deze bestaat uit verschillende verenstalen banden die mee kunnen rekken, maar ook uit veel sterkere maar niet rekbare stukken staal ertussenin. Hierdoor zie je nu CVT’s die wel veel meer vermogen aankunnen. Audi gebruikte ze dan ook vanaf 2000 in de A6. Bovenstaande foto is van een Ford cvt, die weer gebruikt maakt van een ander soort ketting.

Het stomme van CVT’s van tegenwoordig is dat ze niet echt meer CVT zijn. Allemaal hebben ze vaste versnellingen. Althans, zo wordt het gesimuleerd door de electronica. Niet iets waar ik vrolijk van wordt. Na wat contact te hebben gehad met wat mensen uit de industrie, blijkt dat namelijk gedaan te zijn vanuit een marketing oogpunt (damn those bastards!). De rede erachter is dat consumenten niet aan het idee willen van een constant trekkende motor zonder schakelmomenten. Want schakelen hoort bij het gevoel van sneller gaan. Zie je nou wel dat het niet aan mij ligt dat ik liever aan mijn pook trek? Hierdoor wordt het mooiste concept van de CVT alsnog niet benut. Iets waar we als consument allemaal verantwoordelijk voor zijn. En precies hetgene wat de ultieme versnellingsbak (want hoe je het ook wendt of keert, dat is het vanuit technisch en meetbaar oogpunt), de dood in heeft gejaagd. Tegenwoordig stoppen steeds meer merken met het uitbrengen van modellen met CVT versnellingsbak.”
@Citrofiel: Bold drukken is nogal onduidelijk… De nadruk ligt dus op ‘Na contact met mensen uit de industrie’.
@Citrofiel: Ik zie het, toch blijf ik het vreemd vinden dat die kleine groep autoliefhebbers dit bepaald voor de massa.
Neemt niet weg dat ik zelf ook liever schakel! laat daar geen misverstanden over bestaan.

Maar even over die motorrem, dat komt toch gewoon door de compressie?
@Ruben00: De CVT laat de motor hoger of lager in de toeren lopen aan de hand van het gevraagde vermogen. Als je op de motor wil remmen, dan wil je hoog in de toeren zitten en geen vermogen toevoegen. Die combinatie laat de CVT niet toe.

Zoiets denk ik dat er bedoeld wordt.
@Citrofiel: Dat snap ik, maar dat is eigenlijk niet wat ik bedoelde, de motorrem in een reguliere verbrandingsmotor ontstaat toch door de compressie van de op dat moment omhooggaande zuiger?
@Ruben00:

Ja en de energie die daarmee door de lucht opgenomen word die je nietmeer terugkrijgt als hij ontspant.

Riemen zijn in de meeste omstandigheden maar gemaakt om maar in 1 richting te trekken. (de achteruit word volgens mij pas na de vario gedaan al kan ik me serieus vergissen) Dus het kan goed zijn dat die serieus slipt als men probeert om op de motor te remmen. Het kan natuurlijk ook dat die riem in 2 richtingen trekt (maar das maar zelden) en dan ben ik mis.

Daarbij houd een CVT je motor op een constant (vrij laag) toerental en je remt enkel op je motor indien die serieus in de toeren zit.

Ziezo je hebt al 2 verklaringen die elkander ook nog eens niet uitsluiten en waarvan de 2e zeker juist is.
@Ruben00: Inderdaad komt het remmen op de motor door de compressie. Hoger in de toeren vindt die sneller na elkaar plaats, wordt er meer energie opgenomen, dus remt de motor meer af. Mijn eerdere verhaaltje verandert daar niet mee.
@Citrofiel: toch zijn er nog wel wat andere nadelen aan een cvt behalve de marketing (hoe verkoop je een auto zonder versnellingen aan schakelzieke Europeanen) en de veronderstelde afwezige motorremwerking.

Ten eerste, een CVT is qua constructie een heel ander beest dan een schakelbak. Een voordeel van een DCT-achtige transmissie is dat je deze grotendeels op bestaande handgeschakelde transmissies kunt baseren. Zoiets doet de Fiat-groep al met de TCT, alleen de dubbele koppeling en het elektronisch brein zijn uiteraard anders. Tenzij je (zoals Nissan) zelf een groot aantal CVT’s inbouwt c.q. inkoopt is het niet zo economisch.

Een CVT verliest bovendien energie in de vorm van warmte. Dat compenseert wel weer iets omdat je elders weer wint (geen krachtsonderbreking, motor draait vaker en langer in een gunstig toerengebied) maar je moet ook hier weer met hulpstukken aan de gang. De CVT in de nieuwe Nissan Micra werkt met lock-ups (zoals in een traditionele automaat) om verliezen tegen te gaan.

Neemt niet weg: puur uit oogpunt van comfort alleen al ben ik groot liefhebber van CVT’s :)
@Ruben00: in europa word het niet veel toegepast, maar in japan is het vrij populair ,
audi’s multitronic , was ook een cvt , het rare is dat als je hem in sportstand zet,hij valse trappen gebruikt waardoor hij… TRAGER optrekt !
wij europeanen willen gwn schakelen
@Ruben00: reden 1 en tevens is bijna iedereen het met me eens.
Raak dat pedaal ook maar iets aan en je krijgt meteen 4500 toeren/pm je waffel in gesmeten en verder gebeurt er vrij weinig. Het geluid is zo godse irritant.
Bestond al langer zoals hierboven vermeld.
Blijft echter een geniaal systeem!
Toch wel 1 nadeel:
Op een bepaald moment tijdens de overgand(zeer korte periode) zijn 2 verschillende versnellingen ingeschakeld, de ene pikt uit als de andere is ingepikt met een héél klein beetje overlapping.
Als er ook maar iets aan het systeem niet werkt waardoor ze alle2 ingeschakeld blijven, dan vliegen de tandwielen je om de oren!
Dat is volgens mij de achilleshiel van dit systeem, ik kan anders geen reden bedenken waarom het nog niet word toegepast.

In de motogp(Honda zeker, andere weet ik niet) passen ze het al jaren toe. Opschakelen zonder koppeling en zonder onderbreking van de acceleratie, maar bij het terugschakelen gebruiken ze toch nog de koppeling om de boel wat te sparen. Bij het terugschakelen maakt het ook niet veel uit of het lang of kort duurt, op dat moment ben je toch aan het remmen.
@vale46: Nee bij de motogp gebruiken ze een systeem die ontsteking een fractie van een seconde onderbreekt tijdens het moment van schakelen, waardoor de koppeling niet gebruikt hoeft te worden.
@Ruben00: Zou het niet kunnen dat ze in combinatie met hetgeen wat jij zegt ook een soort zeroshift hebben om de tandwielen te synchroniseren?
@vale46: Nee, Motogp machines zijn namelijk gebaseerd op wegracers, en die hebben het sowieso niet.
@Ruben00: helaas niet nee
je kan wel quickshift erop zetten maar dat is helaas een vrij prijzig systeem en werkt niet giga snel kan met de hand denk sneller haast
@nicktexel: Hmm, quickshift, die de ontsteking een fractie van een seconde onderbreekt geeft weldegelijk tijdwinst, maar het is erg slecht voor de ontsteking.
@Ruben00: ach ja die tijdwinst vind ik niet zo belangrijk als je goed kan schakelen trek je tog nagenoeg alle autos eruit bij het stoplicht:P
@Ruben00: Echt niet! Superbike is op de weg gebaseerd(dan nog word meer dan de helft vervangen/aangepast). Motogp is de F1 van de moto’s, alles kan/mag binnen de regels, er word totaal niet naar de weg gekeken.
@vale46:
Ook in je gewone luxe wagen kun je gewoon schakelen zonder koppeling. Het vergt enige oefening. Duw tijdens het rijden de pook richting neutraal, zonder dat hij uit de versnelling komt. als je gas terug neemt floept hij zonder probleem uit versnelling. Netzo kun je bij het juiste toerental met het juiste gevoel de pook in de volgende versnelling zetten. Het scheelt je de koppeling, het kost je je meshringen. Die je tegen de tijd van ze versleten zijn toch niet meer nodig hebt, omdat je nu zelf voor mesh ring speelt beter weet.

Dit is ook de reden dat vrachtwagenchauffeurs “tussen gas” geven bij het terugschakelen. De ECO-split bak laat zich niet zonder oefening bedienen.
@antoon: Op het circuit moet je op de motor ook vaak tussengas geven bij het terugschakelen om te voorkomen dat het achterwiel wegslipt, maar je kan ook een “Slipperclutch” monteren. Dat is een koppeling die alleen de kracht van de motor naar het wiel doorgeeft om het maar simpel te zeggen, als de wielen kracht aan de motor willen geven, dan slipt hij door, en slipt het achterwiel niet weg. Vergelijkbaar met de vrijloop van een fiets tenopzichte van een “doortrap” skelter.
@vale46:

Vormt op zich geen probleem, bekijk de animatie nog maar eens goed.
Let vooral op in het begin en einde wat de vorm is van je klauwen. En hoe die op je tandwielen (die vrij draaien op de assen enkel de middenste ring staat vast zoals je bij een gewone bak) aangrijpen.
Op de 1e plaats zit er vrij veel spel tussen (90a 100°) dus die zouden nog een stukje kunnen vrijlopen. Dat schakkelen gebeurt in een fractie van een seconde. Als ze ze toch tegenkomen duwt dat tandwiel de klauw gewoon ff terug en dan grijpt die onmiddellijk daarna aan.


En zelfs dan moest het een probleem zijn zet je gewoon op je layshaft een torsieveer tussen 2 versnellingen in. De meeste crashboxen hebben dat sowieso op de 1e versnelling om de schokken van het schakkelen op te vangen.


Als dit precies is zoals ik denk dat het is word het vrij veel toegepast, vroeger op alle voertuigen, op de meeste racewagens, veel moto’s,…
Alleen dit is een beetje anders uitgevoerd (zelfde principe), iets meer gebruiksvriendelijk en fool proof waardoor het ook op personenwagens past.
@Hupke: Als je er torsieveren tussen zet wel, maar als je dit systeem op een huidige bak zet, en er blijven door een fout 2 versnellingen ingeschakeld dan is het gedaan met rijden.
@vale46:

Kijk eens naar de vorm van de klauwen!
Als de ene sneller draait dan de andere duwt die de ene terug, dan gaat hij erover. (of zie ik verkeerd? die hebben toch een afgeschuinde zijde die klauwen?)
Dat zal waarschijnlijk niet gezond zijn maar blokkeren doet die niet volgens mij.
En anders torsieveren maar das dan niet echt een elegante oplossing.
@vale46:

bestaat dat probleem niet bij meerdere bakken.
als je een systeem hebt met dubbele koppeling waarbij de ene aangrijpt en de ander niet loslaat krijg je hetzelfde.

en ik denk dat er bij ‘normale’ bakken ook wel situaties zijn te bedenken die desastreus kunnen zijn
@timberleek: Bij de DSG-bakken die ik gezien heb worden de 2 door 1 mechanisme bediend, dus als het faalt, dan schakel je gewoon niet meer. Hoe het bij andere zit weet ik niet.
Er zijn inderdaad véél manieren om een versnellingsbak te mollen :D
Doen ze mooi. (om toch maar een korte comment te plaatsen in deze topic ;-))
Lijkt mij verdacht sterk op de techniek van een Sturmey Archer of Torpedo fiets-versnellingsnaaf.
Zoals Citrofiel aan aangeeft, versnellingen blijven bestaan zolang de consument aangeeft dat zij het prettig vinden.
Maar bezopen is het wel, er gaat namelijk niets boven CVT.
Ook het argument dat afremmen op de motor niet mogelijk is, is zo vreselijk achterhaald. Heerlijk zoals een CVT op een glad wegdek, in de B stand, direct de snelheid eruit haalt.
Ik wil nooit weer iets anders dan een continue variabele versnellingsbak.
@quasimodo:

Wat dacht je van een elektromotor?
@quasimodo: ik vind die cvt maar een beetje dom ondanks dat het snel is zit er geen enkel plezier aan:S
@Alwood

Die zeroshift is dus eigenlijk gewoon een crashbox. Maar dan een beetje eleganter uitgevoerd en elektronisch foolproof gemaakt. Of mis ik ergens iets?
Met een goeie koppeling en een fijne versnellingspook kan ik super vloeiend schakelen! Het is dat je mijn hand ziet bewegen anders had je het niet door. Wat voegt dit dan toe? Straks zoeven we allemaal in onze auto’s… Ik weet niet of ik dat wil hoor.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).