Haperende economieën zitten vol kansen, de kans om voor €11,4 miljoen een oud stuk Ferrari schroot te kopen bijvoorbeeld.
Vooruit, bovenstaande foto is gemaakt tijdens de 24 uur van Le Mans in 1958. Deze Ferrari 250 Testa Rossa ziet er inmiddels weer een stuk beter uit. Toch vang je voor een tweedehandsje met een dergelijk schadeverleden meestal niet de hoofdprijs. In 1958 keihard van de baan gereden, uitgebrand, en later nog een keer.
Het record is verbroken tijdens de veiling op Pebble Beach dit weekend. We hadden al een vermoeden dat deze 250TR (chassis nr. 0666 TR, motor nr. 0666 TR) goed zou scoren. Rood lijkt opnieuw dé kleur voor een Ferrari want deze Ferrari verwisselde voor $16.390.000,- van eigenaar. Zelfs met de huidige koersen verpletterd de rooie 1957-er daarmee het oude record van €9,02 miljoen voor een zwarte Ferrari 250 TR.
Een slechte koop of kan je tegenwoordig beter je geld in zo’n klassieker hebben zitten? Het is de allereerste Ferrari 250 TR ooit gemaakt en daarmee waarschijnlijk een waardevast beestje. 16 miljoen veel? Je krijgt wel een 3 liter 12-cilinder met 6 carburateurs, 300pk en een onderhoudshistorie om door een ringetje te halen. (via: jalopnik.com)
112 reacties
Ik wil hem gerust nog eens de kreukels in rijden en restaureren als ik ooit de kans heb!
jij zou in dit geval een verhoogde kever kopen ipv een stukje geschiedenis zoals deze 250 of een ford gt40. ik zou mezelf uren verhalen met die klassieker, maarja smaken verschillen.
Misschien is dat helemaal geen gekke gedachte. Nu de aandelen geen handige optie zijn en goud bijvoorbeeld in prijs stijgt, zijn er ook mensen die hun heil zoeken in andere zaken waarin valt te investeren. Ik vraag me echt af hoe groot de invloed van die gedachte is geweest op deze recordprijs.
Verder vind ik het echt een lelijke auto, ik was met zoveel geld lekker voor andere Ferrari-klassiekers gegaan.
Een auto is een safe choice in een geval als deze, waardevast, eventueel op den duur een winst uit te halen als je de onderhoudskosten er af haalt, en je betaald er geen belasting over, je centen staan immers niet op je spaarrekening!
Maar goed, mijn fortuin is helaas slechts denkbeeldig, wat ik nu heb wil ik gewoon beschikbaar houden. Ik houd me dus nog even afzijdig van de aandelen.
te laat voor je goede adviezen ..
@Citrofiel heeft zijn kapitaal al in oldtimers zitten ..
(maar dan in enkelvoud) ..
was eens bij Nyenrode om naar het gezever van een hoogleraar op dit gebied te luisteren ..
zijn advies was “buy low sell high” .. no kidding ..
dus nu weet jij ook het geheim van de smit ..
the good part is ..
kreeg naderhand wel de gelegenheid om de beste kerel tot het bot te beledigen ..
ho ho ho ho .. niet zo laag dunkend over de beste man ..
hij wist anders wel 7 verschillende benamingen voor “externe financiers” ..
en dat in kei-flitsend Engels en minimaal 8 lettergrepen per stuk ..
maar een onstabiel bedrijf brengt ook grote risico’s
het kan zijn dat je goedkoop kan kopen in de crisis, maar ze later enorm opbloeien = cash.
of ze storten in (immers heel onstabiel) en vaarwel geld.
of een situatie als saab, gevolg net als bovenstaand (en in het geval van saab, binnen niet al te lang, precies zoals bovenstaand ;-))
Noem er eens eentje die beursgenoteerd is, en niet door 3 gegaan is de laatste jaren? Of eentje die niet heftig omlaagklapt als een Zuid-Europese of Noord-Amerikaanse republiek een schuldprobleempje opbiecht?
Argenta
Banca Monte Paschi
Misschien eens verder kijken dan je neus lang is. De aandelen ervan zijn binnen die periode ook 2 keer opgesplitst. En als je tegen 3 gekocht zou hebben ben je een putmongol.
Tov 2004 zijn de aandelen dus niet in waarde gezakt.
Bij mijn weten is die bank al 540 jaar stabiel.
Argenta is een kleinere bank, je moet klant zijn om aandeelhouder te kunnen worden.
Maarja je moet vandaag wel goed gek zijn om je in banken in te kopen.
2) die splitsingen zijn inclusief. Over neuzen en verder kijken gesproken.
En ING is ‘op dit moment’ ‘stabiel’, zeg je. Dat is nu net niet het soort stabiliteit waar je wat aan hebt. Verder staat het op -42% in de laatste 6 maanden. Dan schrijft mijn oude barrel voor de deur minder af.
Ik ben het gedeeltelijk wel met meneersander eens. In sommige gevallen is het zo dat wil je een nieuw model van een bepaald merk begrijpen je wel wat van de historie van het merk moet weten.
Kijk maar eens naar de nieuwste Lancia Delta. Een heel mooi stylistisch model. Maar iedereen verguist hem omdat de oude Delta een rally icoon was, en de huidige bepaald niet. Daarom vind de massa het historie verloochening wat Lancia doet. Echter, Lancia was vroeger hét merk als het ging om stylistisch prachtige auto’s. Daarom vind ik de nieuwe Delta een uitstekende hommage aan het échte verleden van Lancia.
Dus heeft meneersander wel gelijk, je moet bepaalde klassiekers gewoon kennen om echt liefhebber van een merk te zijn. De invloeden van zulke klassiekers kunnen decennia lang doorwerken in het DNA van een automerk.
Ben ik het ook niet helemaal mee eens want volgens mij kun je best liefhebber zijn van Ferrari zonder dat je deze kent, maar goed..
wat meneersander zegt is, dat als je deze niet kent.. dat je niet van auto’s houd.. en dat is gewoon dikke bullshit.. je kan best van auto’s houden zonder dat je überhaupt het bestaan van heel Ferrari weet..
1. Mercedes-Benz 300 SLR Roadster 1955 22,5 miljoen euro
2. Mercedes-Benz 300 SLR “Uhlenhaut” coupe 1955 20 miljoen euro
3. Bugatti Type 41 Royale 1930 13,5 miljoen euro
4. Alfa Romeo 8C 2900 12,7 miljoen euro
5. Mercedes-Benz W196GP 1954 12 miljoen euro
6. Ferrai 250 GTO 1963 10,5 miljoen euro
7. Bugatti Type 57SC Atlantic 1935 9,75 miljoen euro
8. Mercedes-Benz W 125 GP 1937 9,75 miljoen euro
9. Ferrari 330 P4 1967 9 miljoen euro
10. Mercedes-Benz SSK 1928-1932 8,3 miljoen euro
niet echt heel up to date, maar wel een indicatie, overigens staat een auto uit dit lijstje in de badplaats knokke….
Is een SSK zoveel geld waard :O ?
Vergeet niet dat waarschijnlijk de meest iconische Ferrari naast de 250GTO. Daarnaast is de body uniek, vooral die maffe voorschermen. Zelf vind ik het een meesterstukje, een van de mooiste ontwerpen van een niet zo beroemd maar zeer getalenteerde coachbuilder genaamd Sergio Scaglietti. De 612 is naar hem genoemd omdat die is geinspireerd op de 375 MM Scaglietti van zijn hand.
zullen wel heel trots op zichzelf zijn ofzo dat ze na al die jaren ook een paar auto’s kunnen onthouden..
Je gaat uit verveling collega-miljonairs irriteren door op het lokale circuitje tegen het verkeer in te rijden op z’n Mario Karts.
http://www.automotorblog.com/wp-content/uploads/2011/07/1957-Ferrari-250-TR-prototype-4.jpg
Zie ik trouwens maar liefst 3 250TR’s op die foto?! :shock:
Maar natuurlijk is $16,39 miljoen (waar haal je 22,8 vandaan?) heel veel en ik vind hem ook lelijk… Ik koop wel een grote hal en van alle Citroëns één. Heb ik waarschijnlijk nog geld over. ;)
dan denken jullie vast en wat als je dat dan allemaal al hebt. dan ga ik projecten starten om mensen te helpen
Is dit the corkscrew op Laguna Seca ? …
@maxx1: geen replica’s, in Amerika rijden de echt rijken tenminste gewoon met hun oud staal.
Ze reden dit jaar overigens ook met een stoet originele 250 GTO’s over Laguna Seca.. ff linkje zoeken.
http://www.autojunk.nl/2011/08/classic-wings-wheels-gala-paddock
Ik zal wel kleurenblind zijn maar ik zie rood, blauw en racinggreen. Waarvan 3 rode TR’s, 1 Devin en 1 Aston.
http://farm4.static.flickr.com/3429/3888682590_7e565d7a09.jpg
Erg mooi bochtje, al veel lieden “op hun bek zien gaan” … :-)
of hebben de autobloggers.nl altijd zeggenschap over andermans uitgaven ??
nou .. dat kan de ontvangende partij toch ook doen !!
dat geld is toch niet verdwenen ofzo ??
mooi ..
als hun het nodig hebben dan gaan ze dat geld iig niet verbranden ..
en zal het alsnog niet verdwijnen ..
en als ze het wel willen laten verdwijnen ..
dan sturen ze dat geld maar (zoals jij al zei) naar Afrika ..
dus het is waar .. wij zijn dus echt slimmer dan de rest van de wereld !!
zodat die teminste ook een auto kunnen kopen ..
Het is kunst. Of antiek. Beide eigenlijk. Maar voornamelijk is het oud spul.
Sommigen gaan daar gek op, op oud spul.
rare jongens, die antiekliefhebbers! ;)
prijzen zijn volstrekt fictief ..
en je kan er geen flikker mee ..
En ook over prijzen.
Wie begint over de flikkers?
En durf keihard te zeggen dat de enige Ferrari’s die ik graag in mijn bezig zou willen hebben een 599 GTO en F430 zijn.
Maar ach? Hoort er niet een natuurlijke strijd tussen Ferrari en Lamborghini liefhebbers te zijn?
Uiteraard zou ik met deze som geld beginnen met het opstarten van een 1:1 Lamborghini collectie. Met als vervanging voor deze 250TR de zeer zeldzame (1 gemaakt) fabrieks gemaakte (originele) Lamborghini Miura Jota SVR en deze volledig uit zijn totaal verwoeste staat te renoveren!
Dus iedereen die zegt dat als je niet van een 250TR houd je geen autoliefhebber bent is zelf erg kortzichtig en loopt achter de massa aan. Iedereen heeft een eigen blik op autos en heeft andere voorliefdes, en dat is prima!
Dit alles zou ik pas kopen als ik een 300SL, SLS AMG, C63 coupé en een SLK 55 heb staan :-D
Ik heb dus niet zo veel met oude auto’s, maar een aantal exemplaren kan ik zéker waarderen en als ik de mogelijkheid had zou ik die dan ook aanschaffen.
http://www.youtube.com/watch?v=4xJ6cVO_g9E
http://www.youtube.com/watch?v=XNxaCgOhU1w&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=c7gvILQCOpQ&NR=1