Toyota Corolla wil heel graag een Saab zijn

Auteur: , 25 Reacties

Is dit de toekomst van Saab? Gaan we alleen nog "nieuwe" Saabs zien die gerebadgde modellen van andere merken zijn? Als Saab zelf immers geen auto's meer bouwt kan je altijd nog je badge op een andere auto plakken.

Deze opvallende Toyota Corolla werd gespot in de VS tijdens de 2011 Saab Owners Convention in Pasippany, New Jersey. Saab eigenaren (en fans) vanuit heel Amerika komen daar samen om over Saab te praten en hun liefde voor het Zweedse merk met elkaar te delen. En een beetje positieve energie kan het in zwaar weer verkerende Zweedse merk momenteel wel gebruiken.

De productie ligt al (zo goed als) stil sinds eind maart en zoals het er nu uitziet zal het nog wel eens een maand kunnen duren voordat er weer auto’s gebouwd gaan worden in Zweden. Dat zou dus betekenen dat er maar liefst 6 maanden geen auto’s zijn gebouwd.

Momenteel is Victor Muller druk bezig met “The Deal” (oftewel het redden van Saab). Aangezien hij zelf blijkbaar geen geld meer kan lospeuteren bij zijn vrienden, kennissen en (vage) zakenpartners heeft hij nu een deal gesloten met Endeavor Advisory Group. Die partij gaat Victor helpen om geldschieters te vinden, maar dat gaat zeker enkele weken (of maanden) duren. De situatie met Endeavor laat zich als volgt uitleggen:

According to a Wall Street banker we interviewed, “they probably talked to some of the bigger firms who did not take them. Endeavor probably won’t charge them a huge upfront, because they don’t have the money. My guess is a $100,000 retainer a month.” When asked what the success fee could be, he said “this is usually capped at 10 percent, but the cap applies only to U.S. companies. As a foreign company – whatever it takes. However, if they really find an investor, he won’t want a huge chunk of his money go to some agent. So they’ll cut a deal.” His estimate was the deal would cost Saab in excess of $20 million plus “a good chunk of warrants for the bankers.”

After we explained that Master of the Universe Victor Muller had jetted around the world and came up empty-handed, we asked his guess for the chances of success: “In this climate? Those guys are [BLEEP].”

Ondertussen blijven er bij de Zweedse deurwaarder claims binnenstromen tegen Saab en zijn er steeds meer Saab dealers die het bijltje erbij neergooien. Zo stopte enkele dagen geleden een van de grootste Saab dealers van Zweden (Holmgrens Bil) nog met het verkopen van Saabs. (Foto via: inside.saab.com)



25 reacties

Leuke foto. ofzo…
ken de eigenaar niet ..

maar weet zeker dat die beste man zijn hart op de goede plek heeft zitten ..
Dit ins interessant….. Toch?
Valt niet meer te redden, het is alleen nog uitstel van executie.
@drivingpleasure:

met de wetenschap dat alles ooit een keer naar de klote gaat kan je dat bij elk topic schrijven ..
Wie wil er nou niet een Saab zijn? Al die warme aandacht van ome Victor. ;) Nu nog mensen vinden die ook een Saab willen hébben en geloven in de toekomst van het merk… Gewone mensen, geen fans. Op fans alleen draait geen automerk. Laat die orderportefeuille zich maar vullen, misschien geven de schuldeisers het dan nog een kansje.
@Citrofiel: Er zijn zeker automerken die op fans draaien. Kijk maar naar ferrari. Die maken meer winst door de verkoop van prullaria dan auto’s.
@mrB: Die nuancering had ik inderdaad wel aan mogen brengen. :) De exclusieve merken hebben een flinke fanbase, voor een relatief normaal merk als Saab zal dat een stuk minder makkelijk lukken.
@Citrofiel: wat onderscheid een fan van een gewone mens? M’n vrouw rijdt momenteel met een Citroën. Voorheen had ze een Peugeot, maar nu wilt ze toch graag opnieuw een Citroën, want ze is best tevreden. Is ze nu een fan? Als je haar dat vertelt, neemt ze je nooit meer serieus. Ik rijd nu met m’n tweede Saab (nog geen jaar geleden gekocht), voorheen had ik een Golf. En dat alleen maar omdat hij als beste cabrio-optie uit de line-up kwam. Ben ik nu ook fan? Maakt niet uit. Ik kan je opmerking toch niet serieus nemen.
@BaRa: dan ben je inderdaad geen fan. Fans zwaaien met vlaggetjes en rijden rond in gebruikte auto’s.
@robbie: Goed dat je het zegt, ik bedenk me opeens dat ik nog geen Citroën-vlaggetje heb!
@BaRa: Nee, je bent volgens mij fan als je bijvoorbeeld bijna blind voor het merk kiest bij aanschaf van een auto. Als je meetings bezoekt van dat merk. Als je op straat auto’s van dat merk na kijkt. Om maar wat dingen te noemen. Jou en je vrouw zou ik op geen enkele manier een fan noemen.

Waar ik op doelde is dat veel mensen gezien de huidige berichtgeving het niet aan zullen durven een nieuwe Saab te bestellen. Ook al willen ze dat eigenlijk wel. De fans zullen wat verder willen gaan, eerder een kansje wagen.
Dit is gewoon handelen uit voorbedachte rade. Als Saab over een paar maanden (helaas) verdwenen is worden Saabs veel meer waard. Een toyota is en blijft waardeloos. Tel uit je winst :P
@mrB:

Lekker onderbouwde reactie met je waardeloos…kan ik eerder over jouw reactie zeggen ;)
Saab owners convention, gezellig met elkaar huilen en mijmeren over hoe het vroeger beter was.
@mashell:
Haha, ach ja, het word wel een exclusief clubje zo.
@Lan_Evo: er zullen iig weinig nieuwe leden/auto’s meer bijkomen ;)
och ja,
nog liever een corolla dan een prius, of een saab… :p
Wat krijg je als je Saab omdraait? :D
Weet Victor dit al? Stel nou dat deze Toyota meneer/mevrouw in Saab wil investeren….
Belangrijker… welke auto wil een Toyota zijn?
wel vreemd dat een saab fan in een toyota gaat rijden, kom je bij mij al niet serieus over.
overigens wel toevallig dit artikel, net op de terug weg naar huis kwam ik een Ford Ka tegen die Opel logo’s erop geplakt had.. xD
@dennisr: Waarschijnlijk was het de enige niet-Saab daar, en hadden ze nog wat logo’s liggen en hebben ze de Toyota de Saab treatment gegeven! ;)
Waarschijnlijk gewoon een Saab medewerker die vooruit heeft gekeken en alvast een Toyota heeft gekocht
En om niet te veel op te vallen op de parking wat Saab plaatjes uit het magazijn heeft gehaald…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).