Mercedes SLK55 AMG: Zo klinkt een ongeblazen V8

Auteur: , 34 Reacties

We weten al precies hoe de nieuwe Mercedes SLK55 AMG eruit ziet. We hebben ook alle details met betrekking tot de nieuwe motor in ons op kunnen nemen, maar we wisten eigenlijk nog niet hoe deze 5.5 liter grote atmosferische V8 met 422 pk/539 Nm klinkt. Gelukkig heeft Mercedes aan jullie gedacht en een paar lekkere video's gemaakt!

De derde generatie SLK AMG is de snelste en meest krachtige versie tot nu toe en heeft onder zijn lange motorkap een heerlijke V8 liggen. In tegenstelling tot zijn grotere AMG broertjes is de V8 van de SLK niet voorzien van 2 turbo’s. De SLK55 AMG moet zijn lucht gewoon zelf aanzuigen en wordt daarbij niet geholpen door turbo’s of een supercharger.

De Mercedes SLK55 AMG sprint in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u en bij 250 km/u is het afgelopen met de pret, want dan grijpt de begrenzer in. Schakelen doe je overigens met de welbekende AMG Speedshift Plus 7G-TRONIC. Wil je weten hoe dit allemaal klinkt? Bekijk dan vooral de drie onderstaande video’s.

Mercedes SLK55 AMG Sound video

Mercedes SLK55 AMG - Trailer video

Mercedes SLK55 AMG Statische beelden



34 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Helaas kan een V8 mij niet bekoren. Ik luister veel liever naar de muziek van een 5 in lijn of 6 in lijn Of natuurlijk een V12, maar dat is wat overkill in een slk.
@JasperVDH: Ik vind een V8 ook vrijwel altijd meer mechanisch klinken, ik houd meer van een motor die ook de functie van muziekinstrument vervult. Maar AMG weet altijd wel een heerlijke sound uit de V8’en te krijgen!
Damn, dat eerste filmpje is zó saai…
@Vanquish: Dan heb je de andere nog niet gezien ;)
@Vanquish:
Die andere zijn nog veel saaier :P
mooi maar steekt niet uit boven bekendere en mooiere V8’s
Oh daar is hij weer …de nieuwe Opel Astra Sports Tourewwwwwrr
@alcantara:

Voet bij stuk houden, koop hem niet.
Prachtige plaatjes van de onderdelen. Dus verstelbare nokkenassen voor de kleptiming en oliedruk bediende tuimelaarstoters die de lift van de kleppen beïnvloeden. Altijd gaaf om te zien hoe men dat bewerkstelligd.
@bmw523: *bewerkstelligT

Als je dure woorden gaat gebruiken, check dan op z’n minst even google ofzo :D
Ik vind het eigenlijk best een leuke auto.
@rubenpriest: Nooit gedacht he! Dat heb ik nou ook van de nieuwe slk.
@lambo4all: ik zeg het maar zachtjes hier voordat ik voor homo uitgemaakt word :P De oude heb ik nooit wat mee gehad maar dit voelt een beetje als een mini SLSje ofzo haha.
@rubenpriest: hier sluit ik me helemaal bij aan!
De SLK vond ik altijd maar te ‘klein’.
En natuurlijk mooi een ongeblazen V8, toch vind ik een V8 uit de M3 wel beter klinken!
Wat ik overigens ook raar vind, de M3 ‘moet’ per se een blok met turbo’s krijgen terwijl dit beestje wel zonder is…
Op een of andere manier vind ik een V8 niet passen in een slk, misschien omdat hij in mijn ogen zo een goog ‘kappersimago’ heeft.
Ik had persoonlijk liever een V6 turbo gezien.
Geef mij maar een CLS!
@vale46: Indd, en de kappers steken die scharen nu maar in hun reet, want deze wagens is zijn kappers imago kwijt! Maar maak je geen zorgen hoor, er is altijd nog een tt cabio!
Mooie bak zoals we van AMG gewend zijn. Dat blok past prima bij de auto.

Maar waarom heet deze nou wél 55 AMG naar zijn cilinderinhoud, en de nieuwe E, S en CLS 63 AMG niet? Waarom is Mercedes/AMG zo laks in die typebenamingen?
@Tommy2: De SLK heeft geen 63 gehad. En terug gaan van 63 naar 55 klinkt een beetje als een achteruit gang. Daarom hebben ze het bij de E, S etc op 63 gehouden.
@Homer55: Helaas ga ik hier niet in mee. De type aanduiding “63 AMG” heeft niets te maken met de cilinder inhoud en heeft hier eigenlijk ook nooit iets mee te maken gehad, althans niet de laatste jaren (sinds de 6.2liter motor). Het is een verwijzing naar de prestigieuze 300 SEL 6.3 welke AMG ook wel aanpaste naar 6.8 liter. Het “downgraden” van de type aanduiding is overigens in het verleden wel voorgekomen zo is er ook een SL73 AMG geweest.
@Tommy2: Gelukkig heeft een bmw 750 ook een 4 liter v8 en en 740 een (dachtik) 3.5 liter v6. Dus blijkbaar vinden ze dat premium ofzo… Nouja ik zeg maar altijd, BOEIEND! Je hebt 98645378 dingen to like bij dat soort wagens dus dan niet zeuren over de cijfertjes die op de achterkant staan.
@lambo4all : Jij kent zeker niet zo veel van auto’s… Een beetje autokenner weet dat BMW GEEN V6 heeft, MAAR EEN 6 IN LIJN! En de 750 is een 4.4 V8 en de 740 een 3.0 I6!
@JasperVDH: “BMW GEEN V6 heeft, MAAR EEN 6 IN LIJN!” Gezien je caps lock probleem neem ik aan dat je tegen het zere been bent getrapt?
@JasperVDH: haha helemaal aangebrand hier
@JasperVDH: nou sorry hoor, ben niet zon bmw liefhebber en dee het ook allemaal maar even snel uit het hoofd, maar mijn punt is, de typeaanduiding klopt bijna bijna geen elkel premium merk.
422pk !! in een SLK! heerlijke auto !
@C22AMG: Tuurlijk, prachtige motoren mogen niet beledigd worden. En neen ik ben niet enkel “een BMW fan en al de rest is brol”. Want ik vind de bv. de 5 in lijn motor van de audi TT RS en RS3 en ook de vroegere 5 in lijn benzines van audi prachtige motoren. Ook de Lambo V12’s en (Jawel) de koenigsegg V8 motoren zijn schitterende blokken.

En ik heb ook niets tegen V6’en, want de SLK 350 die sacha getest heeft vind ik echt niet mis.
Mooie techniek om sniki 4 cilinders uit te zetten. Maar dat zal wel niet klinken.
@The360box: Die cilinders schakelen alleen onder beperkte last uit. En onder beperkte last hoor je de motor toch al nauwelijks. Ik denk dat je heel erg je best moet doen om het door te hebben…

Dusseh, autoblog: regel die SLK 55 AMG en ga dat eens snel proberen :)
klinkt weer heerlijk:) meer hoef ik niet te zeggen
Wat een heerlijk blok. Heeft een beetje dezelfde oorstrelende roffel als in de SLR. Ik vind dat Mercedes goed bezig is qua uitlaatgeluid. En het downsizen van de 6.2 naar 5.5/4 blokken vind ik ook een goede stap. Net als in de toekomstige AMG modellen. Persoonlijk vind ik die gewoon beter klinken.
@jawi94: In de SLK heeft nooit een 6.2 gelegen..
Nee weet ik maar in het algemeen bedoel ik.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).