
Komt natuurlijk omdat je er lekker anoniem in kan toeren. Iedereen denkt immers dat je in een A4 zit.
Het laatste wat je wil in een kwakkelende economie is jaloezie. Rij je ieder jaar een opvallende nieuwe bolide of supercar dan gaan mensen daar over praten. Als mensen praten naaien ze elkaar op, vervolgens slopen ze je zuurverdiende speelgoed. Heel handig dus dat Audi ook heel onopvallende extreem luxe auto’s maakt. Voor als die Volvo S80 net niet voldoet. Je wil wifi in de auto en misschien net dat extra beetje ruimte van de LWB.
Door een stijging van 57% in verkopen heeft Audi op dit moment moeite aan de vraag te voldoen. Audi maakt in Neckarsulm nu 180 in plaats van 115 A8’s per dag. Ze zijn hard opzoek naar nieuw personeel. Om te beginnen ruim 1200 man technisch personeel. In plaats van up’s en down’s verwachten ze zelfs een aanhoudende stijgende lijn in wereldwijde verkopen.
Natuurlijk is China een belangrijke factor. Daar houden ze van hele lange en brede auto’s. Audi is er bovendien naam aan het maken. Dat is hard nodig willen ze BMW inhalen als grootste premium autoproducent. Het gaat ze dit jaar nog niet lukken. Audi verwacht 1,2 miljoen verkopen, BMW 1,6. Beiden hebben het druk op dit moment. (bron: Autonews.com)
Vind het vorige model A8 toch mooier!
@label89: Ik vond de volgende mooier.
@label89: zeker
@label89: Echt, ik zie wel dat ze niet hetzelfde zijn. Maar de modelgeneraties van Audi zijn toch wel zo ‘consequent ontworpen’ dat ik daar geen voorkeur kan geven.
Ingetogen, ruim, goed passende interieurdelen, duur in onderhoud. Of ie nou uit 2011 is of uit 2003.
Haha goeie man, die 1e alinea :(
@Jokkebrok: zelf een A4 of A8 ? :P
@dennisr: A8L W12… Mensen zijn meestal toch wel meer onder de indruk bij deze auto dan bij mijn A6 die ik hier voor had…
@Jokkebrok: netjes, zeker wel onder de indruk :P maar.. terwijl wij (als groot hybride liefhebbers) hier zuinig aan doen.. rij jij met een W12.. da kan toch niet :o :P
@dennisr: Nee, grapje hoor :P sorry moest even
@Jokkebrok: oh :lol: had gekund.. iedereen mag dromen.. :P
persoonlijk net een maatje te groot, dan liever de A6, maar 180 van die dingen op een dag is veul! zelf ook niet veel last van de crisis moet ik zeggen, maar blijft wel een vervelende tijd..
geef mij maar een 7 serie, heerlijk origineel!
@Punk:
net zo origineel als jouw comments ..
@lincoln: uh, bespeur ik hier een vete richting punk ;-)
@highperformance: scherpe neus heb jij!! mijn lodder oog merkte eveneens iets dergelijks op!!
@cisn: tja, met zo’n “moustache” valt er één zintuig af natuurlijk ;-)
2010: 260k A8
2011: 300k A8 (verwacht)
is een stijging van iets meer dan 15%, waar is die andere 42% gebleven?
@marcellowitz: dit is denk ik niet gebaseerd op de verwachtings cijfers, maar meer op de onverwachte vraag naar A8..
@dennisr: Komt op hetzelfde neer. Het percentage van 57% moet ergens vandaan komen. Als men een stijging ziet van 57% tov 2010 (260k A8) zou de verwachting voor 2011 408k A8 moeten zijn (en geen 300k A8). Iets klopt er niet… Of ik snap het niet helemaal…
@marcellowitz:
Het gaat om de productie, die gaat van 115 exemplaren per dag naar 180 exemplaren per dag, dat is 57% meer.
Overigens best knap;
je verkoopt er 260.000 exemplaren per jaar, en je produceert er 115 per dag. Dan zou een jaar 2.260 dagen moeten hebben…
:-)
@rechercheur: lol! slordig idd… aangepast, 180 rollen er in Neckarsulm van de band per dag. A8 wordt dus op meer plaatsen gemaakt :)
@Alwood: alleen in Neckarsulm (als het goed is).
@robbie: 1 het blijft een luxe paardje dus wordt dicht bij huis gemaakt
Ooow, ‘kleine’ nuance ….
De Audi fabriek in Neckarsulm zal in 2011 zo’n 260.000 auto’s produceerden, dat aantal willen ze in 2012 opvoeren naar circa 300.000 stuks. Dat betreft o.a. de modellen A5 Cabrio, A6, A7, A8 en R8 voor met name de Europese markt. Andere modellen worden o.a. in Ingolstadt en Brussel gebouwd. Nog los van productiefaciliteiten zoals in India en China, voor de lokale markten daar.
In 2009 heeft Audi namelijk 11,703 Audi A8’ten verkocht …
@rechercheur:
Klopt helemaal. En dan hebben we ook nog: Bratislava, Györ en sinds kort Martorell. Als ik me niet vergis zijn er op dit moment 8 fabrieken waar Audi’s gemaakt worden. (incl China en India)
@marcellowitz: wat @dennisr zegt.. slaat dus op de 180 vs 115 dagelijkse productie die Audi kortgeleden heeft doorgevoerd.
@Alwood: Ok. duidelijk! Zegt dus niet echt veel over de verkopen :)
@Alwood:
The plant is due to produce 300,000 vehicles in 2012, up from 260,000 this year and 180,000 in 2009, when the financial crisis hit sales. “The plant is buzzing,” said Reimold. ”
Dit gaat om de totale capaciteit van Neckarsulm, niet alleen de A8 …
@rechercheur: aha! kwam niet helemaal over aan deze kant van het scherm. Bedankt, heb de zin maar ff verwijderd.
ha begin dus tot de grijze massa te behoren met mijn a achtje
Mooie auto, nu nog afstappen van die Lexus/Saab-look kerstboom-led-versiering in de koplampen.
@desoper: Lexus/saab look en leds in een zin? Volgens mij is het andersom.
@C220AMG: precies! Altijd de Mercedes mannen die het bij het rechte eind hebben ;) verder zal je over 5 jaar niets anders zien dan LED verlichting inderdaad a la Audi op elke nieuwe auto. Net zoals een airbag of ESP die op hun beurt (o.a) weer door MB zijn uitgevonden. Nothing beats the Germans! OT: knappe prestatie van Audi van een knappe auto! Heerlijk gedistingeerde auto.
@Bisazza: Dat Led-verlichting wordt toegepast als dim en grootlicht vind ik een goede zaak. Minder energieverbruik en minder onderhoudsgevoelig. Echter het toepassen van Led alleen als decoratie vind ik er erg goedkoop uitzien. Al zullen de meningen ook hierover verdeeld zijn.
@Bisazza: De belangrijkste veiligheidsmaatregel komt altijd nog van Volvo. De gordel. En Volvo komt dan toch echt niet uit Duitsland.
@Bisazza:
Nothing beats the germans…tuurlijk vandaar dat de meeste duitsers voorwiel aandrijving hebben…uitgevonden door jawel Citroën ;)
En downsizing daar was Toyota begin jaren 90 al vroeg mee…google maar eens op 4E-FTE en 4A-GZE.
damn.. ik wist niet dat ie zo goed verkoopt, kan alleen maar beter worden als ze(nu eindelijk eens)een S8 in de markt smijten!
Beste wat je kunt krijgen in deze klasse. Dus niets meer dan vanzelfsprekend dat Audi een plus van 57% kan realiseren in dit segment.
@rechercheur:
Nee dus, de benchmark is natuurlijk de benz s-klasse… Een groei in de verkoop rechtvaardigd geen bestklassenotering.
@integralechubasco:
af en toe is het best lastig een sarcastische opmerking te herkennen… ;-)
@rechercheur: verdulleme… ;)
260k?! To-taal niet verwacht van deze auto, weinig mensen weten werkelijk wat voor dikke bak dit is, zelfs degene die redelijk verstand hebben van Audi hebben moeite om deze bak te ‘identificeren’ op straat.
a4 full options zit je tegenwoordig ook al bijna tegen de 100 000 euro duss…
@maxx1: ugh, 103 617, 3.0 tdi full options.
belachelijk! en voor 124 000 euro de s4 full options
die bedragen gaan nergens over
@maxx1: Zo dacht ik er vroeger ook over. Begreep niet dat men zoveel geld aan een auto kon besteden. Totdat ik er in gereden had, toen kon ik het wel begrijpen.
@marcellowitz: jawél, ik begrijp absoluut dat je een mooie auto wilt rijden.
maar vergelijk het geld is met de auto en de status van de auto. dat gaat toch niet samen? voor dat geld kun je zóóveel kopen. ook qua auto’s.
@maxx1: Je kunt inderdaad zoveel andere dingen van dat geld kopen, maar als je een auto met een basisprijs van 120000 koopt, wil je toch wel wat opties? Gaat dus niet helemaal op wat je zegt, niettemin dat het gruwelijk veel geld is.
@gerard1710: nee idd, ik deed ook de audi r8 v10 in de configuratie. keramische remschijven: even 15 000 neertellen… dan gaat het hard! full options 283 000
ik zou eerder een 2dehands kopen met weinig kilometer. voor 120 000 euro heb je 3x een Porsche cayenne turbo op je erf staan…
nooit over de production figures van de A8 gedacht ..
300.000 is wel een enorm aantal ..
knap stukkie logistiek ..
@lincoln:
Aantal klopt ook niet, Audi verkoopt namelijk zo’n 25.000 exemplaren van de A8 dit jaar. Het getal van 300.000 stuks slaat op de totale productie in Neckarsulm (van alle modellen gezamenlijk).
@rechercheur:
thanks .. dat komt idd al een stuk meer bij mijn voorstellings vermogen in de buurt ..
@rechercheur:
alhoewel .. het logistieke verhaal wordt er wel “knapper” op ..
Gaan mensen na lezen van dit artikel alle a4’s aanzien oor a8ten en die slopen :p
Er zitten nog wel wat arbeiders werkloos thuis in Zweden ;)
@robbie: Hebben die geen concurrentiebeding? ;)
Die 1e zin, geniaal!
In 2010 zijn er 22.435 Audi A8’s geproduceerd.
Als ze nog 1200 man technisch personeel zoeken heb ik nog wel een goede tip… Zweden is niet zo ver weg…
@Svenska_Aeroplan_AB: pik je nou mijn grappen ;)
Volvo zoekt overigens ook nog een heleboel personeel…
@robbie:
En je kan ze trouwens niet van SAAB weghalen, dat is geen personeel maar zijn vrijwilligers :)
Goed, wat een marketing gezwets weer, copy + paste uit een persbericht zeker, complimenten Autoblog mannen, julie zijn zojuist misbruikt door Audi….
Humm.. telkens als ik zeg dat ik het verschil tussen a4 – a6 – a8 zonder type aanduiding niet kan zien zeggen ze ” ach joh dat zie je echt wel als je beetje verstand van auto’s hebt ”. Nou, ik zag het bij het vorige model wel degelijk maar deze nieuwe generatie.. vandaag ook: er rijdt een a4 voor ons die ruim de 200 aantikt en wij maar denken dat het een a6 of a8 moest zijn. Als we eenmaal vlak erachter zitten zien we dat het een a4 is. Breedte en lengte, ja van dichtbij, maar 50 meter wordt al moeilijk..
@bmwmaaktrijdengeweldig: precies hetzelfde verhaal als bij BMW dus je praat in je eigen straatje.(wacht maar op de nieuwe 3 die enorm op de 5 gaat lijken.) Geeft verder niets beiden geweldige auto’s en blijkbaar verkoopt het. Nee, alleen MB is daadwerkelijk onderscheidend qua modellen. Of dat de juiste strategie is zal de tijd leren.
Vanmiddag zag ik een nieuwe a6 en een a8 die er achter reed.Leken precies op elkaar.Je hoort die a8 rijder al denken:had beter een a6 kunnen kopen.
@mbman:
Dus de A8 rijder zou denken “had ik maar een A6 gekocht, want die gast van 32 kan het verschil niet zien met die A6 voor me” …. tsja, denk niet dat dit de belangrijkste overweging is van een gemiddelde A8 koper.
@rechercheur:vind het gewoon belachelijk dat je meer voor zon hok moet betalen.BIj die klasse mag wel wat meer onderscheid zijn.Blijft gewoon een saai merk wat buiten het interieur nergens in uit blinkt.Bereden door saaie mensen die denken dat ze premium rijden en daarom lekker aso kunnen rijden.Krijg steeds meer hekel aan die hokken op de weg.
@mbman:
Je ‘moet’ helemaal niets, laat staan meer betalen, je koopt een A8 immers zonder enige vorm van dwang. Dus als jij liever in een klein imago-loos koekblikje rijdt, dan moet je dat ook vooral lekker doen.
@mbman: onzin en ongefundeerd
zag laatst een a4, a6 en a8 in hetzelfde rijtje staan.. moest effe goed kijken voor ik de verschillen ontdekt had.. jammer hoor van audi
@mercedesgl: waarom jammer.Dan koop je toch een benz.Onderscheidend ten top
@mercedesgl:
klopt .. en die staan ook in de showroom naast elkaar ..
zullen de klanten iene miene mutte ??
of een weloverwogen keuze maken ??
en wat zou de beweegreden van die lui zijn ??
@lincoln: Zou me niets verbazen als er klanten zijn die in de showroom naar een zwarte A8 kijken, daarna een rondje lopen door de showroom om vervolgens in de zwarte A4 te stappen die naast de 8 geparkeerd staat.
@C220AMG:
Audi shoppers kennen elk detail van internet .. no doubt ..
dat zijn zeker GEEN impulsieve klanten ..
@mercedesgl: dan ben je blind, hoe f*cking groot is een A8! ik ga ook 2-3x / jaar nr de audi dealer , vorig dat ik een A8 zag , shit dies groot!
Audi A8 verkopen 57% in de lift? Wat verkopen die Audi A8-ten dan in de lift? Bmw’s?
Voor diegenen die nog steeds denken dat Audi een minder merk is dan BMW of Mercedes verwijs ik naar de test in de nieuwste Autozeitung. De Audi wint als goedkoopste van de 3 vier van de vijf categorieen. Het gaat hier om de om de 12 cylinder versies van de A8, 7 en S-klasse. De Audi wint glansrijk en is daarmee tevens naar ik vermoed de beste auto ter wereld op dit moment. Audi is niet premium maar superpremium en staat iets boven de genoemde concurrentie. Audi gaat het dan ook maken de komende jaren.
Chinezen vinden Audi het meest bevredigend (eerder in dit blog aan bod gekomen), dit zegt al veel over de toekomstperspectieven van dir mark. Dat de verschillende modellen gemeenschappelijke design trekjes hebben stoort niemand en vind je bij alle merken wel terug. Feit is dat het stuk voor stuk aantrekkelijke, luxueuze en degelijke auto’s zijn. Ook de successen in de autosport draagt bij tot een positief imago. Ten overstaande van BMW en Mercedes is Audi nog een jong merk. Weinig merken kunnen dit palmares voorleggen dus ik gun hun wel de nr 1 onder de premiums.
@speedie: en ik zeg als MB man dat ik je mening volledig onderschrijf. Dat geouwehoer dat ze enorm op elkaar lijken is nu ook wel weer eens passé. Zoals Lincoln ook schrijft zullen de kopers een weloverwogen beslissing nemen en zijn het gewoon enorm degelijke en goede auto’s punt uit. Wees blij met dit succes van Audi want dit houd MB en BMW ook lekker scherp. Iedereen blij!!!
@speedie: Volgens mij is Audi toch echt het oudste merk van de ‘grote drie’. Mercedes-Benz werd opgericht in 1926, BMW in 1913 en Audi in 1909.
@gerard1710: Jep maar zowel Mercedes als Benz (gescheiden) waren er eerder, waarvan Benz de eerste auto ter wereld heeft uitgevonden vóór de 20e eeuw nog.
op marktplaats wil(de) iemand heel snel af van een A8 omdat die al zoveel reparatie kosten met zich mee droeg draagd. is het pech of moet je gewoon mazzel hebben met een A8? als top limosine verwacht je ook kwaliteit en geen drama.
@tarquesh:
is dat die site waar iedereen van zijn afgetrapte teringzooi afwil ??
vind het bijbehorende verkooppraatje eerlijk gezegd niet echt geloofwaardig ..
@tarquesh:
Zou je Android toestel anders ook maar snel terug brengen naar de winkel, blijkbaar blijft er een knopje hangen …
:-)
@tarquesh: Best wel raar eigenlijk, want bijvoorbeeld een Phaeton dat van hetzelfde concern komt is technisch een van de beste misschien zelfs beter dan een MB S-Klasse tja alleen dat VW logo he ;)
In deze categorie veel en veel liever de Porsche Panamera Turbo of de BMW 7 serie. Beiden een fantastische keus, beiden zijn zeer fraai, zijn sportief en tegelijk zakelijk en daarnaast beiden zijn een echte rijdersauto wat je niet echt van een gevoelloze Audi kan zeggen.
@agera: Exact, doe mij maar de Panamera, dat heeft tenminste een design naar de prijs.
Ik denk dat Audi een applausje wil.
Nou, wie?
@BmwMPower: klapklapklap
Tjee dat zijn veul audi’s ,gelukkig gaan de meeste naar China.
Haha idd de meesten gaan naar China :p
25000 A8 tegen 66500 S Klasse’s als ik het goed heb….
TJa dat Audi in China zo hoog scoort wat betreft klantentevredenheid is typerend.
Want na 2 jaar gaan de achterste ruiten van mijn A4 nog steeds stotterig open en geeft de auto nog steeds aan dat er een koelvloeistofprobleem is…
Waarbij men ook nog het lef had om mij een rekening THUIS te sturen voor het vervangen van diverse onderdelen om het probleem op te lossen.
Ben mijn ongenoegen daarover kenbaar gaan maken en heb meteen stiekum even ter sprake gebracht dat ik voor een C-klasse coupe in de markt ben… Komen ze met hun A5 aan… Een A4 met 2 deuren… Tuurlijk, dat overtuigd mij om weer voor Audi te kiezen!!! xD
Het is wel duidelijk dat de ODE prijs wederom naar audi gaat…Onderscheid Door Eentonigheid ;)