Inhaalverbod voor trucks: Godsgeschenk of slecht idee?

Auteur: , 156 Reacties

De VVD heeft zware commotie veroorzaakt door te opperen dat er op de snelweg een inhaalverbod voor vrachtwagens moet komen. Nog voor ik van dit nieuws kennis had genomen zat er een tranentrekkend bericht van de transporteurs in onze inbox, dat dit vooral niet moet gebeuren...

Het proefballonnetje van een inhaalverbod is niet nieuw. Bovendien geldt er op bepaalde stukken weg op bepaalde tijden reeds een inhaalverbod. De vraag is echter: moeten we dit wel willen uitbreiden naar een Totalverbot?

Je kunt je afvragen in hoeverre het de alertheid van een chauffeur stimuleert als hij 8 uur lang naar de achterlichten van zijn voorganger zit te staren. Daarnaast, zoals oud-collega Ruben ook aangeeft, wordt het invoegen op de snelweg er waarschijnlijk niet veel makkelijker op. Bovendien zijn er nog steeds incidenteel behoorlijke snelheidsverschillen tussen trucks. Een inhaalactie is in dat geval relatief vlot gepiept, en lang niet zo ergerlijk als een trucker die besluit met een miniem snelheidsverschil in te halen.

Het beste zou zijn als je een road train kon laten rijden met behulp van radartechnologie. Je sensoren regelen dan je snelheid en voorkomen botsingen. Helaas is het ondoenlijk om het gehele internationale wagenpark hiermee uit te rusten. Een andere optie, waarover bij plannen over de uitbreiding van de A1 wel gesproken is, is een aparte, gescheiden rijstrook maken voor trucks. Echter, tenzij je hier 2 van naast elkaar maakt zit je nog op precies hetzelfde probleem voor de truckers.

Hierboven zie je slechts een aantal hersenspinsels van ondergetekende, maar we zijn natuurlijk ook benieuwd naar wat ons lezersvolk er van vindt. Moeten we de truckers verplichten op de rechterbaan te rijden of is dat geen oplossing voor de drukke verkeerssituatie?

UPDATE 16:25 – Verkeersminister Schultz van Haegen (ook VVD trouwens, maar een minister staat boven haar partij uiteraard) geeft aan wel iets voor strengere inhaalregels te voelen.



156 reacties

heb een enorme hekel aan inhalende vrachtwagens, maar een volledig verbod, nee. Mij lijkt een verbod op inhalen tijdens spits en op sommige wegen beter.
Leuk en nutteloos tegelijkertijd..
Denk dat de vrachtwagen baudrates zich hier niet echt aan zullen houden, ook al ia het beter voor ons automobilisten..
Godsgeschenk!! Ik ben enkel voor inhalende vrachtwagens op wegen met meer dan 2 banen per rijrichting. Er moet op wegen met twee banen per rijrichting altijd een baan 100% vrachtwagen-vrij zijn!
@Jochempie: Dus als er 1 opa met zijn klein oud vrachtwagentje 80km/h rijd moeten alle vrachtwagens er achter 80 blijven rijden? (dat komt meer voor dan je denkt!)
Dan krijg je kilometers roadtrains, probeer dan nog maar eens op de snelweg te raken! ;)
@vale46: Ik slalom overal tussendoor als het moet. Dus ik zal er nooit persoonlijke hinder van ondervinden, zolang de linkerbaan vrachtwagenvrij is. Want was is de huidige situatie? Dat er 15 vrachtwagens achter elkaar die ene trage gaan inhalen. Klote. Het is niet enkel het vrachtverkeer dat de economie geld kost als ze moeten wachten!

Bovendien is het inherent aan het principe van vrachtverkeer om je op een trage, langdradige manier over het wegennet te begeven. Deal with it.
@Jochempie: Jij bent dus zo’n type dat zich tussen 2 vrachtwagens wurmt waardoor die op hun rem moeten gaan staan?
lekker veilig! ;)
Wat verlies je nu in godsnaam als je een minuut tegen 90 ipv 120 km/h moet rijden?
Ik zal het je zeggen: nog geen 20 seconden(reken maar na)
kan je beter alle stoplichten goed op elkaar afstellen, daar boek je veel meer tijdwinst mee.
@vale46: Haha, nee hoor, ik kruip inderdaad probleemloos tussen twee vrachtwagens, maar omdat ik mezelf niet als incompetente weggebruiker zie en dus mijn snelheid precies afstem tijdens het invoegen ondervindt de vrachtwagen achter mij daar geen hinder van. Bovendien ben ik dan meestal toch binnen 5 seconden naar links verdwenen. Ach ja, zo gaat het nou eenmaal op de A1!
@vale46: Je vergeet 1 ding. In principe hoef je je nergens tussen te wurmen want ook voor vrachtwagenchauffeurs geldt dat ze afstand moeten bewaren. Daar zal dan ook strenger op gecontroleerd moeten worden.

Persoonlijk weet ik niet zeker of ik voor een verbod ben. Ik heb een hekel aan inhalende vrachtwagens maar aan de andere kant kan ik het me ook wel weer voorstellen.
@Aquios: stel ze rijden op een goede afstand, en je komt er tussen met je auto, dan is de afstand tot je voorligger(de auto) plots maar de helft van de wettelijke afstand.
Maar wie krijgt de boete in geval de auto blijft rijden(door de drukte eventueel)? De vrachtwagenchauffeur.
@Jochempie: Ik ken de tijd nog van vóór Mevr.Smit-Kroes’ begrenzer… Toen liep mijn Pa z’n MAN 19.361 vlot 150Km/u op de teller. Dus hoeze ‘inherent aan vrachtverkeer, trage, lanzame menier van voortbewegen’??? Jij doet net of die mannen (M/V) een keuze hebben…. Kijk jij maar uit, de KLPD controleert extra op ‘snelweghufters’ deze week
Ik pleit voor een inhaalverbod tijdens de spits.
@enveekaa: Lijkt mij ook een goede tussenoplossing.
@kaasboerin: Nou dat is dan geregeld. Weer een probleem opgelost:)
Als je het nagaat dat de ene truck de andere inhaalt met een miniem van 3 km en er geen verdere winst mee boekt vind ik het goed, maar ik vind het neit erg om achter inhalende trucks te zitten, je komt er echt niet later door thuis.
@The360box: Het vreet energie als je op de rem moet staan omdat uitrollen niet meer mogelijk is, en het kost energie om weer op snelheid te geraken.
@Jochempie: Klopt ok maar als trucker zou ik er ook zat van worden om een paar uur lang achter 1 truck te zitten of eigenlijk, dat is weer goed voor hu verbruik dus ja
@The360box: Nergens in Nederland zit je een paar uur achter één truck.
@The360box: Ja en dan haal je een andere vrachtwagen in..en raadt het eens, je zit wéér achter een vrachtwagen. Met waarschijnlijk de zelfde achterlichten. Onzin argument dus.
@stihl: Dan haal je die toch ook weer in?
@The360box: En dan zit je weer achter een vrachtwagen. Oftewel je schiet er nagenoeg niets mee op.
De vrachtwagenchauffeurs hebben het aan zichzelf te danken. Hoe vaak moet je niet vaststellen dat twee vrachtwagens elkaar voorbijgaan met een snelheidsverschil van 2 of 3 km per uur? Omwille van dat triviale verschil, dat geen tijdswinst oplevert (die winst raken ze elders weer kwijt, bvb aan een stoplicht), wordt het volledige autoverkeer in de war gestuurd. Als de transporteurs dat probleem kunnen oplossen, dan hoeft er geen inhaalverbod te komen. Maar als ze dat niet kunnen, is een inhaalverbod niet meer dan logisch. En tot nu toe hebben ze het probleem nog nooit willen oplossen, dus verbieden maar.
@BaRa:
Exact; ik kan me best situaties voorstellen dat in halen wenselijk is, maar chauffeurs slagen er niet bepaald in dat te beperken tot begrijpelijke situaties.

Je moet voor de grap eens de A1 rijden van Deventer richting Hengelo. Dat is niet te doen en je kan dat stuk sneller afleggen tijdens de spits, dan daar buiten omdat dan het inhaalverbod van kracht is.
@BaRa: Wat een GEL[_]L zeg… ‘aan zichzelf te danken’
Je laat duidelijk zien dat je geheel niet met de materie bekend bent. Dat hebben we allemaal aan Mevr.Smit-Kroes te danken. Die mastodonten zijn namelijk -Begrenst- door HAAR toedoen. De meeste kunnen niet harder als 85 km/u. (enkele uitzondering daar gelaten) Inhaalverbod? belachelijk ! Laten ze lekker die begrenzer d’r af mieteren, dan kan die trucker (net als wij automobielisten’ gewoon even gas bij geven om zijn voorligger in te halen en zo ons ‘normale automobilisten’minder en korter hinderen.
Laten ze de automobilisten eens een beetje opvoeden met een greintje respect voor die zware wagens. De meeste hebben geen idee wat er gebeurd als je met een 40Ton gewicht vol op de ankers moet omdat opa in z’n Nissan Micra met 60Km/u invoegd of als Jochempie met z’n slalommen even z’n vrachtwagen snijd. (over Associaal gesproken….)
@TSI-tje: Of de begrenzer gewoon constant op maximum snelheid. Versnellen of vertragen niet mogelijk, dus inhalen kan en hoeft ook niet…

Mja…
Een geschenk! Het wordt dan heel simpel: Vrachtwagens mogen in Nederland niet inhalen. En keihard handhaven.
@Emerald_Green_Jag: Zelfde reply als @Jochempie:
Eerst zeggen dat 8 uur lang naar dezelfde achterlichten staren niet stimuleert, vervolgens met twee (‘het beste zou zijn’) oplossingen komen die precies dat als gevolg hebben, of erger nog…
Landelijke, top 20 snelwegen, een verbod, tijdens de spits (6 tot 10 en 15 tot 19) op inhalen afkondigen.

Moet je eens voor de grap de A67 van of richting Venlo nemen. Dat is gewoon absurd!
@Mouzie: kijk is s’morgens (vanaf een uur of 5) op de a12 richting grens. eerlijk gezegd zie ik ze nergens inhalen. de gene die inhaalt zijn (wij) automobilisten…

(op zich niks mis mee: inhaalverbod in spitstijd, voor vrachtwagens.)
Tja wat zal ik ervan zeggen.

Aan de ene kant ben ik het met het idee van @jochempie eens, dus alleen inhalen bij 3 banen of meer.

Aan de andere kant, zit ik niet achter een vrachtwagen die inhaalt, dan zit ik wel achter één of andere gup die meent dat je een vrachtwagen stapvoets moet inhalen.

Oftewel, “mijn” probleem verschuift alleen maar.
Grote onzin zo een inhaalverbod. Iedereen hoor je klagen over dat vrachtwagens met een klein snelheidsverschil inhalen, maar niemand hoor je over personenauto’s die met een klein snelheidsverschil inhalen en die kom ik toch met zeer grote regelmaat tegen op de snelweg. Laat alle vrachtwagens afstellen op dezelfde snelheid en dan niet net zo dat de ene 3 km/u harder kan rijden dan de ander. Of haal de begrenzers er weer gewoon af en laat de vrachtwagens netjes in het verkeer meegaan.
@les206:
Dat klopt niet wat je zegt; deze ‘week van de verkeershufter” staat controle op langzaam inhalen in de top 10
@les206: Dat sommige auto’s traag inhalen komt volgens mij door het gebruik van cruise control: op het moment van inhalen is het snelheidsverschil nog betrekkelijk groot, door bijvoorbeeld het afremmen van de voorligger. Maar als de inhaler een constante snelheid aanhoudt en de voorligger weer gas bijgeeft terwijl hij wordt ingehaald, is het dan de verantwoordelijkheid van de inhaler om ook gas bij te geven?

Overigens is een auto doorgaans niet langer dan een meter of vijf. Dat scheelt ook aanzienlijk ten opzichte van 18 meter.
@les206: Het probleem zit hem niet in het snelheidsverschil tussen de vrachtwagens onderling. Het zit hem in de vrachtwagen die plots op de twee rijstrook komt rijden, en daardoor een bottleneck vorm voor alle autoverkeer achter hem dat aan een hogere snelheid rijdt. Remmen, harmonica-effect, gevaarlijk dicht tegen elkaar aan rijden om toch maar voorbij die vrachtwagen te rijden – you get the picture. Haal die vrachtwagen van dat tweede vak, en je probleem is weg. Als twee personenwagens elkaar met een miniem snelheidsverschil inhalen en dat is voor jou een probleem, dan is dat in 99% van de gevallen omdat je je niet aan de limietsnelheid houdt. Omdat je dus te snel rijdt.
Laten we vrachtwagens helemaal gaan verbieden.
Vervuilende roetende rotdingen
Kunnen we allemaal zelf een koe houden en onze groentes zelf gaan verbouwen.
En gelijk de maximum snelheid verhogen op de snelwegen.
Alleen…….hoe komen we dan aan benzine bij het tankstation ?

Er is niets irritanter voor een vrachtwagenchauffeur dan 2 kilometer sneller te zijn dan je voorganger en hem niet in te mogen halen.
Kijk maar naar jezelf als er iemand die voor je rijdt niet jouw gangetje heeft.
En vrachtwagenchauffeurs zijn ook mensen.
Die zichzelf de hele dag zitten op te vreten over kamikaze automobilisten die ineens van achter hun wagen opdoemen, hen snijden bij het in en uitvoegen op de snelwegen.
Of het voor een vrachtwagen gaan rijden en plotsklaps gaan remmen omdat ze moeten uitvoegen.

Ook zie ik veel van die idioten die een invoegende vrachtwagen ff voorbij stuiven, zodat een vrachtwagen wel moet gaan duwen om op de grote weg te kunnen komen.

Eigenlijk zou iedereen met een B rijbewijs een dagje op een dikke Scania moeten rijden.
Ik durf te wedden dat de helft niet eens in de spiegels van zo’n ding durft te kijken en dat ze met een truck met oplegger iedere lantarenpaal uit de grond rijden als ze een bocht moeten nemen.

Uiteraard ben ik ook niet blij als ik aan kom stuiven met mijn bolide en er twee vrachtwagens elkaar gaan inhalen met een minimaal snelheidsverschil.
Ik vraag me echter alleen een ding af :
wat is gevaarlijker, inhalen met een minimaal snelheidsverschil of dusdanig afgesneden worden door een Jan Lul die zonodig op het laatste moment een afslag moet nemen met zijn luxe wagen?
@desjonnies: goed geschreven :-) helemaal met je eens!
@desjonnies:
Die wagens hebben volgens mij allemaal cruise control; dan zet ie die maar 1 of 2 km lager. Hij hoeft echt niet 1600km zijn voet stijf op dat pedaal te houden.

En ja, er zijn meer gevaarlijke dingen, maar dat betekent niet dat je hier niets aan hoeft te doen.
@BJ:
Nee, want dan kun je net in een vervelend toeren-brandstofverbruik gebied zitten.
Vergeet niet dat iedere keer je lading anders is, je lading anders verdeeld is en een DAF lekker loopt bij 1240 toeren en een MAN bij 1280
En iedere chauffeur wordt tegenwoordig keihard afgerekend op zijn brandstofverbruik.
@desjonnies: Als het brandstof verbruik het probleem is, kan ie er volgens mij beter achter blijven hangen… En ik heb nul ervaring met rijden op een vrachtauto, maar ik kan me maar moeilijk voorstellen dat een verschil van 50 toeren meer of minder een wereld van verschil maakt. Dan kan je ook type wegdek, buiten temperatuur, regen, en tegenwind mee gaan nemen in de vergelijking…
@BJ: Mja, die 50 toeren… Het gaat hier niet over een econetic viercilindertje hé…
@desjonnies:
En daarbij; een chauffeur is een professional. Tuurlijk zijn het mensen, maar ik vind dat je van hen kan verwachten dat ze wat beter met andere idioten op de weg om moeten kunnen gaan dan de gemiddelde bestuurder. Absoluut niet om het gedrag van die idioten goed te praten, maar onderdeel van chauffeur zijn is daar op een veilige en professionele manier mee om gaan. Treintjes vrachtwagens inhalen met zo’n minimaal verschil kan niet de manier zijn om dat af te reageren oid.
@BJ: inderdaad.. chauffer moet vaak omgaan met idioten (vrijwel altijd automobilisten) in het verkeer.. chauffeurs weten vaak heel goed wat ze doen..
@mercedesgl: als chauffeurs zo goed weten wat ze doen, dan zouden ze juist niet inhalen omdat het meestal zinloos is, omdat het gevaarlijk is en omdat ze weten dat het een belangrijke oorzaak van files is. Nee chaffeurs zien het grote plaatje over het algemeen helemaal niet.
@desjonnies: Ik deel mijn mening 100% met de jouwe!
Chauffeurs zijn ook maar mensen & B-rijbewijs mensen mogen ook wel eens naar zichzelf kijken.
@desjonnies: jij zilt dus dat alle winkels leeg zijn en dat als jij iets besteld (lui achter de pc) het dan maar niet meer gebracht word?? ga vaak mee met vrachtwagens als bijrijder maar de irritantse rijders zijn de automobilisten(!)
@mercedesgl:

Als je nu zijn volledige post gelezen had, had je ook de conclusie getrokken dat het eerste stukje sarcastisch is geschreven.
@jack_abarth: i’m sorry.. inderdaad..
@desjonnies: AMEN !!
Vrachtwagens afschaffen. Alleen nog treinen en binnenschepen. trouwens beter voor het milieu.
@Apache: Je hebt vast een spoor in de straat? Ik wil anders jouw meubels wel eens thuis geleverd zien, of bouwmaterialen voor een nieuw huis/verbouwing.
Echt een DOMME reactie, en ik hoop voor jou dat je dat zelf beseft.
@vale46:

Beetje zin voor humor, aub :D
@Apache: Tzou echt wel dom geweest zijn moest je het menen, int vervolg toch een klein winkje voor de duidelijkheid? :P
alle vrachtvervoer per binnenschip!

en anders totaal inhaalverbod op 2 rijvakswegen
en voor auto’s ook nog de verplichting om in te halen tegen 120km/h en NIET MINDER
en variabele borden die uitzonderlijk vrachtwagens toestaan in te halen ifv drukte en weersomstandigheden


ik heb een teringhekel aan trage inhaal slakken!
@tjorque: En hoe komt al die vracht vanaf de boot om z’n eindbestemming?
fant via Android app
@Dennis: je legt er boomstammen onder en rollen maar! Retro!
@dennis: Leg alle bestemmingen bij het water. Dus alleen nog langs de rivier/kanaal vind je winkels, tankstations, fabrieken, …

Krijg je meteen in de rest van het land een mooi groener landschap. Wel een paar extra autostrades aanleggen om te gaan winkelen dan…
Ik vind het een lastige discussie. Zelf heb ik een gruwelijke hekel aan vrachtwagens die elkaar inhalen met een snelheidsverschil van 2 à 3 kilometer. Lijkt mij bovendien niet dat dit de chauffeur heel veel winst oplevert.

Tegelijkertijd kan ik mij voorstellen dat een chauffeur compleet inkakt (ook niet echt bevorderlijk voor de veiligheid) wanneer hij kilometers achtereen naar de laadklep van zijn voorganger moet turen. Lijkt me tevens dodelijk saai. Voordat je dan roept: “hadden ze maar een vak moeten leren”, bedenk dan dat het transport over de weg in veel gevallen onmisbaar is.

Wanneer ik de balans opmaak, denk ik niet dat een totaalverbod een goed idee is. Misschien wel een totaalverbod enkel op de momenten dat ik op pad ben.
@dennis: Een totaalverbod is ook nergens voor nodig. Maar ik vind het wel beklemmend als al het autoverkeer wordt opgehouden omdat er één chauffeur een andere voorbij wil gaan.
Ik vind dat er een inhaalverbod moet komen tijdens de spitsuren. Dan rijden de wegen toch vol, dan is inhalen puur tijdverlies voor alle bestuurders. Het beste van al zou zijn dat matrixborden boven de weg aangeven of ze mogen inhalen of niet, afhankelijk van de drukte.

Ook tijdens slechte weersomstandigheden zou er een inhaalverbod moeten gelden, en misschien nog belangrijker een minimum afstand. Beste zou zijn ook via matrixborden boven de snelweg.

Een totaal inhaalverbod ben ik tegen:
1) eindeloos slaapverwekkend & dus gevaarlijk om in slaap te vallen
2) als er een ‘zondagsrijder’ voor je zit tegen 75/80 moet je de godganse tijd gas geven, gas terugnemen,… wat voor heel veel frustratie zorgt en dus ook niet echt wenselijk is.
3) Als er 1 tragere rijd en er vormt zich een roadtrain, probeer dan maar eens in te voegen. Gegarandeerd een stijging van kop-staart aanrijdingen.

Echter ik kan wel begrip opbrengen voor mensen die zich mateloos ergeren aan snelheidsverschillen van 2a3km/h op een 2vaks-baan. Maar het is quasi onmogelijk d.m.v. een wet te verbieden.
Volgens mij registreren die sensoren onder de matrixborden de hoeveelheid voertuigen die langsrijden. Kunnen ze die niet gebruiken om niet enkel een aangepaste snelheid aan te geven i.v.m. files, maar ook om een variabel inhaalverbod voor vrachtwagens aan te geven, afhankelijk van de verkeersdrukte?
@Jochempie:

Men zou het natuurlijk zeer ingewikkeld maken door te gaan beginnen onderscheidt te maken voor ENKEL die banen op ENKEL die uren, maar OOK in die omstandigheden…

De centraal- en oost-Europese chauffeurs lappen dat allemaal gegarandeerd aan hun laars en ze betalen toch geen boetes. Soms moet je een beetje kind met badwater weggooien en algemeen inhaalverbod in Nederland invoeren. Dat is het enige wat ze begrijpen. Natuurlijk zal de politie wel een oogje dichtknijpen bij een opa’tje die 80 km/u rijdt…
@Apache: Precies wat je zegt, deze regel zou alleen succes kunnen hebben als hij HEEL duidelijk is. Zodra er allerlei voorwaardes bij komen kijken weet niemand meer waar hoe en wanneer het nou mag. Duidelijkheid boven alles.
@Apache:
De varkens zijn vaak de Oost Europeanen die vaak met een Nederlandse nummerplaat rijden.
In Nederland moet je nog net niet psygologisch getest worden om vrachtwagen chauffeur te mogen zijn, maar onze opleiding is uitstekend.
Met een Nederlands nummerbord wordt je veel kritischer beoordeeld (lees genaaid) door bv de Franse Gendarmerie, de Duitse Autobahn Polizei omdat een Nederlandse ondernemer die hoge boete wel zal betalen terwijl Oost Europenanen met vijf Euro in hun zak door heel Europa heen rijden.
@desjonnies:

dan heb ik toch aardig wat beschaafde varkens meegemaakt ..

(mag ik discrimineren ?? dank u) ..
ik schatte ze wel allemaal boven de 50 levensjaren ..
@desjonnies: Over oost-europeaanse vrachtwagenchauffeurs gesproken, 10 minuten verder van huis, dichtbij een afgelegen industrieterrein, onder een viaduct staat er al 5 dagen een vrachtwagen met pools kenteken geparkeerd, met een stang vastgetaped aan z’n zijdeur met schotel d’r op… Ahahaha, die woont er gewoon.
@Jochempie: Kleine cam hangen aan de matrixborden? Zet er een werkloze neger achter en je hebt plots 2 problemen opgelost ;)
@vale46: Zo veranderen de rijbanen in Melkert-“Banen” :)

@the-budel-guy: “Keep your lane”?
@Jochempie: Wikipedia heeft me effe raad moeten brengen(ben een belg hé). Beter geld geven aan een werkende dan aan een werkloze… ;)
Ik vind het een prima idee als we de meest linkerbaan vrijhouden van zowel vrachtauto’s als van personenwagens met aanhanger / sleurhut. Dan kan op 6 baans wegen nog steeds worden ingehaald indien nodig.
the-budel-guy via Android app
minstens een 3 baans weg en dan dat je op alle baanen mag inhalen zo als in amerika. ben aleen even de naam kwijt.
Het hoeft voor mij geen inhaalverbod te worden.
Gewoon een verbod om op de linker rijstrook te rijden!
Op de meeste plekken is al een inhaalverbod in de spits. Wat mijn regelmatig op valt is dat vrachtwagens auto’s inhalen die gewoon (te)zacht rijden, en dat kan ik een vrachtwagenchauffeur niet kwalijk nemen. Mijn grootste ergernis is eigenlijk de klevende busje die op hun top van 138 km/h iedereen dwars zitten.
@Vreddy_B: Heb ik ook al meerder malen gezien. Kleine stadswagentjes met een vrouwtje of een oud koppel er in die op drukke autosnelwegen niet harder durven dan 70/80. Dan moeten de vrachtwagenchauffeurs er wel voorbij met hun 30tonner, wat in mijn ogen de situatie van dat autootje nog onveiliger maakt maar soit.
Weten jullie eigenlijk dat we hier zelf schuldig aan zijn ?
Wij willen veertig verschillende sapjes in de supermarkt, 80 soorten Salami, Frans of Italiaans mineraalwater, 14 soorten roomboter en kleding en electronica die allemaal in het verre Oosten wordt gemaakt…………………..
Of denken jullie dat ze alleen maar stenen vervoeren ?
@desjonnies:

En we willen het op elke hoek van de straat kunnen kopen, want anders moet je weer de auto gaan pakken en sta je in de drukke straten ;-)
@desjonnies: Wij willen dat niet, ze smeren het ons gewoon aan. Meestal omdat ze uit lage-loon landen komen en als je het vervoer er bij rekent, de kostprijs nog lager is dan inheemse producten.
Tis de schuld van de lage-loon landen ;)
@desjonnies: Ik wil dat niet, ze duwen het gewoon in je strot. Maar de mensen lopen er wel in ja, en dus doen ze lekker door zo…
Laat de transportbranche eens met een oplossing komen?
Uren achter elkaar naar dezelfde achterlichten kijken kan niet, want er is tog een verplichte rij en rusttijd?
Het is alleen vervelend als personenauto’s ineens denken dat ze een vrachtwagen met 105 moeten inhalen en dan tussen twee vrachtwagens doortrekken tot 120, om bij de volgende vrachtwagen weer 105 te gaan rijden.
Zo krijg je ook en remmende harmonica, want naar rechts gaan ze neit omdat ze bang zijn niet meer naar links te kunnen.
@reed: Hmm, ik geef juist een beetje gas bij het inhalen om zo snel mogelijk voorbij te zijn. Ik wil juist zo min mogelijk tijd in de buurt van een mede-weggebruiker doorbrengen.
@Jochempie:

Ja maar dan ben je niet meer lekker zúúnig…
@jack_abarth: Klopt, dat compenseer ik door met goed weer alle ritjes binnen de stad met de fiets te doen. Goed van mij he?
@Jochempie:

Heb geen zin om een plaatje erbij te zoeken, maar bij deze een pluim voor jou ;-)
oprotten met je inhaal-verbod ..

een omval-verbod zou dan weer wel zoden aan de dijk zetten ..
@lincoln:
Yes we can !
@lincoln: Een in-slaap-val-met-crash-achterin-de-file-verbod zou ook helpen…
Ik dacht dat rechtse partijen altijd minder regels wilden voor de ondernemers?! En wat is de reden dat het inhaalverbod er moet komen? Zijn er meer files? Ergert hij zichzelf aan de vrachtwagens wanneer zijn chauffeur moet afremmen?
@gertje18: ik denk dat eenvoudig te becijferen is dat de economische schade van het inhalen veel groter is dan het gewin.
@mashell: Met cijfers kun je jammer genoeg alles bewijzen. Als iemand dat aantoont zoals jij zegt, komt de transportindustrie met een rapportje dat volledig het tegengestelde ‘bewijst’…
Laat die (t)ruckers maar lekker op de rechter baan hangen.
Gewoon gelijk invoeren.
@autogek123:

eerst wegenbelasting betalen en daarna mag je pas ook een mening uiten ..
@lincoln: He Lincoln: Betaal hier netto een halve ton aan loonbelasting. Ga jij dan lopen roepen over die paar centen belasting die ik niet hoef te betalen? Dan heb ik er nog een paar voor je: kinderbijslag, huursubsidie, kinderopvang, ziektekostenverzekerings toeslag enz. :)
Een verhoogde maximum snelheid voor de licht belade combinaties Zou de doorstroming aanzienlijk verbeteren denk ik en snachts zou al het vrachtverkeer zoiezo een stuk harder mogen rijden. Als het voor transporteurs het aantrekkelijker word om snachts te rijden mis je overdag weer een aandeeltje vrachverkeer dat door veel mensen als vervelend word ervaren.
@dakarbemo:

Een beetje nationaal transportbedrijf laat zijn wagens al 24 uur per dag rijden, dus dat zit er helaas niet in.
Weten jullie,
Ik rijd het liefste met een vrachtwagen.
We hebben hier een klein Ivecootje, een vijf tonner met laadklep.
Oud beestje, maar er rijd eigenlijk nix lekkerder, super stoelen, stil, schijfremmen rondom en het rijdt eigenlijk heel relaxed.
En op een lange rit kom ik altijd dezelfde snelle personenwagens een keer of vier vijf tegen.
Van die snelle jongens, die bij ieder tankstation aan de hartmonitor moeten omdat ze ‘zo lekker snel door Frankrijk of Duitsland kunnen scheuren met 240 per uur ‘
Van die mensen die over iedere rit drie uur korter doen dan jij. minimaal.
Misschien is er wel iets mis met dat soort figuren.
@desjonnies: Klinkt als een vrachtwagentje waarmee je heerlijk relaxed achter andere vrachtauto’s kan blijven hangen ;-)
@BJ: En waar straks een hele hoop andere gaan achter hangen…
Inhalen toestaan mits het geen hinder veroorzaakt voor achteropkomend verkeer. Wanneer er toch geremd moet worden door achteropkomend verkeer een boete van een paar honderd euro uitschrijven.
@desoper: oja, en opgehouden worden door een andere vrachtwagens/personenauto’s op de linkerbaan is geen excuus, gewoon een boete.
Dat lijkt me inderdaad wel erg makkelijk te handhaven
@desoper: Zouden ze bij auto’s ook moeten toepassen op plaatsen waar flitscamera’s staan…
@vale46: Gek… dan ga ik een abonnementje op boetes moeten aanvragen…
@xilver: Hehe :)
Maar het is wel zo, als je onnodig remmen op de autosnelweg gaat beboeten moet je dat ook beboeten…
@vale46: Of flitspalen afschaffen :D daar ben ik ook een voorstander van.
Een inhaalverbood is m.i. prima te doen. Vrachtwagens mogen toch niet harder dan 80? Als je niet kan invoegen komt dat door de onoplettendheid van de professionele chauffeur, want is het hele verkeer niet gericht op anticiperen, dus ook bij in en uitvoegstroken. Het hele verhaal van Sir Smokalot klopt dan ook van geen kanten, want vrachtwagens zullen gewoon ook ruimte moeten maken voor in en uitvoegend verkeer.
Verder zou het inderdaad slim zijn om voor langere stukken het vrachtvervoer per boot/trein te doen en het laatste stukje tot aan de eindklant per vrachtwagen.
@f650csrider: Klopt maar de begrenzer grijpt in bij 90. Overigens krijg je geen boete als je op de teller 90 rijdt. Je hebt te maken met een minimumoverschrijding van 2 km/u, een correctie op de meting en een tellerafwijking.
@Jochempie:

Daarbij is het zo dat Zuid-Europese vrachtwagens met gemak de 100 of 110 halen.
@Jochempie: en doordat we in Nederland van achteren flitsen, trucks dankzij Europa een andere kenteken plaat op de trailer mogen hebben zijn de vrachtwagen chauffeurs in de praktijk onflitsbaar.
@mashell:

Is niet waar.
Want het wordt geregistreerd welke trekker er op dat moment voor staat met welke chauffeur erin.
Doe geen moeite.
Er geldt een inhaalverbod op veel plaatsen in België en die gasten voelen zich toch King of the Road, dus doen wat ze willen.
Ik moet het nog zien gebeuren dat er een flik in de buurt is als een trucker weer langst een andere wil, waardoor de 2 auto’s naast hem vol in hun ankers mochten.
Ah ja, hij zet zijn pinker op en schuift op want time is money, hij moet er nu langs!
Het overkomt me niet vaak maar ik ben het een keer eens met de VVD.
Vrachtwagens verplicht op de linkerbaan en het verbod op rechts inhalen aanpassen op het “keep your lane” principe.

Klaro
moah, zijn soms wel irritant, als ze inhalen.. maar om het nou te verbieden.. kan me voorstellen dat een chauffeur expres langzaam gaat rijden, want ach.. ze mogen hem lekker niet inhalen… en zoveel last heb je er niet van als ze even inhalen..
Ik dacht de VVD juist rechts voor zichzelf wilde terugwinnen. ;-)
zodra er in heel nederland minimaal 3 rijstroken per snelweg ligt is het probleem opgelost.
2 rijstroken voor de opa’s, oma’s, mama’s en de vrachtwagens en een 3de voor de rest
De transportsector is in Nederland een van de belangrijkste exportproducten, we zouden de vrachtwagens daarom moeten koesteren; ze brengen brood op de plank!
Soms zie ik een vrachtwagen een zondagsrijer (met of zonder aanhanger) inhalen, dan vind ik dat vooral de slome personenauto fout zit. Een totaalverbod is onnodig, het handhaven van een inhaalverbod tijdens de spits is misschien wel een goed iets.
@Brum: Inderdaad, ze zouden de min. snelheid moeten verhogen tot 90km/h, zodat een vrachtwagen nooit een auto hoeft in te halen.
Inhalende vrachtwagens zijn zeer irritant… maar, ook al hebben chauffeurs nog wel eens de neiging wat arrogant te zijn en dat is niet de goede instelling met zo’n zwaar voertuig, ze vervoeren wel de spulletjes die we elke dag nodig hebben. Dat verdient wel respect vind ik.

Waar mijn bloeddruk nog 10x harder van stijgt is de Toyota Prius die, op de eco-mode, met 100 km/h een vrachtwagen in gaat halen. Dát is pas zinloos, die mensen moet je van de weg halen.
niet verbieden.. ga vaak met de vrachtwagen mee als bijrijder en er zijn vaak zat irritante automobilisten die langzamer dan 80 (!) rijden.. en ind worden vrachtwagenschauffeurs helemaal afgestompt als je de hele tijd met een slakkengang achter die langzame chauffeur vooraan rijdt… ze moeten overal minstens drie banen maken dan kan dat inhalen zat..
@mercedesgl: inhalen op 3 banen is nog erger dan op 2 rijstroken. Dan moet al het gewone verkeer over slechts 1 rijstrook er langs, op de Duitse A2 bijvoorbeeld heb je als automobilist niets aan de middelste strook omdat vrachtwagens die voor zich geclaimd hebben. Een 1/3 van het verkeer bestaat uit vrachtwagens. Laten ze dan ook niet meer dan een 1/3e van de wegcapaciteit gebruiken.
@mashell: Nu niet overdrijven hé, 3 rijstroken zijn altijd beter dan 2.
@mashell: zoals je zelf zegt is 1/3 vrachtwagens en die zitten de hele dag op de weg.. als je die dan maar 1 baan geeft is het op de rechtse baan file met vrachtwagens en op de andere twee banen rijden de auto’s gewoon met 120 km per uur door.. dat gebeurt veel op snelwegen in duitsland waar met drie banen een inhaalverbod geld voor vrachtwagens..
Lekker radicaal… Pechstrook als inhaalstrook voor vrachtwagens gebruiken… Niemand gebruikt die dingen toch en iedereen is content…vrachtwagens kunnen lekker ongehinderd voorsteken (langs rechts… maak dat maar eens mee) en het autoverkeer krijgt het niet op zijn zenuwen van de zoveelste nozem die denkt dat zijn vrachtwagen een Mercedes AMG is…
Ik heb het idee dat bijna niemand zich realiseert dat vrachtwagens niet voor de hobby onderweg zijn, ze vervoeren goederen. Zonder transport staat alles stil. De automobilisten die problemen hebben met vrachtwagens die inhalen kunnen beter met het openbaar vervoer gaan. Dan zijn gelijk de meeste files opgelost. 50% van de personen auto’s zijn wel voor de hobby onderweg en dat is veel belangrijker dan goederentransport lijkt het wel.
Iedereen die problemen heeft met vrachtwagens moet maar eens een paar dagen mee gaan rijden dan kan je zien wat het inhoud om altijd langs de weg te zitten.
@ronbiertje: Het was wachten tot dit argument genoemd ging worden. Een argument van vrachtwagenchauffeurs om zichzelf belangrijker te maken dan ze zijn. Ja ze bezorgen toiletpapier bij de Super op de hoek. Zodat wij allemaal onze billetjes af kunnen vegen. Top. Bedankt. Willen ze nu een lintje??? Alsof ze niet meer op hun bestemming aan kunnen komen door een inhaalverbod…


Met dat stomme inhalen verprutsen ze de doorstroming. Ben je eindelijk zo’n verkeersprop voorbij, kan je versnellen naar 120 en de volgende doemt alweer op. Daar zit je dan gemakkelijk 2 a 3 km achter in een rijdende mini-file. Zijn al die mensen die op de trucker moeten wachten dan minder belangrijk? Dacht het niet.
@ronbiertje: precies, exactly, genau.. helemaal mee eens
@mercedesgl: hoe kan je het eens zijn met een drogreden van dat kaliber?? “zonder transport staat alles stil”… Wtf?! Dat slaat nergens op.

…daarnaast is het letterlijk ook nog eens onwaar. Zonder al die vrachtwagens zou de doorstroming juist vooruit gaan :)
@ronbiertje: ik nodig jou uit om eens een week met een personen auto de A1 tussen Hengelo en Amsterdam te berijden en dan wanneer de Vrachtwagens niet mogen inhalen. De meeste hebben totale schijt aan het inhaalverbod in spitstijden en gaan lekker hun gang. Ik rijd dit stuk elke dag (en nee niet voor de Hobby) en irriteer me mateloos aan die gasten. Een totaal inhaalverbod vind ik niet nodig maar kom me aub niet aan met verhalen van zielige vrachtmannetjes want ik wordt bijna dagelijks gesneden door die gasten. Die lui kijken nergens naar en gaan gewoon naar links terwijl je er al bijna naast rijd. Heb al een keer zo’n klootviool tegen mijn auto gehad omdat ie zat te smsen (iets wat ze ook constant doen). eerlijk is eerlijk er zijn zat klojo’s op de weg ook tussen de personenauto’s maar die truckers neerzetten als heiligen is bullshit.

In de US rijden ze gelijke snelheid met de auto’s veel beter voor de doorstroming en veel minder irritatie mede omdat ze lekker doorrijden en je niet hoeft te wachten. ook veel makkelijker te controleren.
Die road train is een goed idee: je kunt dit aanpassen per vrachtwagen, en op lange termijn kunnen bijna alle vrachtwagens dit aan boord hebben. Wil een auto of vrachtwagen inhalen dan kun je snelheid terug laten vallen of zelfs remmen (doen vrachtwagenchauffeurs nu ook voor elkaar).

Het inhaalverbod op de A2 wordt regelmatig geschonden trouwens… dus tja, wat het dan waard is? Je zou het bijvoorbeeld alleen op 2-baans snelwegen kunnen invoeren als je het al wilt invoeren…

Keep your lane zou een betere wijziging zijn dan een inhaalverbod voor vrachtwagens imo…
Hahahah doen. Ik zie het al voor me irriterende vrachtwagens die achter een oud vrouwtje rijden die 70 km/u rijdt. Heerlijk !!!
igor via Android app
@vale46 blijf jij maar lekker achter die opa met 80 rijden want jij mag niet eens harder dan 80 met je vrachtwagen!
Het heeft toch geen ruk zin.

er zijn al een paar gebieden met een inhaalverbod tijdens de spits. daar helpt het ook niet.
sowieso al niet omdat er geen controle op is.

de cjib-slaafjes zijn alleen maar bezig met laseren op drukke wegen (want dat is makkelijk).
en als ze tijd over hebben, zie ik liever dat ze boeven gaan vangen, dan een inhaalverbod nastreven.

ja ik vind het ook irritant om achter een inhalende vrachtwagen te hangen. daarmee klinkt de ‘alleen inhalen bij >= 3 baans’ regeling wel goed, maar het is niet te handhaven
Als de hele fucking KLPD nou eerst eens de inhaalverboden die er al zijn op bepaalde tijden gaat handhaven!! Je kunt de regels wel uitbreiden maar probeer nou eerst eens de geldende regels te laten werken. Regelmatig zit ik na 3 uur op de A59 van Raamsdonksveer tot aan ongeveer Oosterhout achter een vrachtwagen. Zelfde verhaal op de ring van Eindhoven. Dat is echt misselijkmakend!
maximumsnelheid vrachtwagens naar 90, mininumsnelheid personen auto’s naar 100 en een inhaalverbod op snelwegen met slechts 2 rijstroken. het is al niet uit te leggen dat je op een 5-baans A2 nog maar 100km/h mag, tegenover de 120 toen deze nog 3-baans was. maar het is al helemaal niet uit te leggen dat een vrachtwagen niet zou mogen inhalen als er zoveel rijstroken beschikbaar zijn.
Maar een verbod moet nageleefd en gecontroleerd worden, en beide gebeurd niet dus kun je het eigenlijk net zo goed afschaffen.

Een roadtrain is geen goed idee, daar zijn er simpelweg teveel afslagen op een te korte afstand van elkaar hier in nederland. leuk voor de autobahn of frankrijk. Op de 15km A2 die ik naar mijn werk rij kom ik al 6 afslagen en 2 knooppunten tegen met in- en uitvoegend verkeer. Met zo’n raodtrain drijf je dus vrachtwagens juist weer terug de secundaire wegen op.
@sephyr: amen
Hello aan allen,
Dit is een topic die natuurlijk veel reacties uitlokt, bij wat dan ook voor bestuurders.
Ik ga me er niet in moeien, maar wat we allen helaas niet om heen kunnen is dat vrachtvervoer noodzakelijk is!
We moeten er maar het beste van maken vind ik, maar heb toch een idee, waarvan ik hoop dat in Nederland meer succes zou hebben.
Onze (Belgische) minister van verkeer vondt het niet slecht, maar goed…de overheid in Belgiê…

Vrachtwagens moeten verplicht periodiek geijkt worden. Dwz afstellen op perfect 89km/h.
Nu, moesten banden onverslijtbaar zijn, zou iedereen perfect 89km/h rijden en het zo totaal zinloos zijn om in te halen en zelfs bumperkleven bijna onmogelijk maken.

Aangezien deze ijking maar om het jaar ofzo gebeurt onstaan zo de verschillen bij iedere vrachtwagen.
Als men bvb met versleten banden naar een ijking gaat, en er dan nieuwe op monteert kan je je truck makkelijk 93km/h laten lopen, en je tacho zal toch maar 89km/h tikken.

Nu, mijn idee, en er moeten hier toch kerels zitten met connectie bij Siemens of het ministerie van verkeer:
Waarom geen dagelijkse, of zelfs uurlijkse ijking door simpelweg een GPS-antenne op de tacho te installeren, die dan de tacho CONSTANT kan bijregelen op PREFECT 89km/h voor IEDEREEN!
Het systeem zou volgens mij niet meer dan €100 kosten! Maar wat dat jaarlijks zou opbrengen door vermeden ongevallen en files wil ik wel op m’n bankrekening voor een Veyron of 5 :-)
op een 2 baanswegen verbieden en op 3 baanswegen gewoon toestaan.
We hebben in België al langer op bepaalde plaatsen én indien er neerslag is/was… Ik kan je zeggen, het werkt niet! Of algemeen verbod of niet, dat is mijn visie.

Hier in België trekt geen hond zich daar iets van aan, als transitland krijgen we erg veel buitenlandse truckers over onze wegen die gewoon geen aandacht schenken aan die borden. Ook veel Belgische truckers houden er zich niet aan.

Waarom dienen vrachtwagens te mogen inhalen? Ze rijden toch allemaal 90km/u. De vrachtwagens die inhalen, zijn meestal vrachtwagens waar gesjoemeld is zodat ze sneller gaan. Ik heb zelden een vrachtwagen aan 80km/u zien tuffen, ze rijden allemaal aan max. snelheid. (want het moet vooruitgaan)

Waar ik me ook erg aan erger is (veels te snelle) sprinters en camionettes die indien je aan het cruisen bent aan ~140km/u in je kont komen rammen, en je voorbij vliegen. Leuk als die es hard moeten remmen, en dan enkele milliseconden later hun lading in hun nek terecht komt. veilig?
@XiPHiAS:

ze rijden 90 op jouw teller ja.
jouw teller is ook niet geijkt, die wijkt gewoon af fabriek ca 10% af.
dus waar jouw teller 90 aangeeft rijden zij gewoon op hun geijkte snelheid (die omwille van bandenslijtage ook wat speling heeft).
de enige echte oplossing is overal 4 rijstroken aanleggen. dan kunnen vrachtwagens elkaar ongestoord inhalen en blijven er nog 2 rijvakken over voor de auto’s.
niemand moet beperkt worden, dus iedereen wint.
UPDATE: reactie minister Schultz toegevoegd
Belachelijk idee. Voor automobilisten maakt die ene minuut 90 i.p.v. 120 niet uit. Vrachtwagenchauffeurs zitten altijd met de tachograaf en een strakke planning.
Begrenzer op 100 zetten lijkt me nuttiger.
@norge: Dat zou dan weer te gevaarlijk zijn.
Road-train zou natuurlijk leuker zijn. Maar denk dat de spoorwegen daar dan niet blij mee zullen zijn. Dat zou ze helemaal de das omdoen qua cargo. Kunnen ze eigenlijk niet gewoon volledige vrachtwagens op een trein zetten, in plaats van alleen de lading? Dat zou volgens mij veel schelen in overslag, want vrachtwagens rijden er gewoon op. Bij aankomst gewoon weer eraf en naar de bestemming…
Als de politiek hierboven even doorneemt dan zijn we er zo uit…. :D
Ik ben voor, verder ook voldoende afstand van de vrachtwagens. Maakt het veiliger en iedereen kan invoegen.
Wellicht op een 4-baans snelweg wel toestaan. Dan zijn er nog 2 rijbanen beschikbaar voor luxe vervoer.
godsgeschenk. en keihard straffen die eikels als ze alsnog in gaan halen. heb respect voor chauffeurs, maar niet als ze elkaar met 3 km per uur verschil in gaan halen.
Je moet dat tijd en plaatsafhankelijk invoeren…snachts om half drie mogen ze elkaar inhalen zolang ze willen, maar in de spits moeten ze rechts blijven….logisch toch?
Zozo, wat eem heerlijk neo-populistisch luchtbalonnetje van de VVD! En het is niet eens verkiezingstijd…
Totale onzin! 98 procent van de snelwegen heeft al een inhaalverbod tijdens de spits, 80 procent heeft zelfs een inhaalverbod tussen 06.00 en 19.00u. Daarbij zijn de boetes voor inhalen bij verbod 250 euro. Dus zal een chauffeur wel een paar keer nadenken voordat hij aan zo`n actie begint. Men zou de oostblokkers die ook trucken eens een rijbewijs moeten laten halen, en de werkdruk van de chauffeurs wat laten afnemen. Dat zou veiliger zijn! Daarnaast wist onze VVD minister te vertellen dat 1 op de 5 ongelukken met vrachtauto`s kwam door inhalen. Dit klopt niet want slechts bij 1 op de 10 ongevallen met een truck is de chauffeur schuldig!
ik heb het al eens voorgesteld bij onze ‘goede vrienden van de kamers’, maar een totaal inhaalverbod is niet nodig.

échter, ik vind dat een verbod tussen 08.00-12.00 en 15.30-21.30 gehanteerd dient te worden. Ik rijd elke maand ongeveer 11.000 kilometer en erger mij kapot aan het gedrag van le chaffeur du vrachtwagèn ( :] ) ..

[u]Situaties[/u]
{1}
Kom je aanrijden met 128 (zo rijdt bijna iedereen die harder wil rijden dan 120 maar geen bekeuring wenst omdat dit de grens is :P), haalt een vrachtwagen ineens in zonder de knipperlichten aan te doen.

{2}
Rijd je náást een vrachtwagen, gaat ie ineens naar links (omdat ie je niet gezien heeft, hebben vooral nederlandse vrachtwagenchauffeurs last van) en doet niets uit op het getoeter van jou, waardoor je OF een ongeluk krijgt OF gigantisch op de rem of het gas moet drukken.

{3}
Rijd je al links om een hele zooi vrachtwagens/auto’s in te halen, haalt er ineens iemand uit het niets (meestal een vrachtwagen) in om vervolgens er 33 kilometer over te doen over 1 vrachtwagen.

En dan vinden ze het gek dat automobilisten over de vluchtstrook gaan inhalen..
chauffeurs richten zich op de witte lijnen op de weg voor de veiligheid van hun rit met 40.000 kg of meer., dat kunnen ze niet als ze vlak achter elkaar rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).