Porsche 911 (991) prijs vanaf 112.911 euro

Auteur: , 69 Reacties

Uiterlijk en eerste technische details kenden we al, maar nu vullen we de rest voor je in. De nieuwe 911 moet natuurlijk weer de beste ooit worden.

De officiële onthulling doet Porsche begin september op de IAA in Frankfurt en vanaf 3 december 2011 staat de nieuwe generatie 911 bij de dealer. Precies op tijd voor de Sint om de pakjesavond echt onvergetelijk te maken (hint).

De 991 is langer, breder en lager dan zijn voorganger. Met een lengte van 4,49 meter, breedte van 1,87 meter en een hoogte van 1,29 meter, is de 991 56 millimeter langer, 65 millimeter breder en 11 millimeter lager. Dat is nog niet alles want de wielbasis werd ook 100mm langer, wat tot meer ruimte in het interieur zou moeten leiden. Voorts is de spoorbreedte voor toegenomen, zodat er nog minder onderstuur zal optreden. De 991 is ook 45 kg lichter geworden dan de 997 doordat er in het chassis een slimme constructie van aluminium-staalcomposiet is gebruikt. Daardoor moet de carrosserie ook stijver zijn.

Je koopt een Porsche er niet voor, maar het is wel prettig voor de aanschafprijs en wellicht een goed excuus om die vervuilende 997 in te ruilen: de 991 werd namelijk tot 16% zuiniger. In de standaardtestcyclus (New European Driving Cycle – NEDC) zijn alle (tot nu toe aangekondigde types) ruim zuiniger dan 10 liter per 100 km. Met een beetje trappen, waar je zo’n 911 toch voor koopt, wordt ongetwijfeld heel anders. De Porsche 911 Carrera verbruikt met de nieuwe 3,4-liter boxermotor (350 pk) 8,2 l/100 km ) wat 1,6 l/100 km minder is dan zijn voorganger. De CO2 -uitstoot is 194 g/km is en daarmee is het de eerste Porsche 911 die onder de grens van 200 g/km duikt. De Carrera S, met zijn 294 kW (400 pk) sterke 3,8-liter boxermotor 14 procent of 1,5 l/100 km zuiniger, de totaalscore staat op 8,7 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 205 g/km.

De prestaties namen ook weer toe: de 911 Carrera S met PDK accelereert van 0 naar 100 km/uur in 4,3 seconden. Na het indrukken van de Sport Plus-knop die hoort bij het optionele Sport Chrono-pakket kan dat zelfs in 4,1 seconden. De Carrera met PDK noteert hiervoor respectievelijk 4,6 en 4,4 seconden. De versies met handgeschakelde zevenbak zijn “trager” en dan rekenen we de factor “incompetente bestuurder” nog niet eens mee.

Porsche zou Porsche niet zijn als ze ook niet de wegligging zouden hebben verbeterd. De langere wielbasis zorgt voor meer stabiliteit (wat overigens ook saai kan zijn) en de nieuw ontwikkelde achteras geeft nog meer grip aan de achterzijde. Op de Carrera S is het Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) leverbaar, het actieve stabilisatiesysteem tegen rollen om de lengteas. Dit systeem zorgt ervoor dat de carrosserie in bochten minder overhelt, zodat de banden altijd in de optimale positie op het wegdek staan. Het resultaat: hogere bochtsnelheden en daardoor in snellere rondetijden op circuits in de PC Hooft.

Dan wellicht nog het leukste nieuws: de nieuwe 911 (991) is goedkoper geworden dan de huidige generatie 911 (997). Instappen kon bij de 997 voor 116.300 euro, terwijl de vanafprijs nu 112.911 euro is. Leuker kunnen we het niet maken.

Porsche meende ook dat we nog behoefte hadden aan platen van de gecamoufleerde 991 die aan het testen is in Zuid-Afrika. En er is ook nog een video van koudetests van een gecamoufleerde 991 in de sneeuw.



69 reacties

ik wil er 1 !
heerlijke wagen en mooier dan de 997
Alle perspraatjes bij elkaar:
De Porche 911(991) is in ALLE opzichten beter da de 911(997).

Maar ik hou niet zo van dat soort perspraatjes, en zeker niet van getalletjes die net ietsje meer of net ietsje minder zijn om het net ietsje beter te maken.
Of hij beter zal zijn daar twijfel ik niet aan, maar het zal vast niet liggen aan de opgekrikte getalletjes.
Allemaal een beetje al verwacht toch? 350 en 400 pk voor de normale en voor de S is eigenlijk iets wat je altijd al had gedacht dat het zou moeten zijn. Die verbruikscijfers zijn natuurlijk complete bullshit, maar goed, staat leuk.
Vraag me af of ie ‘zonder tax’ ook goedkoper is geworden, of juist duurder (Voor de niet in NL woonachtigen).
@gregorius: in het buitenland zal hij ongetwijfeld duurder zijn geworden.
Hmmm, dit, of een Audi RS5. Lastig. En als ik het goed zie, moet je met deze instap 911 ook weer schakelen met je duimen?

Vormgeving vind ik wel top, vooral de achterkant! Laat de rijtest maar komen.
@sjouveur: Emotie of saaiheid? Lijkt me een makkelijke keuze toch?
@sjouveur: En dan nog niet eens over het prijsverschil gehad :D
@kaasboerin: Die paar 100 euro dat het maar scheelt?
@sjouveur:

Dat geschakel met de duimen hebben ze er toch uitgehaald dacht ik? Nu zijn het ‘gewone’ flippers
@0725414: Op het stuur zie ik toch echt weer van die stompzinnige duimknoppen zitten. Als je flippers als extra kan bestellen zou dat een must-have zijn.
@sjouveur:
flippers zijn optioneel…
@sjouveur: ipv een RS5 dan beter de kiezen voor de TT RS S-Tronice. Is een beest en veegt nog steeds de vloer aan met deze 911 qua acceleratie (zelfs met de GT3 op de 1/4 mijl)

Ik zou dan niet voor de RS5 gaan, de 911 is een sportwagen, de RS5 is snelle snelwegcruiser. Beetje vreemde keuze.
@Joerek: De vergelijking maakte ik vooral vanwege de prijs, scheelt maar een paar 100 euro geloof ik. Kijk tuurlijk, de 911 is meer een sportwagen dan de RS5, met meer gevoel in de besturing, lager zwaartepunt, etc. Maar de RS5 heeft daarentegen wel 100pk meer vermogen uit een geweldige V8, en is een stuk praktischer. Daarnaast is de RS5 ook een zeldzaamheid op de weg.
@sjouveur: Waarom denk je dat ‘ie zeldzaam is? ;D Maar ik vind persoonlijk de RS5 erg gaaf, daar niet van. Er rijdt er regelmatig 1 door m’n straat, gloedje nieuw, knalrood. Toch zou ik persoonlijk veel liever een échte sportwagen kopen voor dat bedrag, maar dat is natuurlijk puur smaak.
@kaasboerin: Tuurlijk is dit een smaakkwestie, kies je voor power, of kies je voor handling. Ik zou het niet zo 1,2,3 weten in ieder geval!

Ik weet dat de RS5 redelijk zeldzaam is omdat ik bij de importeur werk van Audi en Porsche (en de rest). De RS5 komt (helaas voor ons :p) maar heel af en toe binnen op de trein.
@sjouveur:
ja en A5’s rijden er wel duizenden rond…. een leek ziet geen verschil.
6-cilinders ftw! echt net verbruik, had nooit verwacht dat ze onder de 9l/100km konden komen. Lichter, meer vermogen, betere balans, wat een droomauto!
Knap dat ze hem toch weer platter hebben gekregen.
@Flatfour: knap zeg zon reactie! Had je verder nog wa te melden ofnie?
@sebasjuhh:

Uhhh ja…heb begrepen dat er n plattere versie aankomt en die heet run-flat :)
@sebasjuhh:
hypocriete knurft
@monk: haha liever dat dan een monk toch? :P
TIJDLOOS … het beste woord voor deze auto :-)
Ze hebben het kontje d.m.v. die achterlichten zeer strak gemaakt, en van de zijkant, doordat ‘ie verlengd is zeer sportief. Betere aanpassingen kan ik mij niet bedenken, zeer mooi gedaan!
I’m loving it! Ook mooi dat ze de oude 3,6l door een 3,4l hebben vervangen. Scheelt natuurlijk gewicht!
Iemand al enig iddee wanneer de 911 turbo op de markt komt?
4,1 voor een Carrera S is gewoon echt heel snel!

verbruik is ook netjes, vriend van mn vader heeft een 997 C2 PDK en die haalt op de snelweg gewoon 1 op 14 bij normaal rijden, dit moet dan nog zuiniger kunnen.

De nieuwe 991 oogt wat gespierder, komt wss door de breedte
1:14 met een 997 ? Dan had die gast een mercedes s200cdi kunne kopen: je moet zo’n auto wel artgerecht bewegen ;-P
@carwax: Als je de 911 wilt gebruiken waar die het beste voor is moet je hem bijv. meenemen naar de Nurburgring. Of door de Alpen ofzo. Zodra je touren gaat, en dat ding verbruikt ook nog eens weinig, beter kan bijna niet toch?
Eh, wat zie ik nou? Heeft Porsche de onlangs verbeterde bediening van de PDK (flippers ipv onlogische knoppen) weer overboord gegooid voor het inferieure systeem??

http://www.autoblog.nl/gallery/Porsche/911_991/Porsche_991_07.jpg
@Jochempie:
flippers waren extra, zal op de 991 vast wel weer zijn.
Ik vond trouwens die knoppen niet eens slecht, vergt wat gewenning maar daarna wel handig.
@RudyV: Dat zal wel een kostbare extra zijn, ze moeten er dan in feite een nieuw stuurwiel voor ontwikkelen. Zonde eigenlijk!
@Jochempie:
valt wel mee…. dit stuur komt ook recht uit de 997, dus het 997 flipperstuur kan ook gewoon hierin, hoeven echt geen nieuw stuur te ontwikkelen.
Overigens vond ik die knoppen niet slecht, heb stukken met de 997 gereden, en als je die knoppen doorhebt is het handig, hoef je niet altijd 2 handen aan het stuur te hebben en kan je toch zowel op- als terugschakelen (tijdens drinken, smsen, radio ofzo)
prijs valt opzich wel mee, maar ik zou hem niet kopen.. denk zelfs dat ik eerder de 997 zou kopen, al heeft deze wel een prachtig interieur..
Ik denk dat ik liever voor 60.000 euro een 993 koop dan voor 120.000 euro een 991.
@Jochempie: Als de prijs dwars zit moet je bij de belastingdienst zijn hier, zeker niet bij de autofabrikant. ;)
@kaasboerin: Inderdaad, even ter vergelijking: Omgerekend kost de 991 in Nederland $ 160.000 (ongeveer). De Amerikaanse prijs voor de 991 is ook net vrijgegeven: S 82.000. -_- Oh shit!
@TimoBac: :O Damn, hebben we hier dan echt bijna 100% belasting?!
@wimmm: 112.911 he.. dus nee geen 100% ;) maar wel belachelijk veel natuurlijk..
@dennisr: dollar,…
@saba: euro is meer waard dan dollar ?
@dennisr: 112.000 euro is 160.000 dollar tegenover 80.000 dollar in de states is echt bijna 100% verschil,…
@saba: klopt! vergat even de euro’s om te rekenen naar dollars, je hebt gelijk :) schandalig die belasting..
Natuurlijk veel liever de Porsche dan de concurrentei, maar dat is niet moeilijk toch :) Naast het uiterlijk is ook het interieur er behoorlijk erop vooruit gegaan. Ben benieuwd naar de eerste rijstesten met de nieuwe 911.
Nooit gedacht, maar ik begin de 911 steeds meer te waarderen. Deze 991 vind ik vooral heel mooi schuin van achteren, dicht bij de grond bekeken. De neus had wel wat minder vriendelijk gemogen, iets scherper.
Het interieur ziet er echt keurig uit, mooie plek om lang te verblijven!
Kunnen jullie -autoblog- eens een foto maken maken van de uiterlijke verschillen tussen de 991 en de 911 zoals bv de klassieke tvblad spel zoek de 7 verschillen, maar dan wel aantonen waar het verschil zit.
@Nv:

Dat vind ik ook altijd zo’n minpunt van Autoblog.
@Nv: AB=LUI
Ik ben zeer aangenaamd verrast door de 991, wat een ding! Mooiste facelift sinds tijden ( van welke merk maar ook ). En ook de verbeterde techniek en verbruik. Petje af voor Porsche.

Moet wel zeggen dat ik dat interieur minder geslaagd vind. Die kleur!! Ik hoef echt geen stuur te hebben in huidskleur :P. Hopelijk kan je ook kiezen voor een zwart dashboard + stuur? Stoelen en vloerkleed in die kleur kan nog wel opzich..
Verder wel mooi ergonomisch en goede materialen gebruikt. Zilvere accenten kunnen natuurlijk ook gewoon blijven.
@MLTB: Natuurlijk, er zijn ongetwijfeld zat kleuren verkrijgbaar, hier gaat ’t alleen niet om de kleur, maar de (grote) verbeteringen aan het interieur.
Uiteindelijk met btw enz. kan je toch mooi 140k aftikken bij de dealerts. Het is een keuze die je maar moet overwegen, maar met dat geld kies ik voor wat anders.
Dit model spreekt me niet echt aan. Ik zie het wederom meer als een facelift versie alleen dan iets spitser t.o.v. de vorige versie.
@bempi:
?????? dit is de consumentenprijs… dit incl btw en bpm.
als je opties neemt gaat de prijs wel omhoog ja, maar dat heeft met de btw niks te maken
@RudyV:

Vanaf prijzen zijn toch meestal zonder btw en bpm ?
@bempi: Zo uit m’n hoofd heeft Rudy gelijk, want er staat:
“Instappen kon bij de 997 voor 116.300 euro, terwijl de vanafprijs nu 112.911 euro is.” En dat klopt, de huidige standaard kale 911 is €116.300,-. Dit is incl. btw en bpm. Check de NLse Porsche website.
@bempi:
nee, dit is gewoon de prijs waarvoor je een 911 meekrijgt bij de dealer….(+afleveringskosten)
@kaasboerin

Aah oke, tja als het gewoon een optie is welke kleur je wilt, is dat geen enkel probleem natuurlijk. Maar dit zal dan wel de ‘standaard’ kleur zijn die geleverd wordt. Of misschien hebben ze deze lichte kleur gebruikt only for the pers-foto’s om even de nadruk te leggen op de vernieuwingen.
@MLTB: Hehe, maar wel jammer dat je die kleur niet mooi vind, onze Panamera 4s heeft bijna hetzelfde, iets donkerder (champagne/cognac) heet het ofzoiets.
Het is niet de spannendste auto voor dat geld. Het is wel knap dat Porsche al generaties lang goed mee kan komen met de 911 zonder ‘m noemenswaardig in prijs te verhogen. De tijd dat een 911 twee keer zo duur was als een M3 is lang geleden…
Toch blijft de 993 de mooiste 911 ooit…
en in de USA, anyone?
beste autoblog,

Er zijn ook vele vlaamse bloggers aanwezig.
Zouden julie zo vriendelijk zijn om de belgische prijs voortaan ook te vermelden?

Dankjewel voor julie tijd.

Vriendelijke groet

Tom Verbuyst
Jammer dat de 911 weer langer word. Binnenkort is het gewoon een grote auto. Bijna 4.50 meter vind ik toch echt te groot. De 993 was een mooi formaat, daar hadden ze het bij moeten laten.
@993turbo: M’n Renault Cliootje is “maar” 60 cm korter.

Ok, het is wel meer dan een halve meter, maar het is ook maar een clio. Voor een serieuze sportwagen is dit zeker niet te groot hoor.
@SimonMc: Pardon ! Eigenlijk nét geen halve meter langer ! Dus eigenlijk minder dan 50 cm.
Erg geslaagde vernieuwing! Maar dat er pressfoto’s zijn van een rood exterieur en een licht interieur betuigt van enige arrogantie. Ze verkopen de 991 toch wel, alsof iemand die combi kiest, bah!
@kaasboerin

Sorry; maar ik zal erop terugkomen als we even een ritje kunnen maken in de Panamera.
ik denk dat ik deze de eerste mooie porsche vind sinds de 993…..
ik vind hem mooi. hij is wat dikker geworden.
Grootst mogelijke velgen er onder. Dan is hij al af.
Mooie auto, geslaagd design.
Laat het uitmelken beginnen!
wanneer komt de diesel?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).